استقبال اهالی هنر از «احمد» و اکران فیلم فوتبالی «پرویز خان»


نهمین روز خانه جشنواره، به‌نوعی آخرین روز نمایش فیلم‌ها به حساب می‌آید و تلاقی این روز با جمعه سبب شد تا جمعیت زیادی در برج میلاد حضور به هم رسانند تا از آخرین فرصت جهت دیدار با دوستان استفاده کنند به همین دلیل، آخرین روز خانه جشنواره، با استقبال بسیارخوب اهالی رسانه و منتقدان همراه بود. روز نهم به نام داریوش مهرجویی نامگذاری شد تا با پخش تصاویر این کارگردان تاریخ‌ساز، پیش از شروع هر سانس، تشویق‌های بسیارگرمی از سوی مخاطبان صورت بگیرد.

فیلم سینمایی «احمد» جدیدترین اثر سینمایی امیرعباس ربیعی است که حبیب والی‌نژاد تهیه‌کنندگی این اثر را بر عهده دارد. «احمد» که برای نخستین بار نقش موثر شهید احمد کاظمی را در ۱۸ ساعت ابتدایی زلزله دلخراش بم به تصویر می‌کشد. 

امیرعباس ربیعی کارگردان فیلم احمد گفت: وقتی شروع به مطالعه پیرامون شهید احمد کاظمی کردم، در پژوهش‌ها به صفحه‌ای برخوردم که درباره حضور این شهید در بم و فعالیت او نوشته بود. از همان جا قلاب من روی این داستان گیر کرد، زیرا احساس کردم این قصه نیاز امروز ماست.

تینو صالحی بازیگر نقش احمد کاظمی گفت: نقش احمد کاظمی چالش بزرگی برای من بود. در شروع کار آقای ربیعی به من کمک کردند و اطلاعاتی را در اختیار من گذاشتند. با هم بررسی کردیم و تمرین‌های طولانی و خوبی داشتیم تا بتوانیم نقش را آماده کنیم. از توماج هم تشکر می‌کنم. یکی از سخت‌ترین کار‌ها به خاطر مسئولیتش بود. سخت از این نظر که به عنوان نقش اصلی فیلم در چنین کاراکتری حضور داشتم. ۲۰ سال است که در تئاتر کار میکنم و باید جوابگویی افرادی می‌بودم که من را می‌شناختند. این‌ها مجموعه استرس‌هایی بود که برای بازی در این پروژه داشتم.

جشنواره فجر

ساره رشیدی بازیگر این فیلم توضیح داد: من تلاش کردم با لهجه بمی در فیلم صحبت کنم، اما این لهجه به‌قدری سخت بود که کارگردان گفت این لهجه را فعلا کنار بگذاریم. یه همین دلیل با لهجه بمی صحبت نکردم هرچند آن بمی را دوست دارم، چون بسیار آهنگ زیبایی دارد. من از ۱۵ سالگی کار تئاتر کردم و اولین کار تصویر من نیز یک سریال برای شبکه فارس بود که البته به پخش نرسید. خوشحالم که آقای ربیعی به من اعتماد کردند و نقش جدی‌ای به من دادند و امیدوارم به همه بازیگران کمدی اعتماد شود.

بازدید۲۵۰ هزار نفر از جشنواره فیلم فجر 

محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه بالغ بر ۲۵۰ هزار نفر تا روز گذشته در سراسر کشور از فیلم‌های جشنواره فجر بازدید کردند، افزود: این افتخاری است برای نظام ایران که حرکت‌های فرهنگی با حمایت مردم برگزار می‌شود.

«پرویز خان» به کارگردانی علی ثقفی و تهیه‌کنندگی عطا پناهی یکی از آثار بخش نگاه نو است که در بخش سودای سیمرغ این دوره از جشنواره نیز حضور دارد. این فیلم سینمایی که محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج با حمایت وزارت ورزش و جوانان است، درباره پرویز دهداری یکی از متفاوت‌ترین مربیان تاریخ تیم ملی فوتبال ایران است. 

جشنواره فجر

علی ثقفی کارگردان فیلم پرویز خان: گفت ساختن فیلم سخت است و ساخت فیلم فوتبالی سخت‌تر. توپ غیرقابل پیش‌بینی است و باید از سازمان اوج و از اعتماد آقای پناهی تشکر کنم. ما تجربه‌ای از ساخت فیلم فوتبالی نداشتیم و با بحران‌های زیادی در فیلمبرداری پلان‌های فوتبالی برخورد کردیم. مثلا ما در سرما کات می‌دادیم و بدن بچه‌ها سرد می‌شد، سرد و گرم شدن بدن آن‌ها تا پلان بعدی باعث می‌شد مدام مصدوم دهیم.

آقای پورصمیمی در کار معلم ما بود و با ایشان سه ماه تمام دورخوانی داشتیم. سعید پورصمیمی وقت و انرژی زیادی در زمان پیش‌تولید گذاشت و در هنگام تولید هم به یاد ندارم که یک روز دیالوگ‌ها را حفظ نبوده باشد یا بدون آمادگی سر صحنه بیاید.

مریم سعادت بازیگر نقش همسر پرویز دهداری گفت: مهم‌ترین ویژگی این فیلم برایم این بود که کاراکتر‌ها واقعی بودند. البته من آن‌ها را ندیده بودم و‌ای کاش که فرصتی پیش می‌آمد تا آقای دهداری و همسرش را می‌دیدم. سعی کردم در ایفای این نقش حرف گوش کنم و به وظیفه‌ام عمل کنم و به نقش نزدیک شوم. ضمن این که بازی در این نقش و فیلم برای من بسیار جذاب بود.

امضای تفاهمنامه سینمایی ایران با ۷ کشور خارجی

فریدزاده مدیر بخش بین‌الملل جشنواره در ابتدای این مراسم بیان کرد: امروز میزبان نمایندگان و رؤسای سینمایی کشور‌های ارمنستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکیه، ازبکستان، ترکمنستان و روسیه هستیم. این نشست در نوع خودش خاص و ویژه است، زیرا کمتر پیش می‌آید که رؤسای سینمایی سایر کشور‌ها در ایران حضور داشته باشند. پیش‌نویس بیانیه مشترک در زمینه همکاری و تعمیق روابط سینمایی با این کشور‌ها تهیه شده است.

جشنواره فجر

او در ادامه تصریح کرد: ۶ بندی که در این بیانیه اشاره شده عبارتند از بند‌های کلی برای گسترش همکاری‌های چندجانبه در زمینه تولیدات مشترک، تسهیل اکران آثار در کشور‌های منطقه، ایجاد صندوق حمایت مشترک منطقه‌ای برای فعالان سینما، گسترش همکاری در زمینه توسعه فناوری، افزایش همکاری‌های آموزشی و پژوهشی و حمایت ویژه از آثار منطقه در جشنواره‌های هر یک از اعضا.

 ارادت سینمای ایران بر بارگاه حسین بن علی (ع) 

فیلم سینمایی «شور عاشقی» تنها فیلم تاریخی مذهبی چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر است که به کارگردانی و تهیه‌کنندگی داریوش یاری ساخته شده است. 

فیلم «شور عاشقی» درباره کاروان اسرای کربلاست که از کوفه تا شام حرکت می‌کنند و سلما زنی است که مامور می‌شود رسانه کاروان اسرای کربلا و حضرت زینب (س) باشد و با آگاهی دادن آدم‌هایی که توسط شمر و ماموران فریب خورده‌اند را روشن کند. در حقیقت این زن کارآگاهی‌سازی را انجام می‌دهد تا نگذارد جای جلاد و شهید عوض شود و حقیقت بار دیگر گم شود. او که پرچم یا حسین (ع) را بلند کرده و در پیشاپیش کاروان حضرت زینب (س) حرکت می‌کند خودش نیز یکی از یاران کربلا می‌شود. 

جشنواره فجر

داریوش یاری کارگردان و تهیه‌کننده فیلم شور عاشقی گفت: این داستان دست از سر من برنمی‌داشت و طرح فیلم کوتاه و تله‌فیلم و سینمایی و سریال آن را نوشتم. شور عاشقی باید ساخته می‌شد.آقای مجید مجیدی از زمان نگارش فیلمنامه تا تدوین فیلم کنار ما بودند و تمام نگرانی ما این بود که از ذهن آیینی و پر از ایمان مخاطب دور بمانیم و مخاطب ما را باور نکند. حدود ۳۰ کارشناس در بنیاد فارابی این فیلم را تماشا کردند. حتی گاهی هم مقاومت می‌کردم و برخی به من هشدار می‌دادند که مراقب باش.

من در این فیلم مراقب بودم که به اهل سنت هم توهینی نشود. حدود ۳۰ سال است که با این مفاهیم همراه هستم و کتاب‌های خیلی زیادی خواندم. فیلم «شور عاشقی» را فیلم داریوش یاری ندانید بلکه ارادت سینمای ایران بر بارگاه حسین بن علی (ع) بدانیم.

«شور عاشقی» فیلمی بود که با هدایت دل آن را ساختیم. شاید اگر قرار بود با منطق و عقل این فیلم را بسازیم، به هزار و یک دلیل نباید می‌ساختیم. عشقی که داشتیم بالاترین دلیل ساخت این فیلم بود و تلاش کردیم که فیلم تبدیل به قلکی برای امام حسین (ع) نشود.

دانلود فیلم

http://www.vatanfa.com/?s=استقبال-اهالی-هنر-از-«احمد»-و-اکران-فیلم-فوتبالی-«پرویز-خان»