سرکوبى جنبش آزادى ملى. تشکیل «کمیته دفاع ملى» در قم‏

سرکوبى جنبش آزادى ملى. تشکیل «کمیته دفاع ملى» در قم‏

امپریالیست‏هاى انگلیس و روس که از جنبش آزادى ایرانیان و فعالیت شبکه جاسوسى آلمانها در ایران به هراس افتادند، با یکدیگر توافق کردند که پادگانهائى در طول مرزهاى‏ شرقى ایران به منظور پوشش مستقر کنند، در اکتبر ۱۹۱۵٫ به فرمان دولت تزارى روس یک سپاه اعزامى قزاق زیر فرماندهى ژنرال باراتوف در بندر انزلى پیاده شد

. هم‏زمان با رهسپارى این سپاه از انزلى به قزوین، یکان روسى دیگرى زیر فرمان ژنرال زولوتارف که در ماه مه در قزوین مستقر شده بود، به تهران رهسپار گردید. در ۱۵ نوامبر ۱۹۱۵ این سپاه تقریبا به نزدیکى پایتخت رسید و کرج را اشغال کرد. در ارتباط با نزدیکى نیروى عظیم روسى به پایتخت، اعضاى سفارت آلمان و ترک، چند تن از وزیران و قریب ۴۰ نماینده مجلس و حتى عده‏اى از روحانیان، پلیس شهر و یکانهاى ژاندارم و مجاهد در ظرف یک روز تهران را ترک و به قم رهسپار شدند. احمد شاه در تهران ماند.

در قم «کمیته دفاع ملى» تشکیل شد، در این کمیته بسیارى از اعضاى حزب دمکرات شرکت داشتند. گردآورى پول، اسلحه و خواربار آغاز گردید، گویا همه براى لشکرکشى به تهران و نبرد با نیروهاى روسى و انگلیسى آماده شدند و یکانهائى از کاشان و اصفهان به قم وارد شدند.

سپاه روس، که در قزوین، ینگى امام و کرج مستقر بود، در آغاز دسامبر ۱۹۱۵ به سوى همدان و قم رهسپار گردید در نبردهائیکه نزدیکى آبادى‏هاى ایلچى، سلطان بولاغ و لاله‏کیان در ۹ دسامبر ۱۹۱۵ روى داد نیروهاى ژاندارم و چریکهاى ملى که شماره‏شان ۷ هزار تن بود به کلى شکست خوردند. در ۱۶ دسامبر سپاه باراتوف، بدون توجه به مجاهدین، همدان را اشغال کرد.

یکانهاى سوار ژاندارم و بختیارى زیر فرماندهى انقلابى نامدار به نام امیر حشمت که شماره‏شان به ۱۷۰۰ سوار مى‏رسید و به منظور حمله به تهران در رباط کریم متمرکز شده بودند در ۲۲ دسامبر ۱۹۱۵ به وسیله یکانهاى قزاق روسى تارومار شدند و عقب نشستند، در ظرف همان روز، یکانهاى سپاه روس که به سوى جنوب تهران پیشروى مى‏کردند قم را به تصرف درآوردند. در نتیجه به اصطلاح لشکرکشى ارتش روس به سوى تهران فعالیت جاسوسان آلمانى- ترک فلج شد. ضربت کوبنده‏اى به جنبش خروشان آزادى ملى ایران وارد آمد.

هیئت «کمیته دفاع ملى» که گرداننده فعالیت‏هاى کمیته‏هاى فرعى و یکانهاى مسلح بود ناچار شد با شتاب قم را ترک و از راه کاشان و اصفهان به کرمانشاه رهسپار گردد.

 ==================

نام کتاب: تاریخ ایران از زمان باستان تا امروز

نویسنده: ا. آ. گرانتوسکى و دیگران / ترجمه: کیخسرو کشاورزى‏

تاریخ وفات مؤلف: قرن ۲۰ م‏

موضوع: تاریخ عمومى‏

زبان: فارسى‏

تعداد جلد: ۱

ناشر: انتشارات پویش‏

http://www.vatanfa.com/?s=سرکوبى-جنبش-آزادى-ملى.-تشکیل-«کمیته-دفاع-ملى»-در-قم‏