از آماده نبودن خانه جشنواره تا اکران فیلم‌هایی غم‌انگیز در روز برفی تهران



چهل‌ودومین دوره از جشن سینمای ایران بعد از برگزاری مراسم افتتاحیه روز گذشته اولین روز خود در خانه جشنواره با حضور منتقدین، صاحبان آثار و اصحاب رسانه میزبان ۴ فیلم بود. اما روز اول حواشی متفاوتی داشت که در ادامه به آن‌ها پرداختیم.

اولین روز بهمن ماه پیرو تفاهم‌نامه امضا شده بین سازمان سینمایی و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران میزبانی برج میلاد در جشنواره فیلم فجر این دوره قطعی شد و برج میلاد به عنوان خانه اصلی چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم انتخاب شد و طی ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه در اختیار جشنواره خواهد بود.

اما اهالی رسانه در ۱۲ بهمن ماه ۱۴۰۲ راهی خانه جشنواره فیلم فجر یعنی برج میلاد شدند، تا تماشاگر فیلم‌های اولین روز چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر که از ساعت ۱۳ آغاز می‌شد باشند، اما در کمال تعجب با اوضاع نابسامان و آماده نبودن خانه جشنواره برای میزبانی از مهمانان مواجه شدند.

فیلم سینمایی دروغ‌های زیبا به کارگردانی مرتضی آتش زمزم راس که قرار بود ساعت ۱۳ اکران شود، اما اکران این فیلم هم با تاخیر نیم ساعته همراه شد‌

اولین نشست خبری چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با نقد و بررسی فیلم سینمایی «دروغ‌های زیبا» در اولین روز از این جشنواره در خانه رسانه برگزار شد.

امینی دبیر جشنواره در ابتدای نشست گفت: شاید از دست‌اندرکاران جشنواره و بچه‌های ستاد توقعی باشد و اگر نکاتی بود با مهربانی دست در دست هم دهیم تا نواقص رفع شود. بابت تاخیر ابتدای کار هم عذرخواهی می‌کنم، زیرا روز اول جشنواره است و برنامه‌ریزی‌ها سخت بود. بچه‌ها چند روزی است که تلاش کردند تا ما در کنار شما باشیم.

امینی ادامه داد: از جهت ادب هر روز را به یکی از بزرگان سینما تقدیم کردیم و آن روز متعلق به آن عزیز است. امروز هم جای آقای تقی‌پور خالی است که سال‌ها برای سینما زحمت کشیدند.

آتش‌زمزم کارگردان دروغ‌های زیبا درباره دلیل ساخت چنین فیلمی در کشور بنگلادش عنوان کرد: از روز اولی که وارد بنگلادش شدم رنگ و زندگی در این کشور در جریان بود و دوست داشتم یک قصه در آنجا بنویسم. این کشور کمتر دیده شده بود و ۱۸۰ میلیون جمعیت دارد، ولی اندازه کردستان ما وسعت دارد و رشد اقتصاد آن مثبت ۸ است. در شهر داکا مردم شب‌ها تا صبح کار می‌کنند و مانند شب‌های عید خودمان است.

آتش زمزم ادامه داد: اولین چیزی که همه در داکا با آن مواجه می‌شویم، سیستم حمل و نقل عمومی است. وقتی برای اولین بار سوار آن شدم حس خوبی نداشتم و گفتم که باید برای این‌ها یک قصه بنویسم. در این مسیر ممیت الرشید من را کمک کرد. او ۴۰ فیلم از سینمای ایران ترجمه و در بنگلادش کار کرده است.

دومین نشست خبری فیلم سینمایی «شکار حلزون» به کارگردانی محسن جسور و تهیه‌کنندگی مصطفی سلطانی در خانه رسانه برگزار شد و در ابتدای این نشست، محمدرضا مقدسیان از زنده‌یاد حسام محمودی که در فیلم «شکار حلزون» بازی داشت، یاد کرد و حضار را به قرائت فاتحه و یک دقیقه سکوت فرا خواند.

محسن جسور کارگردان فیلم «شکار حلزون» درباره کم و کاستی‌های این اثر گفت: من فیلم ساخته‌ام که اینجا بیایم و در معرض قضاوت منتقدان قرار بگیرم. قطعا هر اثری ضعف‌هایی دارد.

وی درباره اقتباس در این فیلم ادامه داد: اقتباس آزاد از یک اثر، شیرین، اما سخت است. ادبیات ستونی است که من به عنوان نویسنده می‌توانم به آن تکیه کنم.

امیریل ارجمند در ادامه این بحث مطرح کرد: من معتقد هستم وقتی متنی نوشته می‌شود، آن نوشته فقط از دیدگاه نویسنده نمی‌آید؛ بلکه سلسله اتفاق‌ها و تجربه‌های طی شده تا آن مطالب نوشته شود

اصغر نعیمی کارگردان در نشست خبری فیلم سینمایی «دو روز دیرتر» گفت: سال عجیبی بر سینمای ایران گذشت. سال گذشته موفقیت‌هایی در عرصه جذب مخاطب داشتیم و ضایعه بزرگ قتل آقای مهرجویی و همسر هنرمند ایشان را باعث تاسف ما بود. مایلم در اولین روز جشنواره ادای احترامی به روح این هنرمند بزرگ و تاریخ‌ساز سینما داشته باشیم و به همین علت خواهش می‌کنم به احترام آقای مهرجویی و همسرشان یک دقیقه سکوت کنیم.

کارگردان درباره عدم حضور بازیگران در نشست خبری پاسخ داد: من حامل سلام بازیگران اصلی و عوامل دیگر فیلم هستم و قهری با جشنواره اتفاق نیفتاده است. سینا مهراد، پردیس احمدیه و مدیر فیلمبرداری ما در خارج از کشور هستند. تدوینگر هم به دلیل ضرورت آماده کردن یکی از فیلم‌های جشنواره مشغول هستند.
فرهاد آییش هم اجرای تئاتر داشتند و ساعتی در خدمتشان بودیم و ناگزیر خانه جشنواره را ترک کردند.

نشست خبری فیلم «ظاهر» هم با حضور عوامل برگزار شد و کارگردان و دست اندرکاران فیلم سینمایی «ظاهر» عنوان کردند که این اثر سینمایی قصه آدم‌هایی را به تصویر می‌کشد که جان خود را فدا کردند تا ما امروز بتوانیم زندگی کنیم.

دانلود فیلم

http://www.vatanfa.com/?s=از-آماده-نبودن-خانه-جشنواره-تا-اکران-فیلم‌هایی-غم‌انگیز-در-روز-برفی-تهران