فیلم باغ کیانوش؛ معرفی یک فیلم اقتباسی


فیلم باغ کیانوش به کارگردانی رضا کشاورزحداد و تهیه کنندگی محمدجواد موحد و بازیگری شهرام حقیقت‌دوست و عباس جمشیدی‌فر یکی از تولیدات حوزه کودک و نوجوان است که در جشنواره فجر رونمایی می‌شود. در این مطلب نگاهی به متن و حاشیه و نقدهای آن می‌اندازیم.

متن و حواشی جشنواره ۴۲ فیلم فجر

خلاصه داستان فیلم باغ کیانوش

فیلمنامه فیلم باغ کیانوش اقتباس از کتابی با همین نام است. این کتاب به قلم علی‌اصغر عزتی‌پاک برای گروه سنی نوجوان از سوی انتشارات کانون پرورش فکری منتشر شده بود.

داستان رمان «باغ کیانوش» در زمان جنگ تحمیلی ایران و عراق در روستایی از توابع شهر همدان اتفاق می‌افتد. حمزه و عباس تصمیم می‌گیرند در روز جشن ازدواج پسر کیانوش به باغ او دستبرد بزنند. این ماجرا با سقوط یک هواپیمای بمب‌افکن عراقی در نزدیکی باغ هم‌زمان می‌شود. سقوط هواپیما و ورود خلبان آن به باغ کیانوش ماجراهای جالبی رقم می‌زند.

نقد و بررسی فوری فیلم باغ کیانوش

نکته: این نقد و نوشته‌ها، نظر کوتاه ولی دست‌اول منتقدان و نویسندگان سینمایی است در بار اول تماشای فیلم؛ شاید بعدها همه چیز تغییر کند!

سیدمهرزاد موسوی

سید مهرزاد موسویبه جرات می‌شود گفت شما با بهترین فیلم نوجوانانه چندین سال اخیر و شاید بهترین تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال‌های پس از اوج، روبه‌رو می‌شوید. یک فیلم همه چیز تمام (اکشن، معمایی، داستانی، انیمیشن و حتی جنگی) در این ژانر که هم داستان درگیرکننده‌ای دارد، هم بازی‌های خوبی و هم محتوای به‌اندازه و دقیقی.
حجم زیادی از این تعریف را باید به فیلمنامه کار داد که اقتباسی است از کتابی به همین نام. همین اقتباس باعث شده تا -برخلاف بسیاری از آثار جشنواره حتی در بخش اصلی- با داستانی لاغر و پیرنگ‌هایی خرد مواجه نباشیم.
قصه باغ کیانوش، استارت خوبی دارد، با یک ایده نوستالژیک مثل بسیاری از آثار کودک و نوجوان شروع می‌شود ولی به خوبی در آن ایده اولیه (راهنمایی؛ موز!) متوقف نمی‌ماند و با پهن کرده قصه ادامه پیدا می‌کند.
امتیاز دیگه اینکه این داستان پهن شده و دور شده از ایده اولیه، به خوبی هم جمع می‌شود و پایان قابل حدس ولی خوبی دارد که به ژانر فیلم می‌خورد.
البته نباید از کارگردانی فیلم هم گذر کرد؛ در اغلب لحظات فیلم، مسلط بود کارگردان جوان و کاراولی مشخص است؛ کسی که در عین روایت درست فیلمنامه، تلاش دارد بازیگوشی‌ها و تجربه‌گرایی‌هایی در مدل فیلمبرداری داشته باشد و در عین حال، روی اعصاب رژه نرود.
به زعم من، فیلم باغ کیانوش همراه فیلم نپتون یکی از غافلگیری‌های این دوره جشنواره بود. فیلمی که هم بودجه دولتی‌اش را حرام نکرده، هم اثر قابل دفاعی شده و هم آنقدر خوب هست که بشود از برخی ضعف‌هایش (از دست رفتن ریتم در برخی لحظات، یکنواخت نبودن اوج و فرودهای فیلم، فراموشی بعد زمانی و مکانی اتفاقات که در کتاب مشخص است ولی در فیلم نه) چشمپوشی کرد.

راستی بچه‌های این دوره و زمانه، می‌فهمند موز چه میوه نایاب و گرانقدری بوده؟ ایده اولیه فیلم از دست می‌رود؟

اسم پیشنهادی دیگر برای فیلم: به نام موز
سطح فیلم: پذیرش در سودای سیمرغ (این فیلم به جرأت از برخی فیلم‌های کنونی سودای سیمرغ دیدنی‌تر بود و حالا قضاوت در بخش نگاه نو را سخت کرده است)

۳ نکته از فیلم:

  • بازی‌های یکدست و خوب بازیگران نوجوان
  • موسیقی بامداد افشار
  • بازی خوب و به‌جای عباس جمشیدی‌فر

 

بازیگران و عوامل فیلم باغ کیانوش

سهم اصلی در ترکیب بازیگران این فیلم سینمایی را که محور اصلی قصه‌اش شخصیت‌های کودک و نوجوان هستند، بازیگران نوجوان دارند. بازیگرانی که برخی از آن‌ها را می‌توان استعدادهای تازه در سینما دانست و برخی دیگر پیش از این در آثار سینمایی تجربه ایفای نقش داشته‌اند.

شهرام حقیقت‌دوست، علیرضا آرا، مجید پتکی، با حضور عباس جمشیدی‌فر بازیگران اصلی این فیلم سینمایی را تشکیل می‌دهند.

عوامل این فیلم عبارتند از؛

تهیه کننده: محمدجواد موحد، نویسنده و کارگردان: رضا کشاورزحداد، مجری طرح: محمد گودرزی، مشاور کارگردان: حسین دارابی، مشاور نویسنده: احسان ثقفی، مدیر فیلم‌برداری: مرتضی هدایی، طراح صحنه: بابک کریمی‌طاری، مدیر صدابرداری: حسین بشاش، طراح گریم: محمود دهقانی، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: سیاوش رمضانلو، تدوین: سیاوش کردجان، موسیقی: بامداد افشار، طراح لباس: مجید لیلاجی، مدیر تولید: محمداسماعیل کلبی‌آبادی، طراح و ترکیب صدا: رامین ابوالصدق، اصلاح رنگ و نور: فربد جلالی، جلوه‌های ویژه کامپیوتری: محمد عبدی، انیمیشن: میلاد محمدی، عکاس: سعید کریمی و حسن شجاعی.

پشت صحنه فیلم باغ کیانوش

درباره کارگردان فیلم

رضا کشاورزحداد که نخستین تجربه کارگردانی سینمایی خود را پشت سر می‌گذارد، پیش از این چند فیلم کوتاه از جمله «تریبون»، «تعمیرکار»، «ناهارترین»، «ترسناک نیست»، «هیئت همراه»، «مداد رنگی»، «تکیه‌گاه»، «هدیه»، «آخرشه» و… را تولید کرده که عمدتا در ژانر کودک نوجوان بودند.

فهرست بهترین فیلم های اقتباسی

چند نکته درباره فیلم

  • اولین تجربه کارگردانی رضا کشاورزحداد یک فیلمنامه اقتباسی است و باغ کیانوش در کنار فیلم آپاراتچی از معدود فیلم‌های جشنواره است که اقتباسی از یک کتاب هستند.
  • کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که دو سال پیش با فیلم میرو در جشنواره حاضر بود امسال هم با باغ کیانوش در این رویداد حضور دارد.
  • سهم سینمای کودک و نوجوان در جشنواره فجر امسال به چند اثر که بیشتر انیمیشن هستند محدود شده است.

خرید بلیت فیلم های جشنواره فیلم فجر

پوستر و عکس های فیلم باغ کیانوش

پوستر فیلم باغ کیانوش

شهرام حقیقت‌دوست در فیلم باغ کیانوش

فیلم باغ کیانوش

دانلود فیلم

فیلم باغ کیانوش؛ معرفی یک فیلم اقتباسی

فیلم باغ کیانوش به کارگردانی رضا کشاورزحداد و تهیه کنندگی محمدجواد موحد و بازیگری شهرام حقیقت‌دوست و عباس جمشیدی‌فر یکی از تولیدات حوزه کودک و نوجوان است که در جشنواره فجر رونمایی می‌شود. در این مطلب نگاهی به متن و حاشیه و نقدهای آن می‌اندازیم. متن و حواشی جشنواره ۴۲ فیلم فجر خلاصه داستان فیلم […] http://www.vatanfa.com/?s=فیلم-باغ-کیانوش؛-معرفی-یک-فیلم-اقتباسی