پاسخ آیت‌الله مصباح به تذکر زرتشتی‌ ها

آیت‌الله مصباح یزدی در پاسخ به نامه نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی نوشت: ستایش شخصیت‌های بزرگی که در میان اجداد ما بوده‌اند به خاطر ویژگی‌های ارزشمندی که داشته‌اند، در واقع احترام به آن صفت و خصلت ارزنده است.
در پی سخنرانی حضرت آیت‌الله مصباح یزدی در هجدهمین نشست کشوری دفتر پژوهش‌های فرهنگی که با موضوع «عزت ملی در پرتو انقلاب اسلامی» ایراد شد، (از اینجا بشنوید) اسفندیار اختیاری، نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای گلایه‌آمیز، ضمن تذکر پاره‌ای افتخارات تاریخی ایرانیان، نسبت به سخنان آیت‌الله مصباح انتقاد کرد.

از آنجا که نامه آقای دکتر اختیاری در برخی مطبوعات و سایت‌ها منتشر شده ‌است، لازم دانسته شد تا پاسخ آیت‌الله مصباح نیز برای روشن شدن اذهان عمومی از این طریق منتشر شود:

به نام خدا

جناب آقای دکتر اسفندیار اختیاری،

نماینده محترم زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی؛

با احترام، ضمن تشکر از نامه گلایه‌آمیز شما درباره تعبیری که در گفتار اینجانب به کار رفته بود به استحضار می‌رسانم:

اینجانب بر حسب آموزه‌های اسلامی به همه ادیان توحیدی احترام  می‌گزارم و وجود بعضی از عقاید یا آداب نامطلوب در بعضی از آنها را مانع این احترام نمی‌دانم؛ چنان‌که در میان فرقه‌های منسوب به اسلام هم انحرافاتی وجود دارد که نمی‌توان آنها را موجب خدشه در اصل اسلام دانست.

اما عرایض بنده در سخنرانی مورد اشاره شما ناظر به این مطلب بوده است که ما یک بار از شخصیت‌های بزرگی که در میان اجداد ما بوده‌اند یاد می‌کنیم و آنان را به خاطر ویژگی‌های ارزشمندی که داشته‌اند، می‌ستاییم. این کار در واقع احترام به آن صفت و خصلت ارزنده است، و طبعاً نسبت به شخصیت‌های دیگری که از نیاکان ما هم نبوده‌اند، انجام می‌دهیم. چنان‌که حاتم طائی را به جهت جود و سخاوتش می‌ستاییم.

و یک بار ملاک ارزشگذاری را کشورگشایی و توسعه قلمرو حکومت می‌دانیم و کسانی را به جهت سعی در توسعه «وطن قراردادی» می‌ستاییم، و ایشان را به عنوان قهرمان ملی ستایش می‌کنیم؛ این کار مبنای عقلائی ندارد. چنان‌که وسعت این وطن در طول تاریخ ثابت نبوده و از باب نمونه زمانی کشور عراق فعلی جزئی از وطن ما بوده و تیسفون (مدائن فعلی) پایتخت پادشاهان ساسانی بوده است؛ در صورتی که ما نمی‌توانیم در این زمان برای حاکمانی مانند صدام احترام قائل شویم، به صرف این‌که حاکم کشوری بوده‌اند که زمانی جزئی از وطن ما به شمار می‌رفته است.

و یک بار ما به وطن و هم‌وطنان خودمان می‌بالیم از آن جهت که جویای حقیقت بوده‌اند و پس از شناختن حقانیت اسلام با آغوش باز استقبال کرده و حتی بهتر از زادگاه خودِ اسلام از آن حمایت کردند. این افتخار به هیچ روی قابل مقایسه با دو وجه قبلی نیست.

ما باید به وطن قراردادی فعلی هم به سبب بهترین حمایت و فداکاری از حقیقت ارج بنهیم و در مقام دفاع از آن کوتاهی نکنیم؛ و این خصلت حق‌جویی و پیروی از حق ارزشی است که توجیه عقلانی دارد و قابل مقایسه با دو وجه دیگر افتخار نیست.

در پایان مجدداً تکرار می‌کنم که ما برای همه اقلیت‌های مذهبی، مخصوصاً زرتشتیان احترام قائلیم و اینجانب شخصاً‌ بارها از نمونه‌های برجسته راستگویی و درستکاری ایشان، به خصوص آنچه در شهر خودمان (یزد) شاهد بوده‌ام، یاد و ستایش کرده‌ام.

نامه اسفندیار اختیاری، نماینده ایرانیان زرتشتی به شرح زیر است:

به نام دانای یزرگ هستی بخش

جناب آقای آیت الله محمد تقی مصباح یزدی

نماینده محترم مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری

با درود فراوان

احتراما، بدینوسیله ضمن انتقاد معنادار به سخنان اخیر جنابعالی در مجتمع فرهنگی یاوران مهدی(عج) و منسوب کردن «پدران خود به آتش پرستی» که سبب آزرده خاطر شدن ایرانیان شده است، یادآوری می نمایم. افتخار ایرانیان این است که در درازنای تاریخ یکتاپرست و پرستنده خداوند یکتا و بی همتا بوده اند. ایرانیان همچنین بر اساس آموزه های الهی خود، ارزش های انسانی و انسانیت را نیز همواره در سرلوحه کاری خود قرار داده اند.

در تاریخ یک کشور فرازها و فرودهایی وجود داشته که خوشبختانه در این کشور اهورایی سهم افتخارات در تمدن سازی، بسیار بیش از دیگر سهم های آن بوده است. ایرانیان با کشف و شناختن آتش، این فروغ اهورایی و عنصر با ارزش، آغاز کننده عصر تمدن و پدید آورنده تحولات عظیم در زندگی بشر بوده اند و با نگهداری، آن را به جهانیان عرضه کردند که این یک افتخار غیر قابل انکار ایرانیان است.

همانگونه که جنابعالی در سخنان خود به خوبی بیان داشته اید «نباید هر هدفی را با هر وسیله ای بدست آورد» و اینجانب نیز به آن باور دارم.

در شرایطی کنونی کشور، همه گروه ها، ادیان، اقوام و نژادها نیاز به همدلی و همراهی دارند، نکته ای که بارها در سخنان ارزشمند مقام معظم رهبری نیز بدان تاکید شده است. اینگونه اظهار نظرها که شائبه رسیدن به اهداف سیاسی خاص را در بر دارد و در این راه بدیهیات تاریخ این کشور پرافتخار را به زیر سئوال می برد، به هیچ عنوان به صلاح نمی باشد.

http://www.vatanfa.com/?s=پاسخ-آیت‌الله-مصباح-به-تذکر-زرتشتی‌-ها
هلیا گفته:

ببخشید آقا سهیل میتونم یه سوال بپرسم؟

parse گفته:

به نام دانای بزرگ هستی بخش / درود بر زرتشتیان بزرگ و پر فروغ کشورمان ایران نمی دانم چرا این بحث که ایرانیان آتش پرست بوده اند خیلی ها دوست دارند با جریان انداختن این بحث دروغین زرتشتیان را بد نشان دهند با اینکه ما ایرانیان اولین امپراطوریی بودیم که در آن پایه های یکتا پرستی را بنا نهادیم در برابر خداوند بزرگ سجده فرود آوردیم و نماز خواندیم. پاینده ایران و ایرانی

حسن گفته:

بادردو به خانواده هفتادوپنج ملیونی ام.من خودم یک روحانی زاده هستم به راستی که روحانیون مااستادمغلطه هستند این چه پاسخیست به ایراددرست برادرزرتشتی ام صدام روچه به ایران .خیلی ازسرزمین های بیرون ازآسیاهم درگذشته ازمابوده است که اکنون نیست اخلافی آن هم اینست دلیل ندارد آنهاراایرانی بدانیم چون زمانی درسرزمین مابوده اند اماهرگاه نام نیکان ایرانی مان می آیدخیلی روشن است نیاکان ماهم مانندایرانی های امروزی بوده اندتهی ازاشتباه نبوده اند اماتهمت آتش پرست بودن آنچنان بخردانه و اخلاقی نیست با تاریخ دانش و منطق هم سازگارنست

ايذه گفته:

به ایران نماند چنین روزگار بد…

مه اااحمد گفته:

باعرض سلام .

دوستان من به چند کشور اروپایی سفر کردم و چند جایی راجب به امپراطوری ایران و کوروش کبیر چیزهایی شنیدم که واقعا تاسفبار بوده مثلا بعضی جهات و تشکیلات در ایران ایرانیان اصیل را به المانها نسبت و منسوب می دانند و چندین بار المانها منکر ان شدند که ایرانیان اریایی نیستند و حق ندارند خودشان را به اریایی های اصیل که ماهستیم یعنی المانها منسوب کنند.دوم اینکه در ایطالیا در یکی از کتابخانهایی معروف روم چند باری به انجا رفتم و هروقت که خواستم عضو ان کتابخانه شوم قبولم نکردن چون که ایرانیم واز یک استاد رومی پرسیدم چرا ما که زمانی امپراطوری عضیمی داشتیم و اهل تمدن بودیم…در جواب به من گفت که در ایران باستان مردم ایران امپراطور پرست بودند و با انها همانند برده رفتار می کردند و انها را یک الت می دانستند نه بیشتر و فقط سروتمندان و بانفوزان در امپراطوری ایران قدیم مورد احترام پادشاهان بودند . و اکثریت مردم ایران در تمام امپراطوری رایی نداشتند.

nafise گفته:

به نظر من نمیشه یک امپراطوری با مردمش رفتار برده گونه!داشته باشه وبااین حال باچنان شکوه وشوکتی حکمرانی کنه،که جهان را به ستایش خود وادارد!!

به نظر من برخی چشم ها هستن که نمی خوان ببینن،وگرنه ما کم نداریم غربی هایی که شیفته ی فرهنگ وتاریخ ایرانن وعمرشون در این راه می ذارن…

در همه جای تاریخ از ایرانی ها با عنوان نجیب یاد شده،واگر اندکی تامل کنیم می بینیم که همینطور بوده…

علی گفته:

درود بر خدای زرتشتیان چرا هیچکس از مسوولین کشوز نمیپرسه ک چرا هیچ اسمی از کورش کبیر نیست؟؟؟؟

مرتضی گفته:

درود بر ایانیان

مارال گفته:

من فقط چند جمله بگم:
آتش نقش روشنگری و هدایتگری دارد
آتش ماهیت گرمابخشی و زندگی بخشی دارد
آتش و بکارگیری آتش انسان را از اعماق تاریک تاریخ به روشنایی تمدن و پیشرفت وارد کرد
آتش انسان را از خام خواری و گیاه خواری خارج کرد
آتش انسان را به ذوب فلزات و ساخت ابزارهای توسعه یافته هدایت کرد
و آتش صدها سودرسانی دیگر برای بشریت به همراه داشت
پس بی دلیل نیست که اجداد فهیم ما علاوه بر پاسداشت همه ی عناصر ، این عنصر را به جهت پاکی و بی آلایشی که در ذات خود دارد و از بین برنده ی همه ی آلودگی ها و ناپاکی هاست مورد تقدیس و احترام قرار دادند و این هرگز به معنی پرستیدن و کرنش کردن در برابر آتش نیست. هر انسان بی غرضی این را می داند
فردوسی می فرماید:
نگویی که آتش پرستان بدند پرستنده ی پاک یزدان بدند
ویا در جایی دیگر می گوید:
بدانگه بدی آتش خوب رنگ چو مر تازیان راست محراب سنگ

وطن پرست گفته:

درودبه همه .به نظرمن اینکه آتش مقدس است،به این معنی نیست که زرتشتیان آن رامیپرستندبلکه فقط مقدس است.اگرمسلمانان عزیزتوجهکنند میبینندکه دردین اسلام هم آتش مقدس است.مثلا جزو مطهرات است یعنی چیز نجس با آتش پاک میشودهمانطورکه آتش جهنم انسان راازگناه بازمیداردوهمینطوردرمراسم مذهبی شمع روشن میکنیم ودرقران هم خواندم که خداوندبوسیله آتش باموسی سخن گفت پس باید گفت این تشابهی بین دین اسام وزرتشت است.

ایرانی گفته:

کاملا درسته

اهورا گفته:

ما ایرانیها عرب نیستیم