آداب و اخلاق زرتشتی-قسمت اول

مطلب زیر به دلیل سخن های کاملا غیر واقعی و دورغ در مورد دین پاک زرتشت به طور حدودا کاملی ویرایش شــــــــده است.یعنی آن قسمت های که جزء دروغ،چیز دیگری نبوده است پاک شده است.

 

 

چون پیروان دین زردشت جهان را به صورت میدان مبارزه میان خیر و شر تصور می‌کردند،‌ با این طرز تصور خویش، در خیال، محرک نیرومندی بیرون از قوانین طبیعت مقرر می‌داشتند که فردا را به کار نیک تشویق می‌کرد و ضامن اجرای آن بود. نفس بشری ر ا نیز، مانند صحنه جهان،‌نبردگاه ارواح پاک با ارواح پلید می‌دانستند؛ به این ترتیب،‌هر کس در نظر ایشان سربازی بود که خواه‌نا‌خواه در صف خدا یا در صف شیطان می‌جنگید،‌ و هر کار که به آن برمی‌خواست یا از آن خودداری می‌کرد، خود به خود،‌به تقویت دستگاه اهورمزدا یا دستگاه اهریمن می‌انجامید.

 

 

 

با این فرض که انسان برای رسیدن به اخلاق نیک محتاج به تکیه‌گاه فوق طبیعی باشد، باید گفت که جنبه اخلاقی دین زردشت عالیتر و شگفت‌انگیز تر از جنبه دینی و الاهی آن است؛ این طرز تصور به زندگی روزانه آدمی شرافت و مفهومی می‌بخشد که از دید قرون وسطایی نسبت به انسان، که او را چون کرم ناتوانی تصور می‌کرد، یا از دید جاری در این ایام،‌که او را دستگاه مکانیکی متحرک خود به خود تصور می‌کند، هرگز چنان شرافت و مفهومی برای آدمی فراهم نمی‌شود. انسان، مطابق تعلیمات مذهب زردشت، همچون پیاده صحنه شطرنج نیست که درجنگ جهانگیر دائمی بدون اراده خود در حرکت باشد، ‌بلکه آزادی اراده دارد، ‌چه اهورمزدا چنان خواسته است که انسانها شخصیتهای مستقلی باشند و با فکر و اندیشه خود کار کنند، و با کمال آزادی در طریق روشنی، یا در طریق دروغ،‌ گام نهند. چه اهریمن،‌ خود، دروغ مجسم و جاندار،‌ و هر دروغگو و فریبکار بنده و خدمتگزار وی به شمار می‌رفت.

 

از این طرز تصور کلی قانون اخلاقی مفصل و در عین حال ساده‌ای به وجود آمد که بر این قاعده ‌طلایی تکیه داشت که: «تنها کسی خوب است که آنچه را بر خود روا نمی‌دارد، بر دیگران نیز روا ندارد.»

 

به گفته اوستا، انسان سه وظیفه دارد: «یکی اینکه دشمن خود را دوست کند؛ دیگر اینکه آدم پلید را پاکیزه سازد؛ و سوم آنکه نادان را دانا گرداند»، بزرگترین فضیلت تقواست، و بلافاصله پس از آن، شرف و درستی در کردار و گفتار است. در میان پارسیها رباخواری رایج نبوده، ولی باز پس دادن وام را امر واجب و مقدسی می‌شمردند. در شریعت اوستا (مانند شریعت یهود) بدترین همه گناهان کفر بود.

 

چون دینداری و تقوا بزرگترین فضیلت بود، نخستین وظیفه آدمی در زندگی آن بود که خدا را بپرستد و تطهیر و قربانی کند. در دین زردشتی روا نبود که معبد بسازند یا بت بتراشند، بلکه قربانگاههای مقدسی را بر قله کوهها و در داخل کاخها و مرکز شهرها بنا می‌کردند و، برای ادای احترام به اهورمزدا، یا مقدسات پایینتر از وی، بر بالای آنها آتش می‌افروختند. خود آتش نیز به عنوان خدایی پرستش می‌شد و آن را به نام «اتر» می‌نامیدند، و عقیده داشتند که فرزند خدای روشنایی است. آتشدان مرکز اجتماع خانواده بود، و سعی داشتند که آتش خانوادگی هیچ‌گاه فسرده نشود، چه این کار یکی از واجبات دین به شمار می‌رفت. آتش خاموشی ناپذیر آسمان، یعنی خورشید، را به عنوان مظهر تجسد یافته اهورمزدا یا میترا پرستش می‌کردند.

 

برای خورشید و آتش و اهورمزدا، چیزهای گوناگون، از قبیل گل و نان و میوه و مواد خوشبو و گاو و گوسفند و شتر و اسب و گوزن،  آدمیزاد را قربانی می‌کردند.

 

اهورمزدا نیز، مانند یهوه، حمد و ثنا را دوست داشت و آن را می‌پذیرفت؛ به همین جهت،‌ برای بندگان مؤمن فهرست باشکوهی از صفات و نیکی‌های خود فراهم کرد که تلاوت آنها به عنوان دعا مورد کمال علاقه پارسیها بود.

 

 

 

ادامه دارد…..

http://www.vatanfa.com/?s=آداب-و-اخلاق-زرتشتی-قسمت-اول
بابک گفته:

آدمیزاد رااعراب درگورزنده به گورمیکردند نه زردشتیان پاک درنوشتن خود دقت کنید

فرهاد گفته:

دورد

من همچین حرفی زدم؟

محمدفرزند ایران گفته:

سهیل جان این رو به قسمت منابع مقالم اضافه کن

(متن دو نامه در موزه لندن موجود است)

there

سهیل گفته:

محمد عزیز با کمال عذرخواهی امکان ارسال مقاله ۵ وجود ندارد و مشخصه که توش دست برده شده!
شرمندم.
لطف کنید مقالات به درد بخور بفرستید. مثل آثار باستانی و غیره.

محمدفرزند ایران گفته:

سهیل چی میگی؟خدا شاهده من عین مقاله رو برات فرستادم .حتی واوش رو هم تغییر ندادم.در ضمن برای اینکه مطمئئن بشم از چند تا منبع مختلف هم برسی کردم که صحت اون رو تایید کرد.من که منبع بهت معرفی کردم . اصل نامه ها هم تو موزه لندن موجوده

سهیل گفته:

موزه لندن؟ چه جای مطمئن و معتبری!

محمدفرزند ایران گفته:

سهیل جان باز چیزی توش بوده که به مذاقت خوش نیومده؟
البته ببخشید اینو میگم.
دیگه این که واقعیت تاریخه. تمام اسنادش هم هست.

سهیل گفته:

محمد اون نامه بو می داد!
بوی شیطنت زرتشتی های عزیز!

محمدفرزند ایران گفته:

اشکالی نداره .انتظاره دیگه ای هم به غیر ازین ازت نمیرفت

محمدفرزند ایران گفته:

برای شماییکه اطلاع نداری باید خدمتتون بگم موزه لندن جزو۱۰موزه برتر دنیا ست.
در ضمن موزه مثل بعضی سایتها نیست که هر چیزی رو خواستند بزارن یا نه.همه موزه ها فارغ از مسائل سیاسیند و زیز نظر یونسکو هستند.متاسفم که طرز فکرت اینه.بیخود نیست همه چیو به قول خودت بو دار میبینی

محمدفرزند ایران گفته:

میدونی چیه سهیل تو فکر میکنی بقیه مردم هیچی حالیشون نیست .و تو مواظب منحرف نشدنشونی .تو فکر میکینی مردم عقل ندارن که تو میخوای جاشون تصمیم بگیری ؟بزار طرف مقابلت مطلب رو بخونه اون وقت خودش اگر خواست میره تحقیق میکنه درست یا غلط بودنشه میفهمه.این مشکلیه که اتفاقا تو مملکت ما هم هست و هر چی میکشیم از همین طرز فکره

ایران گفته:

خنده داره با ارزش ترین های جهان تو کشور خودمون نیست تو لندنه واقعا شرمم میاد فردا پس فردا نیان تخت جمشید رو اتیش بزنن؟؟؟؟

سرباز آریایی گفته:

ای کاش میتونستیم برای تاریخ مون هم بجنگیم که تاریخچه ایران دست اونایی نیوفته که هیچ چیز در مور یک آریایی نمیدونن و فقط تو موزه گذاشتن نگاه میکنن بدون ایم که بدونن اون چیه به امید روزی که تاریخچه ایران به پارسی زبانان ایران برگرده

م.ق گفته:

خیلی سایت خوبی دارید ایرانی ها رو با تمدنشون اشنا می کنید