چرا روز جمهوری اسلامی عید است؟

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

حجت الاسلام والمسلمین مهدی یعقوبی گیلانی، کارشناس مذهبی با اشاره به روز جمهوری اسلامی در صحیفه امام بیان کرد: دوازدهم فروردین، روز جمهوری اسلامی روز مهمی است؛ روزی که مسیر تاریخ را در عصر حاضر دستخوش تغییرات گسترده‌ای کرد؛ تغییراتی که روز به روز ابعاد و زوایای جدیدی از آن پیدا می‌شود.

جلد ششم از کتاب ارزشمند صحیفه‌ی امام خمینی صفحه‌ی ۴۵۲، پیرامون سخنان ایشان در مورد برگزاری رفراندوم و اعلام حکومت جمهوری اسلامی ایران است.

 امام خمینی (ره) کلام خود را با قرائت آیه پنجم از سوره‌ی مبارکه قصص آغاز می‌کنند: «وَنُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّهً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ» «ما می‌خواهیم بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم».

دو نکته درباره آیه وارثان زمین

این کارشناس مذهبی گفت: قبل از بررسی ادامه سخنان امام خمینی (ره) توجه شما را به دو نکته مهم پیرامون آیه مذکور جلب می‌کنم:

کلمه «منّت» در آیه شریفه

کلمه‌ى «منت» در آیه شریفه به معناى نعمت بزرگ و با ارزش است، نه منّت زبانى که بازگو کردن نعمت به قصد تحقیر دیگران باشد، منّت در این آیه یعنی ما وقتی مستضعفین زمین را حاکم زمین قرار دهیم به آن‌ها یک نعمت ارزشمند و بزرگ عطا کرده‌ایم که باید قدر آن را دانسته و شکر آن را به جا بیاورند.

همه‌ی نعمت‌های خداوند عظیم و بزرگ است، اما در خصوص چند نعمت، تعبیر به منّت شده است که طبعاً از اهمیت بالاى آن‌ها حکایت دارد، از جمله: 

الف: نعمت اسلام «کَذلِکَ کُنْتُمْ مِنْ قَبْلُ فَمَنَّ اللَّهُ عَلَیْکُمْ» نساء، ۹۴.
ب: نعمت نبوّت «لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولًا» آل‌عمران، ۱۶۴. 

ج: نعمت هدایت «بَلِ اللَّهُ یَمُنُّ عَلَیْکُمْ أَنْ هَداکُمْ» حجرات، ۱۷.

د: نعمت حاکمیّت مؤمنان

که توضیح اجمالی آن را بیان نمودیم. 

چهار نکته در پیام امام ره درباره روز جمهوری اسلامی

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی تصریح کرد: مرحوم امام خمینی (ره) در پیام ارزشمند روز ۱۲ فروردین سال ۱۳۵۸ و پس از اعلام نتایج رفراندوم به بیش از ۱۴ نکته‌ی ناب و اساسی اشاره می‌کنند که چهار مورد را برای شما توضیح می‌دهم: 

مستضعفین دست توانای خدا

مستضعفین دست توانای خدا هستند و ملت ایران پیشوای مستضعفین

من به ملت بزرگ ایران که در طول تاریخ شاهنشاهی که با استکبار خود آنان را خفیف شمردند و بر آنان کردند آن‌چه کردند، صمیمانه تبریک می‌گویم. خداوند تعالی بر ما منّت نهاد و رژیم استکبار را با دست توانای خود که قدرت مستضعفین است در هم پیچید و ملت عظیم ما را ائمه و پیشوای ملت‌های مستضعف نمود و با برقراری جمهوری اسلامی، وراثت حقه را بدانان ارزانی داشت. من در این روز مبارک، روز امامت امت و روز فتح و ظفر ملت، جمهوری اسلامی ایران را اعلام می‌کنم.

در اندیشه‌ی امام خمینی (ره) روز جمهوری اسلامی دو ویژگی مهم برای مردم ایران دارد:

اولاً روز پیروزی است. یعنی گذر از مرحله‌های دشوار و آغاز یک مسیر تعیین کننده و نورانی.

ثانیاً ملت ما با این سدشکنی به عنوان اولین ملت در مقابل طواغیت عالم ایستاد و پیشوا و الگوی مستضعفان عالم شد. شاید این سخن در فروردین ۵۸ بخوبی امروز درک نمی‌شد و ما در سال۱۴۰۱ روز‌هایی را می‌بینیم که محور مقاومت از هر سو عرصه را بر ظالمین و طاغوت‌ها تنگ کرده است.

حکومت اسلامی چه حکومتی است؟

این کارشناس مذهبی مطرح کرد: حکومتی که در آن، جمیع اقشار ملت با یک چشم دیده می‌شوند و نور عدالت الهی بر همه و همه به یک طور می‌تابد و باران رحمت قرآن و سنت بر همه کَس به یکسان می‌بارد. مبارک باد شما را چنین حکومتی که در آن اختلاف نژاد و سیاه و سفید و ترک و فارس و لر و کرد و بلوچ مطرح نیست. همه برادر و برابرند؛ فقط و فقط کرامت در پناه تقوا و برتری و به اخلاق فاضله و اعمال صالحه است.

در اندیشه‌ی امام خمینی (ره) یکی از اصول اساسی حکومت جمهوری اسلامی ایران رعایت عدالت با تمام زوایا و ابعاد آن است، البته متأسفانه، هنوز بعد از گذشت سال‌ها از انقلاب در این زمینه نارسایی‌ها و مشکلاتی وجود دارد.

مقام معظم رهبری در بیاناتی در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش در تاریخ ۱۳۹۶/۱۱/۱۹ بیان کردند: عدالت، عدالت اجتماعی، برداشتن فاصله‌های زیاد بین قشر‌های مختلف مردم. در این زمینه البته کم‌کاری داریم، عقب‌ماندگی داریم، کاری که باید در این زمینه انجام بگیرد آن‌چنان‌که شایسته و بایسته و لازم بوده انجام نگرفته؛ باید بجد دنبال این باشیم و بدانید که به توفیق الهی دنبال این هستیم و از این قضیه صرفِ‌نظر نخواهیم کرد؛ این یکی از پایه‌های اصلی نظام جمهوری اسلامی است. البته راهش مبارزه‌ی با ظلم و مبارزه‌ی با فساد است.

وظیفه سنگین مردم در حفظ حکومت اسلامی 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی افزود: در جلد ششم صحیفه‌ی امام خمینی (ره) صفحه‌ی ۴۵۲ آمده است: اینک شما ملت شجاع، پاسداری جمهوری اسلامی هستید. اینک شما هستید که باید این اثر الهی را با قدرت و قاطعیت حفظ کنید و نگذارید بقایای رژیم متعفن که در کمین نشسته‌اند و طرفداران دزدان بین‌المللی و نفت‌خواران مفتخوار در بین صفوف فشرده شما رخنه کنند.

آیا همه مشکلات تقصیر حکومت است؟

یکی از مغالطه‌های رایج میان مردم، درست کردن تمام مشکلات پیدا و پنهان بدست حکومت و دولت است یعنی همه‌ی تقصیر و قصور‌ها را از آن ناحیه ببینیم و به نقش مردم در پیدایش یا گسترش برخی مشکلات در جامعه بی توجهی کنیم، مثلاً گران فروشی یک مشکل دوطرفه است بخشی وظیفه دولت است که باید نظارت کند و بخشی هم وظیفه مردم است که با گزارش تخلفات یا عدم خرید برخی کالا‌ها و… به وظیفه‌ی خود در این باب عمل کنند.

چرا روز ۱۲ فروردین عید است؟

این کارشناس مذهبی یادآور شد: در جلد ششم صحیفه‌ی امام خمینی (ره) صفحه‌ی ۴۵۲ آمده است: صبحگاه ۱۲ فروردین – که روز نخستین حکومت الله است – از بزرگ‌ترین اعیاد مذهبی و ملی ماست. ملت ما باید این روز را عید بگیرند و زنده نگه دارند. روزی که کنگره‌های قصر ۲۵۰۰ سال حکومت طاغوتی فرو ریخت و سلطه شیطانی برای همیشه رخت بربست و حکومت مستضعفین که حکومت خداست به جای آن نشست.

وظیفه هر مسلمان نسبت به روز جمهوری اسلامی

یکی از وظایف تک تک ما به عنوان مسلمان ایرانی در روز جمهوری اسلامی نکوداشت این روز بزرگ است کار‌هایی مانند:

نصب پرچم کشورمان بر سر در خانه‌ها و محله‌ها

پخش گل و شیرینی

برگزاری جلسات تبیینی

تولید محتوا در فضای مجازی

به بزرگداشت این روز کمک می‌کنند.

دانلود فیلم

دانلود سریال آمرلی

سریال جنگل آسفالت

روز جمهوری اسلامی عید است

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛ حجت الاسلام والمسلمین مهدی یعقوبی گیلانی، کارشناس مذهبی با اشاره به روز جمهوری اسلامی در صحیفه امام بیان کرد: دوازدهم فروردین، روز جمهوری اسلامی روز مهمی است؛ روزی که مسیر تاریخ را در عصر حاضر دستخوش تغییرات گسترده‌ای کرد؛ تغییراتی که روز به روز ابعاد و زوایای […]

چرا روز جمهوری اسلامی عید است؟

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛ حجت الاسلام والمسلمین مهدی یعقوبی گیلانی، کارشناس مذهبی با اشاره به روز جمهوری اسلامی در صحیفه امام بیان کرد: دوازدهم فروردین، روز جمهوری اسلامی روز مهمی است؛ روزی که مسیر تاریخ را در عصر حاضر دستخوش تغییرات گسترده‌ای کرد؛ تغییراتی که روز به روز ابعاد و زوایای […] http://www.vatanfa.com/?s=چرا-روز-جمهوری-اسلامی-عید-است؟