پاره کردن نامه پیامبر توسط خسرو پرویز

آیا خسروپرویز نامه پیامبر(ص) را پاره کرده‌ است؟
می‌دانیم پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ پس از صلح حدیبیّه نامه‌های متعددی برای سران حکومت‌ها و امپراطوری‌های مجاور جزیره العرب فرستاده و آنان را به یکتاپرستی و قبول اسلام دعوت نموده است یکی از مهم‌ترین و قدرت‌مندترین پادشاهانی که نبی‌اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ برای او نامه فرستاده و او را همچون سایر پادشاهان و فرمانروایان مجاور به ترک شرک و تسلیم در برابر رسالت خویش دعوت نمود خسروپرویز از سلسله ساسانیان بوده است.


هر یک از پادشاهان مزبور در برابر دعوت پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ عکس‌العمل خاصی نشان داده‌اند برخی دعوت آن حضرت را به کلّی رد کرده و اقدام آن بزرگوار را نوعی تهدید بر علیه سلطنت خود تلقی کردند و از آن حضرت خشمگین شده‌اند برخی دیگر حقانیت دعوت را درک کردند ولی به دلیل ترس از رعایای خود و یا جاه‌طلبی‌شان از اظهار تمایل نسبت به اسلام خودداری ورزیدند. ولی در میان پادشاهان مذکور در مورد عکس‌العمل خسروپرویز اختلاف‌نظر وجود دارد. برخی معتقدند وی نامه رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ را پاره کرد و برخی دیگر بر این باورند پادشاه ایران نامه‌ای نگاشته آن را در میان دو پارچه حریر قرار داد و مقداری مشک در میان آن قرار داد و برای پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرستاد. نظر به این‌که این موضوع اخیراً مطمح نظر برخی از محققان قرار گرفته و در مطبوعات مطرح گردیده است ما در این مقال به نقد و بررسی آن می‌پردازیم جناب آقای ناصر‌پور پیرار روز یکشنبه ۳۰ / ۱۰ / ۱۳۸۰ طی مصاحبه‌ای با روزنامه توسعه اظهار داشتند:
«همان نامه‌ای که خسروپرویز پاره‌اش کرد؟ این هم از آن افسانه‌هاست و ساده‌ترین دلیل نادرستی ان این‌که اصل نامه پیامبر به خسروپرویز هنوز هم صحیح و سالم موجود و در دسترس است.»
این سخن از چند جهت قابل نقد می‌باشد که به ترتیب به آن اشاره خواهیم کرد:
الف) ایشان صحّت انتساب نامه موجود را به پیامبر اسلام ـ صلّی الله علیه و آله ـ به عنوان یک اصل ثابت و بی‌نیاز به برهان تلقی کرده‌اند و بر این مبنی مسئله پاره کردن نامه را نفی کرده است و حال آن‌که هنوز ثابت نشده است آنچه که امروزه به عنوان نامه پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ به خسرو در دست محققان وجود دارد (مثل نامه‌ای که در موزه هانری فرعون بیروت نگه‌داری می‌شود) عیناً همان نامه‌ای است که پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ برای خسروپرویز فرستاده است لذا برخی از محققان در صحّت انتساب این نامه‌ها به پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ تردید کرده‌اند به عنوان نمونه خانم مقدوری الحمد مؤلف کتاب ارزنده (رسم المصحف) که توسط استاد ارجمند یعقوب جعفری تحت عنوان (رسم الخط المصحف) ترجمه گردیده در مورد این نامه‌ها چنین می‌نگارد:
«در این‌جا لازم است به نامه‌هایی اشاره کنیم که پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ آنها را پس از بازگشت از حدیبیه به پادشاهان فرستاد و به قیصر روم «هرقل» و «الکسری» پادشاه فارس، «نجاشی» پادشاه حبشه، «مقوقس» پادشاه اسکندریه، منذر بن ساوی العبدی پادشاه بحرین و غیر آن‌ها نامه‌هایی فرستاد و طی آن آن‌ها را به اسلام دعوت نمود.»
امروز در دست پژوهشگران، متن‌هایی وجود دارد که گفته می‌شود چهار تا از ان نامه‌هاست (ظاهراً از دیدگاه نویسنده نامه خسروپرویز نامه‌ای ساختگی است لذا آن را جزء نامه‌هایی که در خور تأمل و توجّه برای بررسی صحت انتساب به پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ نمی‌بیند لذا می‌گوید: یکی نامه پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ به مقوقس است که نخستین بار در سال ۱۸۵۴ میلادی منتشر شد و گویا اصل آن در یکی از موزه‌های استانبول موجود است. دوّم نامه فرستاده شده به منذر بن ساوی است که اولین بار در سال ۱۸۶۳ میلادی منتشر شد و گفته می‌شود که در یکی از موزه‌های وین نگهداری می‌شود سوّم نامه فرستاده شده به نجاشی در حبشه است که در سال ۱۹۴۰ میلادی منتشر شد و آخرین آن‌ها نامه فرستاده شده به هرقل بزرگ دوّم است که در این اواخر منتشر شده است.
دکتر محمد حمید الله، دو نامه مربوط به مقوقس و منذر را در مقاله‌ای که پیش از این یاد کردیم. بررسی نموده است و به تفصیل از اعتراض‌های مستشرقان به صحّت و اصالت این نامه‌ها، پاسخ داده… او در بحث‌های خود مانند یک دانشمند محقق، متوقف می‌شود به طور قطع به صحّت این اصول حکم نمی‌کند… و مسئله را در انتظار نفی یا اثبات جدید، رها می‌کند و اگر این دو نامه، از این تحقیق برخوردار بوده‌اند، دو نامه دیگر بهره کم‌تری از تحقیق برده‌اند و این نامه‌ها هم‌چنان در انتظار یک تحقیق فراگیر و از روی خبرگی و آشنایی واسع با نوع خطوط آن دوره‌اند. به اضافه این‌که اصل این نامه‌ها به صورت آن‌ها احتیاج به بررسی آزمایشگاهی دارد و امکاناتی می‌خواهد که این بحث از فراهم کردن آن‌ها ناتوان است.»[۱]
همان‌گونه که مشاهده می‌کنیم این پژوهشگر با این‌که در کتاب خود تصویر نامه منسوب به پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ برای خسروپرویز را در کتاب خویش منتشر کرده ولی در عین حال آن را معتبر ندانسته لذا نامش را در اعداد چهار نامه منسوب به پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ که در خور توجّه و تحقیق می‌باشند نیاورده است.
ب) نکته دیگری که مسئله پاره کردن نامه پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ توسط خسروپرویز را تأیید می‌کند اتفاق مورخین متقدم غیر از یعقوبی بر این مطلب می‌باشد[۲] تنها یعقوبی آن را قول ضعیف شمرده است،[۳] حضرت آیت الله احمدی میانجی در کتاب مکاتیب الرسول اقوال را چنین جمع‌بندی کرده:
«کسری خواست کسی نامه را برایش بخواند شخصی قرائت را آغاز کرد وقتی به این فقره از نامه رسید (من محمد رسول الله الی کسری عظیم فارس)[۴] خسروپرویز از این‌که پیامبر نام خود را بر نام او مقدم داشت آشفت و نامه را گرفت و قبل از انکه از محتوایش مطلع گردد پاره کرد.»
تعبیری که برخی از مورخین از آن استفاده کرده‌اند واژه (تمزیق) است تمزیق به معنی پاره کردن است، وقتی گفته می‌شود فلانی پارچه را تمزیق کرده یعنی پاره پاره کرده مُچاله کرده است. لذا خطیب بغدادی نوشته است (فدعا بالجلمین فقطعه)[۵] خسروپرویز قیچی خواست و با قیچی نامه را قطعه قطعه کرد.
از این گذشته نفرینی که از پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ به خاطر اهانت خسروپرویز نسبت به وی نقل گردیده خود شاهد گویایی بر پاره شدن نامه است زیرا عدّه زیادی از گزارشگران تاریخ نوشته‌اند پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ پس از اطلاع از برخورد زشت خسرو در قبال دعوت پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمود: «اللهم مزّق ملکه یا مزّق الله ملکه کما مزّق کتابی» خدایا پادشاهی‌اش را از هم پاره کن یا حکومتش را خدا پاره کند.»[۶]
استفاده از تعبیر «مَزِّقَ» در کلام پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ قرینه دیگری است بر این که خسروپرویز نامه پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ را پاره کرده بود لذا آن حضرت از خداوند خواست تا رشته ملکش را پاره کند.
ج) بر فرض که بپذیریم نامه موجود همان نامه اصلی پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ باشد، باز منافاتی با پاره شدن آن توسط خسروپرویز ندارد چرا که این احتمال وجود دارد که خسروپرویز گوشه‌ای از نامه را پاره کرده باشد نهج‌البلاغه قسمت اصلی آن را، و یا بخشی از نامه را پاره کرده ولی بعدها توسط کارگزاران دربار ترمیم شده است تا به عنوان یک سند نگه‌داری شود این پدیده بسیار امر طبیعی است.
بنابراین می‌توان گفت پاره شدن نامه توسط خسروپرویز از اخبار معتبر و مسلّم تاریخی است و قریب به اتفاق مورخین آن را تأیید کرده‌اند به علاوه انتساب نامه موجود به پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ به طوری جدّی مورد شک و تردید می‌باشد و بر فرض صحّت انتساب منافاتی با پاره شده آن توسط خسروپرویز و ترمیم مجددش ندارد.

——————————————————————————–
[۱] . ر. ک: رسم المصحف (دراسه غویّه تاریخیّه)، خانم قدّوری الحمد، (ط اولی، ۱۴۰۲ ق)، ص ۶۵ تا ۶۷ و رسم الخط مصحف، خانم قدّوری الحمد، ترجمه یعقوب جعفری، (اسوه، ۱۳۷۶ ش)، ص ۵۸ و ۵۹٫
[۲] . مکاتیب الرسول، علی الأحمدی المیانجی، تنظیم مرکز تحقیقات حج، (دارالحدیث، قم، ط اولی، ۱۹۹۸ مردم‌سالاری)، ج ۲، ص ۳۲۸٫
[۳] . تاریخ الیعقوبی، احمد بن ابی یعقوب، منشورات رضی (قم، ط اولی، ۱۳۷۳ ش، ۱۴۱۴ ق)، ج ۲، ص ۷۷٫
[۴] . مکاتیب الرسول، ج ۲، ص ۳۲۹٫
[۵] . پیشین، ج ۲، ص ۳۲۹٫
[۶] . پیشین، ج ۲، ص ۳۲۸ و ۳۲۹٫

http://www.vatanfa.com/?s=پاره-کردن-نامه-پیامبر-توسط-خسرو-پرویز
علی گفته:

باشه اخیرا برخی مورخین اعلام کردند اصلا پیامبر نامه ننوشته بود این داستان رو اعراب ساختن تا وحشی گری شون رو توجیه کنن

1دوست*فاطمه گفته:

سلام علی آقااین نامه طی روایتهایی ک وجودداشته صحت داره اعراب اکه حضرت محمدرو دوس داشتن ب حرفشون توی غدیرخم عمل میکردند…عربهاوحشی هسن ولی اونقدا عقلشون نمیرسه این داستانوبسازن.زت زیاد

مهسا (دختر آریایی) گفته:

با درود
فاطمه جان دوباره رفتی سر حرف اولت که. بابا خسرو پرویز هیچ نامه ای رو پاره نکرده برای هزارمین بار. اگر نوشته بود تو تواریخ ایران حتما یه اسمی از اون میو مد.

فاطمه گفته:

سلام
وای خدای من ازینحرفا نزنید تو یه بحث قبلی تو یه بخش دیگه توضیح دادم و همه قبول کردند مهسا جون دوباره شروع نکن

مهسا (دختر آریایی) گفته:

بادرود
فاطمه جان فکر کنم تو اون بحث قبلی فقط حسین آقا بود که حرف تو رو قبول کرد نه همه!!! بیشتر بچه ها می گفتن که خسرو پرویز نامه ای رو پاره نکرده. اصلا بیخیال این بحث . این چیزی هستش که باید اون رو با عقل و درایت درک کرد با حرف درست نمی شه تو یه باوری پیدا کردی عالم و آدم هم بهت بگن که این اشتباهه اون رو قبول نمی کنی

فاطمه گفته:

سلام یعنی چی؟
برو اون بحثو بخون اولین نفر خودت بودی ک قبول کردی بعد دختر اریایی بعدشم حسین
منو حسین تو بعضی چیزا واقعا تفاهم نداریم
زت زیاد

مهسا (دختر آریایی) گفته:

بادرود
گفتم که فاطمه جان این یه چیزی هستش که تو باورش کردی و من هم هیچ کاری نمی تونم بکنم.تو اون بحث من اصلا حرف تو رو قبول نکردم چرا حرف تو دهن آدم میزاری. هی آدم می خواد باهات جروبحث نکنه نمی شه. تو خودت یه موقعیتی رو به وجود میاری که آدم مجبور میشه باهات دعوا کنه

ماندانا گفته:

مهسا گل فاطمه راست میگه اما اون نامه ای که پاره شد از طرف عمر به خسرو شاهنشاه ایران بود مال پیامبر شما با احترام به خودشون برگردونده شد

محمدفرزند ایران گفته:

اگه الان یکی بیاد و یه نامه از یک کشور که اصلا حسابش نمیکنید بیاره و بگه دین وایین خودتون رو بزارین کنار و این دین من که بهترین دینه رو بپذیرین چی کار میکنین؟ اون وقت میتونین بگید که کار خسرو پرویز در۱۵۰۰سال قبل درست بوده یا نه.به عقیده من هرئ کسی جای خسرو پرویز بود همین کارو میکرد.

محمدفرزند ایران گفته:

سهیل جان حالا دیکه خوب گفتم . یه جوری گفتم که بعضی اقایون بدشون نیاد که تو نیای سانسور بکنی .۳نظر دادم امروز هر سه تا رو حذف کردی .من محدودیت های تو رو درک میکنم . ولی اگر قرار باشه به خاطر یه همچین حرفی ساتتو فیلتر کنن باید به حال ازادی تو این مملکت فاتحه خوند .

فاطمه گفته:

سلام این اقا محمد با ازادی تو این کشور مشکل دارن بدونید شما با این عقایدت باعث نابودی ایران میشی
راسی ماندانا خانوم چرا بحثو ب حاشیه میکشونی؟عمر کیلو چنده؟میدونی زمان عمر پادشاه یزدگرد سوم بود ن خسرو پرویز از شما ک دانشجو تاریخی این حرف واقعا تعجب داره
راسی سهیل جان کدوم بخش بود ک درمورد نامه خسرو پرویز بحث شد؟میشه بگید دوسان برن بخونن جواب اقا محمد هم تو اونجا دادم
ممنون میشم
ب امید سربلندی ایران
زت زیاد

مهسا (دختر آریایی) گفته:

با درود
فاطمه جان من خودم اون بحث رو دو دور از روش خوندم که ببینم که آیا کسی غیر از آقا حسین حرف تو رو باور کرد یا نه ، چیزی پیدا نکردم.پس بحث رو بی خودی به حاشیه نکشون و از زیرش در نرو.
و ماندانا عزیز منظور من و فاطمه نامه ای بود که پیامبر به خسرو پرویز نوشته بود هستش. و فاطمه عزیز انسان ممکن الخطاست.
و من خودم کاملا با دیدگاه آقا محمد موافقم . حتی اگر خسرو پرویز نامه ای رو پاره کرده باشه هم کار خوبی کرده . منظورم از این کار خوب این هستش که وقتی که یه نفر یه آدمی رو حتی تو عمرش یه بار هم ندیده باشه حالا چه پیامبر باشه چه کافر فرقی نداره آدم عاقل حرف اون شخص رو باور نمی کنه.

محمدفرزند ایران گفته:

دوستان گلم سلام .اولا خدمت سهیل عزیز وجون جونیم بگم که دیگه خیلی سخت گیر شدی .نظرارو مثل اب خوردن حذف میکنی .دیگه بچه های بالا اینقد هم سخت گیر نیستند.اصلا ما انقلاب کردیم واسه چی ؟خدا پدر مدیر قبلی رو بیامرزه .

واما فاطمه جون گلم.خوشحالم که سلام کردن رو یادت دادم .میبینم چند وقته میای سلام میکنی .بعدشم دو مرتبه داری میری رو اعصابما .دلت میخواد باز دعوامون بشه؟تو اصلا نظر منو خوندی که میگی با ازادی مشگل دارم.الحمداله هنوز کامنت ما خشک نشده سهیل حذفش کرد.بعدشم نفهمیدم چه ربطی داشت که با ازادی مخالف باشم.میدونی چیه ؟تو راست میگی ازادی اونیه که تو و حسین میگین .خودتم داری میبینی که اکثریت با نظر شما مخالفن.ابجی گلم مشکلت اینه که هرچی بهت میگن تو اصلا فکر روش نمیکنی فقط هم میگی همین درسته.کافیه خودتو جای خسرو پرویز بزاری .الان اگه کسی بهت بگه اسلام رو بزار کنار چی کار میکنی ؟اخه این که دیگه تحقیق انچنانی نمی خواد .

سهیل گفته:

محمد بارسلونا (عشقم) باخته و تو دیگه با این حرفات نرو رو اعصاب

محمدفرزند ایران گفته:

سهیل بابا چرا ناراحت شدی قربون شکلت.اگه از در مارو بندازی بیرون ما از پنجره میایم عزیزم.خواستم یکم باهات دردل کنم .بارسلون عشق منم هست اما اخر لیگ مهمه که بارسلون قهرمانه .خاطرت جمع

سهیل گفته:

محمد این دو جمله رو تکرار کن تا ازت ناراحت نشدم:
بارسلونا سرور رئال
استقلال سرور شالکه ۰۴ ایران (پرسپولیس)

محمدفرزند ایران گفته:

بارسلونا سرور رئال

استقلال سرور پرسپولیس .

سهیل جون خوشت اومد عزیزم یه چیزی بهت بگم این دختر پسرای سوسول فقط طرفدار پرسپولیسن .تو شهر ما هم همین جوریه .
(اینو گفتم که پیش مرگت بشم دخترا بریزن سر من )

سهیل گفته:

آقایی کردی. خیلی ازت خوشم اومد.
از این به بعد نظر ویژه ای بهت دارم

دختر آریایی(ایرانی) گفته:

خوب مبارکه استقلالی ها همدیگه رو پیدا کردند ببخشید زنبورا حالا دوتا زنبور داریم
ولی به خاطر این جمله ی قشنگ بارسلونا سرور رئاله به شمادوتا زنبورا تخفیف میدم

دختر آریایی(ایرانی) گفته:

پرسپولیس سرور همیشگی استقلاله قابل توجه بعضی دوستان که خبر ندارن

دختر آریایی(ایرانی) گفته:

نه من شروع نکردم فقط داشتم وصال شما دوتا زنبور شیرین عسل رو جشن می گرفتم اینم بده ؟؟؟؟؟؟؟دلتون بخواد اصلا نمی خواد جشنمو پس بدین زوود داشتم حال و هواتون رو عوض میکردم که بخندین بعد از یه روز پر مشغله ببخشید دیگه نظر نمی دم

دختر آریایی(ایرانی) گفته:

ما گل ایم این موجود خوبیه برای ما

سهیل گفته:

اگه شما گل هستین پس ما بلبل هستیم!

فاطمه گفته:

سلم زیارت قبول دختر اریایی
مهسا خانوم اگه ادم عاقل باید نامه پیامبر رو پاره کنه چرا بقیه پادشاها پاره نکردن؟اگه خسرو پرویز نامه رو میخوندن و مثل یه ادم کار کشته میدونستن ک با فرستادن یه نامه مردمش اسلام نمیارن و نامه رو برمیگردوندند چی میشد؟با اینکارشون پیامبر رو ناراحت کردند ولی با این وجود پیامبر دستور نداد ب ایران حمله کنن چقدر با سخاوت تو دنیا مثل پیامبر نیست و نبوده
اقا محمد طرف دعوای من سهیل خانه نمیدونم برا چی سهیل محمد رو اخراج نمیکنه بدون بهت لطف داشته محمد خان راسی سلام رو هر وقت دلم خواست میگم شما کی باشین ک بخواین سلام کردنو بم یاد بدین؟‍! معلوم نیس چ حرفایی میزنی ک سهیل حذفشون میکنه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
خوشحالم پرسپولیس حرصتونو دراورده من اسدقلال تیم حساب نمیکنم ک بگم پرسپولیسم سرورشه پرسپولیس زلزله محبوب هر چی دله
زت زیاد

1دوست*فاطمه گفته:

راسی مهساخانوم شماکفتیدمنظورمن نامه بیامبرهست ک خسرو از بین برد مکه خسرو جز اون نامه نامه ی دیکه ای رو هم ازبین برده؟!شمابهتره بریدمطالعه کنین
زت زیاد

مهسا (دختر آریایی) گفته:

با درود
آقا سهیل مطمئن باشید ما پرسپولیسی ها تا چند وقت دیگه از اون ته جدول در میایم و حتی بالاتر از استقلال می ریم. این رو به خاطر پیشینه پرسپولیس گفتم . آقا محمد حالا ما شدیم آدمهای لوس و سوسول و شما ها که استقلالی هستین شدین آدم های با جنبه و آدم حسابی !!!!اگه قرار بر این باشه شماسوسولین نه ما و اگه شما بلبلی ما سنبلیم.
ولی من هم با این یه نظر شما موافقم بارسلونا همیشه سرور رئال هستش چه ببازه چه ببره

مهسا (دختر آریایی) گفته:

و یه چیز دیگه که یادم رفت بگم این هستش که خوشحالم که شما(سهیل) از اون تنهایی دراومدین.
و فاطمه جان لطفا این بحث رو تموم کن چون هیچ پایانی نداره . خواهش می کنم تمومش کن . ببین خواهش کردما!!!

محمدفرزند ایران گفته:

یعنی چی که من رو اخراج کنن مگه دارم به کسی فحش میدم.تو هر چی بهت میگن باز میری سر جای اولت .اصلا کدوم ادم ……….گفته که خسرو پرویز نامه پیامبر رو پاره کرده .هی با دلیل و منطق بهت میگن نمیشه نامه رو پاره کرده باشه .باز مثه بچه ها لجبازی میکنی حرف خودتو میزنی .راستی سن تو ۲رقمی شده اومدی اینجا نظر میدی .از اطلاعاتت که این طوری نشون میده دوره ابتدایی و مهد کودک باشی

دختر آریایی(ایرانی) گفته:

نمی دونم چرا آقا سهیل لنگ رو دیدن ولی این کیسه خشگله رو نمی بینن

سهیل گفته:

ببخشید که اینو میگم ولی لنگ رو همه میشناسن اما کیسه رو اخراجی ها معروف کردند. اگه دقت کنید کیسه اکثر حموم ها قرمزه!

دختر آریایی(ایرانی) گفته:

چشم مدیرسایت

فاطمه گفته:

سلام میبینم دوباره پشت سر پرسپولیس حرفه اقا سهیل سورنا پسر بود و طرفدار قرمز اصلا شما با من فقط با من مثل پسرا حرف بزنید ببینم چی میگین……….
پرسپولیس حتی بره دست یک هم من همیشه طرفدارش هستم و خواهم بود
بحث خسرو رو هر کی میخواد ادامه بده و منکر پاره کردن نامه پیامبر توسط خسرو شاه هست بیاد جلو
ب امید اتحاد همه ی ایرانی ها برای پیروزی بر ظلم جهانی
زت زیاد

فاطمه گفته:

محمد خان خب نامه رو یه جوری از بین برده مهم اینه ک نامشونو از بین برده درحالی ک میتونست مثل بقیه پادشاها نامه رو برگردونن و بگن ک حاضر نیسن اسلام بیارن ن اینکه اونکار زشت رو انجام بدن من هر چقد سواد داشته باشم جواب حرفای بی ربط شما رو میدم مدرک زیاده ک خسرو نامه رو از بین برده روایاتی ک گفته شده هیچجا نیومده ک خسرو اینکارو نکرده شما از یه طرف میگین نامه رو از بین نبرده و از طرف دیگه هم میگین اگه هم پاره کرده باشه خوب کاری کرده اگه ی شما نشانه ی شکتون نسبت ب این قضیه هست محمد اقا

مهسا (دختر آریایی) گفته:

با درود
وای فاطمه بازم که شروع کردی . اصلا بیا بیخیال این بحث شیم خوب!!

ماندانا گفته:

وای هر جا که این پسرا میرن بحثو به فوتبال میکشونن راستی فاطمه یه نامه عمر بدون اطلاع پیامبرتون فرستاد و وقتی پیامبرتون فهمید ناراحت شد تازه این که حاشیه نبود ااااا منم پرسپولیسی هستم قرمزته ولی دلم میخواد پای این بحث ها به این جا نیاد اقا سهیل وای وای وای با یه خانم اینجوری حرف میزنن ؟سهیل داداشی کوتاه اومدی؟ ه ه ه دیدی من هم جنسامو میشناسم زبون ما سنگم می بره چه برسه به پسرا فاطمه جون سرت سلامت خیلی خوشم اومد

محمدفرزند ایران گفته:

فاطمه خانوم بحث اصلی اصلا سر پاره کرده یا نکردن نامه نیست.بحث اصلی سر اینه که که میگن باید خسرو پرویز دین اسلام رو قبول میکرده.بنده هم به درستی کار خسرو پرویز شک ندارم . عقل سالم میگه که نمیتونسته پاره کرده باشه.حالا خودت قضاوت کن که عقلت …………………….

حسین گفته:

سلام خدا بر همه دوستان عزیزم
چه مسلمون چه غیر مسلمون
چه استقلالی چه پرسپولیسی
از دوستان خواهش میکنم بحث های غیر مرتبط رو در جای مخصوصی انجام بدن که به بحثها خلل وارد نشه
مثلا اینجا که بحث نامه پیامبر عظیم هست که خسرو پرویز پاره کرد غیر از این اینجا بحثی نشه
بحثهای بیربط رو مدیر سایت یه جایی براش اختصاص بده
از سهیل خان هم میخوام که بحث هایی که ربطی به عنوان اون صفحه نداره رو تایید نکنه تا دوستان رعایت کنن
همه چی قاطی شده

فاطمه گفته:

سلم اقا محمد پیامبر فقط نامه نوشتن و گفته نشده خسرو شاه حتما باید ایمان بیارن فقط دعوت شدن ایشون هم میتونستن فقط قبول نکنن ن اینکه از بین ببرن
عقل بعضیا باید بگه ک کی کار درستو انجام داده
زمان حمله ی اعراب بود ک زور بود بر ایمان اوردن ن زمان حیات پیامبر
مهسا خانوم بحث اصلی همینه شما میگین تمومش منیم خوشحالم اقا حسین ک برگشتین
اقا سهیل من شما رو نمیزنم
ماندانا خانوم خواهش وظیفه ی پرسپولیسی بودنم این بود
زت زیاد

***مهسا*** گفته:

به نظر منم خسرو پرویز میتونسته محترمانه تر درباره نامه پیامبر تصمیم بگیره نه اینکه اونو پاره کنه !
واین باتوجه به اخلاقای نه چندان خوب خسرو پرویز قابل توجیه هستش که این کارو کرده باشه !

راستی زنده باد پرسپولیس قهرمان

سهیل گفته:

مهسا خانوم جدید عرض ادب خدمت شما
میبینم که باز ۱ دختر قرمز دیگه به جمع دوستان بنده اضافه شد!!

ای بابا

مهسا (دختر آریایی) گفته:

بادرود
فاطمه جان مهسا جان ای تازه وارد . به هر دو شما می گم که بحث کردن درمورد پاره کردن نامه یا پاره نکردنش مثل این می مونه که گل لگد کنیم. خواهش می کنم این مارتن گل لگد کردن رو تموم کنین چون به هیچ کس هیچ جایزه ای نمی رسه . چون تا حالا هیچ مدرکی دال بر این که خسرو پرویز نامه ای رو پاره کرده یا نکرده باشه وجود نداره. فاطمه جان کله گنده های تاریخ نتونستن که ثابت کنن خسرو پرویز نامه ای رو پاره کرده حالا تو می خوای ثابت کنی؟؟؟ امیدوارم منظورم رو فهمیده باشید

مهسا (دختر آریایی) گفته:

سهیل آقا امیدوارم که بهتون ثابت شده که تعداد طرفدارهای پرسپولیس بیشتره؟؟؟ فعلا که زور ما به شما می چربه.

سهیل گفته:

مهسا خانوم ما که پرچم سفیدمون در مقابل شما بالاست!
این داستان خسرو و نامه رو میتونید از بزرگان دینی بپرسید.
سایت askdin.com سایت خوبی برای اینکار هست.
کلا هر کسی هر سوالی داره افراد با دانش اونجا زیاد هست.

مهسا (دختر آریایی) گفته:

با درود
سهیل آقا اگر ما بریم از این علمای دینی بپرسیم خوب معلومه که جوابشون چیه. اونها خواهند گفت که خسرو پرویز نامه رو پاره کرده. اصلا همین علمای دینی بودن که گفتن خسرو پرویز نامه پیامبر رو پاره کرده و بین مردم این نظریه رو راه انداختن. بهترین منبع کتابها هستن البته کتابهای تحریف نشده. که این مهسا خانم جدید و فاطمه گیر دادن به همون چیزهایی که علمای دینی گفتن نه به اون چیزهایی که تاریخ دان ها گفتن. من زندگی نامه ی خسرو پرویز بیچاره درمونده رو از اون موقعی که ولیعهد بود تا دم مرگش خوندم ولی تو اون زندگی نامش اسمی از پاره کردن نامه پیامبر نیومده بود

سهیل گفته:

مهسا خانوم علمای دینی ما هم بر اساس تاریخ نظر میدهند و از خودشون که نمیگن.
از اونجا که با شما ۱۸۱ درجه! اختلاف نظر دارم و میدونم بحثمون کش پیدا میکنه و بی نتیجه، مثل همیشه سکوت میکنم.
به امید قهرمانی استقلال برزگـــــــــــــــ

فاطمه گفته:

سلام مهسا خانوم بحث اصلی همینه و منم ادامه میدم شما خودتونم میدونید ک احتمال پاره کردن نامه بیشتر از نکردنشه شما میخواید بحث تیم کنیم ک همیشه سهیل شرمنده بشه ک چقد سرخ طرفدار داره؟
مهسا خانوم خوشامد گویی ویژه عرض میکنم!
ب امید سروری ایران بر جهان
زت زیاد

مهسا (دختر آریایی) گفته:

با درود
آقا سهیل منم می دونم که ادامه دادن این بحث بی فایده هستش . ولی این فاطمه به قول شما جنجال آفرین بیخیال این بحث نمی شه و من هم نمی تونم از موضعی که دارم عقب نشینی کنم . چون اگر این کار رو انجام بدم فاطمه حتما فکر می کنه که من کم آوردم . اصلا می دونین مشکل چیه؟؟ مشکل این هستش که فاطمه خیال این رو نداره که با ماها و کلا با کسایی که تو این سایت نظر می دن صلح کنه و آتش بس رو اعلام کنه .
فاطمه جان خواهشن بیا این بحث رو تموم کنیم چون نه من می پذیرم که خسرو پرویز نامه رو پاره کرده نه شما که پاره نکرده. پس این بحث کلا از بیخ و بن بی نتیجه هستش اگر یه کم و تنها یه کم فکر کنی به این نتیجه می رسی.
به امید سربلندی پرسپولیس بزرررگ
به امید سربلندی ایران و ایرانی

دخترآریایی(ایرانی) گفته:

سلام سلام سلام
من دوباره برگشتم…………..
روز دختر با تاخیر به هممون شادباش میگم لی لی لی لی لی مبارکه روز دختر امیدوارم مثل کزت صبور باشین دخترا مثل سیندرلا خوشبخت باشین بقیه اس ام اسه یادم نیست کلا مبارکمون باشه دیگه

مهسا (دختر آریایی) گفته:

با درود
چشم جتما آقا سهیل . می خواین از این به بعد تیم استقلال رو تشویق کنم. دیگه امر دیگه ای نیست؟؟
اصلا دیگه من از این به بعد با تیم خودم و کلا فوتبال کاری ندارم . چون فقط این تیم سپاهان هستش که به درد می خوره. نه تیم ملی نه استقلال نه پرسپولیس کلا از فوتبال نا امید شدم . هر چه قدر بازیکن های والیبال و بسکتبال گل می کارن از اون طرف فوتبال خراب می کنه.
به امید سربلندی بچه های تیم ملی بسکتبال و والیبال

فاطمه گفته:

سلام دیدید هم دختر اریایی هم مهسا خانوم دست از تیمشون کشیدن ولی اقا سهیل بدون ک من مثل شیر هوای تیممو دارم و این تیم اسدقلال هیچ غلطی نمیتونه بکنه……
مهسا خانوم من جنجال افرین نیسم فقط میخوام ثابت کنم ک این نامه رو خسرو شاه از بین بردند
ب امید اتحاد ملت ایران
زت زیاد

دخترآریایی(ایرانی) گفته:

امیدوارم سپاهان تیم الوحشی عربستان ببخشید الاهلی رو ببره
آره بخدا این بازی والیبال رو نگاه میکنما کیف میکنم مخصوصا بازی ژاپن این ژاپنی هارو له کردیم هم تو تهران هم تو خود ژاپن

دخترآریایی(ایرانی) گفته:

اوه حواسم نبود ببخشید

سهیل گفته:

خدا ببخشه عزیز.
Dont worry & No fault

دخترآریایی(ایرانی) گفته:

میخوای بگی کلاس زبان میری؟؟؟؟

دخترآریایی(ایرانی) گفته:

آفرین مشخصه باهوشی و بااستعداد

دخترآریایی(ایرانی) گفته:

مرررررررررررسی

ماندانا گفته:

اقا سهیل محض اطلاع مغز دخترا /۵ درصد از پسرا بزرگتر برو هرجا میخوای تحقیق کن ولی واقعیت همین(اقا سهیل دلم نمیخواست اینو بنویسم اما دلم میخواد موهاتو از ته بکنم)

سهیل گفته:

ماندانا تو چرا انقدر به کندن کله و موی دیگران علاقه داری؟

فاطمه گفته:

سلام هموطنا.
کی میخواد کله کیو از جا بکنه؟منم هستم!!!!!!!!!!
ببخشیدا اینجا باید بحث تاریخی شه لطفا حرفاتونو تو بخش گپ بزنید عزیزانم!!!
زت زیاد

دختر آریایی(ایرانی) گفته:

فاطمه جان من این روحیه تو رو تحسین میکنم پیشنهاد میکنم بیای کله ی من رو بکنی …………..هههههه این افتخارو داری که اولین کسی هستی که اینکارو میکنی
افتخار بزرگیه ها!!!!!!
راستی امشب بارسا برنده است رونالدو پنالتی رو طبق معمول گل نمی کنه مسی گل میزنه و حال این مورینیوی مسخره رو میگیره حالا ببینید از دستش ندید بارسا میبره مطمئن باشید البته احتمال این وجود داره که نبره اگه هم نبره مورینیو خودش بعد بازی صحبت نمی کنه اون دستیار بی خاصیتش رو میفرسته
بقیه خبرها در بخش بعدی خبر با ما همراه باشید……..

***مهسا*** گفته:

اول درود

ایول بحث بحث کله کندنه منم پایه ام حالاکله کیارو بکنیم؟دخترخانم های پرسپولیسی نظرشما درباره کردن کله ی استقلالیا چیه ؟

راستی خیلی وقت بود که به این بخش سرنزده بودم ممنون از استقبالتون دوستان !!!

فاطمه جون به نظرمنم ادامه ندیم بحث نامه پیامبرو بهتره چون ماکه میدونیم خسرو این کارو کرده چرا دیگه بحث ؟؟؟

ولی اخه بعضیا یه حرفای دیگه هم میزنن میگن که خسرو به جای نامه پیامبر خاک برای ایشون فرستاده که پیامبرم گفته این فرد باارزش ترین چیزشو برای مافرستاده وماخاک ایرانو یه روزی فتح خواهیم کرد

نظرتون دراین باره چیه به نظر من که دروغه چون خسرو اینقدرهاهم بی غیرت نبوده هرچی باشه خسرو یه ایرانی بوده

دختر آریایی(ایرانی) گفته:

من تا به حال چنین چیزی نشنیدم
ای بابا باز برای این بدبخت حرف در آوردن؟؟؟؟؟؟؟
این بیچاره فقط احتمالا نامه رو پاره کرد بی غیرت هم فکرنکم بوده باشه
خسرو دیگه همچین کاری فکر نکنم کرده باشه اونم خاک کشورشو بده ببرن عربستان .یعنی دلیلی برای این کار نیست

***مهسا*** گفته:

درود

دختر اریایی من این مطلبو از یکی از مبلغ های دینی توی تلویزیون شنیدم وخیلی هم ناراحت شدم ازطرفی نمیشه کامل تایید کرد چون دلم نمیادهرچی باشه دارم درمورد یه ایرانی حرف میزنم ازطرفی ردشم نمیشه کرد چون بلاخره اون فردی که این حرفو زدن شخص مورد احترامی هستن بازم من میرم تحقیق میکنم !!!

سپهرداد گفته:

درود بر تمام ایرانی ها می خواستم بگم چه جوری که امپراطور روم که پرچمدار دنیای مسیحیت نامه رو می پذیره ولی خسرو پرویز نمی پذیره,درضمن ایرانی ها باید متحد بشن و علیه هعراب باشن

مهدی گفته:

اگه خسروپرویز واقعا نامه پیامبر خاتم علیه و ال سلام را پاره کرده لعنت خدا بر او باد