اگر به شیر گرم، عسل اضافه می کنید با خواندن این مطلب این کار را متوقف می کنید!

عوارض عسل و شیر گرم: احتمالاً این باور سنتی را شنیده باشید که به هیچ عنوان نباید «شیر داغ و عسل» را در ترکیب با یکدیگر مصرف کرد. در واقع فضای اینترنت مملو از موضوعاتی این چنینی است که در بسیاری از آنها در خصوص اثرات مضر و عوارض شیر گرم و عسل ابراز نگرانی شده است.

نظرات ضد و نقیض مختلفی در این زمینه دیده می شود که تصمیم گیری صحیح مردم برای مصرف یا عدم مصرف ترکیب مذکور را با مشکل مواجه ساخته است. اما آیا شیر گرم و عسل به راستی ترکیبی سمی است؟ در ادامه مطلب سلامت مجله خبری چشمک با عوارض عسل و شیر گرم آشنا خواهید شد.

عوارض عسل و شیر گرم

بسیاری از ما ممکن است با این حقیقت آشنا باشیم که هرگز نباید عسل را گرم کنیم. شاید متعجب شوید اما این یک افسانه محلی قدیمی نیست که از طریق نسل ها منتقل شده باشد. دلیل علمی محکمی در پس این داستان وجود دارد که چرا نباید عسل خود را با شیر داغ مخلوط کنیم! مهمترین این عوارض عبارتند از:

– احتمال سمی شدن

بر اساس مقاله ای که از طریق ناشر بین المللی اشپرینگر ساینس+بیزینس مدیا در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است، حرارت دادن عسل سبب آزادسازی یک ماده شیمیایی به نام ۵- هیدروکسی متیل فورفورال یا HMF می شود. این ماده شیمیایی در طبیعت در دسته مواد سمی طبقه بندی شده است. به بیان دیگر ماده مورد نظر تحت عنوان سرطان زاهای احتمالی یعنی موادی که می توانند باعث سرطان شوند، نامگذاری می شود. بنابراین، مخلوط کردن عسل با شیر داغ خواص عسل را گرفته و آن را به ترکیبی سمی تبدیل می کند.

به گفته مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا، بهتر است از گرم کردن عسل پرهیز و این ماده به صورت خام مصرف شود. افزایش دمای مجاز برای عسل کمتر از ۶۰ درجه سانتی گراد است. واضحا این دما بسیار پایین تر از لیوان شیر داغ شما است.

عسل و شیر گرم

– از میان رفتن فواید

علاوه بر نکات عنوان شده، افزودن عسل به شیر داغ فواید آن را از بین می برد. لازم به ذکر است که برخی از مواد مغذی موجود در عسل تحت افزایش دمای بالا تمایل به دناتوره شدن دارند، به این معنی که بیشتر مزایای سلامتی عسل از بین خواهد رفت. به همین علت است که در آیورودا توصیه می شود عسل را به هیچ وجه در مایعات داغ وارد نکنید.

آیورودا چه می گوید؟

بر اساس اصول آیورودا، عسل گرم یک «نه» بی قید و شرط است چرا که تمایل به ایجاد “ama” در بدن دارد. ama در آیورودا چیزی جز انواع سموم نیست. این سموم می توانند فرآیند هضم را مختل کنند و حتی در صورت مصرف طولانی مدت باعث بیماری های مزمن شوند. بدین ترتیب زمانی که عسل داغ به آرامی در بدن هضم ‌ شود، خواص آن تغییر کرده و شبیه به سم می‌ شود. هرچند با یک سم کشنده رو به رو نیستیم، اما مواد آزاد شده یقینا می توانند به سلامت ما آسیب برسانند.

آیا باید از نوشیدن عسل با شیر خودداری کنید؟

کافیست اجازه دهید شیر مقداری خنک شود. عسل و شیر از جمله ارزشمندترین گنجینه های طبیعت به شمار می روند. آنها مواد شفابخش و تغذیه کننده قوی هستند و در فرهنگ هندو به دلیل فواید عرفانی برای بدن انسان مقدس پنداشته می شوند.

فواید ترکیب شیر و عسل

گفتنی است که ترکیب این دو از نظر تغذیه ای بسیار غنی است و فواید شگفت انگیزی را ارائه می دهد. در ادامه برخی از مزایای علمی اثبات شده نوشیدن شیر و عسل را بررسی می کنیم.

– به هضم غذا کمک می کند

عسل یک پری بیوتیک است. از این رو می تواند باعث رشد باکتری های “مفید” در روده شود. شیر نیز ترکیبی مغذی و سیر کننده است. در واقع نوشیدن شیر و عسل به بازیابی فلور باکتریایی طبیعی بدن ما یاری می رساند و همچنین نفخ، یبوست و گرفتگی عضلات را از بین می برد.

عوارض عسل و شیر گرم

– یک تقویت کننده شگفت انگیز است

نوشیدن شیر و عسل خنک می تواند استقامت و قوای جسمانی را بهبود ببخشد. به همین دلیل است که مادران بسیار به آن علاقه دارند. این ترکیب سرشار از کربوهیدرات، پروتئین و سایر مواد مغذی ضروری است که سرعت متابولیسم را افزایش داده و انرژی فرد را بالا می برد.

– درمانی عالی برای بی خوابی است

چه کسی فکر می کرد شیر و عسل بتواند تبدیل به راه حلی موثر برای یکی از بزرگترین مشکلات زندگی مدرن شود؟ قرن هاست که نوشیدن شیر و عسل قبل از خواب به عنوان یک درمان طبیعی برای بی خوابی مورد استفاده قرار گرفته است.

– دارای خواص آنتی باکتریال است

هم شیر و هم عسل دارای خواص ضد باکتریایی قوی هستند و در درمان اختلالات روده ای عالی عمل می کنند. این ترکیب همچنین در برابر عفونت های مجاری تنفسی فوقانی موثر است و به تسکین سرماخوردگی و سرفه کمک می کند. در واقع عسل عملکرد فوق العاده ای از خود در پاکسازی گلو از پاتوژن های معمول نشان داده است.

دانلود فیلم

http://www.vatanfa.com/?s=اگر-به-شیر-گرم،-عسل-اضافه-می-کنید-با-خواندن-این-مطلب-این-کار-را-متوقف-می-کنید!