از طنین صدای حجت اشرف زاده در تالار وحدت تا میزبانی تالار رودکی از دو گروه بین‌المللی

سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر از ۲۳ تا ۲۸ بهمن ماه امسال در بخش‌های رقابتی (جایزه باربَد) و غیررقابتی همزمان در تهران و استان‌های دیگر برگزار می‌شود.
این رویداد با حضور گروه‌های موسیقی در بخش‌های ردیف دستگاهی، نواحی، کلاسیک، بین‌الملل، ارکسترال، پاپ، کودک و نوجوان، بانوان و سرود با ۸۱ اجرا در ۷۲ سانس و با حضور گروه‌های بین المللی از کشور‌های هندوستان، بلژیک، عراق، ارمنستان، افغانستان، ازبکستان، تاجیکستان و هلند به میزبانی پایتخت برگزار می‌شود.

تالار وحدت، تالار رودکی، فرهنگسرای ارسباران، فرهنگسرای بهمن، سالن سوره حوزه هنری، سالن کوشک باغ هنر و سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی میزبان اجرا‌های این دوره از جشنواره هستند.

در دومین شب از سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر گروه هندوستان ترانه‌های راجستان راهیش بهارتی در ساعت ۱۸:۳۰ در تلار وحدت به اجرا کرد و شاید جذاب‌ترین اجرای این سالن از آن حجت اشرف زاده در ساعت ۲۱:۳۰ بود.

در شب دوم تالار رودکی میزبان دو گروه بین‌المللی بود. گروه سردار سولیف از ازبکستان در ساعت ۱۸:۳۰ و ابرار ژوفاروف از تاجیکستان در ساعت ۲۱:۳۰ بر روی صحنه رفتند.
از مجموع ۴ گروه از ۲ هنرستان دخترانه و پسرانه شهر قزوین ۲ گروه برای اجرا در سی‌ونهمین جشنواره انتخاب شدند که گروه موسیقی هنرجویان ۲۴ بهمن به اجرا پرداختند و سالن سوره در اولین سانس خود در ساعت ۱۸:۳۰ میزبان هنرجویان هنرستان موسیقی قزوین بود.همچنین سوره میزبان هادی منتظری، سروش بخشش و پدرام جوادزاده و محمود صالحی در ۲ گروه در ساعت ۲۱:۳۰ شد.

در فرهنگسرای ارسباران گروه‌های موسیقی نواحی در دو سانس به اجرا پرداختند. وحید اسداللهی در ساعت ۱۸:۳۰ و گروه‌های سورنا و دهل و جمشید، ولی نژاد با دوتار شمال خراسان در ساعت ۲۱:۳۰ در این سالن به اجرا کردند.همچنین کوشک هنر در ساعت ۱۸:۳۰ میزبان گروه‌های اسرا و سپیدار بود.

موسیقی پاپ در شب دوم در دوسالن میلاد و فرهنگسرای بهمن اجرا می‌شود. مهدی احمدوند در ساعت ۱۹ و آرش و مسیح ساعت ۲۲ در سالن میلاد نمایشگاه تهران به اجرا کردند. همچنین فرهنگسرای بهمن در دوسانس ۱۹ و ۲۲ میزبان معین زندی خواننده پاپ کشور بود.

در ادامه به جزییات این بخش‌ها می‌پردازیم.

مسیح و آرش در سالن میلاد نمایشگاه از ساعت ۲۲:۳۰ و با نیم ساعت تاخیر روی صحنه رفتند و پس از ۶۰ دقیقه نیز به کار خود پایان دادند.

صدای موسیقی قالب بر صدای خوانندگان بود و در بسیاری از قطعات شاهد فالش خوانی مسیح و آرش بودیم و نتوانستند اجرای قابل قبولی را از خود به نمایش بگذارند.

مهدی احمدوند خواننده جوان کشورمان در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران روی صحنه رفت و چند قطعه از موسیقی پاپ که اغلب شعر و آهنگ‌سازی و تنظیمش را خودش انجام داده بود با همخوانی مخاطبان اجرا کرد.

مهدی احمدوند خواننده جوان کشورمان که از ۱۴ سالگی ویولن در دست دارد، هنرنمایی امشب او روی صحنه سالن میلاد در نمایشگاه بین‌المللی تهران استعداد و هنر او را تایید کرد.

برنامه اجرا‌های احمدوند از ساعت ۱۹ آغاز شد؛ و در اولین پرده آهنگ «خیلی دوست دارم یه روز» را که خود، شاعر، آهنگساز و تنظیم کننده آن بود اجرا کرد و پس از اجرای ترانه نخست گفت: «خوشحالم که امشب در خدمت شما هستم و امیدوارم عمری باقی بماند و بار دیگر همه شما را ببینم.»

اجرا‌های دوم و سوم احمدوند با استقبال پرشوری مواجه شد، تقریبا تمام ردیف‌های سالن میلاد پر شده بود؛ مخاطبان در هر بخش و قطعه‌ای ابراز احساسات می‌کردند و خواننده جوان تلاش می‌کرد به همه محبت‌های حاضران در سالن پاسخ دهد.

وی در ترانه‌ای که اجرا کرد که مخاطبان همراهی می‌کردند این شعر را می‌خواند «من همه دنیامو پای تو می‌ریزم، همه دنیام باشه پیشت یادگاری / بیچاره فرهاد بیچاره شیرین، بیچاره لیلی، بیچاره مجنون …»

این خواننده جوان پس از اجرا چهارم استراحت کوتاهی کرد و پس از ۱۰ دقیقه به صحنه برگشت و گفت: امیدوارم تا این لحظه لذت برده باشید. سپس ترانه جدیدی خواند: «من تو رو دوست دارمت واسه دیوونگی‌هات…».

احمدوند بعد از این اجرا گفت: ممنون از همراهی همه شما و در ادامه ترانه «من و تو، عشق، من تو رو دوست دارمت، لیلی و مجنون و …» را اجرا کرد.

در تالار وحدت کنسرت گروه موسیقی بانوان پاپ-جز «نوشه» به سرپرستی نیوشا بریمانی عصر سه‌شنبه- ۲۴ بهمن ماه- در دومین شب از سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر روی صحنه رفت.

این گروه در ابتدا، قطعه بی‌کلامی اجرا کرد و سپس بریمانی ضمن خوش‌آمدگویی به مخاطبان گفت: امیدوارم ساعت‌های خوبی را در کنار یکدیگر داشته باشیم؛ مخاطبان گروه را تشویق کردند.

سپس نخستین خواننده گروه، شهناز زمردبخش به روی صحنه آمد و قطعه «قصر صدف» با تشویق و همراهی مخاطبان اجرا شد. پگاه بزرگ خواننده دیگر گروه به روی صحنه آمد و قطعه‌های «خواب» (دیشب خواب تو را دیدم چه رویای پرشوری) و «عشق» را اجرا کرد.

این خواننده پس از اجرای قطعه‌ها ضمن قدردانی از اعضای گروه و خوش‌آمدگویی به مخاطبان گفت: به امید بهترین اتفاقات برای موسیقی کشورمان.پریچهر خسروی خواننده سوم این گروه، با تشویق مخاطبان به روی صحنه آمد و قطعه «هستی» را اجرا کرد. او نیز پس از اجرای این قطعه که بسیار مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته بود، خطاب به آنان اظهار داشت: هیچ آغازی زیباتر از سلام و هیچ آرزویی ارزشمندتر از سلامتی نیست، هر دو تقدیم شما باد. به افتخار خودتان و دوستان عزیزم در گروه «نوشه». سپس مخاطبان گروه را تشویق کردند.

سپس این خواننده، قطعه‌های «تو اگه با من باشی قلبت می‌میره» و «ای دل‌ای دل» را اجرا کرد.

بریمانی سرپرست گروه «نوشه» و نوازنده کمانچه اعضای گروه را معرفی کرد که رخساره رستمی (عود)، نیلوفر ابراهیمی (فلوت)، دنیا فتحی (پیانو)، آذین ملک زاده (گیتار باس)، سپیده شایگان (کیبورد)، شیرین واعظی (درامز)، ستاره و سوگند هاتف (پرکاشن)، سحر دزواری (گیتار) نوازندگان این گروه بودند.سپس زمردبخش، قطعه‌های بندری «ای دلبر»، «حالا بیقرارم تو اتکه» و «دلبر سیاه» را اجرا کرد که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و گروه را تشویق کردند.

خسروی خواننده دیگر گروه، قطعه «اگه یه روز بری سفر» را اجرا کرد که برخی از مخاطبان نیز با او هم‌خوانی می‌کردند. «عالم یکرنگی» و «راوی» قطعه‌های دیگری بود که پگاه بزرگ در این کنسرت اجرا کرد.

سپس زمردبخش، به روی صحنه آمد و قطعه «تو نیمه راه زندگی دل من پر خونه» را خواند سپس بزرگ خواننده دیگر گروه به او پیوست و با زمردبخش همراهی کرد و خسروی نیز به دو خواننده دیگر پیوست و قطعه «سینمون مثل کویر تشنه و تشنه‌تر شد» را سه خواننده با همراهی یکدیگر اجرا کردند که حسن ختام کنسرت گروه «نوشه» بود.

مخاطبان در تمامی این اجرا‌ها با گروه «نوشه» بسیار همراه بودند و بسیاری از قطعات را با اعضای گروه همخوانی می‌کردند.«نوشه» تنها گروه در سبک پاپ و جز بانوان است که سال ۱۳۹۲ توسط نیوشا بریمانی شکل گرفت. این گروه متشکل از ساز‌های ایرانی و جهانی است که قطعاتی خاطره‌انگیز و قدیمی را با تنظیم جدید بازخوانی و اجرا می‌کند.

بریمانی متولد سال ۱۳۶۳ و فارغ التحصیل هنرستان و دانشگاه عالی موسیقی، نوازندگی کمانچه را از سال ١٣٧٣ زیر نظر اساتیدی همچون اردشیر کامکار، سعید فرجپوری و محمد مقدسی فرا گرفته است. همکاری‌های متعدد در ضبط آثار صوتی و سریال‌ای تلویزیونی، همکاری با گروه اروپایی آریفا از سال ۲۰۱۲، همکاری با گروه آلمانی به سرپرستی گالاس، اجرای کنسرت در داخل و خارج از کشور از جمله کانادا، سوئد، مکزیک، آلمان، فرانسه، دانمارک، هلند، مراکش، اتریش، بلژیک، ژاپن، لهستان از جمله فعالیت‌های هنری بریمانی است.

بریمانی اوایل دهه ۹۰ آلبوم «نیوش» را تولید و منتشر کرد. از سال ۱۳۹۲ همکاری خودش را با گروه بین‌المللی آریفا آغاز کرد و آلبوم این گروه در سال ۱۳۹۴ در هلند توسط کمپانی معتبر (بودا موزیک فرانسه) منتشر شد که یکی از موفقیت‌های این همکاری برنده شدن این آلبوم به عنوان بهترین آلبوم تولید شده در سال ۲۰۱۵ در هلند بوده است.

سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران با همکاری بنیاد رودکی به دبیری رضا مهدوی از ۲۳ تا ۲۸ بهمن ماه در بخش‌های رقابتی (جایزه باربَد) و غیررقابتی همزمان در تهران و استان‌های آذربایجان شرقی، بوشهر، سمنان، فارس، گلستان، مرکزی، مازندران، خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، کرمانشاه، لرستان، کرمان و هرمزگان با حضور ۲۱۰۹ هنرمند برگزار می‌شود.

دانلود فیلم

http://www.vatanfa.com/?s=از-طنین-صدای-حجت-اشرف-زاده-در-تالار-وحدت-تا-میزبانی-تالار-رودکی-از-دو-گروه-بین‌المللی