اختصاص بودجه یک میلیاردی برای جوایز پژوهش‌های برتر روابط فرهنگی

نشست خبری «نخستین جایزه ملی پژوهش‌های برتر روابط فرهنگی بین‌المللی» در ساختمان شهید رحیمی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد. در این نشست رضا ملکی، رئیس مرکز مطالعات راهبردی و روابط فرهنگی سازمان و دبیر این جایزه درباره اهداف برگزاری این جایزه گفت: ما برای اینکه به دیپلماسی دانش بنیان و هوشمند که مورد تاکید مقام معظم رهبری است برسیم، نیازمند انجام یافته‌های علمی و پژوهشی هستیم.

ملکی ادامه داد: ما ابتدا باید میدان را بشناسیم، بعد ارتباطمان را با این میدان مشخص کنیم. برقراری ارتباط بین ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی در کشور با نیازهای بخش اجرایی کار مهمی است، که از رسالت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است. ایده برگزاری جایزه ملی از اواخر سال ۱۴۰۱ شکل گرفت. سال ۱۴۰۲ آیین‌نامه جایزه تدوین شد. از ویژگی‌های «جایزه ملی پژوهش‌های برتر روابط فرهنگی بین‌المللی» می‌توان به مشارکت فعال دانشگاه‌های کشور از جمله دانشگاه تهران، علامه طباطبایی، شهید بهشتی، تربیت مدرس، پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات، دانشگاه امام صادق، جامعه المصطفی و … اشاره کرد. البته از اکثر دانشگاه‌های شهرها و استان‌ها آثار داشتیم.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی و روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به محورهای این حوزه اشاره کرد که شامل دیپلماسی عمومی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، اقتصاد فرهنگ در عرصه بین‌الملل، دیپلماسی فرهنگی دوران گذار تاریخی و نظم نوین منطقه‌ای و جهانی، ایرانی‌تباران و ایرانیان خارج از کشور و فناوری‌های نوین در روابط فرهنگی بین‌المللی است.

وی درباره مجموع آثار رسیده به دبیرخانه توضیح داد: در مجموع ۷۰ عنوان کتاب شامل تالیف و ترجمه، ۱۵۵ مقاله، ۱۲ رساله دکتری، ۲۵ پایان‌نامه کارشناسی ارشد، ۳۱ گزارش سیاستی و ۱۲ گزارش پژوهشی داوطلب این جایزه ملی شدند. بعضی از آثار به زبان عربی و انگلیسی به دبیرخانه رسیدند. 

به گفته ملکی، برگزاری «جایزه ملی پژوهش‌های برتر روابط فرهنگی بین‌المللی» می‌تواند به شناسایی ظرفیت‌های علمی و پژوهشی کشور در زمینه دیپلماسی فرهنگی کمک کند.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی و روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به مبالغ اختصاص داده شده برای جوایز پرداخت و توضیح داد: از ۱۰ میلیون تومان تا ۵۰ میلیون تومان برای نفرات اول تا سوم درنظر گرفتیم. اما مبلغ جایزه ویژه نزدیک به ۴۵۰ میلیون تومان است، که بنا به ارزیابی داوران هیچ کدام از آثار شایسته دریافت جایزه ویژه نبود. در مجموع نزدیک به یک‌ میلیارد تومان جوایز برای پژوهش‌های برتر روابط فرهنگی بین‌المللی درنظر گرفتیم.

اختتامیه «نخستین جایزه ملی پژوهش‌های برتر روابط فرهنگی بین‌المللی» با هدف معرفی آثار پژوهشی سه‌شنبه ۱۵ اسفند ساعت ۱۰ صبح در حسینیه الزهرا (س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار می‌شود. 

دانلود فیلم

اختصاص بودجه یک میلیاردی برای جوایز پژوهش‌های برتر روابط فرهنگی

نشست خبری «نخستین جایزه ملی پژوهش‌های برتر روابط فرهنگی بین‌المللی» در ساختمان شهید رحیمی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد. در این نشست رضا ملکی، رئیس مرکز مطالعات راهبردی و روابط فرهنگی سازمان و دبیر این جایزه درباره اهداف برگزاری این جایزه گفت: ما برای اینکه به دیپلماسی دانش بنیان و هوشمند که مورد […] http://www.vatanfa.com/?s=اختصاص-بودجه-یک-میلیاردی-برای-جوایز-پژوهش‌های-برتر-روابط-فرهنگی