بودجه جشنواره موسیقی فجر ۱۵ میلیارد است/ اجرای ۸۱ کنسرت



نشست خبری سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر از ساعت ۱۴ امروز هفدهم بهمن ماه با حضور امیرحسین سمیعی (مدیرکل دفتر موسیقی و رئیس جشنواره)، امیرعباس ستایشگر (مدیرعامل انجمن موسیقی ایران) و رضا مهدوی (دبیر جشنواره) برگزار شد.

در ابتدای این نشست، مدیرکل دفتر موسیقی در سخنانی ضمن بیان سیاست‌های کلی این دوره از جشنواره و تشکر از مدیرکل پیشین دفتر موسیقی مطرح کرد: جشنواره سی و نهم با توجه به جدولی که ارائه شد، نکات مهمی دارد. در این جشنواره مسئله عدالت فرهنگی دارای اهمیت است و ما تلاش کردیم با در نظر گرفتن تعادل جغرافیایی اجرا‌ها به آن دست پیدا کنیم. بعنوان مثال امسال بخش پاپ در دو سالن مجزا یعنی فرهنگسرای بهمن و سالن میلاد خواهیم داشت. سالن‌های دیگری هم مثل کوشک باغ هنر، فرهنگسرای ارسباران، سالن سوره و … در این راستا در ایام جشنواره فعال هستند.

در ادامه این نشست خبری، رضا مهدوی (دبیر جشنواره) در سخنانی گفت: امسال سعی کردیم، جشنواره را مردمی‌تر کنیم و میهمانانی داریم که شاید سال‌های گذشته آن‌ها را نداشتیم؛ در واقع جشنواره را با همه مردم در تهران و شهرستان‌ها سهیم خواهیم شد.

او ادامه داد: این جشنواره یک ریسمان است که می‌تواند هنرمندان را بالا بکشد و باید در قد و قامتی باشد که بتواند در عرصه بین‌الملل هم قد علم کند. ما استادانی داریم که در منطقه بی‌بدیل هستند و می‌توانیم جشنواره موسیقی فجر را مرکز و پایگاهی قرار دهیم که خودش به همه جایزه می‌دهد.

مهدوی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: به اعتقاد من جشنوا ه موسیقی فجر به دلیل مدیریت درست، خیلی سرحال است. فقط ما باید بتوانیم شأن موسیقی ایران و موسیقی انقلاب را حفظ کنیم و با استفاده از بستر موسیقی فجر فضای مناسبی را ایجاد کنیم. من ایمان دارم این دوره از جشنواره باید تعداد روز‌های بیشتری داشته باشد، چون بضاعت موسیقی ما بیش از این است.

دبیر جشنواره با اظهار امیدواری برای افزایش تعداد روز‌های جشنواره اضافه کرد: امیدوارم به واسطه حمایت‌های معاونت هنری، دفتر موسیقی و همه مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهد برگزاری جشنواره با روز‌های بیشتری در سال‌های بعد باشیم.

امیرعباس ستایشگر مدیرعامل انجمن موسیقی ایران و مدیر اجرایی جشنواره نیز در بخش دیگری از این نشست در سخنانی مطرح کرد: جشنواره موسیقی فجر از ۲۳ تا ۲۸ بهمن‌ماه در ۷ سالن در دو بخش رقابتی و غیر رقابتی برگزار خواهد‌شد. در بخش رقابتی ۹۲ آلبوم در ۱۵ رشته رقابت خواهند کرد. ۳۲ اثر نیز در بخش رساله‌ها و پایان‌نامه‌های بینارشته‌ای و موسیقی رقابت داشتند. ۱۷۵ اثر در بخش تک‌آهنگ، ۶۷ اثر در بخش آهنگسازی در فرم سونات، ۲۶ گروه در بخش اجرای صحنه‌ای، ۱۷ اثر در بخش نماهنگ و ۲۲ اثر در بخش کتاب که در مجموع ۴۰۵ اثر در بخش رقابتی ثبت نام کردند.

او ادامه داد: ۲۵۲۲ ترانه برای جایزه ترانه بررسی شده است و جایزه موسیقی و رسانه نیز در دو محور اصلی برگزار خواهد شد.

ستایشگر همچنین گفت: جشنواره موسیقی با اجرای گروه بانوان «نهال» و ارکستر موسیقی ملی ایران کار خود را آغاز خواهد کرد. مانند دوره‌های گذشته ما بخش بزرگداشت‌ها را هم خواهیم داشت. در حوزه پژوهش نیز فعالیت‌هایی را برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در بستر رسانه‌ای رادیوگفت‌وگو برگزار می‌شود.

ستایشگر ضمن ارائه آماری درباره بخش غیر رقابتی نیز توضیح داد: ۱۴ استان به طور همزمان میزبان جشنواره موسیقی فجر خواهند بود و در مجموع ۲۱۰۹ هنرمند در جشنواره حضور دارند که از این میان ۸۲۲ نفر هنرمند، خانم و ۱۲۸۷ هنرمند، آقا هستند.

سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر به همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران با همکاری بنیاد رودکی به دبیری رضا مهدوی از ۲۳ تا ۲۸ بهمن امسال در بخش‌های رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی همزمان در تهران و استان‌های دیگر برگزار و جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه، بخش سرود و نشست‌های پژوهشی برنامه‌های دیگر این دوره از جشنواره خواهد بود.

دانلود فیلم

http://www.vatanfa.com/?s=بودجه-جشنواره-موسیقی-فجر-۱۵-میلیارد-است/-اجرای-۸۱-کنسرت