اختصاص ۱۶۸ میلیارد تومان برای بیمه فعالان صنایع‌دستی



سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی صبح امروز ۱۵ بهمن ماه ۱۴۰۲ در برنامه صبحانه ایرانی حضور یافت و در ابتدای صحبت‌هایش بر اهمیت ایجاد شادی و نشاط در جامعه تاکید کرد.

او شنیدن قرائت‌های مختلف را در قضاوت صحیح موثر دانست و فقدان آن را یکی از مشکلات کشور در تصمیم‌گیری‌ها عنوان کرد و افزود: صبحانه‌های من به دلیل فراجناحی بودن به صبحانه‌های سیاسی معروف شد.

او با بیان اینکه انقلاب دو امدادی است و باید از همه دولت‌های قبل و زحمات آن‌ها تشکر کرد، ادامه داد: ما پنج رئیس‌جمهور داشتیم که خدمت کرده‌اند و هر یک خصائص خوبی هم داشته‌اند. اگر من گزارشی می‌دهم، دیگران هم در این سال‌ها زحمت کشیده‌اند و کار را جلو برده‌اند. مثل دیواری که آجرچینی می‌شود و چند آجر هم ما می‌گذاریم. این را باید تبدیل به فرهنگ کنیم.

وزیر میراث‌فرهنگی با اشاره به اینکه صنایع‌دستی متشکل از صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی است، افزود: من سال‌ها با هنرمندان کار کرده‌ام. هیچ هنری به اندازه هنر‌های سنتی هم‌گرایی با فرهنگ، سبک زندگی، تمدن ایرانی، دین و رفتار ندارد و دارای دامنه بسیار وسیعی است.

ضرغامی به فعالیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در این حوزه اشاره کرد و ادامه داد: ۶۰۰ هزار نفر رسمی هستند و ۶۰۰ هزار نفر رسمی نیستند، اما شناخته شده‌اند و همگی با ما در ارتباط هستند. 

او با اشاره به شعار هرخانه یک کارگاه، افزود: صنایع‌دستی خانوادگی است و همه اعضا کنار یکدیگر کار می‌کنند و بچه‌ها از سن پایین مهارتی را یاد می‌گیرند.

نقطه قوت ما تفاوت‌های فرهنگی

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه دایره گسترده و هنر هم‌گرا است، بر این نکته که باید جلوی یکسان‌سازی فرهنگی ایستاد تاکید و تصریح کرد: زمانی کمونیست‌ها می‌خواستند یکسان‌سازی کنند که شکست خوردند. غربی‌ها نیز تلاش می‌کنند. کشور‌هایی مثل ایران که دارای فرهنگی غنی هستند می‌توانند مقابل یکسان‌سازی بایستند و ایستاده‌ایم.

ضرغامی با اشاره به اینکه نقطه قوت ما تفاوت‌های فرهنگی است، ادامه داد: در صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی این تنوع بزرگ امروز وجود دارد.

او با بیان اینکه از ۴۰۰ رشته صنایع‌دستی دنیا ۲۹۹ رشته در ایران وجود دارد، ادامه داد: در برخی حوزه‌ها در دنیا سرآمد هستیم و در کنار هند بالاترین موقعیت صنایع‌دستی را از نظر تنوع و کیفیت در جهان داریم.

اختصاص اعتبار ۱۶۸ میلیارد تومانی در بودجه ۱۴۰۳ برای بیمه فعالان صنایع‌دستی

ضرغامی به مصوبه دولت برای بیمه تامین اجتماعی ده هزار فعال صنایع‌دستی به‌عنوان اولین کار در این حیطه اشاره کرد.

او با اشاره به تقویت بیمه روستایی تا سطح هشت، ادامه داد: با وجود اینکه ۳۵ درصد فعالان صنایع‌دستی روستایی هستند با تعریف یک زیر شغل افرادی که در شهر هستند نیز می‌توانند از این بیمه استفاده کنند.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اعتبار تخصیص داده شده را برای امسال ۱۳۵ میلیارد تومان، سال آینده ۱۶۸ میلیارد تومان و برای بیمه روستایی ۴۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

 پیمان‌سپاری ارزی را در دولت حذف کردیم

ضرغامی مهیا کردن شرایط فروش و بازاریابی در داخل و خارج و برطرف کردن موانع مربوط به صادرات را زمینه‌ساز تقویت تولید عنوان و به حذف برون سپاری ارزی در این راستا اشاره کرد و افزود: اخیرا پیمان سپاری ارزی را در دولت حذف کردیم و آیین‌نامه دیگری را برای نمایشگاه‌ها تصویب و کمک کردیم صادرات رونق بگیرد.

شرایط را تا یک سال برای صادرکنندگان صنایع‌دستی آزاد بگذاریم

ضرغامی با بیان اینکه شرایط را تا یک سال برای صادرکنندگان صنایع‌دستی آزاد بگذاریم، افزود: اگر در حوزه صادرات موفق شویم و تا یک سال همه قوانین را کنار بگذاریم و اجازه فعالیت در بازار‌های خارجی را بدهیم راه باز می‌شود. در حال حاضر از مجرا‌های قانونی این کار را انجام می‌دهیم.

او در ادامه به راه‌اندازی بازارچه‌های فروش در سراسر کشور و عرضه صنایع‌دستی در پایگاه‌ها اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر در بیش از ۹۰ درصد پایگاه‌های ملی و جهانی صنایع‌دستی عرضه می‌شود. 

مذاکره با دستگاه‌ها برای اختصاص محلی به‌منظور عرضه صنایع‌دستی

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به کار‌های انجام شده برای تقویت عرضه، ادامه داد: با دستگاه‌های دیگر از جمله بهزیستی، سازمان زندان‌ها، صدا و سیما به‌منظور اختصاص محلی برای عرضه صنایع‌دستی مذاکره کرده‌ایم. همچنین فرماندار‌ها موظف شدند در مبادی ورودی تمامی شهر‌ها بازارچه دائمی صنایع‌دستی راه‌اندازی کنند و استان هرمزگان در این راستا پیشگام بوده و بسیاری شهر‌ها بازارچه‌ها را برپا کردند و زنجان نیز بسیار خوب کار کرده است.

تخصیص هزار میلیارد تومان تسهیلات از محل تبصره ۱۸ به فعالان صنایع‌دستی

فرایند ارزشیابی و صدور گواهی درجه هنری، کاربردی‌سازی صنایع‌دستی، نوع‌آوری در رنگ، تنوع، زیبایی و سبک زندگی جدید، تصویب تعرفه گاز و برق تولیدکننده‌ها با نرخ خدماتی، در اختیار گذاشتن بخش‌هایی از شهرک‌های صنعتی به صنایع‌دستی، تخصیص هزار میلیارد تسهیلات به فعالان صنایع‌دستی از محل تبصره ۱۸، فعال کردن انواع پلتفرم، اپلیکیشن‌ها و ساخت ویدئو‌های ترویجی و احیای رشته‌های در حال انقراض از دیگر کار‌های انجام شده در حوزه صنایع‌دستی بود که ضرغامی در این مصاحبه تلویزیونی مطرح کرد.

دانلود فیلم

اختصاص ۱۶۸ میلیارد تومان برای بیمه فعالان صنایع‌دستی

سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی صبح امروز ۱۵ بهمن ماه ۱۴۰۲ در برنامه صبحانه ایرانی حضور یافت و در ابتدای صحبت‌هایش بر اهمیت ایجاد شادی و نشاط در جامعه تاکید کرد. او شنیدن قرائت‌های مختلف را در قضاوت صحیح موثر دانست و فقدان آن را یکی از مشکلات کشور در تصمیم‌گیری‌ها عنوان […] http://www.vatanfa.com/?s=اختصاص-۱۶۸-میلیارد-تومان-برای-بیمه-فعالان-صنایع‌دستی