از تأمین سوخت کشتی‌ها و شناور‌های تفریحی تا اختصاص یک هزار و ۱۲۰ واگن برای سفر‌های نوروزی

شصتمین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با حضور سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی امروز شنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد.

در این نشست که علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی و رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر و نمایندگان تمام دستگاه‌های عضو ستاد حضور داشتند، بر آمادگی دستگاه‌ها برای ارائه خدمات شایسته به گردشگران و مسافران نوروزی تاکید شد.

همچنین در این نشست چهارساعته، نمایندگان دستگاه‌های عضو ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر به تشریح مهمترین برنامه‌های دستگاه‌های متبوع خود برای نوروز ۱۴۰۳ و ماه مبارک رمضان پرداختند.

آنچه در ادامه می‌آید مهمترین بخش اظهارات و برنامه‌های نمایندگان عضو ستاد است که در این نشست بیان کردند. 

 یکی از مهمترین موضوعات وزارت راه و شهرسازی در نوروز ۱۴۰۳، تأمین ناوگان و تهیه بلیت است

رضا نفیسی، رئیس مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل و نقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی یکی از مهمترین موضوعات این وزارتخانه را در نوروز ۱۴۰۳، تأمین ناوگان و تهیه بلیت عنوان کرد و افزود: این موضوع را مدنظر قرار دادیم و سعی کردیم از تمام ظرفیت‌ها استفاده کردیم.

او ادامه داد: پیش‌بینی برای عرضه بلیت‌ها را داریم که عرضه عادلانه بلیت را مدنظر قرار دادیم. علاوه بر پیش‌فروش، بلیت‌ها به صورت روزانه نیز به فروش می‌رسد. 

مشکلی برای تأمین سوخت کشتی‌ها و شناور‌های تفریحی در مناطق آزاد برای نوروز وجود ندارد

محمدفرزاد میرزایی، مدیرکل گردشگری شورای عالی مناطق آزاد در ادامه گفت: در جلسه قبل دستور کار‌های مهمی اتخاذ شد که شاهد اتفاقات بسیار خوبی را در نوروز خواهیم داشت. قیمت‌گذاری برای سوخت کشتی‌ها و شناور‌های تفریحی در مناطق آزاد در جلسات مختلف مورد بررسی قرار گرفته و مشکلی برای تأمین سوخت امسال نخواهیم داشت. 

 ۹هزار دستگاه اتوبوس در خدمت گردشگران نوروزی

حمیدرضا شهرکی، معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: تمامی ظرفیت‌های موجود در قالب بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ شرکت‌حمل و نقل و بیش از ۹۵ هزار راننده در خدمت به گردشگران در نوروز ۱۴۰۳ خواهند بود.

او افزود: پیش‌بینی ما این است که سفر‌های نوروزی امسال ۵ درصد رشد داشته باشد از مجموع ناوگانی که در دسترس داریم تلاش می‌کنیم به بهترین نحو مطلوب استفاده کنیم چرا که پیش‌بینی ما این است که ۵۵ درصد سفر‌ها در داخل استان‌ها و ۴۵ درصد برون استانی است.

شهرکی تصریح کرد: بالغ بر ۱۰ هزار نیروی راهداری، یک هزار و ۵۳ فعالیت و هشت هزار دستگاه ماشین‌آلات، ۹ هزار دستگاه اتوبوس و یک هزار و ۱۱۳ دوربین در خدمت گردشگران در نوروز ۱۴۰۳ هستند. 

تعیین بیش از ۴۰۰ مرکز در جاده‌های کشور برای استراحت رانندگان 

سرهنگ سیروس حسن‌زاده سرپرست معاونت اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور انتظامی کشور گفت: رزمایش ترافیکی نوروزی، امسال ۲۰ اسفند برگزار می‌شود که در محل دانشگاه امام حسن مجتبی (ع) برگزار خواهد شد.

او ادامه داد: شروع طرح ترافیکی نوروزی از ۲۴ اسفند آغاز می‌شود و امید داریم امسال با کاهش تصادفات همراه باشیم. بیش از ۴۰۰ مرکز در جاده‌های کشور تعیین شده تا رانندگان در طول مسیر بتوانند دقایقی را استراحت کنند. 

استفاده از حداکثر ظرفیت پروازی در نوروز ۱۴۰۳

رضا صدیق نیا، رئیس‌گروه دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و موسسات هوانوردی در ادامه گفت: به‌منظور ارائه خدمات بهتر به گردشگران در نوروز ۱۴۰۳ جلسات مختلفی را برگزار کردیم و آمادگی کامل برای ارائه خدمات به مسافران نوروزی را داریم. یکی از مهمترین اقدامات ما این است که حداکثر ظرفیت پروازی به کار گرفته خواهد شد و در همین رابطه همکاران ما ۲۴ ساعته در نوروز فعال هستند.

او اظهار کرد: در حوزه مسافرت‌های هوایی امسال پیش‌بینی می‌کنیم بیش از ۵ درصد رشد نسبت به سال قبل خواهیم داشت. 

سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۰۱۳۵ برای دریافت گزارش‌های مردمی

بهمن حسن بیگی، سرپرست اداره کل نظارت و هماهنگی گشت‌های مشترک گفت: ستاد نوروزی سازمان تعزیرات حکومتی تشکیل شده و نظارت بر ارائه خدمات از ۱۵ اسفند تا ۲۱ فروردین ادامه دارد و در این باره با حضور ۷۰۰ قاضی با تخلفات احتمالی برخورد می‌شود.

او افزود: سامانه تلفنی ۱۳۵ و سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۰۱۳۵ تعزیرات آماده دریافت گزارش‌های مردمی است. بیشترین توان ما در گشت‌هایی که داریم درحوزه تأمین مایحتاج عمومی مردم به مناسبت نوروز و ماه مبارک رمضان است. برای متخلفان مجازات‌هایی در نظر گرفته شده که از آن جمله می‌توان به پلمپ و نصب بنر نوع تخلف اشاره کرد. 

راه اندازی ۳هزار و ۳۰۰ پایگاه اورژانس در سطح کشور

جعفر میعادفر، رئیس سازمان اورژانس کشور در ادامه گفت: وزرات بهداشت در ایام نوروز و ماه مبارک مانند سایر اعضای ستاد در خدمت مسافران نوروزی است با این تفاوت که فعالیت‌های ما از اول اسفند شروع شده و نظارت‌ها بر مراکز ارائه مواد غذایی آغاز شده است.

او اظهار کرد: سه هزار و ۳۰۰ پایگاه اورژانس در جاده‌ها و ۵۳ پایگاه هوایی برای نوروز در نظر گرفته شده است. همچنین ۲ هواپیما برای ارائه خدمات پزشکی به مسافران امسال در نظر گرفته شده که یک فروند هواپیما در هرمزگان و یک فروند در تهران مستقر است و در صورت نیاز در طول شبانه‌روز به ارائه خدمات درمانی به گردشگران خواهند پرداخت. 

اختصاص ۲هزار و ۴۰۰ پایگاه هلال احمر برای ایام نوروز

حجت الاسلام هاشم حسینی المدنی، رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده ۹۵ هزار و ۴۰۰ نفر از جمعیت هلال‌احمر در نوروز به گردشگران خدمات ارائه می‌دهند که سه هزار و ۵۰۰ نفر آن عضو رسمی جمعیت و مابقی کاملا داوطلبانه فعالیت خواهند کرد.

او افزود: ۲ هزار و ۴۰۰ پایگاه در سطح کشور در نظر گرفته شده است. تعداد زیادی از امدادگران با کیف امدادی و به صورت پیاده و یا دوچرخه از نزدیک‌ترین مرکز به فرد مصدوم در نخستین دقایق مراجعه می‌کنند و به درمان افراد می‌پردازند.

حسینی تصریح کرد: سعی داریم خدمات‌مان را به ۳۰ کیلومتری شهر‌ها ببریم و در کنار پایگاه‌های امداد و نجات، مراکز خدمات رفاهی خود را برپا کنیم تا رانندگان در صورت نیاز دقایقی را در این مراکز استراحت کنند. پویش غرق نشویم را راه‌اندازی کردیم که در تابستان امسال در سواحل شمالی ۷۰ درصد و در سواحل جنوبی ۵۰ درصد کاهش غرق‌شدگان را داشتیم و قصد داریم در نوروز در سواحل جنوبی اجرا کنیم. 

زیباسازی و سامان‌دهی ورودی شهر‌ها در دستور کار قرار دارد

مهدی جمالی‌نژاد، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در ادامه گفت: به مناسبت نوروز اتفاقات بسیار مهمی را در دستور کار داریم که زیباسازی شهرها، سامان‌دهی ورودی شهر‌ها و … را امسال به صورت جدی‌تر در دستور کار قرار دادیم.

او عنوان کرد: یکی از مشکلات ما عدم برخورداری از آمار یکپارچه است. هر سال شاهدیم که هر استانی آمار مخصوص خود را ارائه می‌دهد در حالی که اگر آمار یکپارچه داشته باشیم می‌توان برای ارائه خدمات به گردشگران برنامه‌ریزی بهتری انجام داد. یکی از نگرانی‌های ما تصادفات جاده‌ای است برای همین پیشنهاد می‌شود ایده‌هایی مثل ایجاد مراکز استراحت‌گاه‌ها در فاصله ۳۰ کیلومتری جاده‌ها تقویت شود. 

تمام تلاش‌ما این است که مسافران برای تأمین بنزین و سوخت در سفر مشکلی نداشته باشند

علی اکبر عرب عامری مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: در نوروز امسال تمام تلاش‌ما این است که مسافران برای تأمین بنزین و سوخت در سفر هیچ مشکلی وجود نداشته باشد. در همین رابطه در استان هرمزگان برنامه ویژه‌ای داریم تا درباره تأمین سوخت شناور‌های تفریحی مشکلی نداشته باشیم.

او افزود: در همین رابطه و با هدف کاهش مخاطرات جاده‌ای، تردد نفت‌کش‌ها به صورت شبانه خواهد بود تا حوادث احتمالی به حداقل کاهش یابد. 

اختصاص یک هزار و ۱۲۰ واگن برای سفر‌های نوروزی

محسن طباطبایی، مدیرکل برنامه ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه آهن گفت: برای نوروز امسال یک هزار و ۱۲۰ واگن و ۱۰۰ رام قطار مسافربری داریم که بالغ بر یک میلیون و ۱۰۰ هزار صندلی در خدمت مسافران نوروزی است.

او افزود: در سه روز گذشته ۴۵ درصد بلیت‌های نوروزی به فروش رسیده است و در همین رابطه با توجه به تقارن نوروز و ماه مبارک رمضان برنامه‌های فرهنگی نیز داریم که در سطوح مختلف انجام می‌شود. 

محمد شاهرخی نماینده صدا و سیما در ادامه گفت: همه به خوبی می‌دانیم که اطلاع‌رسانی یکی از شاخص‌های مهم در حوزه سفر است امسال با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان با نوروز، صدا و سیما برنامه‌های مختلفی را درحوزه اطلاع‌رسانی و تهیه و پخش برنامه‌های گوناگون دارد.

او افزود: امسال صدا و سیما مانند سال‌های قبل در کنار سایر اعضای ستاد خدمات سفر است و در حوزه اطلاع‌رسانی به طور حتم با تمام توان در خدمت هستیم.

امکان اسکان در ۴۲۵ امامزاده

حجت الاسلام سید محمد کاظم موسوی متقی، مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه ۲ هزار امامزاده در ایام نوروز میزیان مسافران هستند، ادامه داد: ابلاغیه ضیافت الهی و آرامش بهاری هفته گذشته در دو بخش سفر و خدمات اجتماعی و فرهنگی ابلاغ شده است.

او ادامه داد: در ۴۲۵ امامزاده امکان اسکان وجود دارد. همچنین مصوبه شورای فرهنگ عمومی برای حذمت ماه مبارک رمضان مبنای کار قرار گیرد.

فعال بودن یک هزار و ۵۰۰ پایگاه امداد و نجات در نوروز

احمد احمدی نماینده پایگاه‌های امداد نجات هلال احمر با بیان اینکه یک هزار و ۵۰۰ پایگاه در تمامی محور‌های کشور در ایام عید فعال خواهند بود به تجهیز ناوگان امداد هوایی و اضافه شدن ۸ هلی کوپتر اشاره کرد.

او با اشاره به پیش‌بینی فعالیت سه هزار و ۵۰۰ پایگاه در حوزه ناوگان جاده‌ای، افزود: بازتوانی ۲۵ نیروی نجاتگر انجام شده است و چهار هزار نیروی تخصصی نیز به هلال احمر اضافه شده‌اند و طی ایام نوروز خدمات‌رسانی می‌کنند.

ارائه گزارش روزانه هواشناسی برای شهر‌ها

صادق ضیاییان رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با بیان اینکه در ایام‌نوروز بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر در سراسر کشور وظیفه پایش جو و پیش بینی‌ها را انجام می‌دهند، ادامه داد: ارائه گزارش‌های ۱۰روزه را در دستور کار داریم که به‌صورت روزانه برای ۴۵۰ شهر کشور صادر می‌شود. 

او با اشاره به اینکه اطلاع‌رسانی در دو بخش برای دستگاه‌ها و مردم انجام می‌شود، افزود: از طریق سایت سازمان هواشناسی، اپلیکیشن، شماره ۱۳۴ و پیام‌رسان‌های بله و ایتا اطلاع‌رسانی انجام می‌شود.

ضیاییان ادامه داد: بیش از چهار هزار و ۸۰۰ گزارش اطلاع‌رسانی از طریق اخبار و رسانه ملی پخش خواهد شد که مردم در جریان شرایط جوی قرار بگیرند.

نماینده سازمان هواشناسی با بیان اینکه در حوزه هوانوردی بیش از ۱۳ هزار گزارش مختلف داریم، به شرایط جوی ایام نوروز اشاره کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود ۱۹ تا ۲۵ اسفندماه نیمه جنوبی کشور و در پایان هفته نوار شمالی بارش داشته باشند. همچنین ۲۸ اسفند تا ۵ فروردین سامانه‌های مختلف بارشی عمدتا در نیمه غربی و نوار شمالی هستند. ۶ تا ۱۳ فروردین ماه نیز به همین شکل ادامه خواهد داشت. 

او تاکید کرد: به هشدار جوی و اطلاع رسانی‌های هواشناسی توجه شود.

حجت الاسلام جواد حیرانی، مدیر نظارت و ارزیابی ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به اینکه در ۳۱ استان و بیش از ۳۰۰ شهرستان نظارت بر حوزه‌های اقامت نماز فعال است به تشریح برخی از اهداف این نظارت‌ها پرداخت. 

او ادامه داد: شناسایی مشکلات و پیگیری از طریق دستگاه‌ها برای رفع موانع را در سریع‌ترین زمان ممکن در دستور کار داریم.

حیرانی به نیازسنجی برای جانمایی ساخت مکان‌های جدید در مسیر‌های مواصلاتی برای ایجاد فضای محل اقامه نماز و سرویس‌های بهداشتی اشاره کرد.

برپایی چادر‌های عشایر در نوروز

مهدی میزبان، معاون زیربنایی سازمان امور عشایر با اشاره اینکه سال گذشته یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از ۸۰۰ چادر عشایر مستقر در مبادی ورودی شهر‌ها خدمات دریافت کردند، افزود: همچنین بیش از ۴ میلیون نفر از مناطق عشایری بازدید کردند. 

او با بیان اینکه امسال تعداد چادر‌ها را افزایش خواهیم داد، ادامه داد: امسال به صورت فعالانه و پویاتر چادر‌های بیشتری را برپا می‌کنیم. علاوه بر عرضه محصول، چادر‌هایی را به استراحت گردشگران اختصاص می‌دهیم.

میزبان ادامه داد: سازمان راهداری برای شناسایی محل‌ها و صدور مجوز همیاری داشته باشد.

 تسهیل و تسریع تردد کامیون‌های حامل اقلام اساسی و نهاده دامی برای ایام نوروز

شهیاد آبنار، مدیرکل دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تشکیل ستاد نوروزی به‌منظور تامین کالا‌ها و نهاده‌های مورد نیاز، ادامه داد: تصمیمات ستاد به سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها ابلاغ شده است. همچنین کالا‌های استانی برای عرضه در نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای را اعلام کرده‌ایم که در اختیار کارگروه ستاد تنظیم بازار قرار بگیرد.

او اظهار کرد: هماهنگی به‌منظور تسهیل و تسریع تردد کامیون‌های حامل اقلام اساسی و نهاده دامی، هماهنگی وزارت کشور برای کشیک و تامین سهمیه آرد نانوایی‌ها، ترخیص سه میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالای مانده در بنادر و ارسال به استان‌ها، تامین سوخت موارد حائز اهمیتی بود که او مورد تأکید قرار داد.

آبنار سامانه ۱۲۴، نظارت و بازرسی را برای اعلام گران فروشی، عدم هرضه و احتکار را اعلام کرد. اختیارات کافی به رؤسای سازمان جهاد کشاورزی به‌منطور اقدام لازم در این راستا داده شده است.

۶۱ هزار و ۴۵۱ کلاس درس برای طرح اسکان در نظر گرفته شده است

سعید مقدم‌زاده، مدیرکل رفاه و پشتیبانی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۶ هزار و ۴۰۷ واحد آموزشی برای اسکان گردشگران طی نوروز ۱۴۰۳ در نظر گرفته شده است، ادامه داد: ۶۱ هزار و ۴۵۱ کلاس درس برای طرح اسکان در نظر گرفته شده است.

او با بیان اینکه ۴۰۵ مرکز آموزش و خانه معلم، ۳۰۰ اردوگاه و دانشگاه فرهنگیان و ۵۰ پردیس برای مسافران نوروزی در نظر گرفته شده است، افزود: ۲۰ هزارو ۱۵۸ نفر عوامل اجرای اسکان در طول ایام نوروز هستند.

مقدم زاده ادامه داد: سال گذشته در استان‌های فارس، اصفهان، خراسان رضوی، خورستان و یزد به ترتیب بیشترین پذیرش را داشتیم. امسال نیز احتمالا آمار همین گونه باشد، احتمالا در شهر‌های مذهبی مانند مشهد و قم به دلیل ماه رمضان افزایش ظرفیت خواهیم داشت. 

مدیرکل رفاه و پشتیبانی آموزش و پرورش تصریح کرد: در طول این مدت جلسات ستاد اسکان در سطح حوزه ستادی، ادارات کل، نواحی، مناطق و شهرستان‌ها تشکیل و ابلاغ اعضای ستاد توسط وزارتخانه انجام شده است.

او در پایان گفت: به تمامی مدیران استانی تاکید کرده‌ایم که با استانداری‌ها و ستاد‌های سفر تعاملی ویژه داشته باشند.

ساماندهی ۱۸۰ فروند شناور برای امداد ونجات و خدمات‌رسانی برای نوروز ۱۴۰۳

الله مراد عفیفی‌پور، سرپرست اداره کل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه شناور، ترمینال و مسیر تردد سه مولفه موثر در سفر‌های دریایی هستند، تصریح کرد: کنترل و بازرسی‌های فنی و ایمنی و آماده‌سازی شناور‌ها در مسیر‌های سیزده گانه دریایی که عمدتا در استان هرمزگان قرار دارند، انجام شده است.

او ادامه داد: شناور‌ها در آمادگی کامل برای جابجایی مسافر از سرزمین اصلی به جزایر قشم، هرمز، لارک، هنگام، ابوموسی و کیش هستند.

عفیفی‌پور به ارائه خدمات و برپایی غرفه‌های فرهنگی و اقدامات لازم برای بازبینی و آماده سازی ترمینال‌ها به‌منظور خدمات‌دهی به مسافران اشاره کرد و افزود: در مسیر‌های تردد نشانه‌گذاری، پاک‌سازی توجیه، کنترل، پایش و رصد انجام شده است.

سرپرست اداره کل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در ارتباط با امداد و نجات گفت: هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های مرتبط انجام شده و ۱۸۰ فروند شناور برای امداد ونجات و خدمات‌رسانی سازمان‌دهی شده است.

او با بیان اینکه در طول ۱۱ ماه گذشته ۱۵ میلیون تردد دریایی انجام شده است، ادامه داد: پیش‌بینی ما از ۲۵ اسفند تا ۷ فروردین، شش میلیون تردد است.

تامین به موقع سوخت قایق‌های تفریخی، کنترل ترافیک‌خودرو‌ها در بنادری که حمل خودرو می‌کنند، کنترل قایقرانی در محدوده شهر‌ها از سوی شهرداری‌ها، کنترل تردد‌های غیرمجاز شناور‌های غیر مجاز و مبادی غیر مجاز توسط نیرو‌های نظامی‌انتظامی و اعلام مبادی تفریحی دریایی از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به سازمان بنادر و دریانوردی از نکات مورد اشاره عفیفی‌پور در این جلسه بود.

فعالیت یک هزار و ۷۰۰ دستگاه در حوزه امداد خودرو در ایام نوروز

محمدحسین صوفی مدیرعامل کانون جهان‌گردی و اتومبیلرانی با بیان اینکه سامانه ۰۹۶۲۹ در ایام نوروز فعال‌تر خواهد شد، ادامه داد: این سامانه به صورت دو زبان فارسی و انگلیسی است و گردشگران تمامی اطلاعات مورد نیاز مربوط به راه‌ها، هواشناسی، اسکان، پذیرایی، قیمت‌ها دریافت و شکایت خود را اعلام کنند.

صوفی تعداد دستگاه‌های خدمات‌رسان در حوزه امداد خودرو را در سراسر کشور یک هزار و ۷۰۰ دستگاه اعلام کرد و نصب کانکس در ورودی شهر‌ها با مجوز وزارت راه و شهرسازی را در ارائه خدمات به گردشگران مفید دانست.

مدیرعامل کانون جهان‌گردی و اتومبیلرانی در پایان گفت: شماره ۱۴۲۳ پاسخگوی مسافران است که با اتصال به کارشناسان حاضر در شهرستان‌ها و مرکز استان، در اسرع وقت خدمات دهی می‌کنند.

دانلود فیلم

http://www.vatanfa.com/?s=از-تأمین-سوخت-کشتی‌ها-و-شناور‌های-تفریحی-تا-اختصاص-یک-هزار-و-۱۲۰-واگن-برای-سفر‌های-نوروزی