این ادویه سرشار از آنتی اکسیدان بوده و قند خون را تنظیم می کند+نحوه مصرف

خواص زیره سیاه: این ادویه بسیار پرکاربرد و مفید در آشپزخانه‌ها، علاوه بر طعم دهنده بودن، خواص درمانی فراوانی در طب سنتی دارد. این دانه‌های کوچک، منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها، فیبر، ویتامین‌ها، و املاح معدنی هستند. استفاده از زیره در رژیم غذایی می‌تواند سلامتی بدن را از طریق فواید متنوعی که ارائه می‌دهد، بهبود ببخشد. افزودن زیره به غذاها نه تنها برای افزایش طعم و عطر آنها مفید است، بلکه به عنوان یک راهکار طبیعی و موثر برای تقویت سلامتی نیز شناخته شده است.

در ادامه این مطلب بخش سلامت در مجموعه خواص گیاهان دارویی مجله خبری چشمک با خواص زیره سیاه همراه باشید.

زیره سیاه

زیره دانه‌ای است معطر و ضد نفخ که به‌عنوان ادویه استفاده می‌شود. برگ‌های این گیاه بیست الی سی سانتی‌متر و ارتفاع آن تقریبا پنجاه سانتی‌متر است. میوه این گیاه نیز هلالی شکل و دارای خطوط برجسته به اندازه دو میلی‌متر است. دو نوع زیره در دنیا وجود دارد به نام زیره سبز و زیره سیاه که هر کدام طعم و بوی متفاوتی دارد.

جنس، گونه، نوع اسانس و ترکیبات گیاه خواص زیره سبز با خواص زیره سیاه کاملاً متفاوت است و اثرات دارویی آن‌ها نیز در بعضی موارد تفاوت دارد؛ به همین دلیل میزان مصرف آن‌ها نیز متفاوت خواهد بود. مقدار مصرف خواص زیره سیاه، که در بسیاری از غذاها مصرف می‌شود، می‌تواند ده برابر خواص زیره سبز باشد. بوی متفاوت این دو نوع زیره (سبز و سیاه) نیز به دلیل متفاوت بودن ترکیبات اصلی اسانس آن‌ها است.

طبع‌ زیره‌ سیاه‌ خیلی‌ گرم‌ و خشک‌ است‌. زیره‌ سیاه‌ دارای‌ خواص‌ مدر، بادشکن‌، مقوی‌، زیادکننده‌ شیر، قاعده‌آور، نیرودهنده‌، ضد کرم‌، هضم‌ کننده‌، ضد تشنج‌، قابض‌، معرق‌، مقوی‌ معده‌، قاطع‌ اسپرم‌ است‌.

خواص زیره سیاه

زیره‌ سیاه‌ در موارد بلع‌ هوا، نفخ‌ شکم‌، برطرف‌ کردن‌ سوءهاضمه‌، تسهیل‌ هضم‌ غذا، دل‌ پیچه‌ کودکان‌، انگل‌ معده‌ و روده‌، دفع‌ بادهای‌ کلیه‌ و مثانه‌، تنگی ‌نفس‌ و سکسکه‌ نفخی‌ به‌کار می‌رود.

زیره‌ یک‌ داروی‌ سنتی‌ برای‌ رفع‌ سوءهاضمه‌ خصوصا نفخ‌ شکم‌ است‌. عرق زیره‌ یا روغن‌ آن‌ در رفع‌ سوءهاضمه‌ و دل‌ دردهای‌ کودکان‌ مفید است‌. زیره‌ دارای‌ خاصیت‌ ضدگرفتگی‌ دارد و برای‌ رفع‌ گرفتگی‌های‌ دوران‌ قاعدگی ‌مفید است‌.

مقوی‌ بدن‌ و چاق‌‌کننده‌ است‌. معده‌ را گرم‌ و تقویت‌ می‌کند و کرم‌ تنیا را دفع ‌می‌کند. و اثر قابل‌ ملاحظه‌ای‌ در جلوگیری‌ از ایجاد بادهای‌ اضافی‌ در روده‌ و درمان ‌اسهال‌ دارد.

دم‌کرده‌ یک‌ قاشق‌ مرباخوری‌ زیره‌ سیاه‌ در نیم‌ لیتر آب‌ جوش ‌برای‌ تنبلی‌ اعمال‌ گوارشی‌، بی‌اشتهایی‌، باد یا درد روده‌ مصرف‌ می‌شود. مصرف دم کرده زیره سیاه و یا جویدن آن در رفع و کاهش دردهای ناشی از قاعدگی، دردهای روده و بی‌اشتهایی بسیار مؤثر است.

خواص زیره سیاه

زیره، با غنای بی‌نظیر از آنتی‌اکسیدان‌ها، نه تنها به مبارزه با رادیکال‌های آزاد و کاهش آسیب‌های سلولی کمک می‌کند، بلکه در پیشگیری از بیماری‌های مزمن مانند سرطان، دیابت و مشکلات قلبی‌عروقی نیز مؤثر است. مطالعات علمی تأیید کرده‌اند که دانه‌های زیره می‌توانند سطح آنتی‌اکسیدان‌ها در خون را افزایش دهند. علاوه بر آنتی‌اکسیدان‌ها، زیره سرشار از مواد مغذی مانند روی، سلنیوم، منیزیوم، منگنز، فسفر، ویتامین‌های A، C، E و گروه B است، که هر کدام فواید متعددی برای سلامت دارند:

تقویت سلامت گوارش: زیره، با دارا بودن فیبر بالا، در بهبود مشکلات گوارشی مانند نفخ و یبوست مفید است و در کاهش علائم سندروم روده تحریک‌پذیر نقش دارد.

کمک به کاهش وزن: استفاده از زیره در رژیم‌های غذایی می‌تواند به کنترل احساس گرسنگی کمک کند، اشتها را کاهش دهد و به کاهش وزن و توده چربی بدن منجر شود.

مقابله با سرطان: آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این ادویه می‌توانند در مقابله با سلول‌های سرطانی، به‌ویژه در کولون، مؤثر باشند و از رشد سلول‌های سرطانی جدید جلوگیری کنند.

تنظیم قند خون: مطالعات نشان داده‌اند که زیره ممکن است به تنظیم سطح قند خون کمک کند و در مدیریت دیابت مفید باشد.

خواص زیره برای مردان

زیره اگر با نبات مصرف شود باعث افزایش اسپرم در مردان می‌شود. زیره منبع غنی از پتاسیم و روی است که سلامت جنسی را بهبود می‌بخشد. چای تهیه شده از زیره از مشکلات باروری جلوگیری می‌کند. زیره خواص درمانی زیادی داشته و مصرف غذایی زیادی دارد. از خواص زیره می‌توان به افزایش میل جنسی اشاره کرد. زیره ناتوانی جنسی را رفع می‌کند. برای استفاده از زیره می‌توانید ترکیبی نوشیدنی از عسل، روغن زیره سیاه و جوز هندی را تهیه کرده و شب ها قبل از خواب بنوشید.

زیره سیاه

طریقه مصرف زیره سیاه

روزانه یک فنجان از دمنوش زیره سیاه استفاده شود. آن را می‌توان همراه با یک قاشق عسل طبیعی مصرف کرد. برای تهیه دمنوش یک چهارم قاشق چای خوری زیره سیاه آسیاب شده را داخل آب جوش ریخته بگذارید دم بکشد. بهترین زمان مصرف این عرق، نیم ساعت قبل از خوردن غذاست.

توجه به مصرف متعادل

هرچند زیره بسیار مفید است، مصرف بیش از حد آن ممکن است برای برخی افراد نامناسب باشد. در صورت بروز هرگونه علامت حساسیت پس از مصرف زیره، مشورت با پزشک ضروری است. همچنین، افراد مبتلا به دیابت باید پیش از استفاده از زیره در رژیم غذایی خود، با پزشک خود مشورت کنند تا از تداخل با داروهای دیابتی جلوگیری شود.

 

دانلود فیلم

http://www.vatanfa.com/?s=این-ادویه-سرشار-از-آنتی-اکسیدان-بوده-و-قند-خون-را-تنظیم-می-کند+نحوه-مصرف