انواع هلیه سیاه و ۱۵ خاصیت مهم – گیاهان دارویی


انواع هلیه سیاه و ۱۵ خاصیت مهم

هلیله سیاه که از نظر علمی به عنوان Terminalia Cebula شناخته می شود یک گیاه معمولی هندی متعلق به خانواده گیاهان خانواده بادام هندی است. طب آیورودایی هندی ، هاریتاکی را “مادر گیاهان” و “پادشاه داروها” به دلیل مزایای پزشکی متعدد خود می نامد. با مجله اینترنتی جیران همراه باشید تا با انواع هلیه سیاه و ۱۵ خاصیت مهم و عوارض این گیاه دارویی آشنا شوید.

هلیله سیاه گیاهی شیرین ، قابض و گرم کننده با طعم ناخوشایند است. این گیاه بومی آسیای جنوبی ، از هند و نپال از شرق تا جنوب غربی چین و از جنوب به سریلانکا ، مالزی و ویتنام است.

برخی از نامهای رایج این گیاه عبارتند از: حارادا ، هریدا ، حرار ، هاریتاکی ، هارادا ، هریدا ، هرار ، هاریتاکی ، میروبالان سیاه ، شبولا ، میروبالان های چبولیک ، هار ، هاراد ، حرار ، هاردا ، هاردو ، هاریدرا ، هاریتاکا ، هاریتاکی ، هارا ، هارو ، هیردا ، کادوکای ، کاراکای ، ما موانگپا ، اورتوکی ، پانگا ، سامو تای ، شیلیخا تای ، سیلیخا و نمایش.
در هند ، میروبالان را هاریتاکی نیز می نامند. هری به معنی “آنچه می دزدد” و تاکی به معنی “چیزی است که درخشندگی پوست را تمیز و افزایش می دهد.” این خرابی ریشه شناسی است.

ایده اصلی این است که هاریتاکی همان میوه ای است که همه بیماری ها را از بدن دور کرده و درخشندگی را به پوست می بخشد. بدون شک میوه ای نسبتاً ترسناک. به عنوان یک نابود کننده بیماری ها و حذف کننده سموم و مواد زائد از سراسر بدن ، بهبود هضم و ترویج کاهش وزن سالم در نظر گرفته می شود. این دارو به طور گسترده ای در اونانی، آیورودا و داروهای هومیوپاتی استفاده می شود. Terminalia chebula یک داروی سنتی محبوب است که نه تنها در هند بلکه در سایر کشورهای آسیا و آفریقا نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

پودر میوه خشک شده ترمینال چبولا نیز یکی از سه ماده موجود در تریفالا است ، که احتمالاً مشهورترین آن از همه فرمول های آیورودا برای سلامتی بهتر است. با این حال ، اغلب به عنوان یک درمان مستقل برای اختلالات خاص و بازگرداندن تعادل بدن ناسالم تجویز می شود.

شرح گیاه

میروبالان یک درخت برگریز گرمسیری ، متوسط ​​تا بزرگ است که حدود ۳۰ متر (۹۸ فوت) ارتفاع دارد و تنه آن تا ۱ متر (۳ فوت. ۳ اینچ) قطر دارد. این گیاه در جنگل های ساج ، جنگل های برگریز مخلوط و جنگل های خشک همیشه سبز رشد می کند.

این گیاه در هر خاک نسبتاً حاصلخیز و دارای زهکشی خوب از شنی تا خاک رس موفق می شود. این گیاه دارای ضخامت ۶ میلی متر ، پوست سیاه و ترک خورده است. برگها از نظر آرایش متناوب به قسمت مقابل هستند ، بیضی شکل ، ۷-۸ سانتی متر (۲٫۸-۳٫۱ اینچ) طول و ۴٫۵-۱۰-۱۰ سانتی متر (۱٫۸-۳٫۹ اینچ) پهن با دمبرگ ۱-۳ سانتی متر (۰٫۳۹-۱٫۱۸ اینچ). آنها دارای نوک حاد ، نازک در قاعده ، حاشیه کامل ، بدون کرک در بالا با بلوغ زرد رنگ در زیر هستند.


موارد پیشنهادی


گل و میوه

انواع هلیه سیاه و ۱۵ خاصیت مهم – گلهای مات سفید تا زرد تک رنگ هستند و بوی قوی و ناخوشایندی دارند. آنها در سنبله های انتهایی یا خوشه های کوتاه منتقل می شوند. گلها هرمافرودیت هستند. گلدهی معمولاً بین آوریل و آگوست ظاهر می شود و گیاه از نوامبر تا ژانویه میوه می دهد. پس از گلهای بارور ، پوسته بیضوی یا بیضی شکل بیضی شکل ، زاویه ای ضعیف ، براق ، کرک دار با اندازه بین ۲-۴٫۵ سانتی متر (۰٫۷۹-۱٫۷۷ اینچ) طول و ۱٫۲-۲٫۵ سانتی متر (عرض ۰٫۴۷-۰٫۹۸ اینچ) با ۵ طول طولی دنبال می شود. برجستگی هایی با یک سنگ زاویه دار میوه ها در ابتدا در صورت نارس بودن سبز و در صورت رسیدن به رنگ زرد مایل به خاکستری هستند. دانه ها مستطیل ، بسیار ضخیم و دارای زاویه ملایم و زرد کم رنگ هستند.

میوه هایی که قبل از تشکیل بذر کنده می شوند به عنوان terminalia chebula یا chhoti Harad شناخته می شوند در حالی که میوه هایی که پس از رسیدن کاملاً کنده می شوند به عنوان terminalia chebula بزرگ یا myrobalan یا badi harad سیاه بزرگ سیاه شناخته می شوند.

انواع هلیله سیاه

آیورودا هفت نوع مختلف از هلیله سیاه را شرح داده است. اینها هستند:

۱- Vijaya Myrobalan: در کوه های Vindhya یافت می شود. تقریباً در درمان همه بیماریها مفید است.
۲- روهینی میروبالان: روهینی میروبالان برای التیام زخم ها استفاده می شود. در پراتیشتاناکا یافت می شود. میوه روهینی به شکل دایره است.
۳- Putana Myrobalan: میوه های Putana Myrobalan کوچک با دانه های بزرگ هستند. این در منطقه سند یافت می شود و بیشتر برای برنامه های خارجی استفاده می شود.
۴- Amruta Myrobalan:  در منطقه باگالپور یافت می شود. میوه ها دارای خمیر ضخیم هستند. اثر سم زدایی Amruta در درمان Panchakarma مفید است.
۵- Abhaya Myrobalan:  نیز در Champa ، منطقه Bhagalpur موجود است. بهتر است برای مشکلات چشمی استفاده شود. با بررسی پوست میوه آبهایا را شناسایی کنید. از پنج چین تشکیل شده است.
۶- Jivanti Myrobalan: در منطقه Saurashtra در گجرات یافت می شود. این میوه زرد رنگ است و همه بیماری ها را درمان می کند.
۷- Chetaki Myrobalan: میوه Chetaki Myrobalan دارای سه چین در پوست است. این گیاه در هیماچال پرادش یافت می شود و بهتر است برای عمل برزخی استفاده شود.
(توجه: در بین همه انواع Myrobalan ، Vijaya Myrobalan بهترین محسوب می شود.)

مزایای هلیله سیاه برای سلامتی

مزایای سلامتی متعددی را می توان از میوه ها ، ریشه و پوست Myrobalan به دست آورد. در زیر ذکر شده است بهترین مزایای Myrobalan برای سلامتی

۱٫ بهبود هضم و سلامت دستگاه گوارش بهتر

استفاده منظم از میروبالان می تواند عملکرد دستگاه گوارش شما را تقویت کرده ، از محیط سالم روده حمایت کرده و جذب مواد مغذی را از غذایی که می خورید افزایش دهد. در عین حال ، پودر هلیله سیاه یک ملین ملایم است که باعث بهبود حذف ، تقویت روده بزرگ ، پاکسازی زباله های فشرده و جلوگیری از یبوست می شود.

هنگامی که برای اولین بار مصرف پودر میروبالان را شروع می کنید ، ممکن است در ابتدا نفخ و سایر مشکلات گوارشی افزایش یابد ، اکثر افراد هنگام استفاده از این درمان آیورودا که به طور گسترده مورد توجه قرار می گیرد ، به سرعت متوجه منظم تر شدن حرکات روده و نفخ و گاز کمتر می شوند.

۲٫ آنتی اکسیدان و حفاظت ضد باکتری

پودر میروبالان منبع غنی از آنتی اکسیدان های قوی مانند اسید الاژیک ، اسید گالیک ، اسید چبولیک ، فلاونول گلیکوزیدها ، سلنیوم و ویتامین C است که بدن شما را در برابر سرطان و سایر بیماری های جدی محافظت می کند.

تحقیقات نشان داد که عصاره Terminalia Chebula غلظت گلوتاتیون ، سوپراکسید دیسموتاز و سایر آنتی اکسیدان ها را در کبد و کلیه بهبود می بخشد. نویسندگان به این نتیجه رسیدند که Chebulic Myrobalan به مبارزه با استرس اکسیداتیو کمک می کند و ممکن است در برابر بیماری های مرتبط با سن محافظت کند. میوه خشک هلیله سیاه همچنین دارای خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی قوی برای جلوگیری از عفونت باکتری ها در غذای شما و ویروس های معلق در هوا است.

۳٫ کاهش اسیدیته معده و محافظتی در برابر زخم معده

انواع هلیه سیاه و ۱۵ خاصیت مهم – هلیله سیاه (پودر میروبالان) می تواند اسیدیته بیش از حد معده را کاهش دهد و حتی با افزایش تولید مخاط محافظ در معده از زخم معده دردناک جلوگیری کند.

میوه میروبالان سرشار از پلی فنول های آنتی اکسیدانی مانند اسید گالیک و اسید الاژیک است که در مطالعات نشان داده شده است که با باکتری های هلیکوباکتر پیلوری مبارزه کرده و خطر ابتلا به زخم معده را کاهش می دهد.

۴٫ دیابت و سندرم متابولیک

سطح بالای قند خون و کاهش حساسیت به انسولین به دلیل رژیم غذایی نامناسب دلیل اصلی دیابت نوع II و سندرم متابولیک پیش ساز آن است. ترکیبات موجود در Chebulic Myrobalan سطح قند خون را کاهش داده و حساسیت به انسولین را افزایش می دهد. تحقیقات نشان داد عصاره ای از میوه هلیله سیاه از اثر وابسته به دوز و در عین حال قابل توجهی در کاهش قند خون استفاده می کند.

بیماران دیابتی که داروهای کاهش دهنده قند خون را مصرف می کنند ، باید قبل از استفاده منظم از پودر هلیله سیاه با پزشک خود مشورت کنند.

۵٫ در کنترل وزن کمک می کند

میروبالان برای تحمل وزن مفید است. معده را شسته ، به جذب ، اسمز و سیستم گوارشی معده کمک می کند و میزان متابولیسم بدن را افزایش می دهد. هلیله سیاه از این طریق به افزایش مصرف انرژی بدن کمک می کند. با افزایش ترشح صفرا ، میروبالان به فعال شدن چربی های دفع شده در بدن کمک می کند. به همین ترتیب شانس چاقی را تحت کنترل دارد.

۶٫ اختلالات چشمی

هلیله سیاه برای انواع اختلالات چشم خوب است. این یکی از اجزای اصلی داروی آیورودا “Triphala” است. از آب میروبالان می توان به عنوان شستشوی چشم استفاده کرد. میروبالان را یک شب در آب در قابلمه (ترجیحاً در قابلمه سفالی) خیس کنید و صبح روز بعد از این آب برای شستن چشم ها استفاده کنید. آب Myrobalan ضد درد و ضد التهاب است. برای ورم ملتحمه نیز مفید است.

۷٫ با آلرژی های پوستی مبارزه کنید

هلیله سیاه در مبارزه با حساسیت پوستی بسیار مفید است. خمیر هلیله سیاه بهترین درمان برای چنین مشکلاتی است. رنگ خمیر به رنگ سبز روشن است و می توان با گرفتن میوه میروبالان و مالیدن آن روی سنگ صندل با مقدار کمی آب جوش درست کرد. این خمیر را می توان روی پوست آلوده استفاده کرد.

۸٫ اختلالات ریه

پودر تهیه شده از هلیله سیاه نیز برای سرفه های بد ، برونشیت و سایر شکایات ریه پیشنهاد می شود. برای این منظور حدود نصف قاشق چایخوری پودر را با مقدار کمی عسل با یک قاشق مخلوط کرده و به آرامی آن را می مکید.

۹٫ پوست و موی بهتر

پودر میوه هلیله سیاه اغلب برای مشکلات پوستی مانند آکنه و بثورات پوستی و همچنین ریزش مو و شوره سر توصیه می شود. برای درمان آکنه و تحریکات پوستی ، خمیری از گیاه پودر شده در آب بسیار داغ تهیه می شود و پس از سرد شدن مستقیماً روی ناحیه آسیب دیده اعمال می شود. درمانهای موضعی می توانند روند بهبود پوست را تسریع کرده و از شیوع بیشتر آکنه جلوگیری کنند.

برای مالیدن روی موها معمولاً در روغن مو تهیه می شود. این دستور روغن موی Amla را می توان با همان مقدار پودر هلیله سیاه به جای آن استفاده کرد و طبق دستورالعمل برای مقابله با ریزش مو و جلوگیری از شوره استفاده کرد. مصرف این پودر به طور منظم هم مو و هم رنگ پوست شما را بهبود می بخشد زیرا منبع غنی آنتی اکسیدان و سم زدایی قوی نیز می باشد.

۱۰٫ خونریزی

جوشانده هلیله سیاه با افزودن چند قاشق از این پودر در آب و جوشاندن آن برای مدتی آماده می شود تا محتویات آن به نصف کاهش یابد. در صورت بیماریهای معده مانند بواسیر ، مصرف جوشانده به توقف ترشح یا خونریزی کمک می کند و معده را تقویت می کند و باعث بهبود خود می شود. خاصیت قابض آن توده های بواسیر را درمان می کند.

۱۱٫ برای درد مفاصل مفید است

خواص ضد التهابی آن را در درمان آرتریت ، نقرس و درد مفاصل مؤثر می کند. افرادی که از این مشکلات رنج می برند ، به طور کلی با داروهای مسکن درمان می شوند برای بدن مضر هستند.

۱۲٫ اسهال و اسهال خونی

پودر مغز میوه اغلب به عنوان دارویی مؤثر برای اسهال مزمن و اسهال خونی توصیه می شود. اغلب توصیه می شود که در کاسه ای با یک قاشق پودر و یک قاشق پر از عسل خالص مخلوط کنید و این مخلوط را دو بار در روز مصرف کنید تا سریعاً از اسهال و اسهال خونی خلاص شوید.

۱۳٫ برای سفید کردن دندان مفید است

هلیله سیاه به عنوان پودر دندان برای سفید شدن دندان ها نیز مفید است. این کار را دوبار در روز روی دندان های خود بمالید. دندان ها را تمیز می کند و آنها را قوی نگه می دارد. برای تهیه پودر خوب، آن را در آسیاب همزن خرد کرده و با پارچه نازک الک کنید و برای استفاده در یک شیشه نگهداری کنید.

۱۴٫ زخم های دهان

با پودر این گیاه و دوغ / ماست خمیری تهیه کنید و از آن برای درمان زخم دهان ، جوش و موارد دیگر استفاده کنید. می توانید از جوشانده رقیق شده میروبالان به عنوان غرغره دهان برای همه التهاب های دهان استفاده کنید. اگر از درد دندان یا مشکل لثه رنج می برید ، به سادگی خمیر را مستقیماً روی دندان یا لثه های دردناک خود بمالید تا سریع تسکین پیدا کنید.

۱۵٫ اوریون

شما به تدریج از مشکل اوریون رهایی خواهید یافت. فقط کافیست خمیر غلیظ را روی تورم بمالید. اغلب بهبود سریعتر است.

عوارض جانبی پودر هلیله سیاه

انواع هلیه سیاه و ۱۵ خاصیت مهم – با وجود تمام مزایای سلامتی ، هلیله سیاه عوارض جانبی دارد که باید از آن آگاه باشید. در اینجا مهمترین اقدامات احتیاطی است که هنگام استفاده از پودر به عنوان یک درمان طبیعی باید از آن آگاه باشید.

۱٫ در دوران بارداری و شیردهی اجتناب کنید

احتیاط اصلی برای خانم هایی که از این داروی طبیعی استفاده می کنند این است که در دوران بارداری یا شیردهی از آن خودداری کنند. این گیاه به طور خاص در آیورودا در دوران بارداری منع مصرف دارد و همچنین ممکن است تولید شیر مادر را برای مادران جدید کاهش دهد. به طور کلی ، بهتر است هنگام پرستاری از کودک از مصرف هر قسمت از این درخت خودداری کنید ، در حالی که باردار هستید و حتی برای زنی که قصد بچه دار شدن دارد.

۲٫ اثرات قند خون

در حالی که توانایی برای کاهش سطح قند خون بالا به طور کلی برای افرادی که در معرض خطر دیابت و سندرم متابولیک هستند مفید است ، ممکن است برای بیماران دیابتی که از داروهای کاهش دهنده گلوکز استفاده می کنند مناسب نباشد. اگر از داروهای تجویزی برای افزایش سطح قند خون استفاده می کنید ، قبل از استفاده منظم از پودر ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. علاوه بر این ، باید دو هفته قبل از عمل جراحی بزرگ متوقف شود زیرا تأثیر آن بر کنترل قند خون در طول عمل است.

۳٫ اسهال و کم آبی بدن

مصرف بیش از حد میوه و پودر شده ممکن است باعث اسهال موقت و سایر مشکلات گوارشی مانند نفخ و گاز زیاد شود. این مشکلات روده ای باید ظرف یک یا دو روز برطرف شود. در غیر این صورت ، استفاده از آن را برای چند روز متوقف کنید و سپس حداقل نیمی از دوز یا کمتر را دوباره امتحان کنید تا تحمل خود را نسبت به گیاه تقویت کنید.

علاوه بر این ، توصیه نمی شود که مصرف آن را هنگامی که دچار کم آبی شده اید یا از اسهال یا سایر مشکلات جدی گوارشی رنج می برید بخاطر خاصیت قابض قوی آن ، شروع کنید. یک استثنا در این مورد زمانی است که یبوست برای آن یک درمان طبیعی شناخته شده است. اگر از یبوست رنج می برید ، نحوه مصرف این داروی گیاهی را در مورد نحوه استفاده از آن مشاهده کنید.

۴٫ سایر عوارض جانبی و اقدامات احتیاطی با پودر هلیله سیاه

طب آیورودا به طور خاص هشدار می دهد که هلیله سیاه برای کسانی که از خستگی رنج می برند توصیه نمی شود. بعد از روزه داری ؛ هنگام کمبود وزن یا بهبودی از بیماری ؛ برای زنانی که به تازگی قاعدگی شدید را تجربه کرده اند ؛ و برای کسانی که به شدت از الکل یا فعالیت جنسی استفاده کرده اند.

 

http://www.vatanfa.com/?s=انواع-هلیه-سیاه-و-۱۵-خاصیت-مهم-–-گیاهان-دارویی