جاذبه های گردشگری و توریستی استان آذربایجان شرقی

موزه آذربایجان ، تبریز
در کنار مسجد کبود تبریز بنای بزرگی با ایوان رفیع ، مشرف به خیابان امام قرار دارد . این بنا یکی از قدیمی ترین موزه های درجه اول ایران به شمار می رود و به موزه ی آذربایجان معروف است.
این موزه برای اولین بار در سال ۱۳۳۶ با نمایش ۲۰۲ قطعه از آثار فرهنگی انتقالی از موزه ایران باستان شروع به کار کرد. ساختمان فعلی موزه از سال ۱۳۴۱ رسماً افتتاح و شروع به کار کرده است.

این موزه از بخش های زیر تشکیل شده است :
باستان شناسی دوران قبل از اسلام
این بخش بیشتر شامل سفالینه های متنوع و آثار گوناگون  و آثار مفرغی تمدن های مناطق مختلف ایران از هزاره پنجم پیش از میلاد تا پایان حکومت ساسانیان است.

از اشیای نفیس بخش پیش ازاسلام می توان از یک جام زرین و یک موبند زرین منحصر به فرد و یک ریتون نقره ای با مجسمه ی سرشیر که همگی مربوط به دوره ی هخامنشی هستند ، یک قبضه شمشیر برنزی متعلق به دوره کاسی ها که دارای کتیبه ای به خط میخی است و تنگ ها و کاسه های شیشه ای نقش دار مربوط به دوره ی ساسانی و … نام برد.
باستان شناسی دوران اسلامی
این بخش آثار سفالی و فلزی زیبایی از قرون چهارم تا چهاردهم ه . ق را در خود جای داده است.

این اشیا شامل انواع سفالینه های نقش دار و لعابداری است که از مناطق مختلف به دست آمده اند . چینی های بسیار نفیس دوره ی صفوی که به استناد مهرهای پشت ظروف به دستور شاه عباس اول در طرح ها و رنگ های مختلف ساخته شده اند ، از دیگر اشیای این بخش هستند. از اشیای منحصر به فرد این بخش قفل رمزی فلزی متعلق به سال ۵۶۶ ه .ق ساخت یک هنرمند اصفهانی است که دارای ۴ عقربه و ۶۵۵۳۶ رمز می باشد.

یکی دیگر از اشیای دیدنی این بخش کاسه برنزی حکاکی شده مزین به آیات قرآنی و ادعیه متعدد است که به ” جام شفابخش ” معروف شده و تاریخ ساخت آن ۱۱۱۰ ه . ق است .

و بالاخره سنگ نوشته ی معروف ” بسم الله ” که کتیبه ای مرمرین در ابعاد ۳۳/۱× ۸۳/۳ متر است . در وسط این کتیبه لفظ جلاله ی “بسم الله الرحمن الرحیم” به خط نستعلیق درشت به عمق حدود ۵ سانتیمتر تراشیده شده و در حاشیه آن اشعاری در مدح حضرت رسول اکرم ( ص ) و القاب ایشان با نقوش اسلیمی حک شده است . این کتیبه در تاریخ ۱۲۷۲ ه .ق توسط حکاک ، خطاط و شاعر هنرمند ” میرزا محمد علی قوجانی ” معروف به میرزا سنگلاخ خلق شده و یکی از شاهکارهای مسلم حکاکی به شمار می آید.

آذربایجان شرقی (موزه ها و مراکز فرهنگی)

سکه ها ، مهرها و سیلندرها
در این بخش مجموعه نسبتاً کاملی از سکه های ادوار مختلف تاریخ ایران ، از زمان تسلط اسکندر بر ایران و حکومت جانشینان وی و سپس امرای سلسله های مختلف که در این سرزمین به حکومت پرداخته اند تا اواخر قاجاریه ، یک یا چند سکه از هریک در ویترین های مخصوص به نمایش گذاشته شده اند. کلیه سکه ها به ترتیب قدمت با زیرنویس شامل مشخصات و سال ضرب آنها به نحوی چیده شده اند که پشت و روی تمامی سکه ها برای علاقه مندان قابل استفاده و تحقیق باشد.

مهرها و سیلندرها نیز قسمتی از ویترین های این بخش را به خود اختصاص داده اند. این مهرها مربوط به ادوار مختلف تاریخ از هزاره سوم قبل از میلاد تا قرون اخیر هستند . در کنار این مهرها نمونه های طراحی شده آنها بر روی مقوا و نیز آثار نقوش مهرها بر روی خمیر مخصوص در معرض دید قرار دارند. این مهرها همگی گویای علایم و نشانه های ملی ، قومی ، مذهبی ، تجاری و حکومتی اقوام گوناگونی است که درمناطق مختلف سرزمین پهناور ایران زیسته اند . این علایم برروی قطعات کوچک سنگ از جنس های مختلف مثل انواع عقیق ، یشم ، سنگ سرخ و یمانی و نیز لعل ، فیروزه ، یاقوت و حتی طلا  و نقره و یا سایر سنگ های معدنی حک شده اند.
موزه ادب و عرفان شیخ شهاب الدین ، اهر
این موزه در سال ۱۳۷۴ در تالار اصلی بنای تاریخی بقعه ی ” شیخ شهاب الدین اهری ” تأسیس گردید و آثار فرهنگی مربوط به ادب و عرفان را گردهم آورد . موزه ادب و عرفان از موزه های تخصصی کشور در نوع خود محسوب می شود .

این موزه بیشتر ارائه کننده ی آثار دوره های تاریخی صفویه تا قاجاریه است . در بخش ادبی موزه نیز آثار نفیسی از کتب خطی دوران صفوی تا قاجار از قبیل قرآن های خطی با جلد مذهب لاکی و دیوان شعرا و عرفا مانند دیوان جلال الدین مولوی و گلستان سعدی وجود دارد . کتابهایی مزین به نقوش مینیاتوری زیبا با آثار خوش نویسی شده از این جمله اند . همچنین قطعه خط هایی به خط شکسته و نستعلیق از آثار ” استاد عبدالمجید طالقانی ” ا زخوش نویسان قاجاریه و نیز زیارت نامه حضرت سید الشهدا به قلم “میرآقای اهری” و نیز آثاری از استاد درویشِ معروف در آن به نمایش گذاشته شده است .

از آثار بسیار شگفت انگیز این بخش طوماری است پارچه ای به طول ۳۶۰ سانتیمتر و به عرض ۵۰ سانتیمتر که مزین به سوره های کلام الله مجید به خط نسخ ، ثلث و غبار است . این سوره ها در داخل نقوش اسلیمی و ترنجی جای گرفته اند . این طومار متعلق به دوره ی صفویه است . در بخش عرفان نیز تابلوهای نقاشی از دوره ی قاجاریه و مجموعه جالبی از انواع کشکول های دراویش از جنس چوب ، سفال ، چینی و برنز که دارای کتیبه ها و نقوشی از مجالس درویشان و انواع کلا ه های مخصوص آنان و نیز تبرزین های مرصع طلاکوب و نقره کوب ، فراهم آمده است.

از دیگر اشیای نفیس این بخش ، درِ چوبی پاشنه گردان است . این در کنده کاری و منبت کاری شده است و دارای کتیبه ای متعلق به قرن هفتم ه . ق است .

بنای این موزه را به شاه عباس صفوی نسبت می دهند . این بنا دارای یک ایوان بزرگ ، دو مناره بلند ، دو ایوان کوچک ، یک ایوان بزرگ و یک مسجد بزرگ و خانقاه معروف به قوشخانه و اتاق های متعدد است .
موزه ادبی شهریار
موزه شهریار در خانه سابق استاد” شهریار” شاعر شهیر ایران، در خیابان ارتش تبریز، واقع است. این بنا از طرف شهرداری تبریز به موزه تبدیل شد. در این موزه مجموعه آثار هنری و ادبی و لوازم شخصی شهریار به نمایش در آمده است.

بزرگ ترین اثر استاد، کلیات ارزشمند دیوان اشعار او به زبان پارسی و بخشی از آن به زبان ترکی آذری است. معروف ترین بخش از این آثار شهریار ،”کتاب حیدر بابایه سلام”است.

در این موزه علاوه بر آثار چاپ شده استاد ، دفاتر و اوراق بسیاری از آثار و اشعار دست نویس ایشان و قرآنی که به خط زیبای نسخ نگاشته شده است و برخی لوازم تحریر و آلبوم های محتوی عکس های یادگاری این شاعر اندیشمند و فرزانه در ویترین های مخصوص در معرض نمایش علاقه مندان قرار دارد.

“سید محمد حسین بهجت تبریزی” معروف به”شهریار”فرزند سید اسماعیل موسوی خشکنابی در سال ۱۲۸۶ شمسی در تبریز چشم به جهانگشود و تحصیلات خود را در تبریز و تهران در رشته طب ادامه داد. استاد شهریار در ۸۲ سال زندگی پرفراز و نشیب خود شهرت بسیاری کسب نمود و کتاب های وی به زبان های مختلف ترجمه گردید.

استاد شهریار که یکی از شعرای بزرگ ایران محسوب می شود، در تاریخ ۲۷ شهریور ۱۳۶۷ شمسی به سرای جاوید شتافت و در مقبره الشعرای تبریز به خاک سپرده شد.

آذربایجان شرقی (موزه ها و مراکز فرهنگی)

موزه ارامنه ، تبریز
خلیفه گری ارامنه آذربایجان در سال ۱۳۴۵ شمسی در کنار کلیسای مریم مقدس، واقع در خیابان شریعتی تبریز ، موزه ای به نام” موزه کلیساهای خلیفه گری ارامنه آذربایجان” تأسیس کرد. در این موزه آثار فرهنگی نفیس از قبیل کتب خطی ، طومارها ، فرمان ها ، نشان ها، تابلوهای نقاشی ، سکه ها ، نگین ها ، سلاح ها ، عصاها ، ظروف نقره ای ، مسی ، سفالی ، چینی ، بلورآلات ، زیورآلات ، پارچه های ترمه و زری و مجسمه ها و آثار چوبی منبت و خاتم کاری نگهداری می شود.

بعضی از اشیای این موزه از این نظر که با تاریخ و فرهنگ ارامنه پیوند می خورد ، برای ارامنه از اهمیت زیادی برخوردار است؛ از جمله صندلی منبت کاری که در سال ۱۷۲۸ میلادی در ارمنستان برای اسقف اعظم کلیسای” آختامار” واقع در دریاچه وان، ساخته شد و طی حوادث سال های ۱۸۹۵ میلادی همراه عصای اسقف اعظم و ناقوس سوراخ سوراخ کلیسای مذکور به خلیفه گری تبریز منتقل شد. تاریخ ساخت این عصا سال ۱۸۲۵ میلادی و تاریخ ساخت ناقوس ۱۸۳۱ میلادی است.

تاج ها ، نشان ها و صلیب های متعددی نیز در دوران وقوع این حوادث به تبریز انتقال یافت. شمعدان های بزرگ کلیساهای سن استپانوس و سن طاطاوس و زنگ بزرگ و در خاتم این کلیسا نیز به همین ترتیب به تبریز منتقل شد.

این موزه در حال حاضر تعطیل است.

آذربایجان شرقی (موزه ها و مراکز فرهنگی)

دفتر پژوهش های تاریخی مرحوم یحیی ذکاء ( خانه لاله ای ها)
خانه لاله ای ها که دفتر پژوهش های تاریخی مرحوم یحیی ذکاء در آن افتتاح شد، متعلق به دوره پهلوی اول و در جنوب کوچه صدر در مسیر یکی از قدیمی ترین راه های تبریز که از محله خیابان و مسجد کبود باغ شمال جریان داشته ، واقع است.

این بنا در دو طبقه با عرصه ۹۰۰ متر مربع و اعیانی ۶۰۰ متر مربع احداث شده است. نمای این بنا آجری و بالکن های آن دارای سرستون ها و ستون های  گچ بری شده و حیاط و باغچه است.

نمای ساختمان دارای قاب بندی های آجری پرکاری است، راه پله فرعی از کلاه فرنگی طبقه همکف نیازهای اندرونی را برطرف می کرد.

خانه لاله ای ها از زمره خانه های قدیمی ارزشمند شهر تبریز است که در سال ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. به پاس خدمات مرحوم یحیی ذکاء در زمینه تاریخ و ایران شناسی به ویژه پژوهش های منطقه آذربایجان و تبریز از این خانه به عنوان” دفتر پژوهش های تاریخی یحیی ذکاء” بهره برداری می شود.

استاد روانشاد یحیی ذکاء یکی از بزرگترین پژوهشگران معاصر و نیز ازایران شناسان بنام کشورمان است. استاد ذکاء را می توان یکی از بنیان گذاران موزه در ایران نامید. چرا که ایشان در  برنامه ریزی و راه اندازی بسیاری از موزه ها در تهران و شهرستان ها در ۴۰ سال اخیر نقش اصلی داشته اند. از طرف دیگر ، استاد یکی از خبره ترین کارشناسان اموال فرهنگی بودند. در شناسایی و معرفی آثار دوره قاجار – به ویژه نقاشی – استاد حق بزرگی به گردن جامعه هنری ایران دارد. از استاد حدود ۴۰ کتاب و ده ها مقاله به جای مانده است.

با همکاری خانواده آن مرحوم آثار فرهنگی به جای مانده از ایشان، جهت استفاده  پژوهشگران ،به خانه لاله ای ها در تبریز انتقال داده شد. مجموعه ای از کتاب ها، نشریات ، فیش های پژوهشی استاد و …. از آن جمله است.

آذربایجان شرقی (موزه ها و مراکز فرهنگی)

موزه تاریخ طبیعی ، تبریز
موزه تاریخ طبیعی وابسته به سازمان محیط زیست آذربایجان شرقی ، در خیابان آزادی واقع است. این موزه در بر گیرنده پیکره های تاکسیدرمی(جانوران و حیوانات گوناگون منطقه آذربایجان است که به صورت علمی آرایش شده و در ویترین های مخصوص به نمایش در آمده اند. این موزه از معدود موزه های موجود از این نوع در کشور محسوب می شود و از جاذبه های توریستی استان به شمار می آید.
موزه دوره ایلخانی ، مراغه
موزه ایلخانی در جوار آرامگاه شاعر نامدار” اوحدی مراغه ای” در خیابان دانشسرای مراغه تأسیس و به مکانی زیارتی – فرهنگی تبدیل شده است.

این موزه که آثار فرهنگی مربوط به تاریخ دوره ایلخانی را به نمایش گذاشته ، در تاریخ ۱۳۶۴ شمسی تأسیس گردیده است و از جاذبه های توریستی مراغه محسوب می شود.

اشیای دیدنی این موزه شامل انواع سفالینه ، مجموعه سکه های شاهان ایلخانی و ظروف شیشه ای و فلزی مربوط به همان دوره و نیز قطعه خطی اثر” یاقوت” خوشنویس معروف آن دوره است.
موزه قران و کتابت
مسجد شاه طهماسب ( صاحب الامر ) در شرق میدان صاحب آباد تبریز قرار گرفته است و یک گنبد و دو مناره بلند دارد. مسجد شاه طهماسب مسجد سلطنتی شاه طهماسب اول صفوی بود. این مسجد در سال ۱۰۴۵ قمری به وسیله سپاهیان سلطان مراد چهارم عثمانی تخریب شد.

کاتب چلبی در کتاب جهان نما ضمن بحث از تبریز می نویسد:”…. در قسمت شرقی میدان صاحب آباد متصل به جامع سلطان حسن، مسجد مزین دیگری وجود داشت که چون بنایش از شاه طهماسب بود عساکر عثمانی جابه جا خرابش کردند…”

از زمان شاه طهماسب تنها دو طاق مرمری نقش دار در مداخل دهلیز و اندرون بقعه باقی مانده است. سنگ نبشته مرمرینی هم در کنار یکی از طاق ها نصب شده که فرمان منع تمغای کیالی برنج وذغال بر آن نقر شده است. در بالای طاق دیگر سوره”الجن” به خط علاءالدین خوش نویس معروف زمان شاه طهماسب صفوی نوشته شده است.

این مسجد پس از عقب نشینی عثمانی ها دوباره آباد گردید. در زلزله شدید ۱۱۹۳هـ. ق بار دیگر فرو ریخت و در سال ۱۲۰۸ هجری به وسیله جعفر قلی خان دنبلی ملقب به باتمان قلیچ پسر احمدخان تجدید بنا یافت. ماده تاریخ این تجدید بنا مصراع” زحکم خان بشد این مسجد آباد” است.

آذربایجان شرقی (موزه ها و مراکز فرهنگی)

در ۱۲۶۶ هـ.ق میرزا علی اکبر خان مترجم کنسولگری روس که مرد ثروتمندی بود به آیینه بندی قسمتی از بقعه و دهلیز و تعمیرات آن اقدام کرد و صحن و مدرسه کنونی را احداث و موقوفاتی برای آنها تعیین نمود.

این صحن و مدرسه که در سال ۱۳۴۵ شمسی بدون توجهبه اهمیت و حیثیت تاریخی آن در نتیجه امتداد یافتن خیابان دارایی تخریب شد، در بدو تأسیس” مدرسه اکبریه” نام داشت ولی بعدها” صحن مقام صاحب الامر” خوانده شد.

در حال حاضر این مسجد پس از اتمام تغییرات به عنوان موزه قرآن و کتابت تجهیز و برای بازدید علاقه مندان گشوده است.

آذربایجان شرقی (موزه ها و مراکز فرهنگی)

موزه مشروطه تبریز
با توجه به نقش بزرگی که آذربایجان ، به ویژه مردم تبریز در پیروزی انقلاب مشروطه داشته اند، تأسیس موزه ای برای نگهداری و ارائه آثار و یادگارهای به جای مانده از رهبران بزرگ آن انقلاب و نیز جمع آوری اسناد و مدارک و عکس های مستند مربوط به حوادث انقلاب مشروطه ، در خانه مشروطه ، بسیار بجا و شایسته و حتی ضروری بود.

بنابراین از سال ۱۳۷۵ کلیه اشیای مربوط به این دوره از تاریخ ایران از موزه آذربایجان و نیز اشیای اهدایی مردم و بازماندگان رهبران و مجاهدین انقلاب مشروطیت فراهم آمد و نخستین پایه این موزه به صورت حاضر را بنا نهاد.

بخشی از مجموعه آثار موجود در این موزه در سال ۱۳۴۱ همزمان با تأسیس موزه آذربایجان و با جمع آوری اسناد و مدارک و یادگارهای مربوط به انقلاب مشروطه در ساختمان موزه آذربایجان فراهم آمده و در آنجا به نمایش گذاشته شده بود. این موزه سال ها تداوم داشت. اما ضرورت تأسیس موزه های مستقل سرانجام در سال ۱۳۷۵ منجر به انتخاب بنای خانه مشروطه به عنوان مناسب ترین محل برای تأسیس این موزه شد.

اینک موزه مشروطه تبریز با داشتن مجموعه قابل توجهی از عکس های مستند و تابلوهای نقاشی از تصاویر بزرگان انقلاب مشروطه و اسناد و مدارک و نامه ها و اعلامیه های مربوط به قیام و مبارزات مجاهدین مشروطه ، یکی از گنجینه های منحصر به فرد کشور محسوب می شود. با اجرای طرح توسعهیاین موزه در آینده نزدیک ، موزه مشروطه جایگاه شایسته خود را در این زمینه به دست خواهد آورد.

http://www.vatanfa.com/?s=جاذبه-های-گردشگری-و-توریستی-استان-آذربایجان-شرقی