جاذبه های گردشگری استان اصفهان

جاذبه های گردشگری استان اصفهان

شهر اصفهان در جلگه ای از آبرفتهای زاینده رود بنا شده است . این شهر از جمله شهرهایی است که شاید تاریخ و سابقه آن به سابقه و قدمت کشور ایران برسد. اصفهان در بیشتر ادوار تاریخ ایران از بزرگترین شهرهای کشور بوده است.

در داستانها ، بنای شهر را به کیکاووس و عده ای از مورخین بنای آن را به طهمورث دیوبند ، سومین پادشاه پیشدادی نسبت داده اند. این شهر از دوران باستان در کرانه های زاینده رود وجود داشته و به گفته مورخان حتی پیش از شهریاری شاهان هخامنشی ، شهری آباد بوده و بعداً به صورت اقامتگاه تابستانی پادشاهان هخامنشی در آمده است. این شهر در زمان حکومت اشکانیان و ساسانیان ، متجاوز از نهصد سال مرکز استان بزرگی در میانه کشور بوده است.

اصفهان در سال ۲۰ ه.ق به تصرف سپاه اسلام در آمد و این امر باعث شد تا تمدن و هنر اسلامی ، کم کم در آن گسترش یافته و بناهایی با سبک معماری اسلامی در این شهر ساخته شود.

شهر اصفهان ، بعد از سال ۳۰۱ ه.ق به دست سامانیان افتاد و رفته رفته بر وسعتش افزوده شد. این شهر مدتی نیزپایتخت طغرل سلجوقی بود. در حمله مغول ، جلال الدین منکبرنی پسر سلطان جلال الدین خوارزمشاه شهر را از ویرانی نجات داد. در زمان سلطنت شاه عباس اول ، اصفهان به اوج شکوه و عظمت خود رسید. شاه عباس این شهر را پایتخت خود قرار داد و ساختمانهای زیبایی در آن بنا کرد. عبارت ” اصفهان نصف جهان ” نیز از همین زمان است. در اواخر دوره صفویه ، افغانها این شهر را ویران و مردم آن را قتل عام کردند. در زمان قاجار پس از انتقال پایتخت به تهران ، اصفهان رو به ویرانی گذاشت . ظل السلطان ، پسر ناصر الدین شاه ، بسیاری از عمارات صفوی کنار زاینده رود را ویران کرد و مصالح آن را برای ساختن کاخ خود معروف به پارک ظل السلطان به تهران انتقال داد.

آثار دیدنی و توریستی اصفهان
اصفهان از جهت معماری اسلامی ، جاذب جهانگردان بیشماری بوده و هست. علاوه بر آثار و ابنیه این شهر ، زاینده رود نیز در زمینه جلب سیاحان نقش موثری دارد ، زیرا در داخل و خارج شهر مناظر و تفریح گاههای بسیار جالبی در اطراف آن به وجود آمده است. به طور کلی آثار مهم تاریخی در شهر اصفهان عبارتند از:

میدان امام ( نقش جهان ):
در مجاورت میدان امام قبل از آن که شهر اصفهان به پایتختی صفویه انتخاب شود میدانی وجود داشته است به نام میدان نقش جهان . در زمان شاه عباس کبیر مساحت میدان را تا حدود امروزی آن وسعت داده و در اطراف آن بناهای تاریخی مشهوری چون مسجد امام (شاه) ، مسجد شیخ لطف الله ، عمارت عالی قاپو و سردرِ قیصریه را بنا نمودند. طول این میدان ۵۱۰ و عرض آن ۱۶۳ متر است.

کاخ چهل ستون
: این کاخ در زمان شاه عباس دوم در سال ۱۰۵۷ ه. ق در زمینی به وسعت ۶۷۰۰۰ متر مربع ساخته شده است. این بنا دارای ایوانی رفیع ، با ۱۸ ستون است و تالار آئینه و اتاقهایی در شمال و جنوب با گچبری ، آئینه کاری و نقاشیهای عالی از جمله بناهای داخلی آن است.

منارجنبان:
این بنا که در تاریخ ۷۱۶ ه.ق ساخته شده ، آرامگاه ابوعبدالله است. دو مناره جالب این بنا به علت ارتعاشی که پس از تکان دادن یکی در دیگری ایجاد می شود به منارجنبان شهرت یافته اند. ساختمان آن به شیوه معماری مغول است و درفاصله ۶ کیومتری غرب شهر اصفهان قرار دارد.

مدرسه چهار باغ (سلطانی):
مدرسه چهارباغ که از مشهورترین مدارس تاریخی اصفهان است در زمان شاه سلطان حسین صفوی و در فاصله سالهای ۱۱۱۸ تا ۱۱۲۶ ه.ق ساخته شده است. این بنا آخرین شاهکار معماری دوره صفوی است. در مجاورت این مدرسه بازارشاهی ( بازارچه بلند) قرار گرفته است.

مسجد امام
: این مسجد که قبلاً مسجد شاه یا سلطانی نام داشت در زمان شاه عباس کبیر ، بین سالهای ۱۰۲۱ تا ۱۰۴۰ ه. ق بنا شد . ساختمان مسجد از نظر معماری ، کاشی کاری و عظمت گنبد و مناره ها از شاهکارهای قرن یازدهم ه.ق می باشد . ارتفاع گنبد مسجد ۵۴ ، متر و مناره آن ۵۲ متر می باشد.

مسجد شیخ لطف الله :
در شرق میدان امام یا نقش جهان بنای مسجد شیخ لطف الله واقع شده است. ساختمان گنبد ، سردر ، کاشی کاری شبستان ، محراب گرانبها و کتیبه های زیبا ، عظمت خاصی به این بنا داده است. ساخت این بنا از سال ۱۰۱۱ تا ۱۰۲۸ ه.ق به طول انجامیده است. نام این مسجد را از نام امام جماعت آن یعنی شیخ لطف الله ، که در زمان شاه عباس اول در این مسجد و مدرسه مجاور آن به اقامه نماز و تدوین علوم دینی اشتغال داشته، گرفته اند.

کلیسا و موزه وانک:
در محله جلفا یعنی در جنوب زاینده رود ۱۴ کلیسا وجود دارد که معروفترین آن کلیسای وانک است که در زمان شاه عباس دوم ساخته شده است. این کلیسا دارای نقاشیهای متعدد از زندگی حضرت مسیح ، تزئینات و گچبری می باشد. موزه وانک نیز در همین کلیسا قرار دارد .

سی وسه پل( پل الله وردیخان):
این پل در جنوب خیابان چهارباغ بر روی زاینده رود ساخته شده و دارای سی و سه دهانه است. ساخت این بنا به امر شاه عباس اول در سال ۱۰۱۱ ه.ق آغاز گردید و توسط یکی از سرداران وی بنام الله وردیخان پایان یافت. این پل با ۳۰۰ متر طول و ۱۴ متر عرض خیابان چهار باغ را به محله جلفا متصل می کند.

پل خواجو:
پل خواجو به دستور شاه عباس دوم در سال ۱۰۶۰ ه. ق ساخته شد . این پل که بر روی زاینده رود واقع شده ، دارای ۱۳۲ متر طول و ۱۲ متر عرض می باشد و از نظر معماری و کاشی کاری فوق العاده جالب و مشهور است.

بازار اصفهان:
بنای قسمت عمده ای از بازار به سراها و کاروانسراها اختصاص دارد. این اماکن از ارزش تاریخی خاصی برخوردارند. بازار اصفهان که از دیدنیهای شهر است محل خرید و فروش کالا ، خصوصا صنایع دستی اصفهان می باشد. از جمله این صنایع می توان به خاتم کاری ، مینا کاری ، قلمزنی ، قلمکاری ، مینیاتور ، نقاشی ، تذهیب ، منبت کاری ، خراطی ، پوست دوزی ، نقره سازی ، گلابدوزی ، سرامیک ، قالیبافی و زرگری اشاره کرد ، بهترین سوغات اصفهان صنایع دستی آن است.

از دیگر نقاط دیدنی اصفهان می توان به مسجد جمعه ، سر در قیصریه ، کاخ هشت بهشت ، تالار اشرف ، بقعه بابا رکن الدین ، امامزاده اسماعیل ، هارون ولایت ، مناره چهل دختران و اماکن بسیار دیگری اشاره کرد که در طول تاریخ در این شهر ساخته شده است. افزون بر این ، پارک ملت ، آئینه خانه ، شهر بازی و.. از نقاط تفریحی هستند که در سالهای اخیر ساخته شده اند.

مسجد امام خمینی( شاه):
این مسجد مهمترین مسجد دوره صفوی در زمان شاه عباس اول است که بین سالهای ۱۰۲۱ تا ۱۰۴۰ ه.ق بنا گردید و از نظر معماری ، کاشی کاری ، حجاری ، عظمت گنبد و مناره ها از شاهکارهای قرن یازدهم به شمار می رود . ارتفاع گنبد مسجد ۵۴ متر ومناره ی آن ۵۲ متر می باشد .

مسجد شیخ لطف الله، در شرق میدان امام خمینی (شاه):
بنای مسجد شیخ لطف الله به فرمان شاه عباس و مخصوص خاندان سلطنتی ساخته شد . این مسجد که شاهکار معماری و کاشی کاری قرن یازدهم ه.ق است ، صحن و مناره ندارد و گنبد آن شاید زیباترین گنبد مساجد جهان اسلام باشد. ساختمان این مسجد در مدت ۱۷ سال بنا شده است.

سی و سه پل یا پل الله وردیخان:
این پل که یکی از آثار تاریخی و دیدنی شهر اصفهان است ، در انتهای جنوبی خیابان چهارباغ بر روی زاینده رود ساخته شده است. این پل آجری در سال ۱۰۱۱ هجری به فرمان شاه عباس اول ، توسط الله وردیخان به طول ۳۰۰ متر و عرض ۱۴ متر بر روی ۳۳ چشمه ساخته شد.

قسمتی از بازار سر پوشیده اصفهان:
مجموعه ساختمانی و تجاری بازار ِ شهر اصفهان ، یکی از معروفترین بازارهای ایران به شمار می رود . در قسمتهایی از سقف گنبدی شکل این بازار است پنجره هایی قرار داده شده تا داخل بازار روشن گردد. این بازار در بین سالهای ۱۰۱۱ تا ۱۰۲۹ ه.ق ساخته شده است.

عالی قاپو، در سمت غرب میدان امام خمینی(میدان نقش جهان)
: عمارت عالی قاپو که دارای شش طبقه است، در زمان شاه عباس بزرگ به منظور پذیرایی از میهمانان در محل ساختمان قدیمی در اوایل قرن ۱۱ ه.ق بنا شد.

http://www.vatanfa.com/?s=جاذبه-های-گردشگری-استان-اصفهان