جاذبه های گردشگری کرمانشاه

جاذبه های گردشگری کرمانشاه

در داستانهای ایرانی، شهر کرمانشاه را از شهرهای دوران طهمورث دیوبند( پادشاهی از سلسله افسانه ای پیشدادیان) می دانند،اما بنای اصلی شهر را به زمان بهرام چهارم ساسانی منسوب می کنند که در قرن چهارم بعد از میلاد می زیست.

ناحیه کرمانشاه یکی از تفرجگاههای شاهان ساسانی خصوصاً خسرو پرویز بود که در آنجا کاخ زیبایی نیز ساخته است.

شهر کرمانشاه در”۴ وْ ۴۷ طول شرقی و”۱۸ و ْ ۳۴ عرض شمالی واقع شده است و مرکز استان، کرمانشاهان است . این شهر که میان دو منطقه سردسیر و گرمسیر واقع شده آب و هوای معتدل دارد . ناحیه کرمانشاه دارای آب و هوای کوهستانی نسبتاً گرم است که بارندگی آن بیشتر در فصل زمستان است ، تابستانهای نسبتاً گرم دارد ومیانگین دمای آن در گرمترین ماه سال از ۲۲ درجه سانتی گراد تجاوز می کند .
این شهر با طولی بیش از ۱۰ کیلومتر در دامنه کوه سفید معروفترین کوه در حومه کرمانشاه قرار گرفته است.

این شهر دارای مراکز صنعتی متعدد نظیر پالایشگاه نفت، کارخانه های سیمان، نساجی، آرد، قند و غیره استو آثار تاریخی فراوانی در اطراف آن وجود دارد.

فرودگاه شهر در شمال شرقی قرار گرفته و فاصله هوایی آن تا تهران ۴۱۳ کیلومتر است . شهر بزرگ کرمانشاه بیش از ۱۰ هتل یک تا سه ستاره دارد . برخی از مهمترین مراکز دیدنی شهر عبارتند از :

طاق بستان- معبد آناهیتا- سراب نیلوفر- سراب روانسر- سراب صحنه- سراب یاوری- خضر زنده- بیستون- حسینیه(تکیه) معاون الملک- مسجد فیض آباد- غار پرو- غار کاوات- غار قوری قلعه- پارکها و گردشگاههای داخل شهر- آثار باستانی سر پل ذهاب- مسجد جامع- مسجد جلیلی – مجسمه هرکول- کاخ ساسانی در قصر شیرین و… قسمتی از نقش برجسته صحنه شکارگاه گراز در سمت چپ دیواره طاق بستان: این حجاری شامل نقوش فیلها و حیوانات دیگر و قایقهائی که زنان آنها را با پارو می رانند ، است . این آثار ارزنده از دوران ساسانیان در طاق بستان به یادگار مانده است.

طاق بستان
نقوش درون طاق بستان بزرگ، شامل نقش خسرو پرویز سوار بر اسب و نیزه ای در دست و در بالای آن سه تصویر حجاری شده که نفر وسط پادشاه می باشد و شمشیری در دست دارد.

بقعه مالک:
ابن بقعه در روی تپه ای در نزدیکی مرکز شهر سنقر واقع شده و از شیوه ساخت بنا می توان گفت که در عهد تیموریان ساخته شده است.

صنایع دستی و سوغات کرمانشاه

گیوه( کفش نخی)- لباسهای محلی- نان برنجی- نوعی شیرینی به نام کاک- روغن کرمانشاهی- قلمزنی روی مس- گلیم و جاجیم بافی- قالیبافی- ظریفکاری با چوب- حجاری- چیغ بافی( نوعی حصیر بافی)

http://www.vatanfa.com/?s=جاذبه-های-گردشگری-کرمانشاه
شریفی گفته:

سلام بر کرمانشاه خودمان با این همه قدمت تحسین برانگیز