پرطرفدارترین نمایش‌های ۱۴۰۲/ از «هفت‌خوان اسفندیار» تا «هیدن»

سال گذشته نمایش‌های تئاتری بسیاری به روی صحنه تئاتر رفتند که هفت خان اسفندیار، تهران پاریس تهران، بنگاه تئاترال، کابوس‌های شازده اجباری، دشمن خدا، گناه مشترک و هیدن جزء شناخته شده ترین نمایش‌های سال گذشته بودند. این آثار به دلایل متنوع همچون پرداختن به مفاخر، حضور بازیگران مطرح، مخاطب زیاد و موفقیت در جشنواره تئاتر فجر نگاه‌ها را به سمت خودشان جلب کردند. 

نمایش موزیکال هفت خان اسفندیار

نمایش موزیکال هفت خان اسفندیار به تهیه کنندگی و کارگردانی حسین پارسائی اشاره کرد که با اقتباس از داستان مشهور فردوسی آماده شد و در تالار وحدت روی صحنه رفت. امین زندگانی، بانیپال شومون، فریبا کوثری، امیررضا دلاوری، امیرکاوه آهنین‌جان، اصغر پیران، محسن حسینی، رضا راد، ندا سیاس، مونا صوفی، نیکا افکاری و سایه پارسایی بازیگران نمایش موزیکال «هفت‌خان اسفندیار» را تشکیل می‌دهند.

هفت‌خان اسفندیار دست روی یکی از شاهکار‌های ادبیات فارسی گذاشته است. این نمایش، اولین محصول سازمان اوج در عرصه تئاتر صحنه‌ای است. ابن نمایش یکی از داستان‌های مشهور شاهنامه اثر حکیم ابوالقاسم فردوسی است که حکایت سفر پرماجرای اسفندیار رویین‌تن به قصد رهاندن خواهرانش همای و به‌آفرید از چنگ تورانیان را روایت می‌کند.

نمایش «تهران پاریس تهران»

نمایش «تهران پاریس تهران» با فروش بیش از ۷ میلیارد تومان پرفروش‌ترین تئاتر ایران در سال ۱۴۰۲ شد. این نمایش به کارگردانی سعید دشتی و تهیه کنندگی سید سام بهشتی از آبان تا اسفند در تماشاخانه ملک به روی صحنه رفت.در این نمایش سینا ساعی، آیدا ماهیانی و فرزین محدث ایفای نقش کرده‌اند. همچنین سید عماد عامری مجری طرح، مهبد عبقری مدیر پروژه و محمد کلاهدوزان مدیر اجرایی این نمایش هستند.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: سارا دختری جوان، پس از مرگ پدرش برای انتقام از عوامل قتل او، نقشه‌اش را شروع کرده و به پاریس رفته و پس از بازگشت به ایران وارد قصه‌ای پیچیده می‌شود.

نمایش «کلنل»

کنسرت نمایش کُلنل به کارگردانی امیر بشیری و تهیه‌کنندگی امین اشرفی از ساعت ۱۸ روز سه‌شنبه- ۲۵ مهر در تالار وحدت روی صحنه رفت. این اثر در زمانی حدودا دو ساعته بخشی از تاریخ ایران را ورق می‌زند و مخاطب را با زوایای پنهان زندگی یک مصلح اجتماعی و سیاسی آشنا می‌کند. همچنین این کنسرت نمایش روایتی از زندگی و زمانه محمدتقی خان پسیان و عاشقانه‌ای گمشده در تاریخ معاصر ایران است.

محمد معتمدی خواننده شناخته شده موسیقی ایران در نقش عارف قزوینی، کاظم سیاحی در نقش کُلنل محمدتقی پسیان، نازنین بیاتی در نقش‌های ایرنه و آموزگار، رحیم نوروزی در نقش‌های افسر آلمانی، پریداکس و ژنرال گلروپ و سیامک صفری در نقش‌های قوام‌السلطنه و ملک‌الشعرای بهار، به ایفای نقش می‌پردازند.

نمایش «رستاخیز عشق» 

نمایش موسیقایی «رستاخیز عشق» با صدای کوروش ایرانمهر به نویسندگی محمد رحمانیان و کارگردانی حسین مسافر آستانه و به تهیه کنندگی جلیل اکبری صحت در پردیس تئاتر شهرزاد اجرا شد. این نمایش نگاهیست به مقطع خاصی از زنگی مولانا. ازدوران کودکی تا عاشقی تا کمال و مرگ وسپس رستاخیز.

رستاخیر عشق به شکل بدون کلام و مبتنی بر فرم و فیزیکال همراه با موسیقی و در چند پرده، به روایت داستان زندگی یکی از شاعران و عارفان ایرانی «مولانا» می‌پردازد. هنرمند تصنیف‌خوان، اشعار مولانا را خوانده و هر پرده را جان دیگری می‌دهد. بخشی از موسیقی به صورت زنده به همراه خواننده و توسط گروه دف و تنبک نواخته می‌شود و گروه فرم با طراحی لباس متناسب، بخش‌های نمایش را اجرا می‌کنند.

مایش«گناه مشترک» 

در نمایش گناه مشترک که هر کدام از شخصیت‌هایش بر مبنای یکی از کهن الگو‌های یونگ طراحی و نوشته شده‌اند، بازیگران شناخته‌شده‌ای حضور داشتند. در خلاصه داستان این نمایش آمده است: پنج زن ناگهان به هوش می‌آیند و خود را در اتاقی بتونی و سفید می‌یابند. اتاقی که نه در دارد، نه پنجره و نه هیچ ورودی و خروجی قابل تصور دیگری. آنها که شوکه شده اند و هیچ آشنایی با یکدیگر ندارند در ابتدا به نزاع با یکدیگر می‌پردازند و پس از آن سعی می‌کنند از طریق بررسی منطقی اوضاع دلیل زندانی شدن خود در این فضای عجیب را بفهمند.

گناه مشترک با تهیه‌کنندگی فرانک یوسفی و طراحی، نویسندگی و کارگردانی ماهیار چرمچی از ۲۴ آذر ساعت ۲۰ در سالن شماره یک پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه رفت. ماهیار چرمچی، نقاش، شاعر و کارگردان سینمای کوتاه است. تمام آثار این هنرمند چه در حوزه تصویر و چه در حوزه تجسمی بن‌مایه‌های اسطوره، فلسفه و روانشناسی دارند. نسیم ادبی، نگین خامسی، الهام شعبانی، نیکی مظفری و پانته‌‎‌آ مهدی نیا بازیگران این نمایش هستند.

نمایش  «بنگاه تئاترال»

«بنگاه تئاترال» نمایش‌نامه‌ای به قلم علی نصیریان است که به کارگردانی هادی مرزبان و بازیِ مجید مظفری روی صحنه رفت. این نمایش نخستین بار نیم قرن پیش توسط نصیریان کارگردانی شد و از آن پس هنرمندان متعددی از نسل‌های مختلف تاریخ تئاتر معاصر کشور این نمایشنامه را به روی صحنه برده‌اند.

حال و هوایی تخت‌حوضیِ و فضای فولکلور ایرانی از مهمترین بارزه‌های این اثر نمایشی است. در این نمایش بازیگرانی، چون مجید مظفری، علی فتحعلی، رسول نجفیان، داود فتحعلی‌بیگی، محمود بصیری، هادی عطایی، سامان تیرانداز، آیه قبادیان، هادی عطایی، کوروش رخشنده، محمدرضا میرحسینی، حاتم میرزایی، علی یارلو، مهراد ابریشم‌کار، نگار مقدسی، آرزو صراف، لیدا معتمد، زهره رستگارمقدم و جمعی دیگر از بازیگران، به ایفای نقش پرداختند.

در این اثر که از قصه‌های کهن است، پهلوان جوان به وسیله شخصیتی به نام وروره جادو طلسم شده و در خواب فرو می‌رود و دخترک عاشق داستان تصمیم می‌گیرد طلسم را نابود کرده و جوان را از خواب بیدار کند. دورهمی پیشکسوتان در «بنگاه تئاترال» با استقبال بیش از ۵ هزار تماشاگر همراه بوده است. در این نمایش هنرمندان پییشکسوت تئاتر دور هم جمع شده اند تا نمایشی شادی آور را به صحنه ببرند.

آثاری که توجه داوران جشنواره فجر را به خود جلب کرد

«کابوس‌های شازده اجباری»، «دشمن خدا» و «هیدن» سه نمایشی بودند که سال ۱۴۰۲ اجرای عمومی داشتند و در جشنواره چهل و دوم تئاتر فجر نیز توجه داوران را به سمت خود جلب کردند.

نمایش «هیدن»

نمایش «هیدن»از نمایش‌های پرمخاطب و پر فروش تئاتر ایران در سال ۱۴۰۲ است که بیش از ۱۵۰ اجرا داشته است. این اثر نمایشی در سالن تئاتر هامون در دو نوبت ۱۸ و ۲۰ روی صحنه رفت. حمید رحیمی، ریحانه رضی، عطا عمرانی، آیت بی‌غم، آناهید ادبی، فرناز حسینمردی بازیگران نمایش «هیدن» هستند. در توضیح این اثر آمده است: «انسان‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند، نابینا هستند»! نمایش هیدن موفق به دریافت دو تندیس جشنواره تئاتر فجر در بخش‌های کارگردانی و بازیگری زن شد.

نمایش «دشمن خدا»

نمایش «دشمن خدا» نوشته عماد رجبلو و کار مجید عراقی دربردارنده دو اپیزود است؛ ماجرای اپیزود اول در مدرسه‌ای دخترانه اتفاق می‌افتد و داستان اپیزود دوم هم در یک پادگان؛ از جمله ویژگی‌های این نمایش حضور درخشان بازیگران کودک آن است که دختربچه‌هایی ۸ ساله هستند. این نمایش به کارگردانی مجید عراقی از تهران در بخش‌های بازیگری مرد، بازیگری کودک و نوجوان و نمایشنامه‌نویسی صاحب سه لوح تقدیر شد. همچنین این اثر به عنوان نمایش برگزیده کمدیِ چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، به جشنواره خندستان اصفهان معرفی شد.

نمایش «کابوس‌های شازده اجباری»

کابوس‌های شازده اجباری به کارگردانی و نویسندگی افشین زمانی از ۲ تا ۳۱ شهریور در پردیس تئاتر شهرزاد اجرا شد. پیمان محمدی، محمد سعادت، مبینا سلیمان‌فلاح، امیرحسین نعیمی، نجمه نصیری، مهسا ظهیری و … بازیگران این نمایش را شامل می‌شدند. در خلاصه داستان نمایش آمده ست: شازده خسرو خسته و خمیده، به خانه بازمی‌گردد و با جنازه‌ی خود روبرو می‌شود. این نمایش در جشنواره تئاتر فجر هم درخشید و در بخش‌های بازیگری زن، بازیگری مرد و طراحی لباس مجموعا چهار لوح تقدیر دریافت کرد.

دانلود فیلم

دانلود سریال آمرلی

سریال جنگل آسفالت

http://www.vatanfa.com/?s=پرطرفدارترین-نمایش‌های-۱۴۰۲/-از-«هفت‌خوان-اسفندیار»-تا-«هیدن»