راهکارهای خوشبو کردن خانه با مواد دم دستی در منزل

راهکارهای خوشبو کردن خانه: هر کسی دوست دارد خانه ای خوشبو و تمیز داشته باشد. ایجاد رایحه‌ خوش در اتاق‌های خانه می‌تواند به این فضا احساس طراوت، تمیزی و جذابیت بیشتر ببخشد. خوشبوکننده‌های بسیاری در بازار وجود دارند که می‌توانند به شما در رسیدن به این هدف کمک کنند اما این خوشبوکننده‌ها اغلب از مواد نه چندان طبیعی و سالم درست می‌شوند. شما می‌توانید به جای استفاده از این مواد صنعتی برای خوشبو کردن خانه، از مواد طبیعی استفاده کنید. با ترفندهای زندگی همراه باشید.

راهکارهای خوشبو کردن خانه

استشمام بوی خوش در محیط خانه موجب ایجاد آرامش و احساس خوب در ما می شود. آشپزی کردن، خرابکاری بچه ها و حیوانات خانگی در کنار همه اتفاقات دیگر می تواند رایحه های مختلفی را در خانه پخش کند. بوهایی که گاهی اوقات حس آزار دهنده ای برای ما ایجاد می کند. اما برای خوشبو نگه داشتن خانه روش های ساده ای وجود دارد. با راهکارهای خوشبو کردن خانه بخش تازه ها مجله خبری چشمک را همراهی کنید.

اسپری لیمو و ریحان

برای خوشبو کردن خانه و اتاق‌ها می‌توانید از رایحه‌ی لیمو و ریحان استفاده کنید. برای درست کردن این اسپری، سه‌چهارم فنجان آب را در قابلمه یا کتری بجوشانید. سپس، آب را درون یک فنجان با درجه‌های اندازه‌گیری بریزید. حالا به آن ۴ قاشق غذاخوری ریحان خشک اضافه کنید و اجازه بدهید تا برای چند دقیقه دم بکشد. سپس، آن را از صافی عبور دهید و درون یک بطری اسپری بریزید.

به این مایه سه‌چهارم فنجان آب مقطر، ۱ قاشق غذاخوری الکل طبی و ۵ قطره اسانس لیمو اضافه کنید. بطری اسپری را تکان دهید تا مواد داخل آن با یکدیگر کاملا ترکیب شوند. در صورت نیاز، این مایع را در اطراف اتاق اسپری کنید.

اسپری لیمو و ریحان برای خوشبو کردن منزل

اسانس خوشبوکننده‌ هوا

با استفاده از روغن بچه یک اسانس خوشبوکننده‌ی هوا بسازید. ۱ قاشق چای‌خوری از اسانس مورد علاقه‌ی خود را به یک ظرف شیشه‌ای کوچک اضافه کنید و باقی شیشه را با روغن بچه پر کنید. اگر از ظرفی بزرگ استفاده می‌کنید، بهتر است میزان اسانس را بیشتر کنید. چوب‌های حصیری را هم درون این شیشه قرار دهید و محلول را به آرامی هم بزنید. این اسانس را برای خوشبو کردن خانه روی میز قرار دهید تا همه جا رایحه‌ی خوش آن بپیچد.

موم معطر

برای درست کردن این موم به یک آرام‌پز، آستر جداکننده‌ی آن و قالب‌های سیلیکونی نیاز دارید. ابتدا آستر را درون آرام‌پز قرار دهید. سپس، به آن ۲ فنجان سویا وکس اضافه کنید و حرارت آن را روشن کنید. پس از ذوب شدن موم، ۱ قاشق چای‌خوری اسانس اسطوخودوس، سه‌چهارم قاشق چای‌خوری اسانس چوب سرو و یک‌دوم قاشق چای‌خوری اسانس وتیور اضافه کنید. قبل از اینکه آستر را با دقت بردارید، این مواد را با یکدیگر کاملا ترکیب کنید.

آستر را داخل یک فنجان با درجه‌های اندازه‌گیری قرار دهید. سپس، اسطوخودوس خشک شده را در قالب سیلیکونی خود بپاشید و موم ترکیب شده را روی آن بریزید. اجازه دهید تا موم در دمای اتاق خنک شود و به حالت جامد دربیاید. سپس، موم را از قالب جدا کنید و از آن برای خوشبو کردن خانه استفاده کنید.

اسپری پارچه

این اسپری دست‌ساز حوله‌ها، ملافه‌ها، لباس‌ها و مبلمان با روکش پارچه‌ای را معطر می‌کند. ۱ قاشق غذاخوری الکل طبی را در فنجان با درجه‌های اندازه‌گیری بریزید. سپس، آن را درون یک بطری اسپری بریزید. به آن ۳۵ قطره اسانس اضافه کنید. سپس، بطری را با آب مقطر پر کنید. درب بطری اسپری را ببندید و تکان دهید تا مواد داخل آن با یکدیگر کاملا ترکیب شوند. پارچه‌ها را با این اسپری معطر کنید تا بوی تازگی داشته باشند.

راهکارهای خوشبو کردن خانه

خوشبوکننده‌ی فرش

این خوشبوکننده‌ی فرش خانگی را برای از بین بردن بوهای ماندگار از کف خانه خود امتحان کنید. با مخلوط کردن ۱ فنجان جوش شیرین و یک‌دوم فنجان نشاسته‌ی ذرت در یک کاسه متوسط شروع کنید. ۵ قطره از اسانس مورد علاقه‌ی خود را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا ترکیب شوند. از یک قیف برای ریختن مخلوط در شیشه‌ی میسون استفاده کنید. با استفاده از چکش و میخ سوراخ‌های کوچکی روی درب آن ایجاد کنید. سپس، درب شیشه را ببندید. این ترکیب را در صورت نیاز به آرامی روی فرش بپاشید و اجازه بدهید که حداقل ۳۰ دقیقه قبل از جاروبرقی کشیدن روی آن باقی بماند.

جوشاندن مایعات درون قابلمه

برای خوشبو کردن خانه می‌توانید این دستور ساده را دنبال کنید. به این ترتیب، خانه به سرعت با عطرهای گرم و دلپذیر پر می‌شود. یک پرتقال را برش بزنید و به همراه یک مشت کوچک میخک و چوب دارچین به قابلمه اضافه کنید. روی این مواد مقداری آب بریزید و اجازه بدهید تا برای چند ساعت روی اجاق حرارت ببینند.

ژل معطر

۱ فنجان آب را در قابلمه‌ای با اندازه‌ی متوسط بجوشانید. سپس، به آن ۴ بسته ژلاتین بدون طعم اضافه کنید و هم بزنید تا در آب حل شود. ۱ قاشق چای‌خوری از اسانس مورد علاقه‌ی خود را به آن اضافه کنید. در صورت تمایل، می‌توانید به آن ۱ قطره رنگ خوراکی نیز اضافه کنید. سپس، آن را با ۱ فنجان آب و ۱ قاشق غذاخوری نمک مخلوط کنید و هم بزنید. ترکیب به دست آمده را در شیشه‌های کوچک بریزید و اجازه بدهید تا ژل معطر به آرامی خانه را خوشبو کند.

خوشبو کردن سطل زباله

زباله‌های بدبو همیشه یکی از موانع اصلی در خوشبو کردن خانه به شمار می‌روند. این زباله‌ها اغلب دلیل اصلی بوهای ماندگاری هستند که در سراسر خانه پخش می‌شوند. برای اینکه این بوها را به صورت ریشه‌ای از بین ببرید، سطل زباله را خوشبو کنید. برای این کار فقط باید چند قطره اسانس معطر را به ته سطل زباله‌ی خود اضافه کنید و آن را با کیسه‌ی زباله بپوشانید.

ترکیب اسید سیتریک

به جای جوش شیرین یا سرکه، محلول‌های تمیزکننده خانگی را با اسید سیتریک و آب و صابون ترکیب کنید تا خانه‌تان تمیز و خوشبو شود. این ترکیب می‌تواند به ویژه برای تمیز کردن نقاط بدبو مانند کاسه‌ی توالت یا سطل زباله مؤثر باشد.

خوشبو کردن لباسشویی

با افزودن یک قطره از اسنس لیمو، اثر مواد شوینده‌ی لباسشویی را تقویت کنید. یک قطره تنها چیزی است که شما نیاز دارید تا لباس‌هایتان بوی فوق‌العاده‌ای بدهند و به فضای اطراف ماشین لباسشویی بوی طراوت و تازگی بدهد.

اضافه کردن لیمو به ماشین ظرفشویی

لیموی معطر و قوی، یک ماده‌ی غذایی اصلی خانگی است که برای خوشبو کردن خانه به کار می‌رود. یکی از راه‌هایی که می‌توانید از قابلیت‌های خوشبوسازی آن نهایت استفاده را ببرید، این است که قبل از شروع شستشو، چند برش از این میوه را در ماشین ظرفشویی بیندازید. آب داغ بوی روغن‌های موجود در پوست لیمو را افزایش می‌دهد و قبل از اینکه متوجه شوید، کل آشپزخانه شما بوی بهشت مرکبات پیدا می‌کند.

 تمیز کردن مایکروویو با لیمو

دفعه‌ی بعدی که مایکروویو را پاک کردید، از این ترفند برای از بین بردن بوهای باقی‌مانده در این دستگاه استفاده کنید و عطر تازه‌ی مرکبات را به آن بیفزایید. آنچه برای این کار به آن نیاز دارید یک کاسه‌ی کوچک مناسب برای قرار دادن درون مایکروویو، یک فنجان آب، یک فنجان سرکه، یک لیمو و یک پارچه‌ی میکروفایبر است.

ابتدا آب و سرکه را درون کاسه ترکیب کنید. سپس، لیمو را نصف کنید و آب آن را در یک فنجان یا ظرف دیگری بگیرید. باقی‌مانده‌ی پوست لیمو همان چیزی است که برای این کار به آن واقعا نیاز دارید. می‌توانید آن را با محلول سرکه‌ی خود درون کاسه بیندازید. این کاسه را درون مایکروویو قرار دهید و اجازه دهید تا ۱۰ دقیقه داخل آن باقی بماند. همان‌طور که آب به جوش می‌آید و درون فضای داخلی مایکروویو بخار می‌شود، آشپزخانه‌ی شما با بوی آرامش‌بخشی پر خواهد شد.

علاوه‌براین، پس از ۱۰ دقیقه، می‌توانید کاسه را بردارید و به راحتی دیواره‌های مایکروویو خود را با پارچه تمیز کنید.

کاغذ خشک برای خوشبو کردن پارچه‌ها

رفتن به جایی که درون آن پارچه نگهداری می‌کنید اغلب با بوی بد غبارآلود و آغشته به کپک همراه می‌شود. برای تازه نگهداشتن کمد لباس‌ها یا رخت‌خواب‌های خود می‌توانید از روشی ساده کمک بگیرید. کافیست چند ورق کاغذ خشک را میان پارچه‌ها یا رختخواب‌ها بگذارید تا ملافه، حوله و کمد لباس‌های شما بوی بهتری داشته باشد.

قرار دادن چای کیسه‌ای درون کمدها و کشوها

راه دیگری که به خوشبو کردن خانه کمک می‌کند، خوشبو کردن کمدها و کشوها است. برای این کار می‌توانید از چای کیسه‌ای استفاده کنید. این کیسه‌های کوچک حاوی گیاهان و برگ‌های معطر بوهای کپک‌زده را جذب می‌کنند و رایحه‌ای تازه در کشوهای جوراب، کمدها یا هر جایی که بخواهید می‌پیچد.

شمع معطر

یک شمع کوچک می‌تواند برای خوشبو کردن خانه معجزه کند. به شمع‌هایی با رایحه‌ی ملایم که دست‌ساز هستند فکر کنید. این شمع‌ها می‌توانند با رایحه‌ای بسیار قوی بوهای بد را از بین ببرند.

شمع معطر

اضافه کردن گلاب یا عصاره اسطوخودوس به جاروبرقی

جارو کشیدن می‌تواند کار آزاردهنده‌ای باشد اما با یک ترفند تک‌مرحله‌ای می‌توانید فرش‌هایتان را در حین تمیز کردن با رایحه‌ای خوشبو آغشته کنید. کافیست به فیلتر قابل شستشوی جارو برقی یا کیسه‌ی آن مقداری گلاب یا روغن اسطوخودوس بپاشید.

استفاده از مواد طبیعی برای خوشبو کردن خانه

می‌توانید در بخش‌های مختلف خانه از رایحه‌ها و محصولات مختلف استفاده کنید. نمک‌های حمام را با اسانس مورد علاقه‌ی خود آغشته کنید. کیسه‌های کوچک حاوی اسطوخودوس را در کشوهای خود قرار دهید. صابون حمام خود را با گل‌های ظریف آغشته کنید. شمع‌های دست‌ساز درست کنید. دسته‌ای کوکی‌های شکلاتی را درون کابینت‌ها و کمدها قرار دهید و از گیاهان آپارتمانی خوشبو برای ایجاد رایحه‌ای خوش و باطراوت در خانه استفاده کنید.

استفاده از گل‌های تازه یا خشک

علت اینکه بسیاری از خوشبوکننده‌های خانگی از رایحه‌های طبیعی گل‌ها و شاخ و برگ آن‌ها تشکیل شده، این است که آن‌ها آرامش‌بخش و دارای رایحه‌ای ملایم هستند. گل‌های معطری مانند گل رز، گاردنیا، یاس بنفش و فریزیا را در باغچه یا گلدان‌های خود بکارید. سپس، آن‌ها را برداشت کنید و دسته گل‌های معطر را در هر اتاق از خانه خود بچینید.

راهکارهای خوشبو کردن خانه

اکالیپتوس را در حمام یا هر جای دیگری از خانه قرار بدهید تا به بهبود فوری خلق و خوی شما کمک کند. یک گلدان اسطوخودوس را به دفتر کار خود در خانه اضافه کنید و از گلبرگ‌های خشک شده‌ی آن یک بسته‌ی معطر بسازید. خوبی گل‌های خشک شده این است که می‌توانید آن‌ها را در هر جایی قرار بدهید و برای مدتی طولانی از رایحه‌ی خوش آن‌ها استفاده کنید.

کاشتن سبزیجات در آشپزخانه

ایجاد رایحه‌ای خوش در آشپزخانه ممکن است کمی دشوار باشد چون باید بوهای نامطبوع بسیاری که در این فضا قرار دارند را از بین ببرید و رایحه‌های معطری که با طعم غذای شما تداخل دارند را از بین ببرید. در چنین شرایطی، کاشت سبزیجات به شما کمک می‌کند.

می‌توانید در یک آشپزخانه‌ی روشن سبزیجات معطری بکارید که در پخت غذاها هم کاربرد دارند. گلدان‌های رزماری، مریم گلی یا نعناع هم کاربردی هستند و هم خوشبو و زیبا. اگر داخل آشپزخانه از این نوع سبزیجات بکارید، در هزینه‌ی خرید سبزیجات و چاشنی‌ها نیز صرفه‌جویی خواهید کرد. برای پخت غذاها می‌توانید این چاشنی‌های معطر را با دست از شاخه جدا کنید.

به این ترتیب، هم عطری خوش در فضای آشپزخانه می‌پیچد و هم چیزی برای اضافه کردن به غذاها خواهید داشت. کاشتن سبزیجات داخل فضای خانه و آشپزخانه نه تنها رایحه‌ی خوش و زیبایی را برای شما به ارمغان می‌آورد، بلکه تولید اکسیژن توسط این گیاهان به کاهش بوی بد نیز کمک می‌کند.

سخن آخر

خوشبو کردن خانه و آشپزخانه همیشه یکی از دغدغه‌های اصلی صاحبان هر خانه‌ای است. برای اینکه فضای خانه را خوشبو کنید، هم می‌توانید از محصولات خوشبوکننده‌ی هوا استفاده کنید و هم می‌توانید سراغ رایحه‌های خوشبوی طبیعی بروید. اسانس‌های گیاهانی مانند اسطوخودوس یا عطر مرکباتی مانند لیمو و پرتقال می‌تواند خانه‌ی شما را با کمترین هزینه و بدون هیچ دردسری خوشبو و باطراوت سازد. در این مقاله، راهکارهای خوشبو کردن خانه معرفی کردیم. شما از چه راه‌هایی برای معطر ساختن فضای داخلی خانه‌ی خود استفاده می‌کنید؟

دانلود فیلم

راهکارهای خوشبو کردن خانه با مواد دم دستی در منزل

راهکارهای خوشبو کردن خانه: هر کسی دوست دارد خانه ای خوشبو و تمیز داشته باشد. ایجاد رایحه‌ خوش در اتاق‌های خانه می‌تواند به این فضا احساس طراوت، تمیزی و جذابیت بیشتر ببخشد. خوشبوکننده‌های بسیاری در بازار وجود دارند که می‌توانند به شما در رسیدن به این هدف کمک کنند اما این خوشبوکننده‌ها اغلب از مواد […] http://www.vatanfa.com/?s=راهکارهای-خوشبو-کردن-خانه-با-مواد-دم-دستی-در-منزل