اختتامیه هشتمین جشنواره صنایع دستی فجر/ سروسیمین به خانه برگزیدگان رفت

آیین اختتامیه هشتمین جشنواره فجر صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی (سرو سیمین ۸) با حضور سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری صنایع‌دستی، مریم جلالی معاون صنایع دستی، دارابی معاون میراث فرهنگی، شالبافیان معاون گردشگری، خزعلی معاون رئیس‌جمهور، حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سعد‌القدومی رئیس شورای جهانی صنایع دستی و اهالی فرهنگ و هنر در محل برج میلاد تهران برگزار شد.

مریم جلالی معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، شامگاه امشب سه‌شنبه اول اسفند ۱۴۰۲ در آیین اختتامیه جشنواره فجر صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی اظهار کرد: بسیار خرسند هستم که امشب میزبان هنرمندان صنایع‌دستی هستیم و اگر امشب من صدایم و زانوهایم می‌لرزد برای این است که یک سال پر از موفقیت را پشت سر گذاشتیم. سال قبل باهم هم‌پیمان شدیم و از ماه شعبان سال قبل تا ماه شعبان امسال شاهد اتفاقات بسیار خوبی در حوزه صنایع‌دستی بودیم.

اختتامیه هشتمین جشنواره صنایع دستی

تدوین سند ملی صنایع‌دستی در شورای عالی انقلاب فرهنگی

معاون صنایع‌دستی کشور ادامه داد: صنایع‌دستی در ادبیات گفتمانی سیاستگذاران مطرح شده و در هیئت دولت در حال حاضر به‌عنوان یک گفتمان مطرح و زبان‌زد شده است. این اتفاق مهم به خاطر تلاش‌ها و نگاه پدرانه وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.

جلالی افزود: در صنایع‌دستی امروز به کارکرد اقتصاد بنیان رسیدیم و تقویت زیست‌بوم صنایع‌دستی در برنامه هفتم انجام شده که حاصل تلاش بزرگانی مانند آقای ضرغامی است.

او اضافه کرد: ایرانی زیباپسند است و از هر ماده‌ای، اثری خلق می‌کند. باید قدر هنرمندان ایرانی را دانست و از آن‌ها همواره حمایت کرد.

معاون صنایع دستی

جلالی در ادامه گفت: تدوین سند ملی صنایع‌دستی در شورای عالی انقلاب فرهنگی اتفاق بزرگی است و من از حجت‌الاسلام و المسلمین خسروپناه دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برای حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی تشکر می‌کنم.

معاون صنایع‌دستی کشور یادآور شد: خوشبختانه در برگزاری هشتمین جشنواره فجر صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی شاهد همکاری و همفکری دستگاه‌های مختلفی بودیم و من در اینجا از همه مدیران و متولیان دستگاه‌ها تشکر و قدردانی می‌کنم.

جلالی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: جشنواره فقط در تهران نبود بلکه در ۹ نمایشگاه منطقه‌ای ظرفیت‌های صنایع‌دستی ایران به نمایش گذاشته شد. ضمن این که تمام پایگاه‌های ملی و جهانی در اختیار صنایع‌دستی قرار گرفت و معاونت گردشگری نیز به حضور و وجود صنایع‌دستی در مراکز گردشگری توجه جدی دارد.

او همچنین به برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های داخلی که سه هفته قبل در محل حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد، اشاره کرد و افزود: از نگاه پدرانه مقام‌معظم رهبری به صنایع‌دستی کمال تشکر را دارم که در کنار نفت و پتروشیمی صنایع‌دستی را نشاندند و به این حوزه اهمیت دادند.

جلالی یادآور شد: جشنواره امسال برای هشتمین بار برگزار شد و اتفاقات بسیار خوبی نیز در این دوره از جشنواره روی داد و بخش هنر در حرم از مهمترین برنامه‌های این دوره از جشنواره بود.

اختتامیه هشتمین جشنواره صنایع دستی

او همچنین به حضور و استقبال نسل جوان از این جشنواره اشاره کرد و افزود: استقبال جوانان از جشنواره «سرو سیمین ۸» بسیار خوب بود.

جلالی ادامه داد: در این جشنواره شاهد دریافت ۱۳ هزار اثر بودیم و از ۲۸ کشور نیز آثاری به این جشنواره ارسال شد و جشنواره صنایع‌دستی فجر به یک گفتمان جهانی تبدیل شد.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی یادآور شد: خانواده ایرانی اقلیم و فرهنگ و هویت خود را بازتولید می‌کند و نشان می‌دهد مادران ایرانی هرجا که باشند یک مادر هستند.

او در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: ما خانواده بزرگی هستیم، دانش و خواستن و توانستن در کنار هم نشسته است و توجه به این خانواده تضمین اقتصاد هویت بنیان در گام دوم انقلاب است.

اختتامیه هشتمین جشنواره صنایع دستی

صنایع دستی تجلی خلقت ‌الهی به دست هنرمند

عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، به تعدد صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی ایران اشاره کرد و افزود: صنایع‌دستی توسط دستان زنان حکمت‌بنیان ایران و در روستا‌های سراسر ایران خلق می‌شود.

او با بیان اینکه صنایع‌دستی دارای دو ویژگی حکمت و خلقت است، ادامه داد: حکمت یعنی دانش و عمل ناقل مبتنی بر عقلانیت است. صنایع‌دستی ما صرفا تزیینی نیست، بلکه کاربردی است.

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: برخی صنایع‌دستی نیاز‌های مادی را برطرف می‌کند و برخی دیگر نیاز‌های معنوی و صفای روح ما را تامین می‌کند و روح آدمی را شفا می‌دهد. حکمت و کار حکمت بنیان فضیلت محور است و صفای روح می‌دهد.

خسروپناه در توضیح ویژگی خلقت صنایع‌دستی بیان کرد: تجلی خلقت را خدا به بشر هم داده است و صنایع‌دستی مظهر و تجلی خلقت الهی است که به دست هنرمند خلق می‌شود.

در حال تکمیل…

دانلود فیلم

http://www.vatanfa.com/?s=اختتامیه-هشتمین-جشنواره-صنایع-دستی-فجر/-سروسیمین-به-خانه-برگزیدگان-رفت