حضور پُررنگ ایران در دومین نمایشگاه جهانی هنر‌های قرآنی مالزی

حبیب ارزانی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی درمورد دومین نمایشگاه جهانی هنر‌های قرآنی در مالزی بیان کرد: نمایشگاه هنر‌های قرآنی که در کشور مالزی در بنیاد بین المللی رستو برگزار شد حائز چند نکته بود. این نمایشگاه ویژه هنر‌های قرآنی بود و کشور‌های مختلفی حضور داشتند. اما امسال برای دومین بار بود که ایران اسلامی در این نمایشگاه حضور پررنگ‌تر و پررونق تری داشت که این موضوع از جهات مختلفی حائز اهمیت بود. چون ایران در حوزه تمدنی و در زمینه هنر از جمله هنر‌های سنتی، هنر‌های دستی و صنایع فرهنگی جایگاه بسیار ویژه‌ای در دنیا دارد.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی گفت: برای اولین بار، یک تیم ۱۰ نفره از مجموعه بنیاد رستو عازم ایران شده بودند و این بسیار ارزشمند بود که با فضای قرآنی ایران، جایگاه عالی قرآنی و هنر‌های قرآنی آشنا شوند. بنابراین، نگاه آن‌ها نسبت به سال گذشته متفاوت‌تر و انتظارشان از ایران بیشتر بود چراکه کشورمان را دارای ظرفیت عظیمی در زمینه هنر‌های قرآنی؛ هم در تهران و اصفهان و هم در آستان قدس رضوی مشهد و قم دیده بودند. 

ارزانی تصریح کرد: این نمایشگاه با حضور انور ابراهیم، نخست وزیر مالزی به عنوان اولین فرد اجرایی این کشور، کار خود را آغاز کرد و زاهد حمیدی، معاون اول نخست وزیر مالزی به عنوان یکی از افرادی که کلیه مسائل اجرایی کشور را بر عهده دارد در این مراسم حضور داشت و از برنامه‌ها بازدید کرد و از طرف دیگر، ملکه‌ی استان سلانگور که نمایشگاه در آن جا برگزار شد هم، در این رویداد حضور داشت. یعنی مقامات رویال و خانواده سلطنتی در عالی‌ترین سطح و مقامات اجرایی کشور و وزرا و معاونین وزرا و مسئولان قرآنی کشور و نهاد‌های بین المللی و سفرای کشور‌های اسلامی و مردم در این مراسم شرکت کردند. همچنین، مدل نمایشگاه به گونه‌ای بود که دانشگاه‌ها و مردم عادی و مدارس نیز، بازدید بسیار خوبی از این نمایشگاه داشتند. به همین دلیل، توصیه می‌شود که ایران در چنین عرصه‌هایی حضور داشته باشد و ما هم به عنوان رایزن فرهنگی وظیفه خودمان می‌دانیم این ارتباطات را گسترش دهیم. 

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی ادامه داد: طبیعتاً برگزاری این نمایشگاه‌ها به تعاملات فرهنگی کمک بیشتری می‌کند و برای ماه مبارک رمضان، گروهی از بنیاد رستو عازم ایران خواهند بود و در نمایشگاه قرآن ایران شرکت خواهند کرد و ان شاءالله، حضور ارزشمندی خواهند داشت و طبیعتاً هرقدر تعامل بین کشور‌های مسلمان و دنیا بیشتر باشد به فهم و آشنایی بیشتر دو کشور از یکدیگر کمک می‌کند تا در عرصه‌های مختلف، تولیدات و مصنوعات و صنایع فرهنگی داشته باشند و این موضوع، بسیاری از سوء تفاهم‌ها را برطرف می‌کند و در حوزه قرآن و هنر‌های قرآنی که میان همه مسلمانان مشترک است قرابت بیشتری را به وجود می‌آورد و باعث وحدت مسلمانان و تعاملات فرهنگی بیشتر در عرصه‌های مختلف خواهد شد. 

ارزانی گفت: امسال سعی کردیم آثار هنری ایران را از طریق نمایشگاه در قالب صنایع دستی، مینا کاری، قلمزنی، خاتم کاری، فرش و گلیم و جاجیم و… معرفی کنیم که آثار بسیار خوبی در زمینه خاتم ارائه شده بودند و نکته شایان ذکر این است که امسال، معلولین نیز حضور پررنگی داشتند و صنایع دستی این عزیزان در نمایشگاه عرضه شد و تقریباً عمده آثار به فروش رسیدند و استقبال خوبی از این آثار صورت گرفت و نه تنها مردم بلکه افرادی که علاقه‌مند به خرید آثار فرهنگی هنری ایران بودند در غرفه‌های مختلف نمایشگاه حضور داشتند و خرید کردند.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی تصریح کرد: در حوزه خوشنویسی، ایران حضور خوبی در نمایشگاه داشت. البته خوشنویسی ما در ایران نستعلیق و شکسته نستعلیق است. هرچند که نسخ و ثلث هم در ایران جایگاه بسیار مهمی دارد و خوشنویسان عزیزی در این عرصه داریم، ولی با توجه به این که مردم مالزی با خطوط نستعلیق و شکسته نستعلیق آشنایی نداشتند از این جهت، آثار خوشنویسی کشور از فروش بالایی برخوردار نبودند. اما از آن جایی که آشنایی با خوشنویسی ایران ارزشمند است. به همین دلیل، تلاش می‌شود برای سال‌های آینده عزیزانی که اعزام می‌شوند در حوزه‌های نسخ و ثلث نیز، تخصص داشته باشند.

ارزانی مطرح کرد: طبیعتاً نقش رایزن و رایزنی فرهنگی در ایجاد و استمرار تعاملات فرهنگی بین کشور‌ها بسیار مهم است؛ به طوری که در این جا باید هدف گذاری، بسترسازی و سیاست گذاری را به درستی انجام دهیم و هم سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌توانند بر اساس آن چه که رایزن فرهنگی برای آن‌ها ترسیم می‌کند، به او کمک کنند و پشتیبان قوی برای رایزن و رایزنی فرهنگی باشند.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی افزود: به نظرم استقبال از این نمایشگاه در سطوح عالی بود و مردم حضور بسیار خوبی داشتند و ایران را در کنار دیگر کشور‌های اسلامی در حوزه هنر‌های قرآنی شاخص و ممتاز و تأثیرگذار دیدند و کشورمان دارای آثار فاخر و غنی بود و این موضوع می‌تواند جایگاه تمدنی ایران حتی در سطوح بین الملل را تقویت کند و این گفتمان جمهوری اسلامی ایران و معرفی دستاوردهایش در حوزه‌های مختلف به شمار می‌آید و به نوعی، تبیین آن چیزی است که در ایران اسلامی اتفاق افتاده است.

دانلود فیلم

حضور پُررنگ ایران در دومین نمایشگاه جهانی هنر‌های قرآنی مالزی

حبیب ارزانی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی درمورد دومین نمایشگاه جهانی هنر‌های قرآنی در مالزی بیان کرد: نمایشگاه هنر‌های قرآنی که در کشور مالزی در بنیاد بین المللی رستو برگزار شد حائز چند نکته بود. این نمایشگاه ویژه هنر‌های قرآنی بود و کشور‌های مختلفی حضور داشتند. اما امسال برای دومین بار بود که […] http://www.vatanfa.com/?s=حضور-پُررنگ-ایران-در-دومین-نمایشگاه-جهانی-هنر‌های-قرآنی-مالزی