ولنتاین یا روز عشاق از کجا آمده + تاریخچه

ولنتاین از کجا آمده: همه ساله با فرارسیدن ۱۴ فوریه، فروشگاه‌ها و خیابان‌ها به رنگ سرخ درمی‌آیند. روز ولنتاین یا روز عشاق، بهانه‌ای است برای توجه به شریک زندگیمان یا کسانی‌که عاشقانه دوستشان داریم، در این مطلب فرهنگ و هنر قصد داریم به تاریخچه و فلسفه وجودی آن بپردازیم.

بیشتر بخوانید: رسوم عجیب خواستگاری: آداب خواستگاری در کشورهای مختلف چگونه است!؟

ولنتاین از کجا آمده است؟

درباره منشاء ولنتاین اختلاف نظرهایی وجود دارد و گاهی اوقات مرز میان افسانه و تاریخ از بین می‌رود. آن‌گونه که می‌دانیم مسیحیان امپراطوری رم در قرن سوم میلادی، تحت تعقیب و آزار حاکمان بت‌پرست قرار می‌گرفتند و جان‌شان در خطر بود. ۱۴ فوریه سالروز به قتل رساندن کشیشی به نام والنتین است. امپراطور کلادیوس دوم بنابر قول مشهور، مخالف ازدواج جوانان بوده و باور داشته که سربازان مجرد، مناسب‌تر از سربازان متاهل برای جنگ هستند.

کشیش والنتین، که چنین حکمی از جانب امپراطوری رم را نادرست می‌دانست؛ مخفیانه میان زن و مردان مسیحی جوان، پیوند زناشویی برقرار می‌کرد. کشیش والنتین در سال ۲۶۹ میلادی به دستور امپراطور رم، گردن زده شد. اما مسیحیان نام و یاد او را زنده نگه‌داشتند. کلیسای کاتولیک اعتقاد دارد که تعداد کشیش‌هایی که والنتین نامیده شده‌اند بیش از یک نفر هستند. اما مشخص است که کشیش والنتین به مسیحیان اولیه کمک می‌کرده و آن‌ها پناه می‌داده به همین خاطر جانش را از دست داده است.

ولنتاین از کجا آمده

ولنتاین از کجا آمده، دو قرن پس از جان باختن کشیش والنتین، پاپ ژلازیوس یکم، ۱۴ فوریه را روز ولنتاین نامگذاری کرد و کشیش والنتین به عنوان قدیس حامی عاشقان در کلیسای کاتولیک مورد ستایش قرار گرفت. برخی اعتقاد دارند که حرکت پاپ تلاشی برای مسیحی‌سازی یک سنت مشرکانه به نام لوپرکالیا (جشن باروری) بوده است. لازم به توجه است که پاپ پس از ممنوع کردن لوپرکالیا، روز ولنتاین را در تقویم مسیحی ثبت کرد.

جشن سپندارمذگان و نسبت آن با روز ولنتاین

در تقویم باستانی ایرانیان، ۵ اسفندماه  یا ۲۹ بهمن، روز عشاق یا جشن سپندارمذگان به حساب می‌آید. سپندارمزد را نماد باروری نیز به حساب می‌آورند؛ به گفته ابوریحان بیرونی، اسپندارمذ ایزد پشتیبان زنان وفادار بوده است. در این روز همانند ولنتاین، مردان به همسران خود هدیه می‌دانند. با توجه به نزدیکی تقویمی روز ولنتاین و جشن سپندارمذگان، احتمال وجود ریشه مشترک میان این دو مراسم را بیشتر می‌کند.

جشن گرفتن ولنتاین در ایران و جهان

ولنتاین از کجا آمده، تحت تاثیر گسترش ارتباطات و پدیده “جهانی شدن” هنجارهای اجتماعی جهان غرب به سایر جهان نیز تسری پیدا کرده است. در اکثر کشورهای جهان هدیه دادن گل امر مرسومی به حساب می‌آید. دادن هدایایی نظیر شکلات و کارت پوستال نیز متداول است. با این حال در بعضی از کشورها تلاش می‌شود که روز ولنتاین محدود شود. دلایل و انگیزه‌های این محدودیت‌ها متفاوت اند.

ولنتاین از کجا آمده

نسبت مارکتینگ و روز ولنتاین

ولنتاین از کجا آمده، به نظر می‌آید که شرکت‌ها در گسترش ایده روز ولنتاین، نقش قابل توجهی ایفا کرده‌اند؛ بخش زیادی از فروش صنعت‌های مختلف، وابسته به کمپین‌ها است؛ روز عشاق نیز با توجه به آن‌که تعداد فراوانی از اعضای جامعه را درگیر خود می‌کند؛ بستر مناسبی برای سودآور شدن کمپین‌ها است.

عده‌ای باور دارند که تاثیر شرکت‌ها بر ولنتاین باعث ترویج “مصرف‌گرایی” شده و چپ‌گرایان ولنتاین را جشنی برای سرمایه‌داری، به حساب می‌آورند. بدون تردید محبت و ابراز علاقه، نیازمند هدیه دادن گل ،کارت‌پستال یا شکلات آن‌هم در روزی خاص نیست. با این‌حال برگزاری روز ولنتاین و سنت هدیه دادن، به اقتصاد محلی کمک می‌کند. به طور کلی نمی‌توان در رابطه با پدیده‌های اجتماعی، نگاهی تماما مثبت یا منفی داشت. با این وجود برخی از مسلمانان و ملی‌گرایان هندو با توجه به ریشه‌های مسیحی این سنت، نگاه مثبتی به ولنتاین ندارند و آن را امری وارداتی می دانند.

بیشتر بخوانید: معیار زن زیبا در ۱۱ کشور مختلف چیست؟ + دیدگاه یک جهانگرد غربی از معیار زن زیبای ایرانی!

دانلود فیلم

http://www.vatanfa.com/?s=ولنتاین-یا-روز-عشاق-از-کجا-آمده-+-تاریخچه