ضرورت آموزش علاقمندان تئاتر در مساجد

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

اعظم بروجردی عضو هیات داوران جشنواره ملی شبستان درباره جشنواره ملی تئاتر شبستان گفت: یکی از ویژگی‌های جشنواره‌های دینی این است که در حقیقت هنر برای هنر نیست بلکه در جهت رشد و شکوفایی انسان‌ها برای یک آرمان فعالیت می‌کند. این هنر یک ابزار است برای ترقی و رشد انسان‌ها، هنر کمک می‌کند انسان‌ها به معرفت و آگاهی برسند و به خودشناسی برسند و این ویژگی خاص جشنواره تئاتر شبستان است و وجود هنر در مساجد بسیار لازم است چرا که فقط با کلام نمی‌توان مفاهیم را به مخاطب منتقل کرد و به هنر نیاز داریم.

وی ادامه داد: این جشنواره منحصراً به تئاتر می‌پردازد و می‌توان در مراحل بعدی به سینما، شعر و قصه‌گویی نیز مراجعه کرد و انسان با خیال خود زندگی می‌کند و در حقیقت تئاتر و هنر وسیله‌ای برای انتقال مفاهیم است و این جشنواره باید از این منظر که چقدر در رشد و آگاهی مخاطب تاثیر دارد بررسی شود.

عضو هیات داوران جشنواره ملی شبستان گفت: مخاطب این جشنواره می‌تواند همه انسان‌هایی باشند که به هنر علاقه‌مند هستند همینطور همه کسانی که نیازمند رشد و آگاهی‌اند، هرچند که این فعالیت‌های هنری در مساجد می‌تواند وجهه سرگرم کننده نیز داشته دارد، اما باید بعد تعالی بخشی آن‌ها بیشتر باشد.

بروجردی تصریح کرد: جشنواره تئاتر شبستان باید برای همه مخاطبان خوراک مناسب داشته باشد در واقع تئاتر از آیین‌های انسان‌ها برخاسته و مقوله جدایی از آیین و مذهب نیست و البته صرفاً هم مذهبی نیست و نباید محدود به مضامین دینی شود همونطور که بایزید بسطامی از مورچه درس آموخته است ما نیز می‌توانیم مضامین مختلف اخلاقی را به نمایش بگذاریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: اجرا‌هایی که در جشنواره تئاتر شبستان تماشا کردم از سوی افراد بسیار مستعدی انجام شده بود و مضامین بسیار خوبی را در قالب نمایش ارائه دادند و تکنیک‌های خوبی را به کار گرفته‌اند و علاوه بر سرگرم کنندگی مخاطب تاثیرگذار نیز بود و همه اجزای یک نمایش خوب را در این اجرا‌ها دیدم.

عضو هیات داوران جشنواره ملی شبستان عنون کرد: به آینده تئاتر بانوان در شهرستان‌ها و این گروه‌هایی که از دل مسجد آمدند بسیار خوش بین شدم هر چند این گروه‌ها خودجوش هستند و به تئاتر بانوان بهای چندانی داده نمی‌شود، اگر به خوبی به آن‌ها بها داده شود آثار بسیار مثبتی خواهد داشت و نباید این گروه‌ها را رها کرد چرا که می‌توانند در تئاتر اثرگذاری داشته باشند.

بروجردی مسجد را محلی برای ادامه فعالیت تئاتری دانست و گفت: همین گروه‌ها در مساجد می‌توانند توسعه یابند و نوآوری در تئاتر ملی به وجود آورند و توصیه می‌کنم برای آموزش علاقمندان به نمایش اقدام جدی انجام دهند چراکه صرف برگزاری کارگاه کافی نیست.

دانلود فیلم

ضرورت آموزش علاقمندان تئاتر در مساجد

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛ اعظم بروجردی عضو هیات داوران جشنواره ملی شبستان درباره جشنواره ملی تئاتر شبستان گفت: یکی از ویژگی‌های جشنواره‌های دینی این است که در حقیقت هنر برای هنر نیست بلکه در جهت رشد و شکوفایی انسان‌ها برای یک آرمان فعالیت می‌کند. این هنر یک ابزار است برای ترقی […] http://www.vatanfa.com/?s=ضرورت-آموزش-علاقمندان-تئاتر-در-مساجد