ایستگاه اقلیم‌شناسی توچال با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال افتتاح شد


ایستگاه اقلیم‌شناسی توچال همزمان با چهارمین روز از دهه فجر انقلاب اسلامی با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال افتتاح شد.به گزارش روابط عمومی مجموعه تفرحی ورزشی توچال، همزمان با چهارمین روز از دهه مبارک فجر، پروژه‌های پل خروجی شهر لواسان، ایستگاه اقلیم‌شناسی توچال، پیست بین المللی اسکی شمشک و پل خرداد اوشان به صورت نمادین از ۳۷ پروژه با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار تهران، مدیرکل سازمان هوا شناسی ،مدیر عامل مجموعه توچال و فرماندار شهرستان شمیرانات افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

توچالتوچال

آئین افتتاحیه پروژه‌های دهه مبارک فجر در این شهرستان، روز (۱۵ بهمن) با حضور با حضور قدرت الله شفیقی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار تهران، مجتبی ذاکریان فرماندار شمیرانات، روح الله امداد مدیرعامل مجموعه تفریحی ورزشی توچال و مازیار غلامی مدیرکل هواشناسی استان تهران در کافه کتاب توچال برگزار شد.

قدرت الله شفیقی در مراسم افتتاحیه ایستگاه اقلیم‌شناسی توچال با بیان این‌که، همزمان با ایام الله دهه فجر یک‌هزار و ۴۴ پروژه در حوزه‌های عمرانی، فرهنگی، اجتماعی، کشاورزی و تولیدی استان تهران بهره‌برداری می‌شود، گفت: خوشبختانه امروز در آستانه چهل و پنجمین سالگرد پیروزی شکوهمندانه انقلاب اسلامی شاهد افتتاح های بسیار خوبی در شمیرانات بودیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار تهران، پروژه‌های افتتاح شده در شمیرانات را کاربردی و گره‌گشا برای مر‌‌‌‌‌دم دانست و افزود: پروژه‌های امروز به‌گونه‌ای است که مردم بویژه ساکنان این منطقه به خوبی از آن‌ها منتفع می‌شوند.
وی گفت: امید است به واسطه همت و همکاری همه مسئولان قدم‌های بلندتری در این منطقه برداشته شود و خادمانی خوب برای مردم باشیم.
همچنین مجتبی ذاکریان فرماندار شمیرانات، نیز با اشاره به اینکه فقدان دستگاه سنجش بادها و بارش‌ها عاملی موثر در بروز حوادث بود، افزود: با توجه به این‌که ما در این منطقه با مشکلاتی در خصوص اقلیم مواجه هستیم، هر ساله به دلیل فقدان دستگاه سنجش فشار هوا و باد و بارش ها حوادثی داشته‌ایم که با این افتتاح و پیش‌بینی‌هایی که به واسطه آن انجام می‌شود، امیدواریم بتوانیم از این حوادث بکاهیم.

توچالتوچال

مازیار غلامی مدیرکل هواشناسی استان تهران نیز از استقرار ۴۰ ایستگاه هواشناسی در استان تهران خبرداد و گفت: ‏برای افتتاح ایستگاه اقلیم شناسی ایستگاه هفت تله‌کابین توچال، ۲۰ میلیارد ریال هزینه شده است.
وی اظهار داشت: ما امروز افتتاح دو ایستگاه توچال و پس قلعه را داریم که این دو ایستگاه در مناطق صعب العبود واقع شده‌اند و اتفاق خوبی در حوزه هواشناسی به شمار می‌روند.
غلامی، با اشاره به این‌که یکی از پایه‌ای‌ترین وظایف هواشناسی در تمام دنیا اندازه‌گیری است، افزود: چراکه در صورت عدم اندازه‌گیری نمی‌توانیم پیش‌بینی‌های لازم را داشته باشیم و یکی از اهداف در مجموعه هواشناسی ایران و کشورهای دیگر توسعه شبکه ایستگاه‌ها محسوب می‌شود.

توچالتوچال

وی با بیان اینکه عمده ایستگاه‌های هواشناسی در استان تهران، در نیمه شمالی استان قرار گرفته ، ادامه داد: در حال حاضر در سطح استان تهران ۴۰ ایستگاه هواشناسی داریم و این ایستگاه‌ها در همه شهرستان‌ها بیشتر در نیمه شمالی به دلیل اهمیت و افزونی پدیده‌ها واقع شده‌اند، اما برنامه توسعه‌ای برای شهرهای جنوبی هم داریم چراکه سنجش در پایین دست‌ها برای ما اهمیت دارد.

غلامی با اشاره به اینکه یک ایستگاه هواشناسی اگر تغییر اقلیم نباشد باید یک مساحت ۴۰ کیلومتری را پوشش دهد، گفت: این موضوع برای ایستگاه توچال صادق نیست و برای این منطقه سه ایستگاه در نظر داریم چرا‌که اقلیم ایستگاه پنج با هفت متفاوت است، و این کار به پیش‌بینی دقیق کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه این ایستگاه یک سنجش خوبی از دما، سرعت باد، فشار هوا و رطوبت نسبی اندازه گیریرا به فاصله دو دقیقه یک بار مخابره می کند، افزود: مکان یابی دقیق احداث ایستگاه هواشناسی توچال یک ماه به طول انجامیده است.
در پایان روح الله امداد مدیرعامل مجموعه تفریحی ورزشی توچال، با تاکید بر اهمیت استقرار ایستگاه هواشناسی و ضرورت پیش‌بینی‌ها در این مجموعه، گفت: اطلاع رسانی در خصوص آب و هوا می تواند خطرات را به میزان چشمگیری کاهش دهد، همانطور که شاهد هستیم اخیراً با توجه به برخی هشدارها، کوهنوردان در هوای نامساعد کم‌تر مراجعه می‌کنند، درحالی که عدم آگاهی و اطلاع‌رسانی ممکن است خطرات جبران‌ناپذیری را در پی داشته باشد.

توچالتوچال

وی با بیان این‌که تعامل ما با فرمانداری و سطح شهرستان شمیرانات بالا بوده و حمایت‌های بسیار خوبی صورت گرفته، تاکید کرد: استقرار ایستگاه اقلیم‌شناسی اتفاق مثبتی برای ارائه خدمت به هموطنان عزیز است و ما برای احداث ایستگاه دوم نیز با توجه به لزوم آگاهی مجموعه از سرعت باد، استقبال می‌کنیم.

امداد، با بیان این‌که در حوزه تله‌کابین به طور اختصاصی میزان و سرعت باد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: اگر سرعت وزش باد از یک حدی بیشتر باشد، به مرز خطر نزدیک می‌شویم؛ سرعت باد بین ۷۲ تا ۹۰ کیلومتر بر ساعت از اهمیت ویژه برخوردار است و وقتی عدد به ۹۰ می‌رسد در تله‌کابین مسافرگیری نمی‌کنیم.

دانلود فیلم

http://www.vatanfa.com/?s=ایستگاه-اقلیم‌شناسی-توچال-با-اعتباری-بالغ-بر-۲۰-میلیارد-ریال-افتتاح-شد