انواع برنج ایرانی و خارجی و مقایسه قیمت + بهترین نوع برنج

حقیقت ماجرا این است که فرقی نمی‌کند قیمت انواع برنج چه میزان افزایش یا کاهش را در طول سال تجربه کند، در هر صورت این غذای خوشمزه از سفره‌های ما ایرانیان حداقل حذف نمی‌شود. بنابراین به این موضوع مهم می‌رسیم که علاوه بر عطر و طعم دانه برنج چه عامل دیگری در هنگام انتخاب و خرید برنج تاثیرگذار است؟! قیمت! در نظر خریدار عمده یا خرده قیمت برنج ایرانی یا هندی و پاکستانی در خرید آن نقش عمده ای دارد.

در گروه‌های مختلف می‌توان انواع برنج را بر اساس ظاهر، کیفیت، میزان بو و عطر، رنگ یا حتی ایرانی یا خارجی بودن آن تقسیم‌بندی کرد. اما در این نوشتار ما به دنبال بررسی و معرفی انواع برنج موجود در بازار ایران: برنج ایرانی و خارجی در کنار مقایسه دیگر ویژگی‌های آن هستیم.

دسته‌بندی انواع برنج بر اساس قیمت در بازار

ما ایرانی‌ها معمولاً هر کداممان سلیقه و دستپخت منحصربه‌فرد خودمان داریم و معمولاً زیادی به حرف اطرافیان و تبلیغات در مورد برنج توجه نمی‌کنیم و همیشه به تجربیات خود بسیار بیشتر ارج می‌دهیم. برای مثال همگی ما حداقل یکبار این جمله معروف را در جمع‌های خانوادگی و هنگام صحبت در مورد برنج از مادر یا مادر بزرگمان شنیده‌ایم که “باید ببینیم پخت برنج چگونه است!”

قیمت برنج نیز یکی دیگر از عوامل مهم و تاثیرگذار در هنگام خرید برنج است. اما جالب اینجاست که ما ایرانی‌ها فقط تمایل به خرید برنج باکیفیت خوب و در عین حال قیمت مناسب و کم داریم! شاید این توقع زیاد دور از انتظار نباشد. زیرا می‌توان با بررسی قیمت در مرحله اول، دیگر ویژگی‌های تاثیرگذار در هنگام انتخاب برنج را به مرحله دوم به بعد موکول کرد.

انواع برنج ایرانی و ویژگی‌های آن‌ها

تنوع برنج ایرانی کشت‌شده در داخل کشور بسیار زیاد است و به راحتی می‌توان ادعا کرد که هر شخص با هر سلیقه‌ای می‌تواند برنج دلخواه خود را از میان تمامی برنج‌های ایرانی موجود در بازار انتخاب کند. لیست زیر مهر تاییدی بر این ادعاست.

برنج هاشمی

برنج هاشمی یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین برنج‌های ایرانی است که در گیلان و مازندران کشت می‌شود. این برنج از نوع برنج دانه بلند با رنگ سفید مایل به کرمی و عطر و طعم آن باب سلیقه هر ایرانی است. البته ناگفته نماند که در کنار کیفیت و عطر عالی، قیمت برنج هاشمی نیز در مقایسه با سایر برنج‌ها بیشتر است.

برنج علی کاظمی

رقیب برنج هاشمی که از لحاظ قیمت نیز با یکدیگر برابری می‌کنند. پس اگر معیار شما فقط قیمت باشد، باید بگوییم از لحاظ قیمتی تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند. اما از لحاظ کیفیت در پخت، برنج علی کاظمی در درجه دوم نسبت به برنج هاشمی قرار می‌گیرد. همچنین این برنج حتی بعد از قرارگیری در یخچال و پخت مجدد هنوز عطر و بوی اولیه خود را دارد.

برنج شیرودی

برنج شیرودی به عنوان یکی از برنج‌های باکیفیت و در عین حال اقتصادی به حساب می‌آید و به همین دلیل نیز در مراسم نذری، مصرف رستوران‌ها و کارمندان ادارات کاربرد بسیار زیادی دارد. کیفیت پخت این برنج در مقایسه با سایر برنج‌ها بسیار مطلوب‌تر و برای مصرف روزانه در حجم بالا گزینه مناسب‌تری است.

برنج صدری

برنج صدری در دسته برنج‌های باکیفیت همراه با قیمت زیاد به حساب می‌آید که انواع مختلفی نیز دارد. طول دانه برنج صدری قبل از پخت حدود ۷ میلی‌متر و بعد از پخت به ۱۳ میلی‌متر هم می‌رسد. برنج صدری دم سفید، صدری دم زرد، صدری دم سرخ و صدری هاشمی برخی از گونه‌های مختلف برنج صدری هستند.

در میان انواع برنج صدری فقط دو گونه “برنج صدری سالاری” و “برنج صدری شاهپسند” از معروف‌ترین نمونه‌ها هستند. برنج صدری شاهپسند از نمونه برنج‌های صادراتی با کیفیت پخت بسیار بالاست که قیمت آن از دیگر برنج‌ها نیز بیشتر است.

برنج طارم

برنج طارم یکی از گونه‌های محبوب و پرطرفدار برنج در میان ایرانیان است که همانند برنج صدری انواع مختلفی نیز دارد. برنج سنگ طارم، طارم دیلمانی، طارم رشتی، طارم امیری، طارم عطری، طارم محلی و طارم هاشمی از انواع مختلف برنج طارم به حساب می‌آیند.

در یک مقایسه کلی میان انواع مختلف برنج طارم می‌توان به این نتیجه رسید که برنج “طارم عطری” از دیگر انواع طارم عطر و بوی بیشتری دارد ولی برنج “طارم هاشمی” نسبت به دیگر انواع طارم بیشتر قد می‌کشد.

برنج بینام

اگر به دنبال یک برنج ایرانی با کیفیت قابل‌قبول، عطر و بوی متوسط و قیمت مناسب و مقرون‌به‌صرفه هستید، برنج بینام برای شما بهترین گزینه است.

گرانترین برنج ایرانی چیست؟

عوامل مختلفی مانند ارگانیک بودن، منطقه کشت، بسته‌بندی، تعداد واسطه‌ها و بوجاری یا بوجاری نشدن برنج بر قیمت نهایی تاثیرگذار هستند. اما در حالت کلی بدون درنظر گرفتن برنج‌های دودی، به ترتیب برنج صدری دم سیاه، برنج طارم و برنج هاشمی در میان گرانترین برنج‌های ایرانی به حساب می‌آیند.

انواع برنج خارجی از لحاظ قیمت و کیفیت

علاوه بر انواع برنج ایرانی که در داخل کشور تولید می‌شود، گونه‌های وارداتی مختلفی از نوع پاکستانی و هندی در کشور نیز موجود است که طرفداران خاص خود را دارد. برخی از برندهای برنج خارجی از کیفیت خوبی برخوردار هستند که قطعاً قیمت بیشتری نیز در مقایسه با دیگر انواع برنج دارند. اما در هنگام خرید برنج خارجی به کیفیت برنج بسیار دقت کنید. برخی از برنج‌های بی‌کیفیت وارداتی حاوی پلاستیک یا فلزات هستند که در هنگام پخت و در دمای جوش با خود برنج واکنش شیمیایی نشان می‌دهند و برای سلامتی انسان مضر هستند.

برنج‌های خارجی در ایران بیشتر متعلق به کشور هندوستان و پاکستان است و دارای انواع مختلفی نیز هستند که عبارتند از:

  • انواع برنج پاکستانی: برنج باسماتی، برنج توحید، برنج سلیم، برنج دیپلمات، برنج خوشبخت، برنج زیتون طلا، برنج علاءالدین، برنج گلستان

در میان انواع برنج پاکستانی موجود در بازار ایران می‌توان برنج پاکستانی “طبیعت” را به عنوان گرانترین برنج پاکستانی در ایران معرفی کرد.

  • انواع برنج هندی: برنج هندی طبیعت، برنج هندی محسن، برنج هندی خوش ذوق، برنج هندی آوازه، برنج هندی خوشبخت، برنج هندی مژده

در میان انواع برنج هندی، برنج طایفه یکی از گرانترین برنج‌های هندی با کیفیت بالا به حساب می‌آید.

به صورت کلی می توان گفت که مواردی مانند کیفیت، رنگ، اندازه، بسته بندی، برند، یک دست بودن برنج، منطقه کشت و فصل برداشت از جمله مهم ترین عوامل موثر بر روی قیمت روز برنج تولید کشور می باشد؛ همچنین قیمت روز برنج خارجی به مواردی مانند نوسانات ارز، هزینه حمل و نقل، کیفیت، برند، کشور مبدا، میزان تقاضا و غیره بر روی قیمت روز برنج تاثیر دارند.

بهترین نوع برنج در بازار ایران چیست؟

اینکه فقط یک نوع برنج را با نام بهترین نوع برنج در بازار ایران معرفی کنیم شاید کار دشوار و غیرمنصفانه‌ای به نظر برسد. در بخش‌های مختلفی از کشور عزیزمان انواع مختلفی از برنج با ویژگی‌ها و کیفیت‌های متنوع کشت می‌شوند که هر کدام به نوبه خود از کیفیت خوب و مطلوبی برخوردار هستند.

در این میان برخی از گونه‌های برنج بسیار باکیفیت و گران‌قیمت هستند که گزینه بسیار خوبی برای صادرات نیز به حساب می‌آیند. پیشنهاد ما به شما این است که در مرحله اول با توجه به قیمت و میزان مصرف خانوار، انواع مختلفی از برنج با ویژگی‌های دلخواه را امتحان و سپس برنج مورد علاقه خود را انتخاب کنید.

دانلود فیلم

انواع برنج ایرانی و خارجی و مقایسه قیمت + بهترین نوع برنج

حقیقت ماجرا این است که فرقی نمی‌کند قیمت انواع برنج چه میزان افزایش یا کاهش را در طول سال تجربه کند، در هر صورت این غذای خوشمزه از سفره‌های ما ایرانیان حداقل حذف نمی‌شود. بنابراین به این موضوع مهم می‌رسیم که علاوه بر عطر و طعم دانه برنج چه عامل دیگری در هنگام انتخاب و […] http://www.vatanfa.com/?s=انواع-برنج-ایرانی-و-خارجی-و-مقایسه-قیمت-+-بهترین-نوع-برنج