برای فرهنگ‌پایه بودن، همه باید فرهنگی فکر کنند

افتتاح ساختمان ستاد مرکزی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛

مراسم گرامیداشت بیستمین سالگرد تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، هاشمی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی رمضانی مدیر کل نهادکتابخانه‌های عمومی کشور، ایمان شمسایی سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع و دیگر مسئولان در سازمان مرکزی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد.

در این مراسم ساختمان ستاد مرکزی نهاد افتتاح شد و برگزیدگان دومین جشنواره کتاب‌خوان و رسانه و همکاران ستاد استان‌ها معرفی شدند.

فاطمه فراهانی عزیز آبادی عضو هیات امناء نهاد کتابخانه‌ها گفت: آنچه که هویت ما در این مجموعه است و آنچه که برای مسیر رشد و تعالی ماست اتکا به کتاب و نهاد کتابخانه‌ها عمومی کشور است.

وی ادامه داد: بیست سالگی نهاد کتابخانه‌ها برای بسیاری از سازمان‌ها می‌تواند اوج و بلوغ تلقی شود و برای بسیاری از مجموعه‌ها تمثیلی از نماد‌ها باشد و با شور و امید برای آینده مسیر رشد را پیش بگیرد. من فکر می‌کنم برای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بیست سالگی آغازی برای فعالیت‌های هنری رو به بالا خواهد بود.

یکی از آرزوهای نهاد کتابخانه‌ها ساخت ساختمان بود

مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور روی سن آمد و گفت:  به همه همکارانم در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و همه عزیزان این حوزه خداقوت می‌گویم و  بیست سالگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را گرامی می‌دارم. ساختمانی که امروز افتتاح شد نتیجه تلاش‌های بسیار عزیزان و همکارانم است. یکی از آرزوهای نهاد ساخت ساختمان نهاد بوده است. 

وی افزود: وزیر فرهنگ، نهاد ریاست جمهوری، وزیر ارتباطات و دیگر مسئولین و نهادها در ساخت ساختمان مرکزی کتابخانه‌ها همکاری داشتند. بیش از یک و نیم سال هم فرآیند فضاسازی این محیط طول کشید.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش بیان کرد: جشنواره کتاب‌خوان و رسانه اتفاق مهمی بود. ما به دنبال موازی کاری نیستیم. توجه به حوزه رسانه امری اجتناب ناپذیری است.

رمضانی در پایان گفت: در سال گذشته اتفاقات مهمی در نهاد کتابخانه‌ها رخ داد اما آنچه که حاصل شد نتیجه کار جمعی است. ما صرفا به دنبال گسترش کالبد و فضا نیستیم بلکه ما به دنبال محتوا هستیم.

وزیر فرهنگ

ساختمان نهاد می‌تواند عنصر فرهنگی عمیقی در موضوع کتاب و کتابخوانی باشد

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در این مراسم گفت: خدای متعال را شا‌کریم که در ماه شعبان هستیم و ان‌شاءالله با دل‌های آماده وارد ماه مهمانی خدا شویم. در این ایام افتتاح مجموعه ساختمان مرکزی کتابخانه‌های عمومی را به فال نیک می‌گیرم.  اگر سابقه برخی از مهم‌ترین نهاد‌های تاسیس شده را نگاه بیندازیم تاکید بر این بود که همزمان با ایجاد یک مجموعه یک نماد هویتی هم ساخته شود. 

وی افزود: یعنی شما وقتی می‌گویید دانشگاه تهران، همان نماد سردر دانشگاه تهران در ذهنتان نقش بسته باشد. به همین دلیل معماری و سبک فرهنگی هنری‌ که می‌خواهد از یک مجموعه یک تصویر ذهنی بسازد مهم می‌شود و این یک نقطه قابل توجهی است.

وزیر فرهنگ تصریح کرد: مجموعه‌های فرهنگی آن نمادی که پیدا می‌کنند خود باید گویای خود باشند. امسال چیزی که نسبت به معماری نظام کشور وجود دارد همین است. شما آن را مطابق با ریشه‌های اصیل فرهنگی هنری خودتان پیدا می‌کنید. به همین دلیل چنین مجموعه‌ای ساخته شده است.

عضو شورای هنر تاکید کرد: پردیس بزرگ جشنواره‌های فرهنگی هنری کشور را که به حمدالله کارهای آن انجام گرفت و زمین مناسب در جای مناسب برایش انتخاب کردیم در مرکز تهران در بلوار حجاب کنار موزه و دانشگاه تهران یک زمین برایش تدارک دیده شد.

استان دانشگاه تهران گفت: این مجموعه و ساختمان مرکزی نهاد کتابخانه که با همکاری دوستان خوبم آماده شده است برای یک منظوری در اختیارمان قرار گرفت. در ذهنتان از این مجموعه یک معماری اصیل ایرانی اسلامی نقش بسته است که در چهار گوشه این مکان مشخص است.

وی افزود: من خداراشاکر هستم که این مجموعه می‌تواند گویای آن عنصر فرهنگی عمیقی که ما در موضوع کتاب و کتابخوانی دنبالش هستیم باشد. این مجموعه می‌تواند نماد موضوع کتابخوانی باشد.

وزیر فرهنگ ادامه داد: حوزه کتاب و کتابخوانی قدمتش به عظمت تاریخ ایران است. مدتی پیش یکی از دانشگاه‌های ایران را با ۱۲۰۰ سال قدمت ثبت کردند اما بعد به ۷۰۰ سال تغییر داده شد.

وی عنوان کرد: در دوره آل بویه مکان‌هایی شکل گرفت و حوزه‌های تمدنی با حضور علم، دانش، عقلانیت و معنویت شکل می‌گیرد که این موارد را با کتاب معرفی می‌کند.

وی ادامه داد: باید فرهنگ پایه شویم فرهنگ پایه نه به این معنی که یک وزیر فرهنگ حرف فرهنگی بزند بلکه همه فرهنگی فکر کنند که آنجا این اتفاق رخ می‌دهد. رهبر عزیز انقلاب بالاترین عنصر فرهنگی کشورما است.  شما به بازدیدشان از نمایشگاه کتاب نگاه کنید. ما امسال شاهد بازدید ایشان بودیم و ایشان با طراوت به همه مجموعه‌‌هایی که قرار بود سر زدند.

وزیر فرهنگ عنوان کرد: خوشبحال ما که در جمهوری اسلامی ایران در چنین فضایی زیست می‌کنیم. به آیات ابتدایی سوره بقره توجه کنید. اولین ویژگی جامعه اسلامی اتصال به منبع الهی است و ان‌شاءالله به دست شبکه عزیز فرهنگی و سربازان گمنام حوزه فرهنگ که تلاش و مجاهدت می‌کنند و ما به وجود این عزیزان افتخار می‌کنیم ان‌شاءالله این اتفاق رفتم خواهد خورد.

در ادامه برگزیدگان ستادی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور معرفی شدند.

از عباس نبی زاده‌فرد شیرازی، سیاوش امجد راد، ایمان عزیزی نیا، فائزه نجفی، حسین احمدی، حسین قویدل، شیوا یاری و تعدادی دیگر از افراد تجلیل شد.

در ادامه این مراسم برگزیدگان بخش‌های مختلف جشنواره کتاب‌خوان و رسانه معرفی شدند.

بخش چند رسانه‌ای 

در این بخش از مسعود حبوباتی از استان یزد، کاوه امیری جاوید از استان همدان تجلیل شد.

بخش پویانمایی

در این بخش علی کرمانی از استان تهران برگزیده شد.

بخش پادکست 

در این بخش از زهرا مرادی از استان کرمان، محمد علی خلجی تقدیر شد.

 بخش تلویزیون

در این بخش در رشته گزارش خبری حسن بهلولی، شیوا شجری، ابوالفضل حسن بیگی، سولماز ملکی، خادمی تجلیل شدند.

در بخش گفت‌وگو و میز‌گر مریم امینی برگزیده این بخش شد.

بخش مستند

در بخش مستند محمد سرچشمه از استان یزد، علی بهمن یار، محمد صادق آزادی برگزیده این بخش شد.

داستان و نمایش 

در بخش داستان و نمایش از هانیه پیرامی تجلیل شد.

بخش ترکیبی 

هدا فلاح، مریم تقی‌زاده در رشته ترکیبی برگزیده شد.

در ادامه از علی سلیمی، قربانی، سمیرا شاه قلی، حانیه جهانیان، معصومه درخشان،‌محمد صادق علیزاده، مطهره میر شکاری و جمع دیگری از اصحاب کتاب، هنر و رسانه تجلیل شد.

دانلود فیلم

برای فرهنگ‌پایه بودن، همه باید فرهنگی فکر کنند

افتتاح ساختمان ستاد مرکزی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ مراسم گرامیداشت بیستمین سالگرد تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، هاشمی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی رمضانی مدیر کل نهادکتابخانه‌های عمومی کشور، ایمان شمسایی سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع و دیگر مسئولان در سازمان مرکزی نهاد کتابخانه‌های عمومی […] http://www.vatanfa.com/?s=برای-فرهنگ‌پایه-بودن،-همه-باید-فرهنگی-فکر-کنند