تحول فرهنگی از مسیر خانواده میسر است

در روز‌های گذشته، جشنواره‌ای با عنوان خدمات دیجیتال دوست‌دار خانواده برگزار شد که یک رتبه‌بندی بر اساس رأی‌گیری گسترده مردمی و تخصصی بود تا از طریق آن مشخص شود کودک یا نوجوان برای کدام‌یک از خدمات پرکاربرد داخلی مهم‌تر بوده و کدام یک از این خدمات با ابتکار و خلاقیت، امکانات بیشتری برای کودک یا نوجوان پیاده‌سازی کرده است.

گفتنی است که در پایان این رویداد، از ۱۲ شرکت داخلی تقدیر شد.

سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور درباره اهمیت جشنواره خدمات دیجیتال دوستدار خانواده بیان کرد: خدمات دیجیتال دوستدار خانواده باعث می‌شود که والدین در حوزه فناوری کودک و خانواده شناختی داشته باشند و رویکرد این جشنواره حمایت از خانواده و کودکان در حوزه استفاده از فضا‌های دیجیتالی و رسانه‌ای است و به همین دلیل، مخاطبان این جشنواره، والدین و نوجوانان بودند که نقش آفرینی برای زیست بوم حوزه کودک و نوجوان نیازمند حمایت سیاستگذاران و تسهیل گری از جانب آن‌هاست.

امامی گفت: مردم می‌دانند که خیلی از ما تا ۲۰ سال پیش در خانواده خود، اسم طلاق را نشنیده بودیم، ولی متأسفانه الان، هر کدام از ما در خانواده گسترده خود یک تجربه طلاق و یا موفق نبودن والد یا والدین در تربیت فرزندان را شنیده ایم که این نشان می‌دهد حتماً خانواده دچار دست انداز‌های بزرگی در مسیر خود شده است. از اینرو، اگرچه دولت می‌توانست نجات خانواده را گفتمان خود قرار دهد، ولی الان در عمل جدی گرفته شده است. 

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور تصریح کرد: ۲۰ سال است که گفتمان اقتصادی برای خانواده مطرح است و گفته می‌شود خانواده‌ها باید حمایت اقتصادی شوند و گفتمان حقوقی هم، اولویت است که با احیای حقوق بانوان پیش رفته و این موضوع در جای خود درست است. به همین دلیل، در مجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی به نظرمان آمد که گفتمان فرهنگی آن طور که باید، اهمیت پیدا نکرده است تا جایی که به این موضوع پرداخته می‌شود که باید مسائل اقتصادی و حقوقی درست شوند، ولی نوبت به مسائل فرهنگی که می‌رسد به آن بی توجهی می‌شود و حال خانواده خوب نیست. 

امامی ادامه داد: خدا را شکر، یک ابر رویداد در حوزه خانواده و فرهنگ عمومی مردم در میان دستگاه‌های مختلف کشور شکل گرفت که هدفمان فناوری دوستدار خانواده بود و حتی با وجود این که از سطح فناوری شروع کرده و در آن سطح باقی مانده است، ولی اگر به لایه و پوسته فناوری و خانواده اهمیت داده شود در زمینه محتوا نیز، اتفاق‌های خوبی رقم خواهد خورد. در نتیجه، ما باید در کنار یکدیگر، هم به محتوا و هم به فناوری فکر کنیم. چون بچه‌های ما قربانی ولنگاری فضای مجازی می‌شوند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور مطرح کرد: قوانین کشور‌های اروپایی مثل انگلستان در حوزه فناوری برای صیانت از خانواده جدی‌تر از ماست. از اینرو، خواهش می‌کنم در حوزه فناوری، دوستدار خانواده غرب زده باشیم و حواسمان باشد منافع بلندمدت یک سرویس دهنده و اپراتور این باشد که خانواده در این کشور بقا داشته باشد. زیرا ما چیزی جز خانواده نداریم. در نتیجه، این همکاری را به فال نیک می‌گیرم. 

امامی ادامه داد: ابر رویداد خانواده و فرهنگ عمومی ۸ حوزه دیگر هم دارد و ما معتقد هستیم که تحول فرهنگی از مسیر خانواده میسر است و نجات خانواده هم، از طریق فرهنگ عمومی امکان پذیر است. حتی اگر بیشترین مساعدت‌های اقتصادی و حقوقی برای حفظ خانواده مطالبه شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور افزود: در مسئله خانواده باید نگاه ایجابی داشت؛ به طوری که صله رحم یکی از سرمایه‌های خانواده ایرانی است. از اینرو، باید جواب داد که زیرساخت‌های فناوری ما تا چه اندازه به صله رحم توجه می‌کنند؟ و اگرچه ارتباط پدر و کودک یکی از مهم‌ترین مسائل است، ولی آیا در زندگی اقتصادی امروز، هر فرزند به مدت ۲ ساعت، زمان گفت‌وگو با پدر یا بودن با او را دارد؟

دانلود فیلم

تحول فرهنگی از مسیر خانواده میسر است

در روز‌های گذشته، جشنواره‌ای با عنوان خدمات دیجیتال دوست‌دار خانواده برگزار شد که یک رتبه‌بندی بر اساس رأی‌گیری گسترده مردمی و تخصصی بود تا از طریق آن مشخص شود کودک یا نوجوان برای کدام‌یک از خدمات پرکاربرد داخلی مهم‌تر بوده و کدام یک از این خدمات با ابتکار و خلاقیت، امکانات بیشتری برای کودک یا […] http://www.vatanfa.com/?s=تحول-فرهنگی-از-مسیر-خانواده-میسر-است