نمایشگاه یافته‌های باستان‌شناسی ایران در سال ۱۴۰۱ افتتاح شد

باستان‌­شناسى براى بازیابى و بازسازىِ فرهنگِ گذشتگان در مقام رهیافتى علمى، به بازشناختِ برجاى مانده‌­هاى مادى و ملموس آن فرهنگ­ها وابسته است؛ و در این میان یافته­‌هاى باستان­‌شناسى بارزترین نمونه و محل تجلى همان بقایاى مادى و ملموس است. هرچند که باستان‌­شناسى ­نو با رویکردهاى معرفت­‌شناختى پیچیده­‌اش هر روز بیش از پیش وابستگى خویش را به مانده‌­هاى باستان‌­شناختى انکار مى­‌کند، اما به­‌واقع باستان‌­شناسى متعارف را از پرداختن به مادیت و جسم فرهنگ گزیر و گریزى نیست.

با توجه به اهمیت ارائه و معرفی دقیق و امانت‌­دارانۀ پژوهش‌­های علمی باستان­‌شناسی، پژوهشکده باستان­‌شناسىِ پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری برپایى نمایشگاهی از گزیده دستاوردهاى پژوهش‌­هاى علمی میدانى را به منظور ارتقاء دانش و آگاهی جامعۀ فرهنگی ایران را از مهمترین وظایف سالانۀ خود قرار داده است و در این زمان و روزگار که متاسفانه نگاه دفینه‌­ای به میراث‌فرهنگی و تخریب آثار شدت گرفته، آگاهی‌­بخشی عمومی یکی از اهداف این مجموعه است.

با نمایش آثاری که با هدف پژوهش به نمایش درآمده‌­­اند و بسیاری از این یافته‌­های ارزشمند، شانس دیگری برای حضور در ویترین موزه‌­های حتی تخصصی را نخواهند داشت. می‌­تواند جایگاه و ارزش مطالعات این آثار را در دانش باستان­‌شناسی و سایر علوم میان رشته‌­ای برای شناخت و معرفی میراث‌فرهنگی غنی مادی و معنوی نیاکان ایران را به بهترین شکل ممکن به نمایش بگذارند.

در این نمایشگاه، از بین حدود ۱۱۸ فعالیت و برنامه‌­های علمی –پژوهشی باستان­‌شناسی انجام شده در سال ۱۴۰۱، آثار منتخبی از ۱۲ محوطۀ باستان­‌شناختی از دوران پیش از تاریخ، دوران تاریخی و دوران اسلامی که گوشه­‌ای کوچک از دستاورد‌ها و کارنامۀ آن سال است را در خانۀ همیشگی باستان­‌شناسی و باستان‌­شناسان، موزه ملی ایران به نمایش گذاشته شده است. نمایشگاهى پربار که نشان دهنده غناى شگفت‌­آور مجموعه‌­هاى فرهنگ باستان­‌شناختى کشور دیرینه سال ماست.

آذربایجان­‌شرقی (تپه چمن لیلان)، آذربایجان­‌غربی (تپه بلاچاک)، اصفهان (تپه سیلک کاشان)، البرز (پناهگاه صخره­ای سرهه)، خراسان­ شمالی (تپه ریوی)، سمنان (گورستان مرسین)، سیستان و بلوچستان (تپه پیرزال)، قزوین (غارقلعه کُرد و دژ الموت)، کهگیلویه و بویراحمد (گورستان له­سواره و گورستان ده­دومن)، مازندران (غار شوپری) استان‌های شرکت کننده در این نمایشگاه هستند.

همچنین نمایشگاه میراث در خطر ایران شامل آثار غار زل هستیجان در استان مرکزی و تپه تیلینه استان کرمانشاه در کنار این نمایشگاه برپاست.

گفتنی است، این نمایشگاه تا ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ در موزه ملی ایران برای بازدید علاقمندان دایر است.

دانلود فیلم

نمایشگاه یافته‌های باستان‌شناسی ایران در سال ۱۴۰۱ افتتاح شد

باستان‌­شناسى براى بازیابى و بازسازىِ فرهنگِ گذشتگان در مقام رهیافتى علمى، به بازشناختِ برجاى مانده‌­هاى مادى و ملموس آن فرهنگ­ها وابسته است؛ و در این میان یافته­‌هاى باستان­‌شناسى بارزترین نمونه و محل تجلى همان بقایاى مادى و ملموس است. هرچند که باستان‌­شناسى ­نو با رویکردهاى معرفت­‌شناختى پیچیده­‌اش هر روز بیش از پیش وابستگى خویش را […] http://www.vatanfa.com/?s=نمایشگاه-یافته‌های-باستان‌شناسی-ایران-در-سال-۱۴۰۱-افتتاح-شد