کبد چرب را با این دمنوش ها و عرقیات گیاهی درمان کنید +نحوه تهیه و مصرف برای اثر گذاری!

نسخه گیاهی برای درمان کبد چرب را می‌شناسید؟ شما در این مقاله بخش سلامت مجله خبری چشمک در مجموعه درمان خانگی بهترین عرقیات و دمنوش های گیاهی برای درمان کبد چرب و نحوه تهیه و مصرف آن ها برای اثرگذاری را به شما معرفی خواهیم کرد. تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

درمان کبد چرب

وجود چربی در کبد کاملاً طبیعی است اما اگر میزان چربی در کبد بیش از ۵ یا ۱۰ درصد کل وزن کبد باشد ممکن است علاوه بر عوارض متعدد به بافت کبد نیز آسیب برساند؛ بنابراین بهتر است افراد مبتلا به چربی کبد قبل از پیشرفت این عارضه سریعا اقدام به درمان کبد چرب نمایند.

تاکنون راه درمان قطعی برای کبد چرب کشف نشده است اما بسیاری از افراد برای جلوگیری از این عارضه و کاهش عوارض ناشی از کبد چرب با استفاده از گیاهان دارویی و اقدامات خانگی که بسیار ساده و کم هزینه هستند از پیشرفت چربی در کبد جلوگیری می‌کنند؛ به یاد داشته باشید که درمان کبد چرب با استفاده از اقدامات خانگی نیازمند استمرار و صبر زیاد است. این روش‌ها شامل تغییر در سبک زندگی افراد، رژیم غذایی سالم و مناسب، ورزش و فعالیت بدنی و استفاده از نسخه گیاهی برای درمان کبد چرب می‌باشد که در ادامه هر یک از آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

رژیم غذایی افراد مبتلا به کبد چرب

از آنجایی که خون بعد از گوارش به کبد وارد شده و ترکیبات پروتئین و چربی را تولید می‌کند؛ بهتر است مقادیر چربی و کربوهیدرات وارد شده به کبد بیش از حد نباشد زیرا باعث ساخت چربی اضافه در کبد شده و عوارض  فراوانی را در بدن به وجود می‌آورد؛ بنابراین افرادی که در خطر ابتلا به کبد چرب هستند باید برای کنترل چربی و کربوهیدرات رژیم غذایی خاصی را دنبال کنند که در ادامه  ویژگی‌های این رژیم‌غذایی را ذکر می‌کنیم. البته می‌توان از قرص کبد چرب نیز استفاده کرد.

  • سلامت کبد و کنترل مصرف چربی برای جلوگیری از کبد چرب به طور مستقیمی با چربی استفاده شده در غذاها ارتباط دارد؛ مصرف چربی اشباع شده در انواع لبنیات، گوشت و فست فود باید تا حد زیادی کاهش یابد به جای استفاده از این گونه چربی‌ها از روغن‌های گیاهی همچون روغن زیتون، روغن کنجد یا چربی‌های حیوانی استفاده شود تا به سلامت افراد کمک کنند.
  • علاوه بر کاهش مصرف چربی‌های اشباع شده باید برای سلامت کبد و دوری از عوارض کبد چرب از قند یا فروکتوز نیز دوری کرد؛ زیرا در فرایند متابولیسم بدن تجمع فروکتوز و چربی منجر به آسیب شدید به کبد خواهد شد.
  • غذاهای حاوی فیبر، انواع سبزیجات و میوه‌ها باعث کاهش دریافت کالری و سلامت کبد می‌شوند به همین دلیل مصرف آنها برای جلوگیری از پیشرفت چربی کبد و سلامت آن بسیار ضروری است؛ افراد می‌توانند از انواع حبوبات و غلات برای دریافت مقادیر زیادی از فیبر استفاده نمایند.
  • مصرف امگا ۳ تاثیر فراوانی بر سلامت سلول‌های کبدی و همچنین کاهش التهابات می‌گذارد به همین دلیل توصیه می‌شود افرادی که مبتلا به کبد چرب هستند یا در معرض ابتلا به آن قرار دارند از غذاهای غنی از امگا ۳ استفاده نمایند.
  • از غذاهای غنی از امگا ۳ می‌توان به ماهی ساردین، سالامون، خال مخالی، هالیبوت و ماهی تن اشاره کرد؛ از منابع گیاهی امگا ۳ که درمان گیاهی کبد چرب محسوب می‌شوند نیز می‌توان به گردو، شاهدانه، بذر کتان و روغن زیتون اشاره کرد.

نسخه گیاهی برای درمان کبد چرب

ورزش برای افراد مبتلا به کبد چرب

فعالیت بدنی و انجام تمرینات ورزشی می‌تواند با افزایش متابولیسم بدن علائم چربی کبد را کاهش دهد؛ بنابراین افراد مبتلا به چربی کبد علاوه بر رژیم غذایی سالم و مناسب باید دقت زیادی در فعالیت‌های روزانه و تمرینات ورزشی خود داشته باشند. بهتر است افراد مبتلا به چربی کبد یا در معرض آن در طول هفته ۴ بار و هر بار به مدت یک ساعت ورزش نمایند؛ انجام هر یک از ورزش‌ها همچون دوچرخه سواری، دویدن، پیاده‌روی یا ورزش‌های هوازی و قدرتی می‌تواند در درمان کبد چرب تاثیرگذار و موثر باشد.

نسخه گیاهی برای درمان کبد چرب

طب سنتی با استفاده از انواع گیاهان دارویی، دمنوش و عرقیجات گیاهی با هزینه کم و روش‌های ساده به درمان سریع کبد چرب پرداخته است؛ در ادامه مقاله هر یک از روش‌های درمان کبد چرب از طریق طب سنتی را در نسخه گیاهی برای درمان کبد چرب مورد بررسی قرار می‌دهیم.

دمنوش ها برای کبد چرب

در این قسمت از مقاله به انواع گیاهان دارویی و همچنین دمنوش‌ها برای درمان کبد چرب می‌پردازیم؛ انواع دمنوش‌های گیاهی برای درمان کبد چرب عبارتند از:

دمنوش بادرنجویه

بادرنجویه یکی از گیاهان دارویی با خواص فوق العاده زیاد است که می‌تواند سلول‌های آسیب دیده به وسیله ی تجمع چربی را تا حد زیادی درمان کند؛ بادرنجویه از طریق کاهش فعالیت گلبول‌های سفید و همچنین فعال کردن آنزیم‌هایی که اسید چرب را تجزیه می‌کنند در درمان کبد چرب مفید و موثر است.

دمنوش گل داوودی

در فرایند سم‌زدایی از بدن ممکن است سلول‌های کبد دچار آسیب شوند؛ دمنوش گل داوودی با خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی خود التهابات سلول‌های کبد را کاهش داده و از آنها در مقابل آسیب‌ها مراقبت می‌کند. گل داوودی توانایی بازسازی سلول‌های آسیب دیده کبد را نیز دارد به همین دلیل در درمان کبد چرب بسیار موثر است.

نسخه گیاهی برای درمان کبد چرب

دمنوش مریم گلی

یکی از گیاهان دارویی که آن را با خاصیت ادرارآور بودنش می‌شناسند گیاه مریم گلی می‌باشد، این گیاه مواد زائد و سموم را از طریق ادرار از بدن دفع و پاکسازی می‌کند؛ گیاه مریم گلی علاوه بر کبد، کلیه‌ها را نیز پاکسازی و با افزایش تعریق بدن را سم‌زدایی می‌کند.

دمنوش قاصدک

قاصدک یکی از گیاهان دارویی با گل‌های سفید رنگ است که به دلیل افزایش تولید صفرا ، کبد را از سموم پاک و سلامت سلول‌های کبدی را تضمین می‌کند؛ از دیگر فواید دمنوش قاصدک می‌توان به تحریک فعالیت کیسه صفرا و همچنین حفظ سلامت آن اشاره کرد.

دمنوش چای سبز

چای سبز به دلیل خواص آنتی اکسیدانی بسیار معروف است؛ جالب است بدانید که آنتی اکسیدان‌ها از تمام دستگاه‌های بدن در مقابل مهاجمان خارجی محافظت و سلامت عمومی بدن را افزایش می‌دهند؛ کاتچین موجود در این گیاه دارویی سلامت سلول‌های کبدی را افزایش می‌دهد.

نکات مهم درباره تهیه دمنوش

استفاده از انواع دمنوش‌ها برای درمان کبد چرب زمانی اثرگذار است که کاملاً اصولی تهیه شده باشد؛برای تهیه و استفاده از انواع دمنوش گیاهی باید موارد ذکر شده در مقاله رعایت شود تا اثربخشی این دمنوش‌ها افزایش یابد:

در ابتدا برای تهیه انواع دمنوش آن را با آب جوشیده و سرد شده تهیه نمایید زیرا قرار دادن دمنوش بر روی حرارت مستقیم خواص درمانی آن را تا حد زیادی از بین می‌برد و حتی طعم و رنگ انواع دمنوش را نیز تغییر می‌دهد.

مصرف بیش از حد دمنوش در طول روز می‌تواند تمام خواص اثربخش آن را به حالت معکوس درآورد و حتی باعث آسیب جدی به سلول‌های کبدی و دستگاه‌های بدن شود.

در صورتی که در دوران بارداری قرار دارید یا به دلیل ابتلا به بیماری خاص از دارو استفاده می‌کنید حتماً آن را با پزشک در مورد استفاده از انواع دمنوش‌های گیاهی در جریان بگذارید و مشورت بگیرید.

عرقبات برای درمان کبد چرب

بسیاری از افراد برای درمان کبد چرب علاوه بر انواع دمنوش‌ها از عرقیات گیاهی نیز استفاده می‌کنند که تاثیرگذاری آن را دوچندان کند؛ در ادامه انواع عرقیات گیاهی که برای درمان کبد چرب مفید است را بررسی می‌کنیم. عرقیات گیاهی برای درمان کبد چرب عبارتند از:

عرق خارمریم

گیاه خارمریم یکی از گیاهان دارویی موثر برای درمان سیروز کبدی می‌باشد و همچنین می‌تواند سلول‌های آسیب دیده را نیز بازسازی و درمان کند؛ استفاده از گیاه خار مریم برای از بین بردن کبد چرب بسیار مفید بوده و بسیاری از متخصصان طب سنتی مصرف عرق خار مریم را برای درمان کبد چرب پیشنهاد می‌کنند.

بهتر است در مصرف عرق خار مریم زیاده‌روی نکنید زیرا استفاده بیش از اندازه از گیاه خار مریم باعث ایجاد حالت تهوع، استفراغ، سردرد و گاهی نیز منجر به آلرژی می‌شود؛ بهتر است روزانه یک فنجان از عرق خار مریم را با آب ترکیب نموده و مصرف نمایید.

نسخه برای درمان کبد چرب

عرق رازیانه

گیاه رازیانه یکی از گیاهان دارویی می‌باشد که انواع ویتامین‌ها و استروژن را در خود جای داده و خاصیت ادرارآوری بالایی دارد که باعث می‌شود بدن به صورت کامل سم زدایی شود؛ استفاده روزانه دو فنجان عرق رازیانه در دو وعده صبح و عصر می‌تواند برای درمان کبد چرب بسیار مفید و موثر باشد.

عرق کاسنی

یکی از معروف‌ترین گیاهان درمانی که در سال‌های اخیر نیز استفاده از آن رواج یافته و برای درمان کبد چرب نیز شدیداً توصیه می‌شود، کاسنی می‌باشد؛ گیاه کاسنی به دلیل طبع سرد و معتدل سموم و مواد زائد را از کبد و خون پاکسازی می‌کند؛ علاوه بر این خاصیت کاسنی حاوی انواع ویتامین‌ها موثر در درمان کبد چرب می‌باشد به همین دلیل در درمان کبد چرب بسیار موثر است.

عرق شاهتره

یکی از گیاهانی که طب سنتی آن را برای درمان کبد چرب پیشنهاد می‌دهد گیاه شاهتره است؛ شاهتره به دلیل طبع خنک، حرارت بدن را کاهش داده و با وجود آنتی اکسیدان سیستم ایمنی را تقویت می‌کند؛ اگر به دنبال تسریع در درمان کبد چرب هستید از مخلوط عرق کاسنی و عرق شاهتره غافل نشوید.

دیگر خوراکی ها برای درمان کبد چرب

  • خیار به دلیل ادرارآور بودن می‌تواند سموم را از بدن دفع کند و همچنین فیبر بالایی را به بدن وارد سازد.
  • خاکشیر یکی دیگر است گیاهان موثر در درمان کبد چرب است که می‌توانید روزانه یک قاشق از آن را به صورت ناشتا در داخل آب گرم حل کرده و میل نمایید.
  • قهوه از نوشیدنی‌های کافئین‌دار است و می‌تواند سلول‌های آسیب دیده را ترمیم و همچنین میزان چربی کبد را تا حد زیادی کاهش دهد.
  • خرما علاوه بر خواص فراوان در درمان سایر بیماری‌ها در درمان کبد چرب نیز موثر است؛ بهتر است روزانه از ۴ عدد خرما استفاده نمایید تا چربی کبد پاکسازی شده و اثر چاق کنندگی نیز نداشته باشد.
  • عدس به دلیل پروتئین و فیبر بالا در درمان بیماری‌های کبد بسیار موثر است به همین دلیل توصیه می‌شود از آن برای درمان کبد چرب استفاده شود.
  • بادمجان به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود می‌تواند سموم کبد را تا حد زیادی دفع و پاکسازی کند به همین دلیل در درمان کبد چرب بسیار موثر است.
  • تخمه آفتابگردان به دلیل مواد مغذی و معدنی و همچنین آنتی اکسیدان می‌تواند رادیکال‌های آزاد را از بین ببرد و چربی کبد را نیز کاهش دهد؛ اما بهتر است در مصرف آن حد تعادل را رعایت نمایید.

بهتر است برای استفاده از انواع دمنوش‌ها و عرقیات ذکر شده در مقاله همچون گیاه خار مریم با پزشک مشورت نمایید.

دانلود فیلم

http://www.vatanfa.com/?s=کبد-چرب-را-با-این-دمنوش-ها-و-عرقیات-گیاهی-درمان-کنید-+نحوه-تهیه-و-مصرف-برای-اثر-گذاری!