«مترسک‌ها» با سختی و ظرافت خاصی همراه بود

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

قادری نویسنده و کارگردان نمایش «مترسک‌ها» گفت: کار نمایش «مترسک‌ها» از آذر ماه سال گذشته شروع شد و تقریبا ایده‌ این کار از اوایل سال ۱۴۰۱ طراحی شد. 

وی ادامه داد: از ابتدا پروسه سختی را طی کردیم و نگارش متن این نمایش به دلیل خاص بودن درون مایه و فرم اثر بسیار سخت بود. اجرا و تولید کار از دی ماه امسال کلید خورد و نمایش در اوایل اسفند ماه به روی صحنه تالار وحدت رفت.

قادری افزود: موضوع این نمایش چند بعدی و چند وجهی است. در این کار تلاش شده است یک سفری به درون انسان داشته باشد و آن چیزی که در ذهن یک انسان می‌گذرد را مرور کند.

قادری بیان کرد: نقش اصلی این تئاتر یک فرد فرهنگی بود که نسبت به شرایط روز جامعه احساس یاس و ناامیدی می‌کرد و احساس می‌کرد که تلاش کردن در راستای چیزی که جامعه به سمت مخالف آن می‌رود بی‌فایده است. او هرچه بیشتر تلاش می‌کرد نتایج برعکس می‌شد، منزوی شد و تصمیم گرفت از بازی زندگی کناره‌گیری کند.

وی افزود: این منزوی شدن را در فضای ذهن این آدم می‌بینیم که گویا در یک مزرعه‌ای برای خودش تنها زندگی می‌کند و مشغول نگارش کتاب خود است و با مترسک‌هایی که در مزرعه وجود دارند زندگی می‌کند و با آن‌ها خو می‌گیرد. 

وی ادامه داد: داستان ما از زمانی شروع می‌شود که یکی از شاگردان محمود نوریان که بازیگر اصلی تئاتر ماست قصد کنکاش کردن در مشکلات او را دارد و تلاش می‌کند این فرد را از فضای منزوی شدن و فضای ذهنی مزرعه دور کند.

قادری گفت: این کار دارای ۹ بازیگر اصلی است و رده سنی گروه مسلم از ۲۳ تا ۶۳ سال است. گروه مسلم یک گروه قدیمی است و تقریبا کاراکترهای نمایشی و داستانی ما در رده سنی ۴۰ الی ۵۰ سال و همراه با یک بازیگر خردسال بود.

وی تاکید کرد: کار خیلی سختی داشتیم، منظورم از سختی بابت ظرافت کار است. فضایی که کاملا درونی و ذهنی بود و ما فضای داستانی به آن داده بودیم. ماجراهایی که با منطق در یک فضای غیر منطقی رخ داده بود. بازی، اجرا و کارگردانی کار سختی بود‌ چالش‌های بسیاری را پشت سر گذاشتیم و به هرحال تا سه روز قبل از اجرا مشخص نبود که قرار است مترسک اجرا شود یا نه. به همین دلایل هم زمان اجرای کار خیلی کم بود و امیدواریم بتوانیم کار را مجددا روی صحنه ببریم. 

دانلود فیلم

http://www.vatanfa.com/?s=«مترسک‌ها»-با-سختی-و-ظرافت-خاصی-همراه-بود