بازنمایی حضور گسترده مردم در انتخابات در المیادین، اسپوتنیک و کویت

جلال چراغی، کارشناس و فعال رسانه در برنامه «سلام خبرنگار» شبکه خبر درباره بازتاب مشارکت مردم در انتخابات در رسانه‌های خارجی گفت: بازتاب رسانه‌ها پیرامون حضور مردم در انتخابات به سه دسته تقسیم می‌شد. رسانه‌هایی بودند که حقیقت را آنطور که بود، بازنمایی کردند، که می‌توان به شبکه المیادین یا خبرگزاری اسپوتنیک اشاره کرد. این رسانه‌ها از انتخابات به عنوان «جشن ملی ایرانیان» یاد کردند.

چراغی درباره بازنمایی اخبار در خبرگزاری کویت گفت: حتی خبرگزاری رسمی کویت تاکید کرد که حضور زنان و تمدید سه‌باره انتخابات در ایران از شاخص‌های مهم انتخاباتی در ایران است، که براساس قانون اساسی زمان انتخابات ۱۰ ساعت است، اما وزارت کشور به دلیل حضور گسترده مردم مجبور شد سه بار انتخابات را تمدید کند.

این کارشناس رسانه ادامه داد: رسانه‌هایی بودند که به صورت بی‌طرف و گاهی با شیطنت رسانه‌ای به انعکاس حضور مردم پرداختند. مثلاً برخی رسانه‌ها ضمن تاکید بر حضور گسترده مردم، در تصاویر منتشر شده تلاش کردند تصاویر صبح هنگام و حضور اندک مردم را منعکس کنند. از طرفی، این رسانه‌ها تلاش کردند بر موضوع تمدید سه‌باره انتخابات را تاکید کنند و حضور گسترده زنان و نامزد‌های مستقل را به عنوان شاخص‌های متمایز انتخابات منعکس کنند.

وی درباره بازنمایی اخبار در رسانه‌های معاند توضیح داد: رسانه‌های معاند جمهوری اسلامی ایران مانند رسانه‌های غربی و رسانه‌های فارسی زبان تلاش کردند از نظام جمهوری اسلامی ایران مشروعیت‌زدایی کنند و با شگرد‌های گوناگون رسانه‌ای و تبلیغی عدم استقبال از انتخابات را بازنمایی کنند. 

چراغی درباره بازنمایی اخبار در شبکه‌های اجتماعی توضیح داد: شبکه‌های اجتماعی‌ای که همسو با رهیافت‌های محور مقاومت بودند، از این انتخابات استقبال کردند.

دانلود فیلم

http://www.vatanfa.com/?s=بازنمایی-حضور-گسترده-مردم-در-انتخابات-در-المیادین،-اسپوتنیک-و-کویت