گفت‌وگو با هاتف علیمردانی به بهانه اکران آنلاین ستاره بازی

فیلم «ستاره بازی» به کارگردانی هاتف علیمردانی و تهیه‌کنندگی علی سرتیپی با گذشت ۴ سال از ساخت اثر، سرانجام اول شهریور ۱۴۰۲ در سینماهای کشور اکران شد. این فیلم که داستان دختری است که به تازگی به خارج از کشور مهاجرت کرده و با مشکلات متعدد و تضادهای فرهنگی و اجتماعی روبرو می‌شود، در دوستی ها در دسترس است. همین موضوع بهانه‌ای شد تا با هاتف علیمردانی گفت‌وگو کردیم.

نقد و معرفی فیلم ستاره بازی

  • تمام فیلم‌هایی که تا امروز ساختید خودتان هم فیلمنامه‌اش را نوشتید. این روند کاری شماست که آنچه خود می‌نویسید، کارگردانی کنید یا یک اتفاق بوده است؟ از دلایل این اتفاق بگویید.

هاتف علیمردانی: این دغدغه از متنی می‌آید که می‌نویسم و شاید اصلا بلد نباشم فیلمنامه دیگری را کار کنم. همچنین واقعیت این است که هیچ وقت علاقه‌مند نبودم متن فرد دیگری را کار کنم.

  • آنچه که بعد از نمایش فیلم در میان منتقدان و خبرنگاران پرسیده شده، این است کهفیلم شما هشداری جدی درباره روند رو به رشد مهاجرت به مثابه یک غده خطرناک می‌دادند و سعی داشته از آثار سوء فرهنگ منحط غرب بر خانواده‌های ایرانی بگوید، در حالی که شنیده می‌شود شما چند سال است که مهاجرت کردید. همین تناقض به کلیت اثر هم راه پیدا کرده و احتمالا مهم‌ترین عاملی است که میان مخاطب و اثر فاصله می‌اندازد. نظر شما درباره این مساله چیست؟

بله. من خودم مهاجرت کردم و نقاط قوت و ضعف این اتفاق را می‌شناسم و اگر برای خودم این اتفاق نیفتاده بود، در این حوزه نمی‌توانستم کار کنم‌. وقتی در ایران زندگی می‌کردم، با ساخت فیلم‌های «کوچه بی نام» و «آباجان» به نقد مسایل روز پرداختم. مساله مهاجرت هم به همین صورت است و نمی‌توان به این مقوله بدین شکل نگاه کرد که اتفاقی درست یا غلط است. مهاجرت به تصمیم شخصی یک نفر و یک خانواده و حتی یک اجتماع بزرگتر برای تغییر مکان جغرافیایی زندگی‌شان گفته می‌شود که به دلایل مختلف اتفاق می‌افتد. مهاجرت سال‌هاست در ایران به دلایل خاص خودش که همه آن را می‌دانیم از جمله مسایل اجتماعی تا بدعت و چشم هم چشمی و تقابلات شخصی و… باعث شده است نسل جوان به این امر علاقه‌مند شود.

  • ستاره بازی تلخ بود اما دچار سیاه‌نمایی‌های مرسوم نشد و واقعیت تلخی را که ناشی از مهاجرت غلط یک خانواده بود ترسیم کرد. چه تدابیری اندیشیده شد تا گرفتار این اتفاق نشوید و در دام سیاه‌نمایی نیفتید؟

من زندگی را همیشه خاکستری می‌بینم در و دام سیاه و سفید کردن‌ها نمی‌افتم. اساسا به دنبال ساخت آثار قهرمان‌گرا و فضای سیاه و سفید نبوده و نیستم. زندگی واقعی هم همین شکلی است و نقاط مثبت و منفی زیادی دارد. من در فیلم ستاره بازی واقعیتی را به صورت عریان به نمایش گذاشتم و چون قصه از دل واقعیت بیرون می‌آید، شعار سیاه‌نمایی را با خود ندارد.پ

گفت‌وگو با هاتف علیمردانی به بهانه اکران آنلاین آخرین فیلمش:

  • فیلم به شدت بازیگرمحور و سرشار از مونولوگ است و ممکن است برای مخاطب بی‌حوصله خوشایند نباشد. از چالش‌های نگارش متن برایمان بگویید و اینکه چرا چنین فرمی را برگزیدید؟

من هیچ زمان کارگردان فرم‌گرایی نبودم و بیشتر مفهوم برایم مهم بود. همچنین ساختار فیلم را ناتورالیستی و نزدیک به داکیومنتری دیدم چراکه در فضای سینمای اجتماعی فکر می‌کنم و به شکستن یک رئالیسم جادویی در تمام این سال‌ها علاقه‌مند بودم. در ستاره بازی از نریشن استفاده کردم؛ چیزی که در «کلمبوس» و اولین فیلم کودکم نیز آن را تجربه کرده بودم.

اصولا فکر می‌کنم مفهوم برای من اهمیت بیشتری از ساختار و فرم دارد اما ستاره بازی نسبت به فیلم‌های دیگر من فرم‌گراتر و اثری است که در واقع ساختار متفاوتی با فیلم‌های قبلی‌ام دارد. چالش بزرگ من در این فیلم سینمایی که زمانی طولانی را تصویر می‌کند، گریم و متفاوت بودن شخصیت و همچنین خانه و ماشین و زوایایی از زندگی که تغییر می‌کند، بود.

هاتف علیمردانی، کارگردان فیلم ستاره بازی: علاقه‌مندم این پیام را به نسل جوان منتقل کنم که اگر می‌خواهند مهاجرت کنند، هدف و نقطه گذاری خود را بدانند. مهاجرت اگر بعد از ۲۵ سال اتفاق بیفتد، جذب در جامعه مبدا بسیار سخت می‌شود. مهاجرت در سنین پایین‌تر یعنی زیر ۱۵ سال اتفاق بیفتد، نتایج بهتری خواهد داشت

  • ستاره بازی نشان داد که شما فیلمساز اجتماعی و آسیب‌شناسی هستید و باید آنچه را که در توان دارید، خرج همین نگاه کنید. چه قدر این تفکر درست است؟

علاقه‌مندم این پیام را به نسل جوان منتقل کنم که اگر می‌خواهند مهاجرت کنند، هدف و نقطه گذاری خود را بدانند. مهاجرت اگر بعد از ۲۵ سال اتفاق بیفتد، جذب در جامعه مبدا بسیار سخت می‌شود. مهاجرت در سنین پایین‌تر یعنی زیر ۱۵ سال اتفاق بیفتد، نتایج بهتری خواهد داشت البته ۱۰۰ درصد نیست، و به شخصیت و آگاهی افراد نیز باز می‌گردد. از سوی دیگر مسایلی مانند آموزش، درمان و … ممکن است در جامعه مبدا بهتر باشد اما نمی‌تواند دلیل مهاجرت باشد.

 

  • در ستاره بازی هم ترجیح دادید از بازیگران فیلم های قبلی خود مجدد استفاده و شبنم مقدمی و فرهاد اصلانی را بکار بگیرید. چگونه به این بازیگران رسیدید و از ترکیب بازیگران این پروژه برایمان بگویید.

این مساله به دوستی‌ها و ارتباطات ربط پیدا می‌کند؛ اینکه وقتی فیلمنامه می‌نویسیم به آن بازیگر فکر می‌کنیم. بازیگرهای نامبرده جزو بازیگران خوب و به اصطلاح تاپ سینمای ایران هستند و به دلیل آگاهی که از توانایی آن‌ها داشتم و اینکه چه قدر در خدمت کارگردان هستند؛ به آن‌ها مجددا پیشنهاد بازی دادم. متاسفانه کم داریم بازیگرانی که بتوانند در خدمت کارگردان باشند، دکوپاژ را بفهمند، میزانسن‌ها را درست اجرا و راکوردها را درست حفظ کنند.‌ معمولا هم این افراد، جزو کسانی هستند که در واقع جز مساله حسی، تکنیکالی هستند. ما در ستاره بازی در کنار بازیگران جوان و بااستعداد از بازیگران هالیوود نیز بهره بردیم که نشان داد هرچه بیشتر به جوانان اعتماد کنیم، نتیجه بهتری می‌گیریم.

  • آیا این اثر چند سال دیگر نیز هنوز برای مخاطب تازگی دارد و جذاب است؟ روی صحبت شما با چه کسانی و هدف از ساخت ستاره بازی چه بود؟

این مساله به زمان برمی‌گردد و نمی‌توان آن را پیش بینی کرد. من این شانس را داشتم که تمام فیلم‌هایم در این سال‌ها جزو آثار پُرفروش و پُرمخاطب بودند و دیده شدند. این که ستاره بازی چه قدر می‌تواند ادامه‌دار باشد، نمی‌توان درباره آن نظر قطعی داد.

  • آیا از شرایط اکران عمومی فیلم راضی بودید؟

به دلیل شیوع کرونا و مسایلی که سال گذشته رخ داد، مردم از فیلم‌های اجتماعی حمایت لازم را نمی‌کنند و انگار این مساله باب شده است تا افراد آثار را در پلتفرم‌ها ببینند. از سوی دیگر دوره فیلم‌های متوسط و لوباجت تمام شده و مردم اگر قرار است هزینه کنند، ترجیح می‌دهند فیلمی بزرگ ببینند که ارزش سینما رفتن داشته باشد.

  • نزدیک به یکسال است که گیشه سینمای ایران در دست فیلم‌های کمدی‌ست. فکر می‌کنید فیلم‌های اجتماعی در گیشه با چه سرانجامی روبه‌رو هستند؟ آیا اگر اثر اجتماعی خوبی ساخته شود، می‌تواند با آثار کمدی رقابت کند؟

ما باید برای رقابت با سینمای گیشه راهکارهایی داشتیم. ناگفته نماند که همیشه سینمای کمدی در گیشه موفق‌تر بودند و ما باید با نگاهی آسیب‌شناسانه به علت سقوط فروش فیلم‌های اجتماعی فکر کنیم و این مساله ربطی به اینکه آثار کمدی می‌فروشند، ندارد.

دانلود و تماشای فیلم ستاره بازی

دانلود فیلم

گفت‌وگو با هاتف علیمردانی به بهانه اکران آنلاین ستاره بازی

فیلم «ستاره بازی» به کارگردانی هاتف علیمردانی و تهیه‌کنندگی علی سرتیپی با گذشت ۴ سال از ساخت اثر، سرانجام اول شهریور ۱۴۰۲ در سینماهای کشور اکران شد. این فیلم که داستان دختری است که به تازگی به خارج از کشور مهاجرت کرده و با مشکلات متعدد و تضادهای فرهنگی و اجتماعی روبرو می‌شود، در دوستی […] http://www.vatanfa.com/?s=گفت‌وگو-با-هاتف-علیمردانی-به-بهانه-اکران-آنلاین-ستاره-بازی