معرفی فیلم آسمان غرب | با بازی میلاد کی مرام و امیرحسنی آرمان


آسمان غرب دومین ساخته محمد عسگری است که سال گذشته فیلم اتاقک گلی را به جشنواره فرستاد که با استقبال مخاطبان و منتقدان روبرو شد. در این مطلب نگاهی به متن و حواشی و نقدهای فیلم می اندازیم.

متن و حواشی جشنواره ۴۲ فیلم فجر

خلاصه داستان فیلم آسمان غرب

فیلم آسمان غرب با نگاهی متفاوت، رشادت، غیرت و میهن‌دوستی خلبان شهید علی‌اکبر شیرودی و دیگر همرزمانش را در روزهای آغازین جنگ به تصویر می‌کشد.

 

نقد و بررسی فوری فیلم آسمان غرب

نکته: این نقد و نوشته‌ها، نظر کوتاه ولی دست‌اول منتقدان و نویسندگان سینمایی است در بار اول تماشای فیلم؛ شاید بعدها همه چیز تغییر کند!

سید مهرزاد موسوی

سید مهرزاد موسویبگذارید همین اول یک چیزی را بگویم و رد شوم؛ قبول داشته باشیم یا نه، ما ۲ روایت از جنگ داریم. روایتی که بیشتر دیده و شنیده‌ایم که سپاه نقش اول را دارد و فرماندهان جوان هدایت جنگ را به عهده دارند و شیوه راهبردی‌شان تفاوت‌های آشکاری با شیوه ارتشی دارد. ارتشی که مبتنی بر سلسله مراتب است و دستور و حکم و…
باز هم قبول داشته باشیم یا نه، پارادایم اصلی ذهن همه نسل ما از جنگ مبتنی بر سپاه است و ارتش روایت‌های محدودی داشته است. (که هر دو روایت به جا و اندازه خود، عزیز و محترم و ارزشمند است)

برای همین‌هایی که می‌دانید و معمولا گفته نمی‌شود (من اسمش را می‌گذارم روایت ارتشی از جنگ)، فیلم آسمان غرب در نیمه اول (۴۵ دقیقه ابتدایی) فیلم بدی است؛ پر حرف، پر از دیالوگ‌های کلیشه‌ای، تاکید زیاد بر مردم‌داری ارتش، توجیه بسته بودن دست برای سرپیچی از دستور فرمانده‌کل‌قوا و همان سلسله مراتب نظامی، نمایش کلامی فدای مردم شدن و…
همه این‌ها در دیالوگ طولانی در کنار نمایش صحنه‌های دردناک گنجانده شده و فیلم نشده است. اما اگر بند اول را دوباره بخوانید، حق می‌دهید که ارتش همین یک فیلم را وقت داشته تا همه این حرف‌ها را بگوید و توجیه کند و و و و…

اما وقتی فیلمنامه‌نویس و فیلمساز از بندِ بیان این گفته‌ها (و شاید تأکیدات دستوری) رها می‌شود، فیلم تازه جان می‌گیرد، تبدیل به فیلم جنگی اکشن نفسگیر می‌شود و خلاصه در نیمه دوم می‌شود فیلم را دوست داشت چون «فیلم» شده است نه کلام و کلیشه.

کارگردان به وضوح از فیلم قبلی‌اش کار بهتری ساخته، امکانات مکفی و زیادی هم زیر دست داشته و سعی کرده بین این همه امکانات برای نمایش تصاویر جنگی هوایی و نمایش احساسات برای قهرمان‌سازی، مدیریت کند. اینکه موفق شده یا نه و توانسته نخ ارتباطش را با مردم ایجاد کند، اجازه بدهید کمی تامل کنم.

اسم پیشنهادی دیگر برای فیلم: سیمرغ

سطح فیلم: پذیرش در جشنواره و کاندیدای سیمرغ‌های فنی

۳ نکته از فیلم:

  • بازی میلاد کی‌مرام
  • طبیعتاً تدوین و جلوه‌های ویژه

 

بازیگران و سازندگان فیلم آسمان غرب

میلاد کی‌مرام (در نقش شهید شیرودی)، امیر حسین آرمان (در نقش شهید ادیبان)، نادر فلاح، آرمین رحیمیان، کریم امینی، روح الله زمانی، محمد رضا صولتی، پیام اینالوئی، احسان عباسی، صفر محمدی، احسان صاحب الزمانی، یوسف فروتن، راهله لطفی، پرهام غلاملو، سمیه مهری، نیوشا علیپور و باحضور افتخاری تورج الوند و نسیم ادبی بازیگران این فیلم هستند.

امیرحسین آرمان در نقش شهید ادبیان در فیلم آسمان غرب
امیرحسین آرمان در نقش شهید ادبیان

عوامل فیلم

محمد عسگری کارگردانمحمد عسکری سال گذشته با کارگردانی فیلم سینمایی «اتاقک گلی» در جشنواره حضور داشت. فیلمی که در بستری عاشقانه آغاز می‌شد و به عملیات مرصاد می‌پرداخت، او حالا تجربه‌ای دیگر در این حوزه و این‌بار در هوانیروز دارد.

حبیب والی‌نژاد تهیه‌کننده فیلم آسمان غرب است. تدوین: میثم مولایی، جلوه‌های ویژه بصری: جواد مطوری، صداگذاری: بهمن اردلان و موسیقی: مسعود سخاوت‌دوست از دیگر عوامل این فیلم هستند. این فیلم سینمایی محصولی مشترک از بنیاد سینمایی فارابی وزارت ارشاد، ارتش جمهوری اسلامی و حوزه هنری انقلاب اسلامی است که در استان کرمانشاه ضبط و تولید شده.

 

نکته‌ها و حواشی فیلم آسمان غرب

  • داستان این فیلم در روزهای آغازین جنگ می‌گذرد و به لحاظ پروداکشن و تجهیزات نظامی اتفاقی جدید در سینمای ایران محسوب می‌شود.
  • یکی از مسئولان نظامی مطلع درباره تجهیزات نظامی این فیلم گفته است: «هر ساعت پرواز حدود ۲۰۰ میلیون تومان هزینه دارد و برای این فیلم ۵۳ ساعت پرواز در نظر گرفته شده است. همچنین ۱۵۰ دستگاه تانک، ۳۰ دستگاه نفربر، ۳۰۰ سرباز هم طبق گفته معاون قرارگاه آجا در غرب کشور قرار بوده در اختیار فیلم باشد.»
  • در سال ۱۳۷۱ سریالی به نام سیمرغ نیز از تلویزیون پخش شد که روایت‌گر زندگی دو تن از خلبانان هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران یعنی احمد کشوری و علی‌اکبر شیرودی بود. نقش شهید شیرودی را محمد جوزانی و نقش شهید کشوری را سیدجواد هاشمی ایفا کردند.

خرید بلیت فیلم های جشنواره فیلم فجر

عکس های فیلم آسمان غرب

میلاد کیمرام در نقش شهید شیرودی در فیلم آسمان غربفیلم آسمان غربفیلم آسمان غربفیلم آسمان غربپشت صحنه فیلم آسمان غرب

دانلود فیلم

http://www.vatanfa.com/?s=معرفی-فیلم-آسمان-غرب-|-با-بازی-میلاد-کی-مرام-و-امیرحسنی-آرمان