نگاهی به فیلم صبحانه با زرافه ها


نگاهی به صبحانه با زرافه ها ساخته سروش صحت

سروش صحت در صبحانه با زرافه‌ها تلاش کرده تا موفقیت فیلم پیشینش یعنی «جهان با من برقص» و جهان فانتزی، درون‌نگرانه و انسان‌گرایانه آن را تکرار کند. همزمان در تلاش بوده تا جهان سریال‌های لیسانسه‌ها و مگه تموم عمر چندتا بهاره را به کار گیرد.

صبحانه با زرافه ها؛ معرفی و نقد فیلم صحت

نتیجه اثری است گرم و پرتب‌وتاب و همزمان دیوانه و مشنگ که تداعی‌کننده ترکیبی از «اسب حیوان نجیبی است» ساخته رضا کاهانی، «خرگیوش» ساخته مانی باغبانی و «جهان با من برقص» خود صحت است. در جهان صبحانه با زرافه ها، کوچکترین و احمقانه‌ترین تصمیماتی که شاید در شرایط عادی ارزش دراماتیک زیادی نداشته باشند، تبدیل به لولای داستان و روایت می‌شوند. در جهان صبحانه خوردن با زرافه ها، کشتن یک عنکبوت سرنوشت شخصیت‌ها را تغییر می‌دهد و دو قطبی رستگاری و تراژدی را رقم می‌زنند.

تماشای جهانی که سروش صحت خلق می‌کند، مستلزم جرات به خرج دادن و تن به فانتزی دادن است. به نظر می‌آید حالا دیگر می‌توان ادعا کرد که صحت به سبک و زبان روایی خاص خودش دست پیدا کرده است. اما همزمان باید در نظر داشت که صبحانه با زرافه‌ها به طرز ملوسی در تلاش بوده تا بیش از جهان با من برقص، جانب نظر مخاطب را بگیرد و جهان خاص و فانتزی‌اش را با مولفه‌های جذاب برای مخاطب بدنه سینما در هم آمیزد.

نکته مهم در مورد اجرای بازیگران اینکه بیژن بنفشه‌خواه که در سریال مگه تموم عمر چندتا بهاره، رگه‌های تازه‌ای از بازیگری‌اش را به نمایش گذاشته بود، حالا به واسطه شخصیت‌پردازی و دیالوگ‌نویسی غیرمتعارف و ویژه صحت، جنس تازه‌ای از اجرا را ارائه کرده است. درکنار او، باید به بازی هادی حجازی‌فر در فضای کاملا متفاوت و البته اجرای کم‌نقص هوتن شکیبا اشاره کرد. بهرام رادان هم تلاش کرده تا ترکیب شرارت، ساده‌دلی و حماقت توامانی که در فیلم بی‌پولی حمید نعمت‌اله به نمایش گذاشته بود را تکمیل و تکرار کند.

پاشنه آشیل فیلم پایان‌بندی آن است. پایان‌بندی‌ای که به خودی خود جذاب است، اما به نظر می‌رسد به عنوان راه فراری برای بی‌ایده بودن جهت سر و شکل دادن به داستان بعد از تراژدی ویلا بوده است. در مجموع اما باید گفت فیلم صبحانه با زرافه‌ها اثری سرخوش و حتی دیوانه است که سر وشکل و رنگ و لعاب خوبی دارد و البته که شکل خاصی از سرگرمی، سرخوشی و باری به هرجهت بودن را نمایش می‌دهد.



دانلود فیلم

http://www.vatanfa.com/?s=نگاهی-به-فیلم-صبحانه-با-زرافه-ها