ماه رمضان یک دانشگاه‌گسترده تربیتی است

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

حجت الاسلام بهاری کارشناس مسائل فرهنگی گفت: ماه رمضان، سال تربیتی است و ما سال‌های مختلفی از جمله سال شمسی، قمری و خمسی داریم. سال شمسی با بهار و طبیعت، سال قمری با محرم، سال میلادی در ایام ویژه خود برای مسیحی‌ها و سال خمسی برای هرکسی سال درآمد مالی او است، پس بر اساس روایت داریم که این سال‌ها هر کدام ویژگی خاصی دارند و جالب است راجع به ماه مبارک رمضان روایت مطرح می‌شود که اولین السنه، شاید منظور این است که اول سال تربیتی، خودسازی، اصلاح و ترقی انسان است.

وی ادامه داد: همانطور که به طبیعت نگاه می‌کنیم که در بهار تازه می‌شود، دارایی انسان در سال خمسی پاک و تطهیر می‌شود پس ماه رمضان هم شاید این توانایی را داشته باشد که اول سال روح باشد و نه سال طبیعت و مال. چون در این ماه روح انسان پاک می‌شود و به همین دلیل این ماه رمضان را اول سنه یعنی اول سال نامیدند.

وی افزود: در رمضان باز شدن درب دانشگاه خودسازی به روی انسان قطعی است و در این دانشگاه که همه دانشجوهایش برای خودسازی، اصلاح و آمرزش آمده‌اند، قالب سعی می‌کنند در یک مراتب علمی بالایی قرار بگیرند‌. یکی در این دانشگاه به مراتب عالی راه پیدا می‌کند و یکی دیگر هم ممکن است مسیر معمولی را طی کند بالار باز شدن یک دانشگاه گسترده تربیتی به نام ماه رمضان آثار بسیار گرانقدری را دارد‌.

این کارشناس مذهبی گفت: ماه مبارک رمضان ماه گسترش سفره است از این رو رسول خدا (ص) می‌فرمایند: تا کنون چیزهایی که بر سر این سفره هست را نه کسی دیده، نه کسی شنیده و نه به قلب کسی خطور کرده است‌. روایت این است که حضرت رسول(ص) می‌فرمایند: خداوند یک سفره دارد و چیزهایی بر سر این سفره هست که چشمی ندیده و گوشی وصف آن‌ها را نشنیده است. ما نعمت بهشت را شنیده‌ایم که در قرآن آمده است باغ‌ها و مجموعه تعاریفی از آن آمده است اما درباره سفره ماه مبارک رمضان می‌گوید نه گوشی شنیده و نه چشمی درباره آن دیده است.

وی بیان کرد: همچنین قرآن به رسول خود فرمودند: سر سفره ماه مبارک رمضان تنها یک عده می‌شنینند، آن هم فقط روزه دارها هستند. گاهی در یک میهمانی ممکن است غذا کم بی‌آید که خودی‌ها چیزی میل نکنند یا غذای بچه‌ها را کم بکشند و گاهی هم زمان کم است و دیر به آن می‌رسی‌‌. خداوند درباره این سفره گسترده از زبان رسولش مطرح می‌کنند اگر کسی سر این سفره باشد و نتواند چیزی از آن تناول کند خیلی محروم می‌شود و سفره‌ای که یک ماه برقرار است و همه چیز هم در آن وجود دارد اگر انسان نتواند از آن بهره ببرد این ضعف است.

دانلود فیلم

دانلود سریال آمرلی

سریال جنگل آسفالت

ماه رمضان یک دانشگاه‌گسترده تربیتی است

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛ حجت الاسلام بهاری کارشناس مسائل فرهنگی گفت: ماه رمضان، سال تربیتی است و ما سال‌های مختلفی از جمله سال شمسی، قمری و خمسی داریم. سال شمسی با بهار و طبیعت، سال قمری با محرم، سال میلادی در ایام ویژه خود برای مسیحی‌ها و سال خمسی برای هرکسی […] http://www.vatanfa.com/?s=ماه-رمضان-یک-دانشگاه‌گسترده-تربیتی-است