فعالیت نمایشگاه «رسانه‌های ایران» از ۲۹ بهمن آغاز می‌شود/ کمک ۸۰۰ میلیاردی به رسانه‌ها



نشست خبری بیست و چهارمین نمایشگاه «رسانه‌های ایران» با حضور فرشاد مهدی‌پور، معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، احسان حامد مقدم مدیر اجرایی نمایشگاه و محمد آقاسی مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها برگزار شد.

شعار نمایشگاه «نجستم همیشه جز راستی» است و این نمایشگاه تحت عنوان سابق نمایشگاه مطبوعات از روز یکشنبه ۲۹ بهمن تا روز چهارشنبه دوم اسفند در مصلی امام خمینی (ره) برپا می‌شود. در اواخر دی که فراخوان اولیه داده شد، که حدود ۶۰۰ رسانه ثبت‌نام کردند.

معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره دلایل عدم برگزاری نمایشگاه رسانه‌های ایران گفت: در پنج شش ساله گذشته نمایشگاه رسانه‌های ایران با دلایلی از جمله همه‌گیری کرونا متوقف شد، که ما یکی از وظایف جدیدمان را احیای رخداد‌ها و نمایشگاه‌هایی می‌دانیم، که بعضاً به دلایلی فعالیتشان متوقف شد. در تابستان امسال جشنواره ملی رسانه‌های ایران برپا شد، بنایمان برگزاری نمایشگاه در پاییز بود، که به دلایل فنی به زمستان موکول شد. 

مهدی‌پور ادامه داد: شعار نمایشگاه «نجستم همیشه جز از راستی» است. از بین رسانه‌ها رسانه‌های مکتوب، رسانه‌های برخط، خبرگزاری‌ها، رسانه‌های بومی و گروه‌های دانش بنیان دعوت شدند، که از ویژگی‌های این دوره نمایشگاه است. ما به حوزه فناوری و دستگاه‌ها و گروه‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، توجه ویژه‌ای کردیم. از آنجایی که آینده رسانه به فناوری‌ها گره خورده، نیازمند توجه به این عرصه هستیم. 

وی ادامه داد: از آنجایی که در نیمه دوم سال گذشته حمایت‌هایی از کسب‌وکار‌های آسیب‌دیده با همکاری وزارت ارتباطات انجام شد، در تمام بند‌های حمایتی آن عنوان اهالی رسانه گنجانده شد. در جشنواره ملی رسانه‌های ایران بخشی را به انسان رسانه‌ها اختصاص دادیم، که هیئت داوران به جمع‌بندی در این عرصه نرسیدند. با این حال در نمایشگاه رسانه‌های ایران درگاه انسان رسانه‌ها به عنوان فعالان رسانه‌های اجتماعی درنظر گرفتیم. از بیش از ۲۰ چهره پیشکسوت رسانه استان‌ها با حضور رسانه‌های استانی تقدیر خواهد شد، که با ابتکار استان‌هاست.

به گفته مهدی‌پور، اگرچه نمایشگاه رسانه‌های ایران به صورت بین‌المللی برگزار نمی‌شود، اما بخش بین‌الملل دارد. با توجه به تحولات منطقه‌ای غرفه‌ای تحت عنوان رویداد غزه پیش‌بینی شده است. در این غرفه از تعدادی از رسانه‌های خارجی مانند روسیه، قطر، ترکیه، لبنان، چین، برخی کشور‌های همسایه و برخی فعالان رسانه کشور‌های اروپایی حضور دارند. کنشگرانی هم که در طول ۱۲۰ روز گذشته در موضوع طوفان الاقصی فعال بودند، شامل می‌شود. البته تا زمان قطعی شدن اسامی آن‌ها را اعلام نمی‌کنم.

 

معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی درباره هزینه‌های سنگین برپایی نمایشگاه برای اهالی رسانه توضیح داد: ما تلاش کردیم با حداقل هزینه‌ها از اصحاب رسانه میزبانی کنیم. به عنوان مثال، برای آماده‌سازی و اجاره یک غرفه ۱۲ متری شش میلیون تومان تمام می‌شود. این مبلغ نسبت به سال ۱۳۹۶ رشد چندانی نداشته اشت. ما امسال به طور مستقیم ۸۰۰ میلیارد به رسانه‌ها کمک کردیم، که شامل یارانه‌ها، آگهی‌های دولتی و کاغذ است. امیدواریم این مبلغ تا پایان سال به مرز ۱۰۰۰ میلیارد برسد. از طرفی، تعداد اعضای سامانه خبرنگاران به بیش از ۱۲ هزار عضو رسیده است. تعداد قابل توجهی از آن‌ها در صندوق هنر بیمه شدند. تلاش شده که در این دوره نمایشگاه کمترین میزان هزینه‌ها اخذ شود. 

وی درباره برگزاری نشست‌های پیرامونی در نمایشگاه رسانه‌های ایران ادامه داد: حدود ۳۰ نشست تخصصی پیرامون فناوری‌های هوش مصنوعی، اقتصاد رسانه، تجربه‌نگاری، رونمایی از کتاب، تقدیر از پیشکسوتان با حضور اساتید ارتباطات و روزنامه‌نگاری و فعالان رسانه‌ای برگزار می‌شود.

مهدی‌پور در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه با توجه به وقفه ۶ ساله، نمایشگاه رسانه‌های ایران چقدر عقب ماندگی ما را در حوزه رسانه نسبت به کشور‌های پیشران جبران می‌کند؟ گفت: دو برنامه پیش‌بینی شده، که یکی از آن‌ها حضور رسانه‌های بزرگ منطقه و بین‌المللی است. علاوه‌بر آن، گروه‌های دانش بنیان و تولیدکنندگان محتوا که فناوری جدید در حوزه رسانه کار می‌کنند، دعوت کردیم. امیدواریم آشنایی و تبادل اندیشه منجر به حرکت در عرصه رسانه شود و بتوانیم تا حدی آینده رسانه‌ها را ترسیم کنیم. 

در ادامه محمد آقاسی، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها از برپایی چهار کارگاه تحت عنوان «اسرا» خبر داد و گفت: حداقل ۳۲ نشست پیش‌بینی شده، که این تعداد چهار کارگاه تحت عنوان «اسرا» که افزایش سواد رسانه‌ای کشور است، خواهیم داشت. در این چهار کارگاه هم روزنامه‌نگاران و هم دانشحویان حوزه ارتباطات جامعه هدف ماست. از طرفی، حداقل چهار نشست تجربه‌کاوی پیش‌بینی کردیم، که شامل تجربه‌های موفق موضوعی می‌شود. برای نوجوانان و دانش آموزان کارگاه رسانه‌سازی خواهند داشت، تا بتوانند در فضای رسانه کنشگری کنند. 

به گفته وی، حداقل چهار نکوداشت از بزرگان و پیشکسوتان ارتباطات و روزنامه‌نگاری تحت عنوان «نکوداشت رسانه» پیش‌بینی شده است. حداقل هشت نشست تحت عنوان «به وقت رسانه» داریم، که دربرگیرنده مبانی نظری حوزه روزنامه‌نگاری و ارتباطات است. چهار نشست معرفی از کتاب خواهیم داشت.

دانلود فیلم

http://www.vatanfa.com/?s=فعالیت-نمایشگاه-«رسانه‌های-ایران»-از-۲۹-بهمن-آغاز-می‌شود/-کمک-۸۰۰-میلیاردی-به-رسانه‌ها