نمایشگاه مطبوعات؛ بستری برای جذب دانشجویان رسانه



در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

علی اکبر اشعری، قائم‌مقام سابق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برگزاری نمایشگاه رسانه‌های ایران بعد از وقفه ۶ ساله و نقش این نمایشگاه در جذب علاقه‌مندان به حرفه رسانه گفت: نمایشگاه رسانه‌های ایران می‌تواند چند کارکرد داشته باشد. این نمایشگاه می‌تواند رسانه‌ها را به مردم معرفی کند. شاید مردم با مراجعه به دکه‌های مطبوعاتی نتوانند به فعالیت‌های رسانه‌ای کشور دست یابند و آشنا شوند. وقتی رسانه‌ها در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، با توانایی‌های یکدیگر بیشتر آشنا می‌شوند و تبادل تجربه صورت می‌گیرد. وقتی مردم به نمایشگاه رسانه‌های ایران مراجعه می‌کنند، با حرفه‌های مرتبط با کار رسانه از جمله خبرنگاری آشنا می‌شوند. 

اشعری درباره توجه متولیان نمایشگاه به بستری‌سازی برای ورود علاقه‌مندان ادامه داد: ممکن است در بین مردم افرادی علاقه‌مند به فعالیت در کار رسانه باشند. لازم است مدیران و برگزارکنندگان نمایشگاه بخشی را برای ورود علاقه‌مندان به حرفه رسانه فراهم کنند، تا این افراد بدانند از کجا باید شروع کنند. 

قائم‌مقام سابق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره علت کوچ کردن همکاران رسانه‌ای از رسانه به سایر حوزه‌ها توضیح داد: موج جابه‌جایی نیرو‌ها در همه حرفه‌ها دیده می‌شود. بعضی‌ها در مسیر حرفه‌شان به این نتیجه می‌رسند که در جای دیگری می‌توانند بهتر و مفیدتر کار کنند، یا درآمد بیشتری عایدشان می‌شود. 

وی با بیان اینکه خیلی نمی‌توان نگران جابه‌جایی همکاران رسانه بود، افزود: کسی که وارد حرفه رسانه می‌شود، به قابلیت‌هایی دست می‌یابد، که بعضی از دستگاه‌ها به آن قابلیت نیاز دارند. مثلاً شغل روابط عمومی. اگرچه بنظر می‌رسد شغل روابط عمومی کار غیر رسانه‌ای است، ولی این شغل هم جزئی از رسانه است و انواع اطلاع‌رسانی از مردم به مسئولین و از مسئولین به مردم انجام می‌دهد. البته خیلی از این جابه‌جایی‌ها بیراه نیست.

اشعری در پاسخ به این سوال که شغل‌های بی‌ارتباط با کار رسانه هم بوده، که همکاران سابق این حرفه تصمیم به تغییر شغل گرفته بودند، بیان کرد: مثلاً شما فرض کنید فردی دکتری برق گرفته، اما الان در حرفه پزشکی زبانزد است! 

قائم‌مقام سابق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که یکی از ضعف‌های اصلی کمبود نیروی انسانی در حوزه خبر ضعف در مطالبه‌گری است، توضیح داد: نمی‌توان اینطور نتیجه گرفت. ولی ضعف در تولید محتوا و کپی برداری را قبول دارم. اینکه آیا عموم خبرنگارانمان به مبلغین دستگاه‌ها شدند یا خیر، تحلیل دقیقی ندارم. اما این خطرات حوزه خبرنگاری را تهدید می‌کند. اگر بستر ورود مستعدین به حرفه خبر را فراهم کنیم، به مرور ورودی‌ها و خروجی‌های ما به تعادل می‌رسد.

دانلود فیلم

نمایشگاه مطبوعات؛ بستری برای جذب دانشجویان رسانه

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛ علی اکبر اشعری، قائم‌مقام سابق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برگزاری نمایشگاه رسانه‌های ایران بعد از وقفه ۶ ساله و نقش این نمایشگاه در جذب علاقه‌مندان به حرفه رسانه گفت: نمایشگاه رسانه‌های ایران می‌تواند چند کارکرد داشته باشد. این نمایشگاه می‌تواند رسانه‌ها را به مردم معرفی […] http://www.vatanfa.com/?s=نمایشگاه-مطبوعات؛-بستری-برای-جذب-دانشجویان-رسانه