حفره بینی و سرطان سینوسی


جراحان بسیار ماهر ما حفره بینی و سرطان سینوسی، اغلب قادر به برداشتن تومورهای حفره بینی و سینوس با استفاده از روش های کم تهاجمی هستند.

سرطان‌های حفره بینی و سینوس‌ها بیماری‌هایی هستند که در آن سلول‌های داخل و اطراف بینی رشد کرده و به‌طور غیرعادی تکثیر می‌شوند و تومور را تشکیل می‌دهند. ممکن است علائمی مانند گرفتگی بینی یا سردرد داشته باشید. پزشک شما ممکن است تومور را در طول درمان عفونت سینوسی کشف کند.

سرطان حفره بینی و سینوس نادر است. سالانه تنها حدود ۲۰۰۰ نفر را  تحت تأثیر قرار می دهند. بسیاری از تومورهای حفره بینی یا سینوس سرطانی نیستند، اما برخی سرطانی هستند. گفته می شود، انواع خاصی از تومورها که در ابتدا سرطانی نیستند، در صورت عدم درمان می توانند سرطانی شوند.

آناتومی حفره بینی و سینوس های پارانازال

حفره بینی فضای بزرگ و پر از هوا در بالا و پشت بینی در وسط صورت شما است. دارای دو دهانه به نام سوراخ های بینی است که هوای تنفسی را گرم و مرطوب می کند. بینی و سینوس های شما با لایه ای از سلول ها پوشیده شده اند که مخاط تولید می کنند و هوایی که تنفس می کنید را گرم می کنند. آنها همچنین بر نحوه صدای شما هنگام صحبت کردن تأثیر می گذارند.

در داخل حفره بینی، شما چهار نوع مختلف سینوس پارانازال دارید. سینوس های پارانازال گروهی از فضاهای توخالی و پر از هوا هستند که حفره بینی شما را احاطه کرده اند. این شامل:

سینوس های فک بالا که در پشت گونه ها قرار دارند

سینوس های اتموئید که بین چشم ها قرار دارند

سینوس های اسفنوئید که در پشت سینوس های اتموئید و در عمق حفره بینی قرار دارند.

سینوس های جلویی که در بالای چشم ها قرار دارند

تومورها در حفره بینی بیشتر از سینوس ها شروع می شوند. هنگامی که تومورها در سینوس ها ایجاد می شوند، تمایل دارند در سینوس های ماگزیلاری تشکیل شوند.

یکی از بهترین جراح گوش و حلق و بینی در تهران دکتر حمیدرضا راستی هستند. ایشان با تعداد بالای رضایت بیمار یکی از بهترین انتخاب ها برای بهترین جراح بینی در تهران می باشند.

علائم حفره بینی و سرطان سینوسی

تومورهای حفره بینی و سینوس به ندرت در مراحل اولیه علائم ایجاد می کنند. بیشتر مردم زمانی که تومور به اندازه کافی بزرگ شده است که حفره بینی یا سینوس آسیب دیده را مسدود کند، یا زمانی که به سایر بافت های مجاور گسترش یافته است، علائم را متوجه می شوند.

علائم شایع سرطان حفره بینی و سرطان سینوس عبارتند از:

گرفتگی بینی که از بین نمی رود
عفونت های مزمن سینوسی که به آنتی بیوتیک ها پاسخ نمی دهند
سردردهای مکرر
درد صورت
خونریزی بینی
تورم دور چشم
کاهش حس بویایی

بیماری پیشرفته تر با موارد زیر همراه است:

لق شدن دندان ها
بی حسی در اطراف گونه و لب بالایی
دوبینی
تورم در دهان، فک یا گردن

048c95c0 ef29 40db 99b9 270d3bacd10a حفره بینی و سرطان سینوسی048c95c0 ef29 40db 99b9 270d3bacd10a حفره بینی و سرطان سینوسی

عوامل خطر برای حفره بینی و سرطان سینوسی

مصرف تنباکو یک عامل خطر برای سرطان حفره بینی و سینوس است. سرطان‌های حفره بینی و سینوس‌ها نیز در میان افرادی که در معرض چشمگیر قرار گرفته‌اند، شایع‌تر است:

خاک اره
نیکل
مواد شیمیایی مورد استفاده در فرآوری چرم

انواع سرطان های حفره بینی و سینوسی

نوع حفره بینی یا تومور سینوسی شما با توجه به اینکه سلول های گرفته شده از تومور در زیر میکروسکوپ به نظر می رسند تعیین می شود.  شایع ترین نوع سرطان حفره بینی یا سینوس سرطان سلول سنگفرشی است. سلول های سنگفرشی سلول های نازک و مسطحی هستند که پوشش مجرای بینی و سینوس ها را تشکیل می دهند.

نمونه های دیگر از انواع تومورهای سرطانی عبارتند از: سرطان غدد بزاقی، سارکوم، استزیونوروبلاستوما، لنفوم، کارسینوم تمایز نیافته سینوس و ملانوم.

نمونه هایی از تومورهای غیرسرطانی حفره بینی و سینوس شامل پاپیلومای سنگفرشی، پاپیلوم معکوس و آدنوم است.

تعیین نوع حفره بینی یا سرطان سینوس به پزشکان کمک می کند تا پیش بینی کنند که این بیماری چگونه به درمان ها پاسخ می دهد. از این طریق می توان درمان شما را شخصی سازی کرد.

توجه: اگر به دنبال بهترین جراح بینی ترمیمی در تهران هستید ما به شما دکتر حمیدرضا راستی را پیشنهاد می کنیم.

تشخیص سرطان حفره بینی و سینوس

نمونه برداری اولین قدم در تشخیص سرطان حفره بینی یا سینوس است. در طی آن، مقدار کمی از تومور برداشته می شود. سپس یک واکنشگرا نمونه را بررسی می کند تا مشخص کند شما چه نوع توموری دارید.

اشعه ایکس ویژه، مانند سی تی اسکن، MRI، یا اسکن PET/CT، ممکن است جزئیات بیشتری در مورد عمق سرطان و اینکه آیا گسترش یافته است ارائه دهد.

اطلاعات حاصل از نمونه برداری و اسکن تصویربرداری به پزشک اجازه می دهد تا مرحله سرطان را به شما بگوید. این مرحله میزان گسترش یا پیشرفت سرطان را اندازه گیری می کند. توصیه هایی را برای درمان شما راهنمایی می کند.

درمان حفره بینی و سرطان سینوسی

اهداف درمان حفره بینی یا سرطان سینوس عبارتند از:

سرطان را درمان کند
ظاهر بینی را حفظ کند
حفظ عملکرد طبیعی

وسعت و عمق سرطان برنامه بهبودی شما را تنظیم می کند. جراحی رایج ترین درمان برای سرطان حفره بینی و سینوس است. اغلب جراحی تنها درمان مورد نیاز برای تومورهای غیرسرطانی و سرطان های در مراحل اولیه است.

اگر بیماری پیشرفته تر باشد، ممکن است از پرتو درمانی، شیمی درمانی یا هر دو برای کوچک کردن تومور استفاده شود. این را می توان قبل یا بعد از جراحی انجام داد تا خطر عود سرطان کاهش یابد. نشان داده شده است که نوعی پرتودرمانی به نام پروتون درمانی به ویژه برای تومورهای حفره بینی و سینوسی موثر است.

درباره پروتون تراپی

مانند سایر انواع پرتودرمانی، پروتون درمانی با آسیب رساندن به DNA سلول های سرطانی را از بین می برد. با این حال، پروتون درمانی ممکن است عوارض جانبی کمتری نسبت به سایر انواع پرتودرمانی ایجاد کند. این به این دلیل است که پروتون ها تابش را مستقیماً به تومور می رسانند.

این یک مزیت مهم است زیرا اعصاب بینایی و ساقه مغز بسیار نزدیک به حفره بینی و سینوس ها هستند. پروتون درمانی کمتر به بافت سالم اطراف چشم، اعصاب بینایی و مغز آسیب می رساند.

جراحی برای حفره بینی و سرطان سینوسی

برای اکثر افراد مبتلا به تومورهای حفره بینی یا سینوس، جراحی بخشی از درمان خواهد بود.

در طی جراحی، یک آندوسکوپ (لوله ای با نور نازک با دوربینی در نوک آن) از طریق مجرای بینی برای نمای بزرگنمایی تومور وارد می شود. از آنجایی که منظره بسیار واضح است، جراح بهتر می‌تواند تمام تومور را با حفظ بافت سالم خارج کند. خطر عوارض با این تکنیک بسیار کم است. جراحی هیچ جای زخم قابل مشاهده ای باقی نمی گذارد.

2488d515 e515 4408 ac23 c6aafe9a66d5 حفره بینی و سرطان سینوسی2488d515 e515 4408 ac23 c6aafe9a66d5 حفره بینی و سرطان سینوسی

ممکن است به جای آن یک جراحی باز سنتی را انجام دهید. این نوع عمل به یک یا چند برش نیاز دارد. محل دقیق و اندازه تومور به تعیین اینکه کدام یک از این جراحی ها برای شما مناسب است کمک می کند. درباره سایر انواع خاص جراحی که ممکن است برای درمان سرطان حفره بینی و سینوس استفاده شود، بیشتر بیاموزید.

ماکسیلکتومی

ماکسیلکتومی جراحی برای برداشتن استخوان های فک بالا است. اگر تومور روی استخوان های داخل دیواره بینی یا در سینوس های فک بالا قرار گرفته باشد، جراحان ممکن است عمل جراحی فک را توصیه کنند. برای برخی از افراد ممکن است عمل جراحی فک پایین با حداقل تهاجم داخلی انجام شود. در این روش، جراح تومور و استخوان اطراف بینی را از طریق سوراخ های بینی بدون برش خارج می کند.

جراحی آندوسکوپی پایه جمجمه
در برخی موارد، تومورهای حفره بینی یا سینوس ممکن است در امتداد پایه جمجمه رشد کنند. به این دلیل که استخوانی که جمجمه را تشکیل می دهد، قسمت بالای حفره بینی و برخی از سینوس های پارانازال را نیز تشکیل می دهد.

برای این تومورها، جراحان گاهی اوقات قادر به انجام جراحی آندوسکوپی پایه جمجمه هستند. این روش شامل وارد کردن یک آندوسکوپ کوچک (لوله ای با نور نازک با دوربین در نوک آن) از طریق مجرای بینی برای نمای بزرگنمایی از قاعده جمجمه است. این به جراحان دیدی با کیفیت بالا از تومور می دهد.

جراحی جمجمه بسیار پیچیده است. این کار به یک تیم جراحی شامل یک جراح سر و گردن، یک جراح مغز و اعصاب و گاهی یک جراح پلاستیک نیاز دارد.

بیشتر بدانید: هزینه عمل اتوپلاستی چقدر است؟

جراحی آندوسکوپی پایه جمجمه

در برخی موارد، تومورهای حفره بینی یا سینوس ممکن است در امتداد پایه جمجمه رشد کنند. به این دلیل که استخوانی که قاعده جمجمه را تشکیل می دهد، قسمت بالای حفره بینی و برخی از سینوس های پارانازال را نیز تشکیل می دهد.

برای این تومورها، جراحان گاهی اوقات قادر به انجام جراحی آندوسکوپی پایه جمجمه هستند. این روش شامل وارد کردن یک آندوسکوپ کوچک (لوله ای با نور نازک با دوربین در نوک آن) از طریق مجرای بینی برای نمای بزرگنمایی از قاعده جمجمه است. این به جراحان دیدی با کیفیت بالا از تومور می دهد.

جراحی جمجمه بسیار پیچیده است. این کار به یک تیم جراحی شامل یک جراح سر و گردن، یک جراح مغز و اعصاب و گاهی یک جراح پلاستیک نیاز دارد.

بعضی  از MRI ​​در طول جراحی برای کمک به برداشتن تومورهای سینوس و قاعده جمجمه استفاده می کنیم.

تصاویر تولید شده توسط MRI تفاوت بین بافت نرمال و بیمار را نشان می دهد. اسکن MRI شامل استفاده از پرتو نمی شود.

راینکتومی

راینکتومی روشی است که در آن بینی یا بخشی از بینی برداشته می شود. این رویکرد معمولاً فقط برای افرادی که سرطان بسیار پرخطر دارند استفاده می شود.

رزکسیون باز جمجمه صورت

جراحی برداشتن جمجمه صورت باز شامل برداشتن تومور از طریق برش هایی در صورت و جمجمه است. جراحان تومور را از بالا و پایین عمل می کنند. این شانس بهتری برای برداشتن کل تومور می دهد. همچنین آسیب احتمالی به مغز، اعصاب و سایر مناطق مهم را کاهش می دهد.

این جراحی بسیار پیچیده است. به پزشکان مجرب نیاز دارد. تیم جراحی متشکل از یک جراح سر و گردن، یک جراح پلاستیک و یک جراح مغز و اعصاب است.

برداشتن غدد لنفاوی

سرطان حفره بینی و سینوس اغلب ابتدا به غدد لنفاوی گردن گسترش می یابد. برداشتن غدد لنفاوی گردن (و سایر بافت های مجاور) ممکن است همزمان با جراحی برداشتن حفره بینی یا سرطان سینوس انجام شود. هدف از این روش حذف غدد لنفاوی است که نشان داده شده است که حاوی سرطان هستند یا احتمالاً حاوی سرطان هستند. این احتمال بازگشت سرطان در آینده را کاهش می دهد.

بیشتر بدانید: عمل اتوپلاستی گوش چیست؟

پایان رپورتاژ آگهی

دانلود فیلم

حفره بینی و سرطان سینوسی

جراحان بسیار ماهر ما حفره بینی و سرطان سینوسی، اغلب قادر به برداشتن تومورهای حفره بینی و سینوس با استفاده از روش های کم تهاجمی هستند. سرطان‌های حفره بینی و سینوس‌ها بیماری‌هایی هستند که در آن سلول‌های داخل و اطراف بینی رشد کرده و به‌طور غیرعادی تکثیر می‌شوند و تومور را تشکیل می‌دهند. ممکن است […] http://www.vatanfa.com/?s=حفره-بینی-و-سرطان-سینوسی