سیستم آموزش قرآنِ ایران قاری‌پروری است

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

عبدالرضا صدیق، پایه‌گذار طرح بشری درباره علت عدم رغبت نوجوانان و جوانان به آموزه‌های قرآنی گفت: عدم رغبت نوجوانان و جوانان به قرآن به چند عامل بستگی دارد، که یکی از آن عدم آموزش صحیح به آنهاست. فقط کافی است شما قرآن به دست بگیرید و سر خیابان بایستید ببینید چندتا از دانش آموزان می‌توانند یک خط از قرآن را بخوانند. آموزش و پرورش می‌داند که نتوانسته در این زمینه موفق عمل کند؛ به همین دلیل در این ۴۰ سال ۴۰ دفعه روش آموزش کتاب‌های قرآن را تغییر دادند. تصورشان این بوده که خط قرآن یا روش آن باید اصلاح شود، ولی بنظرم آموزش و پرورش فوت و فن آموزش قرآن را نمی‌داند. 

صدیق در پاسخ به این موضوع که حتی در گوشه و کنار شنیده می‌شد که یکسری از والدین از معلم یا مدارس می‌خواستند قرآن به فرزندانشان آموزش ندهند، تصریح کرد: بله، ما شاگردانی داریم که با روش‌های طرح بشری خواندن قرآن را سریع یاد می‌گیرند، اما والدین‌شان شاکی می‌شوند که شما چکار کردید فرزند ما به قرآن علاقه‌مند شده است! یعنی روش به گونه‌ای است که بچّه را علاقه‌مند به قرآن می‌کند. حتی اگر آن شاگرد قاری و حافظ قرآن هم نشد، حداقل با علاقه قرآن را می‌خواند.

پایه‌گذار طرح بشری در پاسخ به این سوال که شاگردان قرآنی انگیزه ابتدایی برای ورود به کلاس‌ها داشتند؟ گفت: خیر، بیشتر آنها انگیزه نداشتند. مثلاً والدین فرزندش را برای شرکت در کلاس‌های قرآنی فرستاده و آن بچّه بدون انگیزه خواندن قرآن را یاد گرفته است. ما در طرح بشری روش تئوری را حذف کردیم. وقتی تئوری نباشد، بچّه‌ها هم قرآن را مثل زبان مادری یاد می‌گیرند. 

وی در پاسخ به تذکر رهبری به قاریان قرآن مبنی بر تقلید نکردن از سبک بعضی از قاریان مصری که تلاوتشان حالت غنا دارد، گفت: از قدیم سیستم آموزش قرآن ایران قاری‌پروری بوده است. یعنی قاری که در مسابقه شرکت کند و نفر اول شود. هدف آموزش و گسترش قرآن نبوده است. عده‌ای در جلسات خاصی جمع می‌شدند، آموزش‌هایی را می‌دیدند، می‌خواندند تا در مسابقات داخلی یا بین‌المللی شرکت کنند. شنیدم آنقدر سطح شرکت‌کنندگان خارجی نسبت به قاریان ایرانی در مسابقات بین‌المللی ایران پایین آمده، که متولیان فهمیدند مسیر را اشتباه رفتند. حتی برگزاری یک مسابقه در شهرستان از سطح مسابقات بین‌المللی بالاتر است. 

صدیق در پاسخ به این موضوع که به همین دلیل بیشتر قاریان ایرانی در مسابقات بین‌المللی ایران انتخاب شدند؟ توضیح داد: بله، وقتی قاری ایرانی در مسابقه بین‌المللی شرکت می‌کند، از چند مرحله رد شده است. در حالی که برای شرکت‌کنندگان خارجی اینگونه نیست. به همین دلیل، هرساله ایرانی‌ها اول می‌شوند.

دانلود فیلم

دانلود سریال آمرلی

سریال جنگل آسفالت

سیستم آموزش قرآنِ ایران قاری‌پروری است

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛ عبدالرضا صدیق، پایه‌گذار طرح بشری درباره علت عدم رغبت نوجوانان و جوانان به آموزه‌های قرآنی گفت: عدم رغبت نوجوانان و جوانان به قرآن به چند عامل بستگی دارد، که یکی از آن عدم آموزش صحیح به آنهاست. فقط کافی است شما قرآن به دست بگیرید و سر […] http://www.vatanfa.com/?s=سیستم-آموزش-قرآنِ-ایران-قاری‌پروری-است