توصیه امیرالمومنین (ع) به مومنان برای عبرت گرفتن از وضعیت ذّلت قوم بنی اسرائیل

حجت‌الاسلام و المسلمین سید مهدی خضری، استاد حوزه علمیه قزوین در برنامه «ماه من» شبکه سه سیما درباره شرایطی که مومنان بنی اسرائیل با آن دست و پنجه نرم می‌کردند، گفت: امیرالمومنین (ع) در خطبه قاصعه برگشتی به گذشته کردند و از تاریخ بنی اسرائیل و مومنان بنی اسرائیل یاد کردند و بعد فرمودند که درباره حالات آنها تفکر کنید. حضرت بیان کردند اگر شما ید واحده شوید، کنارهم قرار گیرید، دلتان نزدیک بهم شود، خدا شما را قدرتمند می‌کند. خدا فرج را به شما عنایت می‌کند. 

حجت‌الاسلام خضری ادامه داد: امیرالمومنین (ع) فرمود که بنی اسرائیل گروه‌ها و احزابشان را بهم نزدیک کردند، اگر گروه‌های شما بهم نزدیک شوند، خداوند متعال نعمت‌ها را به زندگی‌تان سرازیر می‌کند. حضرت در شرایطی صحبت می‌کنند که کوفه پر از اختلاف و تفرقه است و درگیری بین یاران حضرت وجود دارد. خطبه قاصعه در این شرایط مطرح می‌شود. امیرالمومنین (ع) فرمود نمی‌توان گروه گروه تاثیرگذار باشید. باید با هم جمع شوید.

استاد حوزه علمیه قزوین افزود: سال ۱۳۹۲ بود که حضرت آقا فرمودند از مجموعه‌ها به تنهایی کاری بر نمی‌آید، بلکه باید کنارهم قرار گیرید، تا قدرت تولید شود. اینگونه نیست که من در مسجد و مجموعه خودم کاری انجام دهم. ایشان اشاره کردند که مومنان بنی اسرائیل از این سنت پیروی کردند. آنها در دوران ذّلت بودند و بردگی چشیدند. امیرالمومنین (ع) فرمود آنها تصمیم به قیام گرفتند و قیامشان فردی نبود. مومنان بنی اسرائیل با هم قیام کردند، صبر کردند تا ارباب عالم شدند. 

به گفته وی، حضرت می‌فرماید آنها این دوران را که از بردگی آغاز و به جهاد ختم شده بود، خوب آمده بودند. خداوند نعمت‌هایی را به آنها داده بود، که باور نمی‌کردند. اما وقتی در سرازیری قرار گرفتند، خداوند لباس کرامت را از تن آنها به ذّلت تغییر داد. خداوند متعال نعمت‌هایش را از آنها سلب کرد. امیرالمومنین (ع) می‌فرماید عمیق نگاه کنید. چه می‌شود قومی از ذّلت خارج می‌شود، جهاد می‌کند، به عزّت می‌رسد، اما مجدد در سراشیبی سقوط و ذّلت قرار می‌گیرند.

دانلود فیلم

دانلود سریال آمرلی

سریال جنگل آسفالت

http://www.vatanfa.com/?s=توصیه-امیرالمومنین-(ع)-به-مومنان-برای-عبرت-گرفتن-از-وضعیت-ذّلت-قوم-بنی-اسرائیل