کانون‌های فرهنگی هنری مساجد محفلی برای جذب نوجوانان و جوانان

مسجد به عنوان یکی از قلب‌های تپنده‌ی محیط‌های فرهنگی و مذهبی کشور به ویژه در طول انقلاب اسلامی ایران نقش‌های متعددی را در حوزه‌های اتحاد، همدلی و مشارکت ایفا کرده است و اگر دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران را درنظر بگیریم مثل خرداد ۴۲ باید بگوییم بسیاری از رفتار‌های مردمانی که در قالب ایستادن در برابر رژیم طاغوت نمایندگی می‌شد برعهده مساجد و متولیان آن‌ها بوده است.

جواد زاهدی، نماینده ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد درمورد کارکرد‌های کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد بیان کرد: برای این که خاستگاه‌های اجتماعی در جامعه شکل بگیرد مسجد تأسیس شده و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد هم از ۱۸ اسفند ۱۳۷۱ بنابر مصوبه‌ی ۳۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی تأسیس شده است و الان، سه دهه را پشت سر می‌گذارد و هدف از تأسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به منظور مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن در مسجد با محوریت امام جماعت و استفاده از ظرفیت‌های مردمی بوده است. 

زاهدی گفت: ما معتقد هستیم تشکل‌هایی که مردمی و به مردم وابسته باشند و مردم آن‌ها را شکل دهند دوام و قوام خواهند داشت و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد نیز، به خاطر همین در کنار مساجد شکل گرفته اند تا فعالیت‌های فرهنگی هنری را با نظارت امام جماعت نظام‌مند و هدفمند کنند. زیرا امام جماعت مسجد مدیر داخلی آن است و ما در کنار مسجد، مجموعه‌ای با عنوان کانون‌های فرهنگی هنری تأسیس کرده ایم که در سه دهه اخیر، فعالیت‌های مختلفی در آن‌ها شکل گرفته است که سرود، فعالیت‌های قرآنی و کتابخانه‌ای بخشی از آن‌ها هستند. 

نماینده ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد مطرح کرد: باید از زحمات مسئولان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و همچنین، ۲۶ هزار کانون فرهنگی هنری تشکر کرد که در سطح کشور گسترده هستند و این موضوع، گستردگی و پیوستگی فعالیت‌های ما را نشان می‌دهد. زیرا بیش از ۱۲ هزار کتابخانه در مساجد کشور وجود دارند و واقعاً مسئولان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در این سه دهه به صورت داوطلبانه و مردمی فعالیت داشته اند و همچنین، مردم نیز، در همه برهه‌های تاریخی ثابت کرده اند که پای کار هستند.

زاهدی با اشاره به فلسفه وجودی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد افزود: پیدایش و فلسفه وجودی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد بیشتر برای هدفمند و نظام‌مند کردن فعالیت‌های فرهنگی هنری و مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن با توجه به مصوبه‌ای است که در اسفند سال ۱۳۷۱ داشته ایم. چون معمولاً مخاطب عمده ما نوجوانان و جوانان هستند و واقعاً این یک فرصت عظیمی است که بتوانیم در سطح کشور گرایش‌های مختلف را جذب مساجد کنیم و هدفمان این است. زیرا با شکل گیری فعالیت‌های فرهنگی هنری در کنار مساجد هدفمان این است که جوانان را به سمت مساجد سوق دهیم و این از طریق برنامه‌های جذاب فرهنگی و هنری امکان‌پذیر است که مساجد می‌توانند اجرا کنند.

دانلود فیلم

کانون‌های فرهنگی هنری مساجد محفلی برای جذب نوجوانان و جوانان

مسجد به عنوان یکی از قلب‌های تپنده‌ی محیط‌های فرهنگی و مذهبی کشور به ویژه در طول انقلاب اسلامی ایران نقش‌های متعددی را در حوزه‌های اتحاد، همدلی و مشارکت ایفا کرده است و اگر دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران را درنظر بگیریم مثل خرداد ۴۲ باید بگوییم بسیاری از رفتار‌های مردمانی که در قالب […] http://www.vatanfa.com/?s=کانون‌های-فرهنگی-هنری-مساجد-محفلی-برای-جذب-نوجوانان-و-جوانان