جشنواره «نقش تن‌پوش اروند»؛ فرصتی برای نمایش آثاری با هویت ایرانی

طراحی پارچه و لباس هنری است که در طول سال‌های گذشته و تاریخ، بحث‌هایی در مورد آن وجود داشته است. اما امروزه، با توجه به این که یک طراح لباس دانش و مهارت زیادی کسب می‌کند، می‌توان عنوان هنرمند را به او داد. 

طراحی مد و لباس در طول چند سال اخیر، به یکی از موضوعات جذاب و البته قابل بحث برای افراد تبدیل شده است و به همین دلیل، این سوال در ذهن متبادر می‌شود که چرا به یک موضوع و شغل معروف تبدیل شده است و درآمد زیادی دارد؟ چون خیلی از افراد درمورد چیز‌هایی که از طراحی مد و لباس می‌بینند و یا می‌شنوند اطلاعاتی دارند و در این میان، طراحی مد و لباس با پستی و بلندی‌های زیادی همراه شده است. 

در کشور ما، جشنواره‌های متعددی تحت عنوان جشنواره مد و لباس برگزار می‌شوند و یکی از این جشنواره‌ها که در اروند برگزار می‌شود عنوان «ششمین جشنواره مد و لباس نقش تن پوش اروند» را دارد. 

مهرداد صیادی، دبیر «ششمین جشنواره مد و لباس نقش تن پوش اروند» درمورد دستاورد‌های دوره‌های قبلی این جشنواره بیان کرد: بنده به عنوان یک پژوهشگر و مدرس حوزه مد و لباس باید بگویم با توجه به این که در کتاب‌های آموزشی درمورد لباس اقوام خلأ داشته‌ایم سال‌ها به دنبال برگزاری چنین جشنواره‌ای بوده‌ام چراکه خیلی جزئی و نه به صورت جامع به لباس اقوام به ویژه در جنوب کشور؛ آن هم اقوام عرب زبان پرداخته شده است و همین موضوع باعث شد تا کمبود آن در نظام آموزشی وجود داشته باشد. زیرا خیلی از افراد با لباس‌های قوم عرب زبان جنوب کشور آشنایی ندارند؛ به طوری که اغلب، مردان اقوام عرب زبان را با عبا دیده اند و زنان را نیز، با عبای زنانه می‌شناسند در حالی که جامه آن‌ها خیلی گسترده است. 

صیادی گفت: ما در دوره‌های قبل برگزاری « جشنواره مد و لباس نقش تن پوش اروند » به این موضوع پرداختیم تا معرفی جامعی از لباس اقوام منطقه داشته باشیم و از آن جایی که به خاطر صنعتی بودن آبادان و خرمشهر، کلیه اقوام در این منطقه سکونت دارند و این شهرها میزبان همه اقوام می‌شوند و محدود به یک قوم نیستند، تعدد اقوامی که کنار هم زندگی می‌کنند باعث شده است تا فرم پوشش لباسی شان نیز، تلفیق شود و به همین خاطر، به این نتیجه رسیدیم که این تنوع پوشش اقوام را به همه مردم کشور معرفی کنیم.

دبیر «ششمین جشنواره مد و لباس تن پوش اروند» تصریح کرد: در پنج دوره قبل به هویت لباس‌های اقوام پرداختیم مثل ساکنان منطقه، کاسبان بومی و گردشگری منطقه که توانستند در لباس خود از هویت‌های موردنظر ایرانی – اسلامی استفاده کنند. هرچند که متأسفانه دوران کرونا باعث کمرنگ شدن جشنواره ما شد و به همین دلیل، «جشنواره مد و لباس نقش تن پوش اروند» به صورت مجازی برگزار شد، ولی با تمام وجود تلاش کردیم تا در این دوره؛ یعنی ششمین جشنواره پُرقدرت حاضر و ظاهر شویم و امسال، همه فضا‌های آموزشی از آموزش و پرورش تا دانشگاه را درگیر کردیم و همه پای کار آمدند و از این جشنواره حمایت کردند و محصلین و دانشجویان در حال آماده کردن کار هستند و با قدرت بیشتری  در حال جلو رفتن هستیم.

صیادی افزود: یکی از دستاورد‌هایی که در پنج دوره قبلی داشتیم این بود که توانستیم فرهنگ پوشش ایرانی – اسلامی با موضوعات و عناصر ایرانی را در منطقه خود و مناطق اطراف جا بیندازیم که متأسفانه، کمتر به حوزه مد و لباس پرداخته‌اند و شیوه کار ما به نحوی است که همه اقشار با هر دیدگاهی می‌توانند به حوزه مد و لباس توجه کنند.

دانلود فیلم

http://www.vatanfa.com/?s=جشنواره-«نقش-تن‌پوش-اروند»؛-فرصتی-برای-نمایش-آثاری-با-هویت-ایرانی