۱۲ معجزه چای کوهی برای لاغری و کاهش وزن!

خواص چای کوهی: چای کوهی، این نوشیدنی گیاهی که ریشه در تاریخ و فرهنگ یونان دارد و در سالیان طولانی توسط مردم ایران استفاده می‌شود، بیش از آنکه صرفاً یک نوشیدنی باشد، یک داروی طبیعی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها محسوب می‌شود. از زمان یونان باستان تاکنون، خواص درمانی متعدد چای کوهی مورد تایید پزشکان و متخصصان قرار گرفته است. در این مطلب از سلامت به بررسی جامع‌ترین خواص چای کوهی در حوزه‌های مختلف سلامتی خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: با کمک استراتژی های کاهش وزن، به راحتی کاهش وزن غیر قابل بازگشت داشته باشید!

نگاهی بر چای کوهی و تاریخچه‌ی آن

چای کوهی که در شهرهای مختلف ایران با نام‌های مختلفی همچون چای چوپان، چای پشمی، گل کوفته، سنبله زیبا و… شناخته می‌شود گیاهی بوته‌ای با ساقه‌های کرک‌دار به‌ رنگ سبز یا متمایل به خاکستری است که در ارتفاعات و درون صخره‌ها می‌روید.

چای کوهی یکی از قدیمی‌ترین نوشیدنی‌های گیاهی مصرفی بشر است که تاریخچه‌ی آن به بیش از هزار سال پیش برمی‌گردد. این نوشیدنی در یونان باستان مورد استفاده گسترده قرار داشته و یونانیان باستان آن را سیدریت، به معنای «آنچه حاوی آهن است» می‌نامیدند.

یونانیان از گیاه سیدریت بیشتر برای اهداف پزشکی و شفا استفاده می‌کردند و حتی «بقراط»، پزشک و فیلسوف مشهور یونانی، خواص درمانی آن را بر سیستم تنفسی و ایمنی بدن تأیید کرده بود.

خواص چای کوهی، خواص مختلف چای کوهی شامل تسکین التهابات، تقویت سیستم ایمنی، حفظ سلامت قلب، کاهش استرس و… است این خواص سلامتی ممکن است به‌عنوان یک انتخاب مفید برای افرادی که به دنبال نوشیدنی‌های گیاهی و سالم هستند، در نظر گرفته شود.

شاید بپسندید: پاکسازی کیسه صفرا با ۷ نوشیدنی خانگی!

بیشتر بخوانید: خواص سنجد از درمان کبد چرب تا حفظ سلامت عمومی بدن!

۱.خواص چای کوهی برای رحم

چای کوهی یکی از گیاهان دارویی با خصوصیات فراوان است که به‌عنوان یک ترکیب طبیعی مفید برای سلامتی زنان، به‌ویژه در خصوص رحم، شناخته شده است. خواص این گیاه می‌تواند تاثیرات مثبتی بر رحم داشته باشد، اما لازم است توجه داشته باشید که همواره قبل از استفاده از این چای یا هرگونه تغییرات در رژیم غذایی‌تان با پزشک خود مشورت کنید.

تقویت عضلات رحم: خاصیت آنتی‌اکسیدانی و مواد معدنی موجود در چای کوهی می‌تواند به تقویت عضلات رحم کمک کند و در نتیجه، احتمال بروز مشکلات عضلاتی را کاهش دهد.

کاهش التهابات رحم: خصوصیات ضد التهاب چای کوهی می‌توانند به کاهش التهابات رحم و تسکین دردهای ماهانه کمک کنند.

تنظیم هورمون‌ها: برخی مطالعات نشان می‌دهند که چای کوهی تاثیرات مثبتی بر تعادل هورمون‌ها دارد که این موضوع می‌تواند به تنظیم فعالیت‌های رحم و و بازکنندگی عادت ماهانه کمک کند.

مهار سرطان دهانه رحم: مطالعات نشان می‌دهد عصاره‌ی چای کوهی، رشد سلول‌های سرطان دهانه‌ی رحم را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. دو ترکیب پامی‌فرین E و متوکسی‌ساکورانتین-۶ از جمله مواد موثر در این زمینه هستند.

درمان کیست تخمدان: ترکیب اولئیک اسید موجود در چای کوهی، باعث بهبود کیست‌های تخمدانی می‌شود و به تنظیم چرخه‌ی قاعدگی در خانم‌ها کمک می‌کند.

۲.خواص چای کوهی برای مردان

خواص چای کوهی، این گیاه دارویی نه تنها برای بهبود سلامت زنان مفید است، بلکه تاثیر مثبتی بر سلامت جنسی مردان نیز دارد.

مصرف چای کوهی باعث افزایش تولید اسپرم و بهبود کیفیت آن در مردان می‌شود. همچنین این گیاه، سیستم ایمنی بدن مردان را تقویت کرده و به‌طور کلی باعث تقویت قوای جنسی آن‌ها می‌گردد. علاوه بر این، چای کوهی از طریق تقویت سیستم ایمنی و افزایش انرژی، سلامت جسمانی مردان را نیز بهبود می‌بخشد.

۳.خواص چای کوهی برای لاغری

بر اساس طب سنتی، برخی افراد به‌دلیل داشتن مزاج سرد و بلغمی، چاقی و اضافه وزن پیدا می‌کنند. خوشبختانه چای کوهی با داشتن طبع گرم و خشک، توانایی از بین بردن چاقی ناشی از بلغمی بودن بدن را دارد.

چای کوهی با برطرف کردن علت اصلی چاقی در این افراد یعنی سردی مزاج و انباشتگی بلغم، موجب کاهش وزن می‌شود. این چایی با برقراری تعادل در سیستم بدن، فرآیند هضم و جذب غذا را بهبود می‌بخشد و اضافه وزن را کاهش می‌دهد.خواص چای کوهی برای لاغری

خواص چای کوهی

۴.خواص چای کوهی برای اعصاب

خواص چای کوهی، تحقیقات نشان داده است که چای کوهی تاثیر باور نکردنی بر سلامت اعصاب و روان دارد. به‌طور دقیق‌تر، آنتی اکسیدان‌ها و فیتونوترینت‌های موجود در چای کوهی می‌تواند سطح استرس و فشار را کاهش دهد و خلق و خوی کلی را بهبود بخشد. بنابراین اگر دچار افسردگی هستید یا استرس دارید، در هر زمانی از روز یک فنجان از این نوشیدنی سالم را میل کنید و به خود آرامش دهید و ذهن خود را آرام کنید.

۵.خواص چای کوهی در بهبود خواب

چای کوهی علاوه بر تاثیر آرامش بخشی که بر بدن دارد، می‌تواند به بهبود اختلال خواب نیز کمک کند. بنابراین نوشیدن یک فنجان چای کوهی قبل از خواب به افرادی که از بی‌خوابی رنج می‌برند توصیه می‌شود.

۶.خواص چای کوهی برای پوست

چای کوهی یکی از گیاهان دارویی با طیف گسترده‌ای از خواص مفید برای سلامت پوست است. سابقه‌ی استفاده از این گیاه به‌عنوان درمان طبیعی مشکلاتی مانند زخم‌های پوستی به قرن‌ها پیش باز می‌گردد.

خواص چای کوهی، خاصیت ضدالتهابی و ضدباکتریایی چای کوهی باعث می‌شود تا ضمن تسکین التهاب و خارش پوست، بتواند از گسترش عفونت در زخم‌ها جلوگیری کند و روند بهبودی آن‌ها را تسریع ببخشد.

۷.خواص چای کوهی برای ریه

چای کوهی از دیرباز تاکنون، به‌عنوان درمانی مطمئن و مؤثر در برابر انواع بیماری‌های تنفسی همچون ذات‌الریه، برونشیت، آسم و سرماخوردگی مورد استفاده بوده است. چای کوهی با برخورداری از خاصیت خلط‌‌ آوری قوی، باعث تسهیل دفع موکوس و ترشحات انباشته شده در مجاری تنفسی می‌گردد. این امر به‌عنوان یک مکانیسم طبیعی دفاعی، منجر به حذف عوامل عفونی و التهاب‌زا از دستگاه تنفس می‌شود.

۸.خواص چای کوهی برای آلزایمر

یکی از جالب توجه‌ترین و منحصر به فردترین خواص پزشکی چای کوهی، توانایی آن در مبارزه با زوال مغز است. به‌طور دقیق‌تر، مطالعات نشان می‌دهد که عصاره‌های چای کوهی می‌تواند از بیماری آلزایمر و همچنین زوال عقل پیشگیری کرده و به تقویت حافظه کمک کند.

۹.خواص چای کوهی برای سلامت دستگاه گوارش

افرادی که دچار مشکلات گوارشی از جمله ناراحتی معده هستند، می‌توانند از خواص درمانی چای کوهی بهره ببرند. چای کوهی حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات فنولی طبیعی فراوانی است که خاصیت ضد التهابی دارند. مصرف چای کوهی با کاهش التهابات معده و روده، باعث بهبود علائم ناراحتی‌های گوارشی می‌شود. همچنین این چایی از طریق کاهش التهابات، اثر محافظتی بر لایه‌های مخاطی معده و روده‌ها دارد.

خواص چای کوهی، بنابراین مصرف منظم چای کوهی به‌عنوان یک نوشیدنی گیاهی، می‌تواند به بهبود سلامت دستگاه گوارش و تسکین مشکلات آن کمک شایانی نماید.

۱۰.خواص چای کوهی برای فشار خون

مطالعات نشان می‌دهد که چای کوهی می‌تواند به‌عنوان یک راه درمان طبیعی برای کنترل و تعدیل فشارخون، در افراد مبتلا به فشارخون بالا مصرف شود. چای کوهی حاوی مواد موثری است که خاصیت گشادکنندگی عروق را دارند و به‌همین دلیل می‌تواند برای درمان فشارخون بالا مفید باشد.

این چایی با کاهش فشار وارد بر دیواره‌های عروق، مانع از بروز آسیب‌های ناشی از فشار خون بالا می‌شود. همچنین حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که از انسداد عروق جلوگیری می‌کنند.

مصرف منظم چای کوهی باعث کاهش فشارخون و کلسترول مضر خون شده و در نتیجه خطر بروز بیماری‌های قلبی-عروقی را کاهش می‌دهد. البته افرادی که افت فشارخون دائمی دارند باید از مصرف این چای پرهیز کنند.

خواص چای کوهی

۱۱.چای کوهی و پوکی استخوان

خواص چای کوهی، یکی دیگر از خواص پزشکی این گیاه این است که می‌تواند بر تراکم استخوان تاثیر مثبت بگذارد. بنابراین افرادی که مشکل پوکی استخوان دارند می‌توانند این چای خوشمزه را بنوشند و در برابر عوارض پوکی استخوان مقاومت کند.

۱۲.خواص چای کوهی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

براساس تحقیقات به دست آمده از سوی محققان آمریکایی، چای کوهی سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی نظیر پلی فنول است که می‌تواند با هر نوع التهابی در بدن مبارزه و ویروس‌ها، سرماخوردگی‌ها، آلرژی‌ها و حتی اختلالات سینوسی را سرکوب کند. چای کوهی همچنین می تواند از سردرد و خستگی جلوگیری کند و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. بنابراین با نوشیدن منظم چای کوهی، می‌توانید به سلامت عمومی بدن خود کمک کنید.

چه کسانی نباید چای کوهی مصرف کنند؟

خواص چای کوهی، اگرچه چای کوهی دارای خواص درمانی بسیاری است، اما مصرف آن برای برخی از افراد که (در ادامه می‌گوییم) می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد.

زنان باردار و شیرده باید از مصرف این چای پرهیز کنند زیرا ممکن است منجر به سقط جنین یا بروز مشکلات در شیردهی آن‌ها شود.

همچنین افراد گرم مزاج نباید چای کوهی مصرف کنند چرا که می‌تواند باعث خونریزی ادراری در آن‌ها شود.

در مجموع، افرادی که دچار بیماری‌های خاص هستند یا داروهای خاصی مصرف می‌کنند، باید قبل از مصرف چای کوهی با پزشک خود مشورت نمایند.

بیشتر بخوانید: لاغری شکم و پهلو با ۷ قویترین چربی سوز خانگی!

دانلود فیلم

http://www.vatanfa.com/?s=۱۲-معجزه-چای-کوهی-برای-لاغری-و-کاهش-وزن!