حضرت علی اکبر (ع)؛ شبیه‌ترین شخصیت به پیامبر اکرم (ص)

نگاهی به شخصیت حضرت علی اکبر (ع) به مناسبت اعیاد شعبانیه؛

حجت الاسلام والمسلمین محمد پیرهادی، کارشناس مذهبی در رابطه با شخصیت حضرت علی اکبر علیه السلام بیان کرد: ولادت با سعادت حضرت علی اکبر علیه السلام، یکی از رزمندگان با عظمت واقعه کربلا و فرزند بزرگ حضرت سیدالشهداء علیه السلام، یکی از اعیاد با فضیلت شعبانیه است که به همین مناسبت در تقویم کشور، روز جوان نامگذاری شده است. از اینرو، با توجه به منزلت فراوان حضرت باید به شخصیت حضرت علی اکبر علیه السلام توجه عمیق شود. زیرا وقتی به فرمایش معصومین علیهم‌السلام مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم که این بزرگواران این شخصیت عظیم را مورد توجه قرار داده اند که کامل‌ترین سخن، فرمایش حضرت سیدالشهداء علیه السلام در واقعه بزرگ عاشورا بوده است.

این کارشناس مذهبی گفت: وقتی حضرت علی اکبر (ع) می‌خواستند راهی میدان شوند توصیف و تشبیه حضرت امام حسین علیهم السلام این بود: «یا قوم، هولاءِ قد برز علیهم غلام، اَشبهُ الناس خَلقاً و خُلقاً و منطقاً برسول الله…ای قوم، شما شاهد باشید، پسری را به میدان می‌فرستم، که شبیه‌ترین مردم از نظر خلق و خوی و منطق به رسول الله (صلی الله و علیه وآله) است. بدانید هر زمان ما دلمان برای رسول الله (صلی الله و علیه وآله) تنگ می‌شد نگاه به وجه این پسر می‌کردیم.» این سخن حضرت سیدالشهداء علیهم‌السلام نشان می‌دهد که با شخصیتی روبرو هستیم که شبیه‌ترین به جدّ بزرگوارشان، پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم بودند؛ شخصیت پیغمبری که قرآن کریم درمورد ایشان می‌فرمایند گل سر سبد عالم خلقت و بالاترین مخلوق پروردگار متعال در تمام کائنات هستند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین پیرهادی مطرح کرد: اگرچه در تاریخ، مطالب زیادی درمورد حضرت علی اکبر علیه السلام نقل نشده است، ولی عمده آن چه که می‌توان برداشت کرد از واقعه عظیم کربلاست. 

این کارشناس مذهبی با اشاره به رشادت و دلاوری و جنگاوری‌های حضرت علی اکبر علیه السلام ادامه داد: یکی از ابعاد شخصیتی حضرت علی اکبر (ع) رشادت و جنگاوری ایشان بود. زیرا نخستین شهید از بنی هاشم بودند چراکه شهدای کربلا دو دسته بودند: یک دسته شهدای غیر بنی هاشمی و دسته دیگر، شهدای بنی هاشمی بود که تقریباً شهدای بنی هاشم ۱۸-۱۷ نفر بودند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین پیرهادی افزود: وقتی شهدای غیر بنی هاشمی سبقت گرفتند و به میدان رفتند و جنگیدند و شهید شدند نوبت به فرزندان امیرمومنان علیه السلام رسید که نخستین نفر از این کاروان در میدان جنگ، حضرت علی اکبر علیه السلام بودند و آن طور که در مقاتل نوشته شده است مشتاقانه به سمت میدان رفتند و از پدر بزرگوار خود اجازه و اذن میدان گرفتند که این نشان‌دهنده شجاعت و جنگاوری و دلاوری و دست از دنیا شستن و دفاع از حق کردن است و این نکته بسیار مهمی است که یکی از خصوصیات جوانی نیز، همین مورد است. زیرا جوان، سَرِ شوریده دارد و از حق دفاع می‌کند و با توجه به کنجکاوی اش می‌خواهد حق و حقیقت را پیدا کند که این صفت در فطرت حضرت علی اکبر (ع) وجود داشت؛ به‌ طوری‌که خدمت پدر بزرگوارشان آقا حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام رسیدند و اذن میدان گرفتند تا به آن جا بروند و با دشمنان امام (ع) و ولی زمان و حرم حضرت رسول (ص) مقابله کنند؛ بنابراین به میدان رفتند و با روحیه و شجاعت توانستند افراد زیادی از سپاه دشمن را از میان بردارند.

دانلود فیلم

http://www.vatanfa.com/?s=حضرت-علی-اکبر-(ع)؛-شبیه‌ترین-شخصیت-به-پیامبر-اکرم-(ص)