پیامبر گرامی اسلام (ص)؛ یک انسان کامل و الگوی اخلاق بشری



در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

حجت الاسلام والمسلمین محمد هادی مشیری خراسانی، مدرس و کارشناس مذهبی در رابطه با اهمیت مبعث بیان کرد: مبعث روزی است که خداوند متعال با بعثت بر پیامبر خود، بیشترین لطف را بر بشریت داشتند و در سوره مبارکه آل عمران آمده است: «لَقَد مَنَّ اللَّهُ عَلَى المُؤمِنینَ إِذ بَعَثَ فیهِم رَسولًا مِن أَنفُسِهِم یَتلو عَلَیهِم آیاتِهِ وَیُزَکّیهِم وَیُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَهَ وَإِن کانوا مِن قَبلُ لَفی ضَلالٍ مُبینٍ» «خداوند بر مؤمنان منت نهاد [= نعمت بزرگی بخشید]هنگامی که در میان آنها، پیامبری از خودشان برانگیخت؛ که آیات او را بر آن‌ها بخواند، و آن‌ها را پاک کند و کتاب و حکمت بیاموزد؛ هر چند پیش از آن، در گمراهی آشکاری بودند.» یعنی با این مبعث، پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم حکمت و فهم بشری که در ظلمت و گمراهی بود را بالا بردند و درواقع، او را نجات دادند و این موضوع، مختص به زمان پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم نیست. زیرا اگر امروز، به دنیا نگاه کنید خواهید دید اگر اسلام اصیل نباشد بشر در گمراهی و ظلالت ویژه‌ای قرار می‌گیرد و نمونه اش جنگ‌ها و وحشیگری‌هایی است که به زعم خودشان، قدرت‌های دنیا انجام می‌دهند و این مسئله را رئیس جمهور فرانسه در صحبتی در پارلمان فرانسه نقل کرده است که امروز، اروپا وحشی‌ترین قاره دنیاست و ما وحشیانه‌ترین رفتار‌ها را داریم و به همین دلیل، اگر درست نگاه کنیم متوجه می‌شویم اسلام است که بشر را از وحشی گری و گمراهی بیرون می‌آورد.

این کارشناس مذهبی گفت: در کتاب آسمانی قرآن کریم بیان شده است که این پیامبر (ص) از جنس خود شما هستند و شرایط شما را درک می‌کنند و شخصیت غیربشری نیستند که بگویید شرایط بشر را درک نمی‌کنند و نمی‌توانید خودتان را با ایشان تطبیق کنید.

«لَقَدْ کانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللّهِ أُسْوَهٌ حَسَنَهٌ لِمَنْ کانَ یَرْجُوا اللّهَ وَ الْیَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَکَرَ اللّهَ کَثِیراً» «به یقین براى شما در زندگى پیامبر خدا سرمشق نیکویى بود، براى آن‌ها که امید به رحمت خدا و روز بازپسین دارند و خدا را بسیار یاد مى کنند.» و یا در سوره مبارکه کهف آمده است: «قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ یُوحَىٰ إِلَیَّ أَنَّمَا إِلَٰهُکُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ ۖ فَمَنْ کَانَ یَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا یُشْرِکْ بِعِبَادَهِ رَبِّهِ أَحَدًا» «بگو: جز این نیست که من مانند شما بشری هستم (دعوی احاطه به جهان‌های نامتناهی و کلیه کلمات الهی نکنم، تنها فرق من با شما این است) که به من وحی می‌رسد که خدای شما خدای یکتاست، پس هر کس به لقای (رحمت) پروردگارش امیدوار است باید نیکوکار شود و هرگز در پرستش خدایش احدی را با او شریک نگرداند.»

یعنی پیامبر را یک انسانی مثل خودتان درنظر بگیرید که کرامات انسانی در ایشان متبلور شده است. بنابراین، این کرامات انسانی در همه انسان‌ها نیز، قابل تبلور و نمایش است. به شرطی که آن‌ها هم به دنبال این ویژگی‌ها در وجود خود باشند.

حجت الاسلام مشیری خراسانی تصریح کرد: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکارِمَ الْأَخْلَاقِ.» «به راستی که من برای به کمال رساندن مکارم اخلاق مبعوث شده ام.» یعنی بعثت پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم برای این بود که کرامت‌های اخلاقی را به منصه‌ی ظهور برسانند و این کرامت‌ها را در اوج خود به بشر نشان داده و آن‌ها را با این کرامت‌های انسانی انس دهند. بنابراین، خداوند متعال، پیامبر گرامی اسلام صل الله علیه وآله والسلم را به عنوان الگوی اخلاق بشری و انسان کامل در برابر آن‌ها قرار داده اند تا خود را با چنین الگوی کاملی تطبیق کنند. از اینرو، اگر امروز بشر، ویژگی‌ها و اخلاق حسنه و شخصیت والای پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم را معرفی کند همه دنیا شیفته این شخصیت می‌شوند.

او ادامه داد: افراد منصف و اهل دانش و معرفتی در دنیا هستند که کتاب‌هایی در زمینه اخلاق حسنه و کرامات انسانی پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم نوشته اند و این نشان می‌دهد وقتی افرادی از سراسر جهان با شخصیت والای پیامبر اکرم صل الله علیه و آله والسلم آشنا شوند کرامات اخلاقی آن حضرت (ص) را درک می‌کنند و می‌توانند با الگوگیری از حضرت محمد (ص) یک انسان کاملی شوند.

این کارشناس مذهبی درمورد اهمیت مبعث گفت: یکی از دلایل مهم در رابطه با اهمیت مبعث این است که به این مطلب رجوع کنیم که چرا پروردگار متعال، پیامبر اکرم صل الله علیه و آله والسلم را برای بشر فرستادند و تکلیف آن‌ها در برابر مبعث چیست؟ 

بزرگ‌ترین تکلیفی که ما به عنوان انسان در برابر مبعث داریم این است که خودمان را به صورت حقیقی در این روز به بعثت برسانیم و در آن مبعوث شویم و اخلاق و کرامت انسانی را به منصه‌ی ظهور برسانیم. زیرا اساساً دین برای رشد انسانی آمده است و این که خیلی‌ها می‌گویند دین ما انسانیت است باید گفت انسانیت ما غیر از دین نیست. چون دین یعنی انسانیت و انسانیت یعنی دین. 

حجت الاسلام مشیری خراسانی در رابطه با تکریم مبعث افزود: در مفاتیح الجنان، یک سری از اعمال برای این روز و تکریم آن آمده است و همه این‌ها ما را هوشیار می‌کنند تا برای کرامت انسانی تلاش کنیم و به جایگاهی برسیم تا محل نزول آیات الهی باشیم. البته نه آیاتی از جنس قرآن کریم که بر پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم نازل می‌شدند و در واقع، سطح نازل تری که به تعبیر بزرگان به آن مکاشفه و الهام گفته می‌شود و اگر خودمان را تربیت کنیم، می‌توانیم به جایگاهی برسیم که برکات و مکاشفات را مشاهده کنیم.

دانلود فیلم

http://www.vatanfa.com/?s=پیامبر-گرامی-اسلام-(ص)؛-یک-انسان-کامل-و-الگوی-اخلاق-بشری