از اجرای ارکستر صداوسیما تا اجرای تیتراژ نوستالژیک «خونه مادربزرگه»

چهارشنبه بیست و پنجم بهمن‌ماه سومین روز از برگزاری سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر برگزار شد. در این مجموعه برنامه‌ها موسیقی لرستان و سراوان شنیده شد و نیکولاس فن پوکه هنرمند هلندی رسیتال پیانو داشت.

جشنواره سی و نهم فجر که امسال هم به صورت بین‌المللی و با حضور برخی کشور‌ها برگزار می‌شود، فعالیت خود را از روز دوشنبه بیست و سوم بهمن‌ماه با یک کنسرت بانوان در تالار وحدت کار خود را آغاز کرده است. 

این رویداد به دبیری رضا مهدوی به دو شکل رقابتی و غیر رقابتی درچند بخش برگزار می‌شود که عبارتند از نواحی، بین‌الملل، جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه، بخش سرود و نشست‌های پژوهشی. 

در روز سوم سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر نیز طبق روال روز‌های قبل چندین گروه در مکان‌هایی، چون تالار وحدت، سالن سوره و سالن میلاد واقع در نمایشگاه بین‌المللی تهران روی صحنه رفت.

بیش از ۱۵ نوبت کنسرت روز چهارشنبه بیست و پنجم بهمن ماه و در سومین روز از برگزاری سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در تالار‌های مختلف پیش روی مخاطبان قرار گرفت. این در حالی است که برگزاری یک کنسرت ویژه توسط ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما و برپایی یک کنسرت ویژه با حضور هنرمندان کودک و نوجوان از بخش‌های مهم برنامه‌های روز سوم جشنواره موسیقی فجر بود.

سومین شب از سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر شامگاه چهارشنبه ۲۵ بهمن ماه ۱۴۰۲ با اجرای ارکستر رزم نوازان «ترنم فتح» و ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما در تالار وحدت، گروه «خمسه» و رسیتال پیانو نیکولاس فن پوکه از کشور هلند در تالار رودکی به پایان رسید.

تالار رودکی که در روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه، چهار گروه اجرای بین‌المللی را میزبانی کرده بود در سانس اول خود یک کنسرت ایرانی را روی صحنه داشت. 

«خمسه» به سرپرستی امیرحسین محمدخانی گروهی بود که راس ساعت ۱۸:۳۰ در تالار رودکی روی صحنه رفت.

این اجرا رپرتواری از موسیقی دستگاهی، موسیقی انیمیشن‌ها و سریال‌های نوستالژیک دهه شصت و هفتاد بود.

ویلون، ویولنسل، فلوت، گیتار، فاگوت، پیانو و قانون ساز‌هایی بودند که با همراهی گروه کر نواخته شدند. 

پس از اجرای یک قطعه ارکستر به اجرای تیتراژ ابتدایی سریال نوستالژیک خونه مادربزرگه پرداخت که مورد تشویق تماشاگران قرار گرفت. در ادامه شهر موش‌ها موسیقی فیلمی به همین نام ساخته مرضیه برومند در دهه شصت خوانده و تواخته شد که مورد توجه و تشویق مخاطبان قرار گرفت.

علی کوچولو قطعه دیگری بود که توسط نوجوانان هنرمند خوانده و نواخته شد.. این اثر موسیقی متن سریالی است که در دهه شصت از تلویزیون پخش می‌شد

پس از اجرای یک قطعه دیگر، در ادامه تیتراژ پایانی سریال آقای حکایتی اجرا شد؛ و اینبار قانون هم دیگر ساز‌ها را همراهی می‌کرد. 

تالار رودکی در دومین سانس به ساعت ۲۱:۳۰ صحنه اجرای نیکولاس فون‌پوکه پیانیست هلندی بود. 

او به عنوان سولیست در اکثر سالن‌های کنسرت معتبر هلند روی صحنه رفته و در کشورهایی، چون آلمان، فرانسه، سوئیس، جمهوری چک، بلغارستان، یونان، کانادا، انگلستان و ایالات متحده آمریکا کنسرت برگزار کرده است. فون‌پوکه در مسابقه بین‌المللی پیانوی Steinway رتبه اول را کسب کرده و در مسابقه پیانوی Princes Christina که در سال ۲۰۰۶ برگزار شد جایزه تماشاگران را از آن خود کرده است. او برنده جایزه بهترین تفسیر اثری از باخ در مسابقه پیانو اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۹ است و در سال ۲۰۱۰ در مسابقه ملی پیانو YPF جایزه برتر رده سنی خود را دریافت کرده است. 

فون‌پوکه پس از حضور پشت پیانوی خود به اجرای رپرتواری از قطعات شوپن پرداخت. 

ارکستر رزم نوازان در قالب گروه موسیقی «ترنم فتح» مشتمل بر یگان موزیک نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران شامگاه روز چهارشنبه بیست و پنجم بهمن ماه در سومین روز از برگزاری جشنواره موسیقی فجر شب متفاوتی را به میزبانی تالار وحدت تهران برای علاقه‌مندان موسیقی ارکسترال رقم زدند.

گروه موسیقی «ترنم فتح» پیش از این در جشنواره‌های داخلی متعددی شرکت داشته و به عنوان یکی از مهم‌ترین یگان‌های موسیقی ارتش جمهوری اسلامی ایران کنسرت‌های مختلفی را پیش روی مخاطبان قرار داده است.

 مسیری که در روز سوم برگزاری جشنواره بین المللی موسیقی فجر به عنوان یکی از متفاوت‌ترین کنسرت‌های جشنواره تا روز سوم لقب گرفت و توانست حال و هوای متفاوتی از یک ارکستر نظامی را به مخاطبان معرفی کند.

به گفته دست اندرکاران این ارکستر موسیقی نظامی از ابتدا در دوره‌های مختلف حضور فعالی داشته است، اما متأسفانه مردم کمتر با آن آشنایی دارند و شاید تنها آشنایی آن‌ها در مراسم رژه باشد.

اما ۲ سالی است که این اتفاق در جشنواره موسیقی فجر دیده شده تا مردم با موسیقی مارشی و حماسی و حتی دیگر فعالیت‌های موسیقایی یگان‌های نظامی آشنا شوند. موضوعی که می‌تواند به ارتقای سطح کیفی یگان‌های موزیک نیرو‌های مسلح کمک کند تا به دنبال رقابت بیشتری در حوزه ارتقای کیفیت باشند.

به هر ترتیب ارکستر «ترنم فتح» به رهبری سرهنگ دوم احسات ربیعی که تمامی نوازندگان آن با لباس فرم روی صحنه حاضر شدند، در بخش ابتدایی پس از اجرای سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و قطعه «ایرانم» فضای کنسرت را در چارچوبی قرار داد که علاوه بر اجرای قطعات ملی میهنی، مخاطبان شنونده برخی از قطعات پرطرفدار جهان موسیقی نیز باشند.

قطعه «قایقران ولگا» و «فروغ جاوید» آثاری بودند که در بخش‌های بعدی کنسرت پیش روی مخاطبان قرار گرفتند. این در حالی است که بعد از اجرای این ۲ قطعه ارکستر، قطعه معروف ایتالیایی «لیتالیانو» با تک نوازی ساکسیفون نیز برای تماشاگران اجرا و تبدیل به یکی از قطعات پرطرفدار کنسرت شد. فرآیندی که به دلیل حال و هوای حاکم رایج بر ارکستر‌های نظامی که عمدتاً بر آهنگسازی و اجرای قطعات ملی – میهنی استوار است، در کمتر ارکستر نظامی دیده می‌شود و این ارکستر با اجرای این تک آهنگ بی کلام حال و هوای متفاوت و آرام بخشی را برای تماشاگران رقم زد.

نحوه اجرای این قطعه متفاوت توسط یک ارکستر نظامی نشان داد که اگر این گروه‌های موسیقایی بتوانند، خارج از فعالیت‌های اداری و نظامی خود در حوزه برگزاری چنین کنسرت‌هایی در معابر عمومی و خیابان‌ها به مناسبت‌های ملی و مذهبی برنامه‌هایی را اجرا کنند، می‌توانند جریان جدید و مؤثری را در حوزه توجه مردم به موسیقی ایجاد کنند.

در ادامه این کنسرت قطعات «دگرچه می‌خواهی» به آهنگسازی حبیب الله بدیعی، «ارتش دلاور» به آهنگسازی بهزاد عبدی، «مجموعه مینیاتور‌های ایرانی»، «شکوه سادگی» به آهنگسازی سعید نیازی، «ایران ایران» به آهنگسازی تورج نگهبان و «ای ایران» به آهنگسازی روح الله خالقی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

گفتنی است سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران با همکاری بنیاد رودکی به دبیری رضا مهدوی از ۲۳ تا ۲۸ بهمن، امسال در بخش‌های رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی همزمان در تهران و ۱۴ استان دیگر در حال برگزاری است و جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه، بخش سرود و نشست‌های پژوهشی برنامه‌های دیگر این دوره از است.

دانلود فیلم

http://www.vatanfa.com/?s=از-اجرای-ارکستر-صداوسیما-تا-اجرای-تیتراژ-نوستالژیک-«خونه-مادربزرگه»