مقاومت پاسارگاد در برابر ۷ ریشتر زلزله

مهندسان هخامنشی دو هزار و ۵۰۰ سال پیش برای جلوگیری از ریزش سازه‌های مجموعه پاسارگاد که در منطقه زلزله خیز ساخته شده‌اند، از روش ابتکاری در پی به صورت «پی دو پوشه» استفاده کرده‌اند که امروز در ساخت پی نیروگاه‌های هسته‌ای و سازه‌های حساس به کار گرفته می‌شود. روش پی دو پوشه، تکنیکی در مهندسی سازه و زلزله است که کارشناسان قبل از ساخت سازه، از دو پی روی هم استفاده می‌کنند. پی اول به صورت ثابت است و پی دوم روی پی اول ساخته شده و دارای قابلیت ارتعاش است. استفاده از این روش باعث می‌شود که مقاومت سازه‌ها تا بیش از هفت ریشتر بالا برود و در هنگام زلزله  با حرکت سازه‌ها در قسمت پی، ضربه زلزله گرفته شود و سازه آسیب نبیند. از این روش هم اکنون در ساخت سازه‌ های حساس در کشور‌های زلزله خیر از جمله ژاپن استفاده می شود.

 

«عبدالعظیم شاه‌کرمی»، متخصص سازه و ژئو‌تکنیک و مسئول بررسی‌های مهندسی پاسارگاد، در مورد استفاده از روش پی دو پوشه گفت: «بررسی‌ها روی سازه‌های پاسارگاد نشان می‌دهد که مهندسان هخامنشی دو هزار و پانصد سال پیش در زیر سازه‌های این مجموعه دو پی می‌ساخته‌اند تا بتوانند ضربه های ناشی از زلزله و لغزش را بگیرند و سازه‌ها در هنگام زلزله در این منطقه زلزله خیز آسیبی نبینند.»

وی با اشاره به اینکه استفاده از این روش ابتکاری که هم اکنون آخرین تکنیک مقاوم‌سازی سازه‌ها است در دو هزار و پانصد سال پیش نشان دهنده شناخت کامل مهندسی سازه و اقلیم است، گفت:زیر سازه های مجموعه پاسارگاد دو پی وجود دارد. پی اول از جنس سنگ و ملات ساروج است و پی دوم که روی سطح کاملا صاف پی اول جای گرفته تنها از جنس سنگ ساخته شده و می‌تواند روی پی ثابت اول ارتعاش پیدا کند.

بررسی‌های انجام شده در سازه‌های پاسارگاد به خصوص تل‌تخت و زندان سکندر یا آرامگاه کمبوجیه نشان می‌دهد که مهندسان هخامنشی علاوه بر استفاده از پی دو پوش با توجه به سست بودن خاک منطقه و سنگینی سازه‌ها، پی این مجموعه را در عمق زیاد و سطح گسترده‌ تری ساخته‌اند.

شاه کرمی در مورد علت استفاده از این تکنیک گفت: «ایجاد پی‌سازه‌های این مجموعه در عمق زیاد  و گستردگی بیشتر نسبت به سطح سازه‌ها مانع اختلاف نشست و جلوگیری از ترک خوردگی و فرسایش سازه‌ها می‌شود.» به گفته شاه‌کرمی با توجه به استفاده از روش پی دو پوشه، گسترده و پی عمیق در این مجموعه مهندسان هخامنشی دو مشکل اختلاف نشست و زلزله در این منطقه را حل کرده‌اند.

محوطه باستانی پاسارگاد نخستین پایتخت دولت هخامنشیان است که دو هزار و پانصد سال پیش به دستور کوروش هخامنشی ساخته شده است. در این مجموعه که در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است آثاری نظیر مقبره کوروش، کاخ بارعام، کاخ اختصاصی و مجموعه‌های دیگر وجود دارد.

http://www.vatanfa.com/?s=مقاومت-پاسارگاد-در-برابر-۷-ریشتر-زلزله
فرهنگ گفته:

خیلی مطالب زیبایی بود
درپناه اهورا مزدا

مهرداد گفته:

تنهاکاری که ازدستم میاد اینه که تاسف بخورمچرابه این روزافتادیم

ساقی گفته:

جالب بود.

رضا گفته:

باید خدمت اقامهرداد عرض بکنم به جای تاسف خوردن باید به خودت ببالی که یک اریایی هستی و جزئ تازیان بیابنگرد نیستی.پس سعی کن دوستان را در راه شناختن هر چه بهتر ایین زرتشت کمک کنی.چون هرکس ایین زرتشت رو درست شناخته دیگه فریب این تازیان رو نمیخوره و اونوقت میبینی یک وطن کاملا ارایی بامردم اریایی خواهیم داشت.همه در کنار هم
پس زنده باد اریا

s گفته:

درود بر شما.ممنون از مطالب ارزندتون جالب بود.

raymun گفته:

درود بر شما ممنون از مطالبتون ولی من فکر میکنم که ما ایرانی ها باید یک تخت جمشید نو بسازیم با همان معماری با همان مصالح وخلاصه با همان جزیئات این خودش می تونه جذب توریست کنه وبرایه ما درامد کسب کنه

خشایار گفته:

دوباره میسازمت وطن

مرتضی گفته:

مطالب خوب بود اما من مطالبی در مورد مراحل ساخت تخته جمشید میخواهم.

mehdi گفته:

باسلام واقعامطالب جالبی بود انشاالله بتوانیم به یاری مزدا برای سالم ماندن این آیین باستانی پدر بزرگوارمان بکوشیم

فری گفته:

واقعاجالب بودمرسی……..

محمدفرزندایران گفته:

raymunعزیز من چقد تئ ساده ای واینا همونایی هم که الان هست رو دارن خراب میکنن .اصلا براشون مهم نیست که اثار تاریخی ما باشن یا نه.ایهم که میبینی یه ذره دارن پی میگیری میکنن به خاطر فشار مردمه.تپه حصار دامغان با حداقل۷۰۰۰سال قدمت رو دقیقااز وسطش ریل راه اهن رد کردن .میدونی واسه چی .فقط واسه اینکه اگه ریل دور میزد هزینش یکم بیشتر بود.از نظر اوناحالا اگه یه تپه خراب بشه مگه چه اتفاقی میخواد بیفته.اداره میراث فرهنگی هم که یه چیز دکوریه.

فاطیما گفته:

هه باید خدمت جناب رضا عرض کنم تنها بازماندگان آریایی ها آلمانی ها هستند وفقط قسمت کوچکی ازایران ازبازماندگان آریایی ها هستن اونم آستارایی ها هستن

محمدفرزندایران گفته:

فاطیما خانوم اون وقت بفرمایید ما از کدوم نسل هستیم لابد اعراب؟

دختر آریایی(ایرانی) گفته:

احتمالا منم یکی از اون بازمانده هام نه؟آخه دختر آریایی ام دیگه.. .همه جای ایران آریایی داره جز نقاط جنوبی که نژاد شامی دارن و از شام طی چند قرن پیش اومدن

samira گفته:

باز هم از مطالب جالبتون متشکرم . منبع موثقی که بتوان به آن ارجاع داد در مورد این مطالب می خواهم
با تشکر

محمد گفته:

خسته نباشید به شما ممنون اطلاعات خوبی دادید

ستاره (***مهسا***) گفته:

من با اقا محمد کاملا موافقم توی کشور ما تنها چیزی که حتی ریالی ارزش نداره همین تاریخ واثار باستانیه ….تخت جمشیدو خراب نکنن از وسطش ریل راه اهن رد نکنن ساختن نمونه اش پیش کش …..تازه ساختن همچین بنای محکم واستواره که بعد از ۲۵۰۰ سال ستوناش هنوز پابرجا هستن دراین زمان به نظرم کار راحتی نیست !!!!