آیا پوکی استخوان قابل درمان است؟


آیا پوکی استخوان قابل درمان است؟

پوکی استخوان بیماری است که باعث ضعیف شدن استخوان ها و شکستن آسان آن می شود. این یک بیماری خاموش است که تا زمانی که یک استخوان نشکنید علائمی ایجاد نمی کند. و هنگام انجام فعالیت های روزمره، مانند بالا رفتن از پله ها یا برداشتن یک جسم سنگین، استخوان ممکن است بشکند. اگر این بیماری استخوانی در شما تشخیص داده شد، بسیار مهم است که از یک متخصص پزشکی با تجربه در حوزه پوکی استخوان کمک بگیرید.

پوکی استخوان چیست و چه تاثیری بر شما دارد؟

استخوان های شما بافت زنده ای هستند. بدن شما دائماً در حال تجزیه بافت استخوانی قدیمی و جایگزینی آن با بافت استخوانی جدید است. پوکی استخوان زمانی اتفاق می‌افتد که بدن استخوان‌ها را سریع‌تر از جایگزین کردن آن تجزیه می‌کند. این باعث کاهش تراکم استخوان می شود. همانطور که استخوان ها نازک و ضعیف می شوند، می توانند بدون نیروی زیادی بشکنند.

اگر استخوان را برش دهید و نگاهی بیندازید ظاهری لانه زنبوری خواهد داشت. در افراد مبتلا به پوکی استخوان، فضاها بزرگتر شده و پوسته بیرونی نازک تر می شود. نتیجه استخوان هایی است که شکننده هستند و به راحتی شکسته می شوند.


موارد پیشنهادی


چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند؟

پوکی استخوان ممکن است در هر فردی ایجاد شود، اما برخی افراد بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به آن هستند. وقتی صحبت از زنان و مردان می شود، زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند. استروژن در بازسازی بافت استخوانی نقش دارد که می تواند به محافظت در برابر پوکی استخوان کمک کند. با کاهش استروژن با افزایش سن، خطر ابتلا به پوکی استخوان افزایش می یابد.

سایر عوامل خطر نیز می توانند خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهند، مانند موارد زیر:

  • سیگار کشیدن
  • سابقه خانوادگی پوکی استخوان
  • یائسگی زودرس
  • کلسیم و ویتامین D کم در طول زندگی
  • شکسته شدن بعد از ۵۰ سالگی
  • دوره های طولانی استراحت در رختخواب
  • استفاده از برخی داروها

لازم نیست منتظر بمانید تا اتفاقی بیفتد تا سلامت استخوان هایتان را بررسی کنید. می توانید خود به مراکز درمانی مراجعه کنید و آن را بفهمید.

آیا پوکی استخوان قابل برگشت است؟

هیچ وقت برای محافظت از استخوان هایتان دیر نیست. در صورت تشخیص پوکی استخوان، کارهایی وجود دارد که می توانید برای تقویت استخوان های خود انجام دهید.

شما می توانید از دست دادن استخوان را کاهش دهید و در برخی موارد حتی می توانید پوکی استخوان را معکوس کنید. در حالی که همیشه نمی توان پوکی استخوان را به طور کامل معکوس کرد، مطمئناً می توانید استخوان های خود را تقویت کنید و خطر افتادن و شکستگی خود را کاهش دهید.

برای تقویت استخوان هایم چه کار کنم؟

هدف از درمان پوکی استخوان کاهش از دست دادن استخوان و بازسازی استخوان ها برای کمک به جلوگیری از شکستگی است. ترکیبی از رژیم غذایی، ورزش و دارو در صورت لزوم می تواند به تقویت استخوان های شما کمک کند.

ارائه دهنده شما یک برنامه درمانی فردی برای محافظت از استخوان های شما ایجاد می کند. برخی از رژیم غذایی و استراتژی های سبک زندگی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

ورزش

تمرینات تحمل وزن اغلب در تقویت استخوان ها بسیار موثر است. دکتر شما باید به شما تمریناتی را توصیه می کند که انجام آنها برای شما بی خطر است. پیاده روی یک ورزش بسیار ساده برای تحمل وزن برای افراد مبتلا به پوکی استخوان است. معمولاً به هیچ تمرین یا ورزشکاری نیاز ندارد.

رژیم غذایی

مصرف یک رژیم غذایی غنی از کلسیم می تواند کمک زیادی به سلامت استخوان شما کند. لبنیات کم چرب اغلب سرشار از کلسیم هستند. و شما می توانید با دریافت مقدار زیادی ویتامین D از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید، غذاها، مکمل ها یا ترکیبی از آنها، سلامت استخوان های خود را بیشتر تقویت کنید. دکتر شما درباره غذاهای مناسب برای خوردن و اینکه آیا ممکن است به مکمل ها نیاز داشته باشید یا خیر صحبت خواهد کرد.

دارو

پزشکان می توانند داروهایی مانند Fosamax، Prolia یا Forteo را برای کاهش تحلیل استخوان تجویز کنند. دکتر شما تعیین خواهد کرد که آیا درمان دارویی برای شما مناسب است یا خیر.


موارد پیشنهادی


http://www.vatanfa.com/?s=آیا-پوکی-استخوان-قابل-درمان-است؟